29-06-2006, 10:50
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
טיפ: צילום פורטרט
חשבתי לפתוח מדור טיפים, לשתף בחוויות ובניסיון שצברתי (כצלם עיתונות), וכמובן - ללמוד גם מכם.
חשבתי להתחיל בנושא צילום פורטרטים, וכמובן שאשמח לקבל מכם רעיונות או תגובות לגבי התוכן ודברים שעשויים לעניין אתכם (או לחילופין - תגידו לי אם זה ממש לא מעניין).
אז נתחיל.... והפעם - צילום פורטרט.
אני רוצה להתייחס למשהו שהוא הרבה יותר חשוב מהמצלמה, הפלאש, הסרט (או רזולוציה לדיגיטאלים מביניכם), תאורה או....
אני רוצה להתייחס לאווירה.
כאשר אתם ניגשים לצלם פורטרט - חשוב ליצור לזה את האווירה המתאימה.
חשוב לזכור שאובייקט מצולם (בעיקר כאשר מדובר באדם זר) - מרגיש בדיוק כמו אחד שהצמידו לו אקדח לראש. הוא אומנם יודע שאתם לא יורים בו, ולכן גם ינסה "לשחק אותה COOL" ולהראות לכם ולהוכיח לעצמו שהוא בשליטה, אבל..... תכל'ס... בפנים בפנים הוא ממש משקשק.
ההתחלה תמיד תהיה קשה. כל פעולה שלכם תהיה מלווה במבט חושד, ואם אתם משדרים חוסר ביטחון - אז הוא אפילו יחשוש יותר מהתוצאה.... סה"כ - בשלב הרשון אתם נתפסים בעיקר כאיום.
איך מתמודדים עםזה? שתפו אותו! תסבירו לו מה אתם עושים. דברו איתו כל הזמן. תהפכו אותו לחלק מן החוויה...
תסבירו לו על הציוד, "אני שם עדשה ורואה אותך ביחד עם העציץ מאחור...", עכשיו אני לוקח עדשה אחרת שבה אני רואה אותך לבד...", "העדשה הקודמת עדיפה"....
לא לפחד גם להסביר תקלות: "רגע, צריך להחליף סוללה" וכו'. הסברים נותנים לאובייקט תחושה של ביטחון. הוא מגלה ש"האקדח" הזה שמופנה אליו בעצם משפריץ מים ולא מאיים כל כך....
אל תפחדו לתת לו הוראות בימוי - "תסובב קצת את הראש... עוד קצת..." "שב עכשיו על הברכיים - אני רוצה לצלם אותך מלמעלה"... ברגע שאתם מסבירים לו את הרעיון - גם קל לו לעזור לכם.
אם מדובר בצילום לעיתון או עבודה מוזמנת - דברו איתו על העבודה. "מה שאלו אותך?", "הכתבת היתה נחמדה?", או סתם שאלות על מזג האוויר, חדשות וכו'.... ככל שהאובייקט שלכם יהיה עסוק יותר בחיפוש תשובות לשאלות שלכם, להיזכר בדברים נעימים וכל מחשבה אחרת מעבר לצילום עצמו - כך התמונות יהיו מוצלחות יותר.
עשו הפסקה. שתו ביחד קפה - גם אם אתם לא צמאים (אפשר גם להתחיל בזה את העבודה).
תעיזו!!!!
אל תתביישו לבקש גם דברים שאדם סביר לא היה מסכים להם. תתפלאו עד כמה אנשים מוכנים לשתף פעולה... ככל שתרככו אותם - כך זה יהיה קל יותר. שימו לב לדרג את הבקשה ולא להיכנס ולהגיד: "שלום, אני מכניס פילם למצלמה, בנתיים תעמוד על הראש - אני חושב שזו תהיה תמונה מדליקה.... זה עשוי להיות צילום קצר במיוחד - כי סביר שיעיפו אותכם"...
אני יכול להביא סיפור קטן בנושא הזה...
ציטוט:
יצאתי פעם לצלם תא"ל במיל' שהיה גם שגריר או נספח ישראל באיזה חור במזרח הרחוק.
התחלנו בצילום לפי בחירתו... ליד ארון הגביעים והמגינים שקיבל במהלך שרותו....
צילמתי, והיה ברור שחבל על הסרט.
לא צריך להילחץ. הסרטים יקרים (שקופיות) אבל כשהאובייקט מרוצה - גם אני מרוצה.
הוא מרגיש שהוא בשליטה, ולא נבהל מצלמים (תא"ל או לא?) הוא משקר...
המשכנו לסלון. צילמתי אותו עם תעודה ביד ושאר שטויות (הוא מרגיש שהוא ממש משחק אותה, ואני יודע שעדיין אין לי תמונה שווה, אבל יש לי לפחות משהו לחזור איתו למערכת).
ממשיכים לצלם - סתם תמונות.
מצלמים צילומי "בולים" - הוא מתרשם מזה שכבר גמרתי שני סרטים, ואני רואה שהוא כבר מתרגש פחות מפלאשים, מצלמות ובקשות מוזרות. הוא כבר די נינוח.
מצלם אותו עם טופס צבאי שלא הסכים להצטלם איתו קודם (זה היה בעצם הסיפור - אבל לא ניכנס לפרטים מזהים) "טוב, אם אתה מתעקש".... בינגו! יש תמונה (לא משהו ששווה לשים בתערוכה) אבל הוא כבר "רך" וזה ההיזדמנות להתחיל להוציא ממנו דברים.
בעדינות!!!! זה עדיין קו תפר בין "אני נותן לך צ'אנס" ו"דיר באלאק!"
אני אורז את הציוד. הולכים למטבח. אוכלים עוגה, שותים קפה.... ואני בנתיים מתחת לשולחן קורע חור בתוך הטופס...
קמים. ניגשים לדלת. נפרדים.... ואז הנשיכה... "יש לי עוד רעיון אחד לצילום... לא אכפת לך... נכון?"
(הוא כבר מופשר לחלוטין. מבחינתו כבר גמרנו את העיניין, ומה אכפת לו לשתף לרגע פעולה...)
אני מושיב אותו על המדרגות, מבקש ממנו להחזיק את הטופס ומצלם אותו מבעד לחור שבנייר....
זהו! יש לי את התמונה שתיכננתי עליה כבר בדרך מהמערכת.... יוצאים מהבית, והוא כנראה מתחיל להתחרט על החולשה שהפגין....
חולף חודש. המגזין מתפרסם, ובוחרים תמונה בנאלית שלו עם הטופס ביד.... "סתם תמונה"...
מתקשר למערכת לשאול אם לא ראו את התמונה ההיא דרך החור בנייר....
העורך אומר: "ראיתי! ראיתי! גם אהבתי מאד.... אבל לא ממש ציפית שנפרסם במגזין צבאי תמונה כזו של תת אלוף......נכון?!?"
|
מסקנות:
א. צריך להשקיע בפורטרט. זה בדיוק ההפך מ-"SNAP SHOT"...
ב. צריך לחזור למערכת תמיד עם מבחר מגוון של תמונות. עורך תמיד מעדיף בחירה בין שתי תמונות טובות ושלוש גרועות, מאשר לקבל רק שתי תמונות טובות "בלי מבחר"....
ג. לא תמיד התמונה שהעורך בוחר - היא התמונה הטובה ביותר. לפעמים ישנם אילוצים אחרים (פוליטיקה פנימית, עימוד, גראפיקה, התאמה בין הכתבה לתוצאה שבצילום וכו')
ד. כשיוצאים לעבודה - חשוב תמיד לקבל פידבק מהלקוח - למה בחר X ולא Y? מה אתה כצלם יכול ללמוד מזה? אתה גם מוכיח לקוח שדעתו חשובה לך, וזה גם חשוב למען קשר עתידי...
עד כאן הפעם.
מה יש לכם להוסיף שנושא? חוויות שלכם?
צחי
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|