לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום פוליטיקה ואקטואליה, נא לשמור על שפה נאותה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > פוליטיקה ואקטואליה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 01-01-2005, 00:47
צלמית המשתמש של תוהו ובוהו
  תוהו ובוהו תוהו ובוהו אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.10.04
הודעות: 1,718
כיצד מפרשים משפטים כמו "הטוב שבגויים הרוג", כך שיהיו מקובלים על מוסלמים?

כניסת השבת: מנטרלים פצצות



איך הופכים רבני ארגון "קול דתי מפייס" טקסטים יהודיים גזעניים לפייסניים? כיצד מפרשים משפטים כמו "הטוב שבגויים הרוג", כך שיהיו מקובלים על מוסלמים? משימה (כמעט) בלתי אפשרית
31/12/2004








קבוצת אנשי דת מוסלמים עמדה ביום רביעי ברחבה שליד בנייני האומה בירושלים. מטרים ספורים מהם עמדה קבוצה של נערים דתיים צוהלים במיוחד, לבושים בחולצות כתומות עם הכתובת "יש לנו אהבה והיא תנצח". כמה מהנערים, שהגיעו מישיבת חצים שבהתנחלות איתמר כדי לתלות שלטים ולחלק סטיקרים נגד ההתנתקות, ניגשו והציעו לאנשי הדת המוסלמים סטיקרים.

"רוצים סטיקרים בעד גוש קטיף?", שאל אחד הנערים, תלמיד כיתה ט', ונענה: "אנחנו רוצים שלום". "אבל אין שלום", אמר הנער, מופתע. "יהיה, יהיה", השיבו לו. "לא יהיה, כי אתם לא רוצים, אתם רוצים מלחמה", התעקש. "אתה עוד צעיר", הפטיר אחד מהם בסוג של ייאוש, ושתי החבורות נפרדו בחצי חיוך.

אחר כך התחילו לזרום למקום חברי קבוצת רבנים יהודים, חלקם החליפו לחיצות ידיים חמות עם הערבים. בין שברי השיחה שנקלטו: "אנחנו בני דודים", ותגובה ערבית ממתנת: "קרובים רחוקים, קרובים רחוקים". לפני עליית הרבנים היהודים ואנשי הדת המוסלמים על אוטובוס מיוחד שהוביל אותם לבית מלון בים המלח, הסביר השיח' כאמל ריאן: "אנחנו רוצים לשנות את תדמית אנשי הדת במדינת ישראל, אנשי הדת של שלוש הדתות, הנוצרים ובעיקר המוסלמים והיהודים. אנחנו רוצים קול דתי מפייס".





פוליטיקלי קורקט



בשקט, בשקט, כבר שנתיים הם נפגשים במסגרת ארגון קד"ם, "קול דתי מפייס", ומנסים לעמוד במטרות הארגון: "להשמיע קול מוסרי ומתון של אנשי דת יהודים, מוסלמים ונוצרים. להוכיח כי שלוש הדתות הגדולות בארץ יכולות להיות מקור של אור ופיוס למאמיניהן".

נראה כי אנשי הדת המוסלמים כשלו בניסיונם להסביר לנערי ההתנחלויות כי הם רוצים שלום. אבל המשימה היותר קשה ציפתה להם בשעות הערב במלון. ולא רק להם, גם לרבנים היהודים. המפגש הבין-דתי בים המלח התמקד בניסיון לעקור את שורשיו התיאולוגיים של הסכסוך, ונערך במסגרת פרויקט יומרני משהו של קד"ם - "מכון קד"ם לפרשנות מפייסת". המטרה: לבחון טקסטים דתיים שונים, ולהתמודד עם קטעים העלולים להתפרש כגזענים או כתוקפניים כלפי הדת השנייה.

המוסלמים לא התלהבו בשלב זה לחשוף בפני התקשורת עם איזה מהטקסטים האיסלאמיים הבעייתיים ביחס ליהודים הם מתכוונים להתמודד, אז עברנו לרבנים היהודים. מתברר שקבוצת רבנים כבר יושבת ודנה בטקסטים היהודיים, שמתקשים לשרוד את עידן הפוליטיקלי קורקט ומנסה לראות איך אפשר להעניק להם "פרשנות מפייסת".

המקורות היהודיים מלאים בטקסטים, שמככבים מאז ימי הביניים בפולמוסים שנועדו להוכיח כי היהדות היא בעצם דת גזענית. הפעם הבולטת האחרונה שבה כיכבו הטקסטים הללו היתה אגב רק לפני כחודשיים, במסגרת פרשיית רצח. יוצר הסרטים ההולנדי תיאו ואןגוך, קרוב משפחתו של וינסנט, נרצח באמסטרדם. סרטו "כניעה" נתפש בעיני מוסלמים בהולנד כפוגע בדתם. על הסכין שבאמצעותו נדקר, אולי כווידוא הריגה לאחר שנורה, היה מודבק מכתב, שתורגם מהולנדית על ידי דוד דמן, כתב השבועון החרדי "משפחה" באירופה שפרסם את הסיפור בעיתונו. המכתב ניסה להפנות את זרקורי יוצרי הסרט מבקרי האיסלאם אל היהדות והציג מבחר ציטוטים בעייתיים מהגמרא. ביו היתר: "אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם", "הטוב שבגויים הרוג" ועוד.






"קרובים רחוקים". אנשי ארגון קד"ם, יהודים ומוסלמים. צילום: פלאש 90 /images/archive/gallery/232/762.jpg




* * *



הרב ד"ר אלי כאהן, שמרכז את הפרויקט הבלתי אפשרי "לפרשנות מפייסת" יחד עם הקאדי עבד אלחכים סמארה, התנדב לנסות להסביר איך צוות הרבנים מתכוון לפרק מוקשים כמו ציטוטי חז"ל לעיל, כמו גם "שפוך חמתך על הגויים".

הוא וחבריו הרבנים מנסים לנטרל גם מטעני נפץ עם פתיל קצר המצויים בספרות ההלכה היהודית ומנחים לאפליית גויים לרעה בתחום נזקי ממון. למשל: "אין חובה להשיב את אבדתו של גוי, ויש אף איסור לעשות זאת", "ישראל שהונה גוי במסגרת משא ומתן, לא חייב להחזיר לו את סכום ההוניה",
"חובת העזרה בפריקה וטעינה, איננה קיימת ביחס לגוי". בקיצור, משימה לא פשוטה. תאמרו: אפילו בלתי אפשרית.

על המשפט האנטי גויי המפורסם מכולם, זה שרובנו אומרים בליל הסדר, "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך", אומר הרב כאהן: "המשפט נשמע לא נחמד. אבל עיון במבט חודר יותר מאיר את משמעו באור אחר. אין בו זעם על גויים באשר אינם יהודים. רק אלו אשר לא ידעוך. המשפט לא מתייחס למוסלמים למשל. הם יודעים את ה'. האל שלו הם סוגדים, הינו בדיוק אותו האל שלו אנו מתפללים".

גם על "הטוב שבגויים הרוג" מצא הרב כאהן תשובה: הדברים הוצאו מהקשרם וגם רבנים המצטטים זאת "פשוט עוסקים בסילוף". או כהסברו המלא: "המשפט המקורי הינו'הכשר שבגויים הרוג' וכך הוא מופיע בתלמוד הירושלמי. אך במקביל הוא מופיע במקור אחר, עם תוספת קטנה המשנה את משמעותו באופן קיצוני: הכשר שבגויים בשעת מלחמה הרוג. יש למשפט זה עכשיו משמעות שונה לחלוטין. מגמתו למנוע רכרוכיות יתר בזמן מלחמה ועמידה על המשמר. אך ניתן כמובן לצטט אותו כפי שמופיע בתלמוד הירושלמי ללא תוספת הסבר. לא יהיה בדבר זה שקר, הציטוט יהיה מדויק, אך הוצאתו מהקשרו, ההתעלמות מן המקור המקביל וחוסר ההכרה שהוא לא נקלט כפשוטו בתודעה ההלכתית, יש בם ממלאכת הזיוף".

באשר לפסקי ההלכה המפלים גויים כבר חיבר צוות הרבנים תשובה המשתרעת על לא מעט עמודים, ובין היתר היא מסבירה כי באופן עקרוני "נקל לצטט את פסקי דין הנראים כמפלים בין יהודים לאינם יהודים בדרך קצרה ופוגעת. גם להם יש פרשנויות, וגם בהם יש העושים שימוש נבזי. מחד כאלו הרוצים לנגח את היהדות ואת ההלכה, ומאידך, יהודים דתיים המבקשים להרים חומה גבוהה בין יהודיים ולא יהודיים. הצד השווה שבהם, ששניהם מסלפים את התורה".





יציאת השבת: עסק כשר



הרבנים החברים בפרויקט קד"ם נמנים עם שורות הציונות הדתית. ממחוזות אלה יצאו בשבוע שעבר דבריו של הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת" ודיין בבית הדין לגיור, שהביע התנגדות לשוויון כלכלי לערביי ישראל במדינה יהודית. הוא גם הסתייע בציטוט חז"ל: "עניי עירך קודמים".

בכיר בציבור הליטאי, לעומת זאת, גילה עניין מסויג בפרויקט, ובתשובתם לסוגיה הבעייתית של מתן צדקה לגויים. בסוף הוא גם נזכר בסיפור, שכמו הרבה סיפורים עממיים הוא לא רק מצחיק, אלא גם מעצב תודעה של יחס לגוי. "באיזו עיירה אחת היתה כנסייה, שבכניסה אליה נהגו לשבת שני קבצנים, אחד עם כל בגדי היהודי, אחד גוי מושלם. כל יום ראשון היו הגויים מגיעים לכנסייה, ובמיוחד כדי להוציא ליהודי את העיניים והמעיים - היו נותנים הרבה צדקה לגוי. יום אחד יצא הכומר, שריחם על היהודי ואמר לו: 'בשביל מה אתה יושב פה? אתה רואה שהם דווקא נותנים לקבצן השני ולא לך?'. השיב הקבצן: 'אנחנו מאמינים בקב"ה, הוא ידאג לי'. כשנכנס הכומר חזרה לכנסייה, אמר הקבצן לחברו: "נו מוישל'ה, השוטה הזה רוצה ללמד אותנו איך עושים ביזנס".



nrg
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 15:15

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר