לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום פוליטיקה ואקטואליה, נא לשמור על שפה נאותה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > פוליטיקה ואקטואליה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 04-01-2005, 13:33
  אלכס לוין אלכס לוין אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.10.04
הודעות: 449
ארגוני המורים והסכמי ריבנטרופ מולוטוב

ארגוני המורים – הסכם ריבנטרופ מולוטוב ופחד השינוי. מאת אלכס לוין



לאחר שצפיתי בימים האחרונים בכלי התקשורת האלקטרוניים וקראתי גם את הכתובים נחרדתי מדברי ראשי הארגונים ובמיוחד את דברי השטות של יו"ר ארגון המורים העל יסודיים ועל השוואתו את דו"ח דברת להסכם ריבנטרופ מולוטוב. לאחר מכן האזנתי לדברי המורים בכנס התמיכה בזכות הקיפאון ושיתוק המוחין כנס שכלל כ 6000 מורים מוסתים. נדהמתי באופן מיוחד לשמוע דברי מורה מוכת שיתוק כי שרת החינוך שונאת מורים ותלמידים ומורה אחר אשר משתלח כנער רחוב חסר כל השכלה ( יכול להיות שאותו נער חסר השכלה ודעת ואלים וחסר כל ידע בסיסי בהבנת הנשמע והנקרא הוא אף תוצר של אותו מורה משתלח)אותו מורה מוציא דברי תועבה על שרה ומסמך אותם הוא לא קרא ולא ראה . אם אלו מחנכינו אז אוי לנו ממחנכים כאלו.אנשים שמעבירים ביקורת על מסמך אותו לא ראו וגם לא קראו. נו טוב יש לנו מורים נביאים מנבלי פיות ומעלים באוב. לא לא כולם כאלו אני מכיר רבים וטובים שהם מסורים בכל רמח אבריהם לתלמידיהם ואלו לבטח לא נכחו בכנס המשתלחים הגדול של מתוסכלים ממערכת החינוך. מכיוון שאין אני רוצה לתת במה ופרסום רב יתר על המידה למפיצי זדון אלו אפנה ישר לדו"ח המונח על שולחני.כאדם אשר היה במערכת החינוך כ 25 שנים במגוון תפקידים שונים ראיתי איך מערכת החינוך קופאת על שמריה. איך מורים משולחי רסן כמו אלו אשר היו ביד אליהו הביאו אותה לעברי פי פחת. דרדרו את התלמיד הישראלי למקום לא כל כך מכובד בדרוג העולמי, נכון לא רק המורים אשמים גם משרד החינוך אשם באותה מידה . הנה באה שרה ומושיבה וועדה טובה פחות או טובה יותר .נכון לא מכניסה לשם את נציגי ארגוני המורים ,זה לא טוב , הוועדה מקבלת החלטות . בואו נעבור על ההחלטות בנקודות ונראה מה לא טוב בהן? .ואולי מה טוב בהן. אך לפני שנגע בנקודות הקריטיות אני רוצה לציין כי השגיאה הבסיסית של קברניטי הדו"ח היא ההדגשים באמצעי התקשורת כגון שכר המורים, לא היו צריכים לעשות זאת, אלה להדגיש יותר את השינוי התפיסתי כלפי טיב ההוראה והתכנים ,שכר המורים חשוב אך לא הוא אשר יוביל את המהפכה.
להלן ההדגשים מהתוכנית כפי שתוגש לשולחן הממשלה ביום א הכוללת109 עמודים ,אין בכוונתי להאריך אלה לתת הדגשים לנושאים החשובים בעיני בלבד.

להלן עקרונות
"כוח המשימה גיבש תוכנית פדגוגית, מבנית וארגונית כוללת במערכת החינוך, שעקרונותיה הם:
• חיזוק החינוך הציבורי – לחינוך הציבורי תפקיד מרכזי ביצירת תשתית תרבותית וערכית משותפת לאזרחי המדינה, והוא אמצעי חיוני והכרחי לקידומם של תלמידים משכבות חלשות. חיזוקו של החינוך הציבורי יגדיל את הלכידות חברתית בין כל תושבי המדינה. עליו להיות איכותי ולהציע פתרונות חינוך ראויים למגוון מרכיבי האוכלוסייה.
• צמצום פערים – במציאות החברתית-כלכלית בישראל, על מערכת החינוך לצמצם פערים שמקורם ברקע החברתי-כלכלי של תלמידיה, במוצאם העדתי או במקום מגוריהם, בדגש מיוחד על צמצום פערים בין המגזר היהודי למגזר הערבי.
• שיפור משמעותי במקצוע ההוראה ובמעמדו – בכדי להפוך את מקצוע ההוראה למקצוע איכותי, יוקרתי ומבוקש, יועלו הדרישות מהמורים ויחוזקו סמכויותיהם והאחריות המוטלת עליהם. תועלה איכות ההכשרה שלהם, יוגדל היקף המשרה שלהם, ושכרם ישופר משמעותית.
• חיזוק מעמדו ועצמאותו של בית-הספר – בית-הספר וגן הילדים הם מרכז העשייה החינוכית. יינתנו להם מלוא האחריות והסמכויות והאוטונומיה הדרושה בתחומים הפדגוגיים, התקציביים והארגוניים. יום הלימודים יוארך, ובמסגרתו יתקיימו פעולות חינוכיות מגוונות לתלמידים ולקהילה.
• חינוך מוכוון יעדים ומונחה תוצאות – מתוך הבנה שלאיכות התהליך ולתפוקותיו יש חשיבות לא פחותה מכמות המשאבים והתשומות המושקעים, ניתן וצריך לכוון ולנהל את התהליך החינוכי כך שיהיה מכוון להשגת יעדים ותוצאות מוגדרים. חשוב לתרגם את החזון ואת מטרות החינוך לסדרי עדיפויות ברורים, ליעדים מדידים ולתכנון לטווח ארוך.
• ביזור ניהולי – מנהל בית-הספר וצוותו יהיו בעלי הסמכות כלפי כלל באי בית-הספר ויקבלו את האחריות על כל הנעשה בו, כולל שליטה מלאה במשאביו. מעל בית-הספר יהיה גורם ניהולי אחד, מינהל החינוך האזורי, שיהיה בעל האחריות להפעלת מערכות החינוך בתחומו, כאשר משרד החינוך שומר על האחריות הכוללת למערכת החינוך בכלל המדינה.
• מדידה והערכה, אחריותיות ושקיפות – הערכה ומדידה, תוך שקיפות מלאה, יהפכו לחלק מן התרבות הניהולית בכלל המערכת. את ההתערבות החיצונית בבתי-הספר יחליפו המדידה וההערכה ככלי ניהולי, שישרת הן את בתי-הספר, הן את מינהלי החינוך האזוריים ומשרד החינוך והן את הציבור הרחב.
• חיזוק שלבי החינוך המוקדמים – חיזוק משמעותי של החינוך בגיל הגן והכיתות הנמוכות של בית-הספר היסודי יאפשר לכל התלמידים להגיע לבית-הספר היסודי מוכנים ללמידה וכשירים ללמידה משמעותית בהמשך דרכם.
• ריכוז משאבים והתייעלות – כלל משאבי החינוך ירוכזו ויועמדו ברובם המכריע לרשות מוסדות החינוך, שיקבלו גמישות מרבית בשימוש במשאביהם. התקורות יוקטנו ויוגבלו.
• תקצוב ריאלי – לאחר תקופת המעבר, התוכנית תתבצע בעיקרה במסגרת ההוצאה הציבורית הקיימת לחינוך, אך הרכבה ישתנה. תוספת התקציב החד-פעמית הגדולה ביותר בשלב המעבר תהיה בגין העלאת שכר המורים ומימון הסדרי פרישה מכובדים במהלך מספר שנים, שבהן תתבצע התאמה הדרגתית של מספר המורים ושכרם למתכונת החדשה.
עד כאן האם לרן ארז ולארגוני המורים יש התנגדות?
להלן המשך עיקרי הדו"ח
יש לקיים רצף פדגוגי מן הגן ועד כיתה י"ב – יבוטלו חטיבות הביניים כשלב חינוכי נפרד, וישופר מאוד תהליך המעבר בין שלבי החינוך השונים.
יינתן חיזוק מיוחד לחינוך בגיל צעיר, כדי להגדיל את הסיכוי של כל ילד בשלב הזינוק
ייקבעו סטנדרטים לימודיים וערכיים, שמולם יבחנו את עצמם הגנים ובתי-הספר, תוך שילוב יעיל ואיכותי של הערכה פנימית וחיצונית בכל שלבי הגיל.
• יוחל יום לימודים מלא בכל הארץ בכל הגנים ובתי-הספר, מגיל 3 עד גיל 18. כל הגנים ובתי-הספר יפעלו חמישה ימים בשבוע מ-8 בבוקר עד 4 אחר הצהריים. המורים והגננות ישהו בבית-הספר ובגנים במשך כל יום הלימודים ויקיימו בצד הלימודים גם הוראה פרטנית ופעילויות מקצועיות אחרות.
• שנת הלימודים תחולק לשני סמסטרים. בכל בתי-הספר יתקיימו לימודים מראשית שנת הלימודים ועד סיומה, כולל בכיתות י"א וי"ב.
• יוקמו אשכולות גנים רב גיליים שיקיימו קשר פדגוגי עם בתי-הספר אותם הם מזינים.
• יועברו מרבית הסמכויות בתחומי הפדגוגיה, התקציבים והפעלת כוח אדם לבתי-הספר ולאשכולות הגנים שיוקמו. המנהלים יידרשו לנהל את מוסדות החינוך בניהול מוכוון תוצאות. המנהלים יוכלו לבחור את העובדים ותוענק להם גמישות בניצול התקציבים.
• בתי-הספר והגנים יבוקרו ויוערכו לא רק על-פי הישגי תלמידיהם בלימודים, אלא גם על –פי הישגים חינוכיים, פעילות לשירות הקהילה, אווירה בבית-הספר, קיום כללי התנהגות, ותחושת הביטחון של התלמידים.
• משרת המורים והגננות תעמוד על 5 ימי עבודה בני 8 שעות. במהלך שבוע עבודתו ילמד המורה 23–28 שעות פרונטאליות, ובשאר השעות יעסוק בהוראה פרטנית, ימלא תפקידים שונים בבית-הספר ויקיים פעילויות מקצועיות אחרות.
• שכר המורים והגננות יהיה בר תחרות לעובדים אקדמאים בעלי השכלה דומה בשירות המדינה בהתחשב בתנאי עבודתם, ויעמדו בפניהם מסלולי קידום המבטיחים תגמול על התקדמות מקצועית והישגים. ותק ימשיך להוות חלק ממרכיבי השכר, אך משקלו יהיה נמוך משמעותית ממשקלו היום, והוא יגיע לשיאו לאחר 10 עד 15 שנים. יושם דגש על העלאת שכר משמעותית יותר למורים בראשית דרכם.
• תנאי העבודה והמשכורות של המורים ייקבעו בהסכמים קיבוציים. חוזים מיוחדים יתאפשרו במקרים מיוחדים, שיהוו שיעור קטן מכלל מורי בית-הספר.
• כוח המשימה יבחן בהמשך דרכים לתגמול מורים או קבוצות מורים על הצטיינות, וכן שילוב מרכיב מצוינות בשכר.
• הכשרת המורים תתקיים, לאחר תקופת מעבר, רק במוסדות המוכרים על-ידי המועצה להשכלה גבוהה והמורשים להעניק תואר B.A או B.Sc ותעודת הוראה. יועלה סף הקבלה להכשרה להוראה.
• מספר המכללות להכשרת מורים יצומצם משמעותית, והמכללות הנותרות יעברו שדרוג למכללות אקדמיות מלאות ויועברו לתקצוב על-ידי הות"ת. תשודרג תוכנית הכשרת המורים באוניברסיטאות.
• מורים יידרשו לקבל רישיון הוראה ממשרד החינוך. רישוי ידרוש: תואר B.A או B.Sc לפחות, תעודת הוראה, שנת התמחות בבית-ספר או בגן ילדים ועמידה במבחני רישוי.
• מורים יידרשו להכשרות המשך ולהתפתחות מקצועית במהלך כל שנות עבודתם.
• משרד החינוך יפעל לכינונו של "סטנדרט" למכלול תפקידיהם והכשרתם של מנהלי בתי-ספר ואשכולות גנים, אשר יגדיר כישורים, ידע, תפקידים ותפוקות הנדרשים ממנהלים של מוסדות חינוך.
יורחבו וישופרו תוכניות הכשרת המנהלים על-מנת לתת בידיהם את הכלים הדרושים לעמידה באחריותם המורחבת. יש לשים דגש על הכשרתם למילוי התפקידים בתחומי המינהל שאינם פדגוגיים
• [ייושמו מודלים של בחירת הורים מבוקרת בכל שלבי החינוך, כדי לאפשר להורים ולתלמידים לבחור את מוסדות החינוך המתאימים להם. שיבוץ התלמידים בגנים ובבתי-הספר ייעשה על-ידי מינהל החינוך האזורי.
• תקציב ההוראה בגנים ובבתי-ספר יוקצה באופן דיפרנציאלי לפי תלמיד. סולם התקצוב יעניק העדפה ניכרת לתלמידים מאוכלוסיות חלשות. התקצוב הדיפרנציאלי יורחב לכל שלבי החינוך בהתאם לתנאים המיוחדים לכל שלב חינוך, אולם תחולתו של כל אחד מסולמות התקצוב תהיה אחידה ושוויונית בכל הארץ ובכל מוסדות החינוך השייכים לחינוך הציבורי.
• מרב המשאבים המוקצים למערכת החינוך – להערכתנו בשלב זה, לפחות 90% מהכסף, כמקובל בעולם – יועברו לתקציב הגנים ובתי-הספר. הסכום הכולל של התקורות – התקציבים המופעלים שלא בגנים ובבתי-הספר – לא יעלה על 10% מכלל תקציבי מערכת החינוך (כ-7% למינהלי החינוך האזוריים ושאר הגורמים המקומיים, 2-3% למשרד החינוך ולגופים המערכתיים האחרים).
• התקצוב, בכל שלבי החינוך, יהיה בכסף. לרשות כל אשכול גנים או בית-ספר יעמוד סכום כספי השווה לסך התקציבים המיועדים לו על-פי סולמות התקצוב השונים כסכום גלובלי יחיד, והמנהל יוכל להשתמש בו על-פי שיקול דעתו, בכפוף לעמידה בהסכמי השכר, במדיניות המחייבת ובמטלות שנקבעו למוסד ועל-פי הכללים שייקבעו.
• יש לשאוף כי בבית-ספר יסודי יהיו שתיים-שלוש כיתות מקבילות בכל שכבה (250–600 תלמידים בכל בית-הספר), ובבית-ספר על-יסודי יהיו שתיים-שש כיתות מקבילות בשכבה (400–1000 תלמידים). יאוחדו בתי-ספר קטנים מהמינימום שנקבע, ואילו בתי-ספר גדולים מהמכסימום שנקבע יפוצלו לשני בתי-ספר נפרדים, שיפעלו במתחם פיזי משותף.
• תיבנה על-ידי משרד החינוך, הרשויות המקומיות ומשרד האוצר תוכנית רב-שנתית לסגירה מלאה של פערי הבינוי וההצטיידות בכל הארץ ובכל המגזרים, ובמיוחד במגזר הערבי ובמוסדות חרדיים מרובי תלמידים.
המשבר הערכי
בעולם כולו, הברכה שבליברליזם ובגישות חינוכיות פחות נוקשות גובה מחיר לא פשוט. יחס רך יותר לילדים, שיש בו צדדים חיוביים רבים, מביא גם לרצון להקל על תלמידים ככל הניתן, עד כדי דה-לגיטימציה של "המאמץ והיזע בלימוד".
התרבות הארגונית של מערכת החינוך, לצד שינוי ההתייחסות להשכלה בחברה הישראלית, תרמו בעשורים האחרונים להישגים הנמוכים של התלמידים: ילדי ישראל משיגים מעט מדי משום שאין ממש דורשים מהם להיות משיגים, דבר המתבטא למשל בהקלות בבחינות למספר גדל והולך של תלמידים ובתופעות של פגיעה ב"טוהר הבחינות".
ישנה שחיקה עצומה במעמדו ובסמכותו של המורה גם כלפי תלמידיו בכל שכבות הגיל, שמשמעה קושי גובר והולך ללמד ולחנך בני נוער. שחיקה זאת נובעת הן משחיקה כללית בסמכות מבוגרים בחברה והן מהתערערות "הירארכיית הידע" שבה המורה הוא מקור ידע סמכותי וכמעט בלעדי לתלמידים ולהורים.
אין בית-ספר טוב ללא מורים טובים: אישיותם של המורים, יכולותיהם המקצועיות ויחסם לעבודתם הם שיקבעו את הצלחתו של בית-הספר.
כוח המשימה רואה חשיבות עליונה בהפיכת מקצוע ההוראה למקצוע איכותי, יוקרתי ומבוקש. אנו ממליצים על העלאת רמת הדרישות מהמורים ומהפונים להוראה, על שיפור משמעותי בהכשרתם, על הבטחת תנאים מתאימים לעבודתם ולהתפתחותם המקצועית ועל העלאה משמעותית בשכרם במקביל להעלאת הדרישות המקצועיות מהם ושינוי מבנה משרתם.
לפי תפיסתנו, על המורים והגננות כולם להיות בעלי תואר אקדמי ובעלי הכשרה דיסציפלינארית ופדגוגית איכותית, העובדים יום עבודה מלא בן שמונה שעות כמו שאר העובדים במשק. שכרם יהיה בר תחרות לעובדים אקדמאים בעלי השכלה דומה בשירות המדינה בהתחשב בתנאי עבודתם, ויעמדו בפניהם מסלולי קידום המבטיחים תגמול על התקדמות מקצועית והישגים. מהמורים תידרש אחריות לקידום התלמידים, ויינתנו בידיהם התנאים, הכלים והיכולת להצליח במשימתם.

אתגרים בחינוך בעולם
במהלך מאה השנים האחרונות עבר העולם כולו תהליך מואץ של דמוקרטיזציה של החינוך, שהוביל לגידול מהיר ביותר של מערכות החינוך. כל המדינות המפותחות מגדירות כיום את החינוך כשירות ציבורי בסיסי הניתן לאוכלוסייה כולה על בסיס שוויוני, ומערכות החינוך לשלביהן השונים, כולל מערכת ההשכלה הגבוהה, פותחות את שעריהן לרווחה.
ברוב מדינות העולם, הגדלת הנגישות ושיעור ההשתתפות במערכות החינוך הצריכה ריכוז של האחריות על החינוך בידי המדינה והקמת מנגנוני הפעלה ריכוזיים.
בנוסף לכך, ההתפתחות המואצת של המדע והטכנולוגיה ושינויים חברתיים עצומים שאפיינו את המאה ה-20, הציבו, וממשיכים להציב בפני מערכות החינוך בעולם ובישראל אתגרים רבים:
 היחלשות הסמכות ההורית וכנגזר מכך היחלשות סמכות המורה והסמכות הבית-ספרית.
 זמינות הידע וגיוון הדרכים להשגתו, המצריכים הגדרה מחדש של תפקיד המורה – לא עוד מקור בלעדי וסמכותי של ידע, אלא אחראי לניהול ולהכוונה אל מקורות ידע והקניית יכולות ומיומנויות למידה שיאפשרו להתמודד עם מידע ולאפשר למידה לאורך החיים.
 התפתחות מהירה וכמעט אין-סופית בידע האנושי וקצב מואץ של שינויים תכופים בסביבה בכלל ובסביבה הטכנולוגית בפרט, המחייבים הגדרה דינאמית ומתפתחת של רמת הדרישות מהתלמידים.
 חשיפתם של הצעירים לגירויים מגוונים בעוצמה רבה, המקשה על מערכת החינוך להתחרות על תשומת ליבם של הצעירים ולדרוש מהם למידה התובעת השקעה ואינה מזמנת סיפוקים מיידיים.
 הגלובליזציה, פתיחת השווקים העולמיים וההתפתחות המואצת של כלכלה מבוססת הידע, היוצרות תחרות חריפה בין המדינות על איכות ההון האנושי, שהפך לגורם מכריע בתחרות הכלכלית העולמית. תהליך זה הואץ וצפוי להמשיך ביתר שאת עם ההתפתחות המהירה בכלכלות ובאיכות ההון האנושי במדינות מזרח אסיה, סין ומזרח אירופה.
המלצה 1.1 צמצום מספר המקצועות הנלמדים בו-זמנית
במטרה לאפשר לתלמידים להתמקד ולגלות עניין בתחומי הלימוד, מומלץ שלא לחשוף אותם בו-זמנית למספר רב מדי של תכנים ונושאים. המלצה זו גם תתרום לאפשרות של תלמידים ומורים להכיר טוב יותר אלה את אלה.
מומלץ כי:
 בכיתות א'-ב' יתמקדו הלימודים בשפות יסוד על-פי תוכנית הליבה ובפעילות גופנית ואמנותית.
 בשאר כיתות בית-הספר היסודי תימשך הלמידה הממוקדת ויתווספו נושאים בהדרגה עד שישה מקצועות בו-זמנית.
 בבית-הספר העל-יסודי: עד תשעה מקצועות בו-זמנית.
בהמשך עבודתו ישקול כוח המשימה גיבוש המלצה מפורטת לגבי מבחר המקצועות בכל שלב חינוך ולגבי פריסת לימוד המקצועות על-פני סמסטרים ושנות לימוד.
המלצה 2.1 יום לימודים מלא מגיל 3 עד 18
יוחל יום לימודים מלא בכל הארץ בכל הגנים ובתי-הספר מגיל 3 עד גיל 18.
כל הגנים ובתי-הספר יפעלו חמישה ימים בשבוע מ-8 בבוקר עד 4 אחר-הצהריים. כל המורים יעבדו חמישה ימים בשבוע וישהו בבית-הספר במשך כל יום הלימודים מן השעה 8 ועד השעה 16:00, ובין שאר תפקידיהם יעמדו לרשות התלמידים כדי לסייע להם בלימודים ובנושאים אחרים. כל האולמות, המעבדות, הספריות ושאר מערכות התמיכה יהיו פתוחות בכל יום לפחות עד השעה 16:00.
במסגרת יום הלימודים תיכלל הפסקה ארוכה, שבה יאכלו התלמידים ארוחת ביניים.
בגנים תיקבע שעת סיום הפעילות המחייבת בגן, והוריו של כל תלמיד יוכלו להחליט בתחילת השנה אם יעזוב את הגן בכל יום בשעה זו או אם יישאר בגן עד השעה 16:00. משרד החינוך והגננות יפתחו תוכניות מתאימות ליום הלימודים המלא.
בבתי-הספר היסודיים ישהו כל התלמידים בבית-הספר עד השעה 16:00.
בבתי-הספר העל-יסודיים ישהו התלמידים כמתחייב מתוכנית הלימודים ומהרחבת הפעילויות המשלימות, ועם סיומה יוכלו להישאר עד לשעה 16:00 כדי להיעזר במורים על-פי צרכיו של כל תלמיד ובהתאם לתוכנית שתיקבע עבורו.
יום לימודים אופייני של תלמיד יכלול: שיעורים בכיתת-האם, שיעורים בקבוצות לימוד קטנות או לימוד בשיטות אחרות, מפגשים פרטניים בין מורים לבין תלמידים, פעילות חברתית וקהילתית, הכנת שיעורים, חוגים ופעילויות בלתי-פורמליות. הנהלת בית-הספר תקבע את לוח הפעילויות בהתאם למדיניות החינוכית הלאומית, האזורית והבית-ספרית ומתוך התחשבות ברצונותיהם של התלמידים והוריהם.
המלצה 2.2 ארגון חדש וניצול טוב יותר של שנת הלימודים
שנת לימודים תחולק לשני סמסטרים, שביניהם תתקיים חופשת אמצע שנה. כוח המשימה יציע בהמשך עבודתו – לאחר התייעצויות עם משרד החינוך, הרשויות המקומיות וארגוני המורים – הצעה מפורטת לגבי מבנה שנת הלימודים.
בכל בתי-הספר יתקיימו לימודים מראשית שנת הלימודים ועד סיומה, כולל בכיתות י"א וי"ב. עם צמצום מספר בחינות הבגרות, הן יתקיימו כולן לאחר תום שנת הלימודים, וכדי להשלים את מערך הבחינות בתום כיתה י"ב, אנו ממליצים כי הגיוס לצבא לא יהיה לפני חודש אוגוסט. עד אז, ישתדל משרד החינוך להתחיל את הבחינות מאוחר ככל האפשר, במסגרת האילוצים.
המלצה 2.3 מינימום מעברים בין בתי-ספר
בכדי להבטיח שלא יתקיים בין כיתה א' לכיתה י"ב יותר ממעבר אחד בין בתי-ספר, אנו ממליצים לבטל את חטיבות הביניים ולקיים מסגרות של בית-ספר יסודי ובית-ספר על-יסודי.
המלצתנו היא כי גם בתי-הספר היסודיים וגם העל-יסודיים יהיו שש-שנתיים. חלופה אפשרית היא בית-ספר יסודי שמונה או שבע-שנתי ובית-ספר על-יסודי משלים בהתאם. אנו ממליצים לאפשר למינהל החינוך האזורי לקבוע את המבנה המתאים והאפשרי מבחינה כלכלית, ובלבד שכל בתי-הספר השייכים לאותו מינהל חינוך אזורי יהיו מושתתים על אותו מבנה רצף.
המלצה 2.4 מניעת אלימות
הגנה מפני סוגים שונים של אלימות היא תנאי בסיסי לתפקוד תקין של כל מוסד חינוכי.
שיפור האקלים בבית-הספר וחיזוק סמכויותיו, ובמיוחד שיפור הקשרים בין תלמידים למורים, יסייעו להפחתת האלימות ולהתמודדות נכונה עם מקרים של אלימות כאשר אלו מתרחשים.
לבתי-הספר יינתן גיבוי מערכתי באכיפה של הכללים המחייבים כפי שייקבעו בכל בית-ספר, בעיקר ביחס לתלמידים אלימים המשבשים את חיי בית-הספר. לשם כך יציע כוח המשימה מנגנון אפקטיבי להעברת תלמיד למסגרת חינוכית חלופית במקרים קיצוניים של התנהגות חריגה ומפריעה.
כוח המשימה ממליץ על הרחבת מגוון התוכניות החינוכיות למניעת אלימות (כגון חינוך לצפייה מבוקרת בטלוויזיה). בתי-הספר יפעילו את התוכניות בהתאם לנדרש.
המלצה 2.5 אוטונומיה פדגוגית
הנהלת בית-הספר, בשיתוף המועצה הפדגוגית של בית-הספר, אוטונומית לקבוע את ארגון הלימודים ואת דרכי העבודה הפדגוגית והחינוכית המתאימים לאוכלוסיית התלמידים, כל עוד תישמר המדיניות המחייבת, הן הלאומית והן האזורית, ותינתן העדפה ראויה לתלמידים החלשים במטרה שכל תלמיד ותלמידה ימצו ככל האפשר את יכולותיהם האישיות. בתי-הספר והגנים ייבחנו על-פי מידת הצלחתם בקידומם של התלמידים בכלל, ותלמידים חלשים בפרט.
להשגת מטרות אלו, ובכדי לייעל את ההוראה והלמידה, מומלץ על הגמשה של מספרי התלמידים בקבוצות למידה על-ידי הפעלה של שיטות לימוד מגוונות. תוך שימוש במשאבים העודפים המוענקים לבתי-ספר שבהם תלמידים חלשים, ניתן לקיים הוראה בקבוצות למידה קטנות יותר, אם לסיכום ולתרגול הנושאים הנלמדים ואם בתחומים אחרים הדורשים זאת.
השאיפה היא לצמצם במידת האפשר את מספר התלמידים בכיתת האם, במסגרת תקציבו של בית-הספר. מומלץ, ככל שניתן, שלא לקיים כיתות שבהן יותר מ-35 תלמידים.
המלצה 3.1 שינוי במבנה המשרה של המורים והגננות
כל גני הילדים ובתי-הספר יפעלו חמישה ימים בשבוע מ-8 בבוקר עד 4 אחר הצהריים.
משרת המורה והגננת תכלול יום עבודה בן שמונה שעות ושבוע עבודה בן חמישה ימים.
שעות העבודה של המורה יכללו 23–28 שעות הוראה פרונטליות. בשאר השעות יקיים המורה הוראה פרטנית, וכן פעילויות מקצועיות אחרות על-פי הצורך ובהנחיית מנהל בית-הספר (מילוי תפקידים שונים, השתלמויות ופיתוח מקצועי, עבודת צוות, קבלת הורים וכו'). היקף השעות יהיה דומה בכל שלבי החינוך. יבוטלו ההקלות בשעות בגין מצב משפחתי (כגון משרת אם) או בגין מילוי תפקידים.
ככלל, תינתן עדיפות ברורה להעסקה במשרה מלאה. העסקה במשרה חלקית תתאפשר במקרים מיוחדים – על-פי צרכי בית-הספר – כאשר משרה חלקית תתבצע במהלך יום עבודה מלא. מספר העוסקים במשרה חלקית לא יעלה על שיעור קטן, שייקבע, מכלל כוח ההוראה בבית-הספר.
המלצה 3.2 העלאה משמעותית של שכר המורים במקביל להעלאת רמת הדרישות
כדי לתגמל בצורה נאותה את עבודת ההוראה, ובכדי לעודד כניסת אנשים איכותיים ומוכשרים למערכת החינוך והתמדתם בה, יועלה שכרם של המורים בצורה משמעותית במקביל להעלאת רמת הדרישות המקצועיות מהם, והוא יהיה בר תחרות לעובדים אקדמאים בעלי השכלה דומה העובדים בשירות המדינה. בבחינת המושג "בר תחרות" נתחשב בפרמטרים כגון השכר עצמו, מבנה התעסוקה הייחודי של המורים, מטלותיהם ומספר ימי עבודתם. שכר המורים ומידת התחרותיות שלו מול מקצועות אקדמיים אחרים בשירות המדינה ייבדקו באופן תקופתי ויותאמו לשימור תחרותיות זו.
ייבנה סולם שכר דיפרנציאלי, שיעניק תגמול הולם למורים על בסיס יכולותיהם, מקצועיותם והישגיהם.
במטרה למשוך משכילים צעירים ומוכשרים להוראה, יושם דגש על העלאת שכר משמעותית יותר למורים בראשית דרכם.
שכר המורים יכיל מרכיבים קבועים ומרכיבים משתנים תלויי תנאים ייחודיים אובייקטיביים.
המרכיבים הקבועים (שכר היסוד) יהיו:
 דרגה, המבטאת מקצועיות והצלחות מוכחות, אשר תהיה בעלת המשקל הגדול ביותר בקביעת השכר.
 ותק, שימשיך להוות חלק ממרכיבי השכר, אך משקלו יהיה נמוך משמעותית ממשקלו היום, והוא יגיע לשיאו לאחר 10 עד 15 שנים.
 רמת השכלה (בהתאם לתואר האקדמי).
מרכיבים משתנים, שמשקלם קטן יחסית למרכיבים הקבועים, יהוו תמורה עבור תנאי עבודה ייחודיים אובייקטיביים, כגון עבודה בכיתות חריגות, עבודה באזורים הסובלים ממחסור קבוע במורים איכותיים או הוראה במקצוע הסובל ממחסור במורים.
אנו מתכוונים להמשיך בדיאלוג בו התחלנו עם כל הגורמים הנוגעים בדבר (ארגוני המורים, משרד האוצר ומשרד החינוך), ולהציע בדו"ח הסופי של כוח המשימה מודל שכר מפורט ברוח המלצות אלה.
אנו מתכוונים לבחון עד לדו"ח הסופי דרכים לתיגמול מורים או קבוצות מורים על הצטיינות, וכן שילוב מרכיב מצוינות בשכר שיאפשר תגמול למורים מצטיינים.
המלצה 5.1 בתי-ספר ייחודיים ("על-אזוריים")
במקרים מיוחדים, ובאישור מוקדם של משרד החינוך, יהיה רשאי מינהל חינוך אזורי לאשר פתיחה של מספר קטן ביותר של בתי-ספר על-יסודיים ייחודיים המתמחים בתחום דעת מסוים, שבו יש משמעות לכישרונות מיוחדים (כגון אמנות ומוסיקה).
ייתכן כי בתי-ספר אלה יהיו רשאים להתנות קבלה של תלמידים בהוכחת כישרונות באותו תחום. ההחלטה על סדרי הקבלה והפיקוח על ביצועם ההוגן יהיו בידי מינהל החינוך האזורי, בהתאם למדיניות הלאומית המחייבת. תינתן העדפה לתלמידים מרקע חברתי-כלכלי חלש.
עד להתייצבות הסדרי הבחירה וקביעת הכללים המחייבים, לא ייפתחו במשך מספר שנים בתי-ספר ייחודיים חדשים, ובמקביל יוגדרו מחדש סדרי הקבלה בבתי-הספר הייחודיים הקיימים.
 אנו רואים בחשש את האפשרות שבתי-ספר ייחודיים יפתחו פתח לחינוך פרטי אליטיסטי במסווה של ייחודיות, ולכן יש לצמצם את מספרם ככל הניתן. התוכנית המוצעת תעודד כל בית-ספר בחינוך הציבורי לפתח דגשים ותוכניות ייחודיות ולמשוך אליו תלמידים המעוניינים בתחומים אלה, כך שהצורך בבתי-ספר ייחודיים יפחת ממילא. יש לעודד את מינהל החינוך האזורי לקדם פתיחת מגמות משותפות למספר בתי-ספר ולתפעל מרכזים לחינוך מדעי וטכנולוגי שייתנו שירותים לקבוצות של בתי-ספר, במיוחד בתחומים עתירי משאבים כגון החינוך הטכנולוגי והחינוך האמנותי על גווניהם השונים
 הסדרה והגבלה של תשלומי הורים
לא ייגבו מן ההורים תשלומים כלשהם בגין הארכת יום הלימודים עד לשעה 4 אחר-הצהריים (למעט תשלומים בגין הזנה, שייבחנו בנפרד).
גם בגנים ובבתי-הספר העל-יסודיים, שבהם תינתן אפשרות לסיים את הלימודים מוקדם יותר, לא ייגבה תשלום כלשהו מן ההורים שבחרו שילדיהם יקיימו יום לימודים מלא עד השעה 16:00.
משרד החינוך ימשיך לקבוע, בהתייעצות עם ועדת החינוך של הכנסת, טווח מינימום ומכסימום לתשלומי ההורים בכל שלב חינוך, וייאסר על מינהל חינוך אזורי לאשר לבתי-ספר תשלומי הורים מחוץ לטווח זה.
כדי למנוע מבתי-ספר להשתמש בתשלומי הורים כבמנגנון מוסווה לסינון תלמידיהם, בשום מקרה לא תותנה קבלת תלמיד לגן או לבית-ספר ביכולתם הכלכלית של הוריו לשלם תשלומים שעשויים להיות נדרשים מהם. לאחר שיבוץ התלמידים בגנים ובבתי-הספר, ובמידה שאושר למוסד החינוך לגבות מן ההורים תשלומים מעבר לתשלומים המחייבים בכלל המדינה, יהיה מינהל החינוך האזורי, בהתייעצות עם בית-הספר, אחראי לגבייתם ולקביעת מנגנוני הנחות שיבטיחו שתלמיד לא ייפגע בשל חוסר יכולתם של הוריו לשלם את התשלומים הנדרשים כולם או קצתם. לסיכום אמן וכל אשר נכתב יבוצע . סוף סוף לאחר עשרות שנים של קיפאון מחשבתי סוף סזף יש תקווה מה שאנו ציבור ההורים צריך לעשות זה רק לעקוב שכל ההמלצות אכן יבוצעו ואז אולי יחול סוף סוף שינוי במערכת החינוך.
לארגוני המורים ולמתנגדים השונים אני קורא תפסיקו עם ההשתלחויות .אם יש לכם תוכנית טובה יותר תעלו אותה .כמו כן מה הטענות, כי לא הוזמנתם לוועדה או שסוף סוף תצטרכו לעמול קשה יותר. חוץ מזה ידוע לנו מזה זמן רב כי קל לצעוק ולהתנגד אך קשה לבנות ,להקים ולבסס.
לתגובות להלן כתובתי alex@levin.name
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 16:44

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר