לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 27-10-2006, 19:10
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
חיל הספר העבר ירדני, מגוייסיו ואורח חייהם...

חיל הספר העבר-ירדני הוא מהפרקים הפחות מוכרים בתולדות המנדט בארץ. מדובר על כוח בהיקף
של גדוד (כ800 איש) ששולש ב1940-1 בגלל מלחמת העולם השנייה. הוא צמח אחרי פירוקה של
"המשטרה המעולה" שבתורה צמחה מתוך הגדודים העבריים. בניגוד לגדודים העבריים, לא היו בו
כמעט יהודיים, ורובו המכריע היה ערבי. קציניו הבכירים היו כולם בריטיים, וקציניו הזוטרים היו בחלקם
צ'רקסים, בחלקם דרוזים ובחלקם ערבים (נוצרים ומסלמים). רוב החיילים בו היו מסלמים (בתחילה
גוייסו ערבים מכל האזור, אבל בהמשך, כשצמח החיל, גוייסו בעיקר פלסטינים מהשומרון).
המרכיב היהודי בחיל היה מצומצם מאוד, וכלל בעיקר אנשים טכניים (מכונאים, טכנאים, וטרינטר,
שלישים וכיו"ב), ורק בודדים שירתו כלוחמים (אחד מהם, דוד יצחקי, שמצד אמו השתייך ל"שבט"
הסובוטניקי המפורסם שבניו היו מהבולטים מבין מתיישבי הגליל היהודי, קורקין, כתב ספר על חייו
ופרק שלם עוסק בשלוש שנותיו כפרש בחיל הספר).

מכיוון שרוב הלוחמים היו אנאלפביתים שהגיעו לחיל כאמצעי פרנסה, הקידום בחיל היה כמעט חסר
סיכוי, והלוחם שנשאר כ"קבע" (אחרי סיום החוזה בן 3 השנים) היה כזה שלא היו לו אופציות אחרות.

במסגרת חיפוש חומר ראשוני על החיל, נתקלתי בסיפור של מגוייס, ארלח סבאח, שנפטר במהלך
שירותו. המכתב המצ"ב מתאר בקצרה מי האיש, מתי מת ומי הותיר אחריו...

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


סיפור מעניין שני נוגע לתלונתו של החייל סאלח מחמד אל-מצרי, שהתלונן בפני משרד המושבות
על שלא קיבל הטבות בתמורה ל"שירות תורם ונאמן" (הטבות שניתנו דרך שיגרה לחייל משתחרר
שלא עשה יותר מדי בעיות במהלך שירותו...).


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

מקורות ראשוניים כאלה אולי אינם כלי להבנתו הכללית של החיל, אבל בהחלט מוסיפים עניין
למחקר ותורמים רבות להבנת החתך החברתי של החייל הממוצע שם. אם יהיה עניין בנושא, אני
אביא מקורות נוספים מהסוג הנ"ל...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 28-10-2006, 18:46
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
החיל הזה היה מעורב בכל האירועים המשמעותיים בארץ, שאירעו בזמן קיומו
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי הקרדינל שמתחילה ב "לחיל הזה היו איזה שהם מבצעים..."

הוא הוקם כאשר היו פשיטות ווהאביות ממה שבפך ב1932 לערב הסעודית, לתוך אמירות עב הירדן.
לוחמיו יעילות רבה בבלימת פרשים נג'דיים. באותו זמן טיפל החיל גם בסגירת גבול עבר-הירדן-סוריה,
שבה התחולל מה שנודע בשם "המרד הדרוזי" (דרוזים שהצטרפו לתנועה הלאומית הערבית, קראו
לזה בשם "המרד הסורי"...). ב1929 יחידות של חיל הספר היו מעורבות בכמה מאירועי תרפ"ט
(בעיקר בצפת) כאשר ישנו ויכוח אדיא לגבי מעורבותם: הבריטים טענו שפעלו למופת (והדבר מצויין
בדו"ח וועדת שאו), היהודים, לעומת זאת, התפלגו לשניים בהתייחסותם לפעילות חיל הספר: חלק
טען שחיל הספר פשוט עמד מן הצד, בעוד שחלק אחר טען שלוחמים של חיל הספר (שכזכור הם
פלסטינים מסלמים ברובם המכריע) הצטרף לפורעים באופן פעיל.
בתקופת המרד הערבי 1936-1939, פעל חיל הספר והוכיח נאמנותו לשלטון הבריטי, בדר"כ.
בראשית מלה"ע שולש כוח חיל הספר, והוא צמח מגדוד לחטיבה (כשהפלוגה הממוכנת הוגדלה לסד"כ
של גדוד, כשכך קרה גם עם פלוגת הפרשים). ההפיכה הצבאית בעראק הביאה את הבריטים לשלוח
את הלגיון הערבי ואת חיל הספר להתמודד עם ההפיכה בעראק, אלא שבניגוד ללגיון שהגיע לבגדאד
ותפקד למופת - התחולל מרד בגדוד הממוכן של חיל הספר, עוד בטרם חצה את הגבול לתוך עראק.
המורדים זעמו על שנשלחו להלחם באחים הערביים (דבר שלטענתם לא הופיע בטופס השבועה
שלהם להצטרפות לחיל). בעקבות המרד פורקה אותה יחידת משנה שמרדה, ושונה נוסח טופס
ההצטרפות לחיל. השינויים בהליך הגיוס הביאו לשיפור משמעותי בנאמנות החיל, והוא נטל חלק הן
בפלישה לסוריה, הן בשליטה עליה - והגדוד הממוכן שלו הועבר גם לבנדר עבאס באיראן, כדי
לסייע בשליטה עליה (אחרי הפלישה האנגלו-סובייטית לאיראן, והדחת רזא שאה פהלוי).
אחרי המלחמה הוצב הגדוד בעיקר בצפון א"י וטיפל בבעיות סדר ובאבטחת הגבולות (הייתה לו
עמדה בראש פינה שנועדה לחסום נתיב הברחת מעפילים שהגיעו דרך סוריה ולבנון).
אחרי נובמבר 1947, החלו הליכי פירוק של החיל, אבל ממש עד לפירוקו הוא תפקד כשסתום
בלימה בגבול הסורי (עמק הירדן הצפוני).

אחרי פירוקו חייליו הלא-בריטיים יכלו להמצא בכמה מקומות:
1. הלגיון הערבי קיבל את רוב מתקני החיל, ולוחמים שרצו בכך, יכלו להצטרף אליו, תוך שימור
הותק שלהם (היה חייל ממוצא יהודי גרמני, שהתגייס לחיל בשנות השלושים, וב1939 ביקש שיוכר
כ"לא יהודי", והוא נשאר בחיל גם ב1948, התגייס ללגיון כקצין סדנא ושירת שם כ25 שנה).
2. כמה מאות לוחמים הצטרפו לצבא ההצלה של קאוקג'י.
3. כמעט כל יוצאי החיל היהודיים (וגם חלק מיוצאיו הדרוזים והצ'רקסים) הצטרפו לצה"ל (חלקם,
ראוי לציין, היו אנשי ההגנה כבר במהלך תקופת שירותם בחיל, והם ניצלו תפקידיהם לסיוע
ברכישת והברחת מעפילים).
4. לא מעט פשוט הלכו הביתה...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 30-10-2006, 17:19
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
הוא היה כוח שיטור ובקרת גבולות ברמת אימון וחיילוּת גבוהה למדי.
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי הקרדינל שמתחילה ב "לפי איך שזה נראה מפעולותיו..."

למעשה, משמר הגבול הישראלי, נקרא "חיל הספר" כאשר הוקם.
עובדתית, החיל התמודד היטב עם מרידות, כאשר נאלץ להגיע לעימות ישיר עם מתקוממים. הבעייה
הראשית הייתה שלעתים היה ספק לגבי מהימנות אנשיו, ובמקרה הגדול הראשון שלהם - המרד
בעראק - אנשיו הוכיחו חוסר נאמנות.
יהודים ששירתו החיל הספר (עם חלקם שוחחתי) סיפרו על תעמולה לאומנית פעילה בקרב החיילים
הפשוטים בלגיון, ועל שנאת יהודים שאפיינה אותם - ברמה שעוררה חשש לגבי יכולת השימוש בחיל
כגורם שיגן על יישובים יהודיים (הבריטים, לעומת זאת, טוענים שהחיל הוכיח עצמו בלא מעט מקרים
כגורם אמין בהדיפת כנופיות ערביות שהסתערו על יישובים עבריים בצפון מזרח הגליל).

בתפקידו המקורי כשומר גבולות הארץ, החיל הוכיח עצמו היטב הן בהתנגשויות עם כנופיות ווהאביות
מנג'ד (ובהמשך מסעודיה), הן בהתנגשויות עם כנופיות דרוזיות מסוריה והן בהתנגשויות עם כנופיות
סוריות ופלסטיניות שחדרו לא"י.

אגב, בכל הנוגע לעמדות חיילים לגבי יהודים, מתוארת ע"י דוד יצחקי סיטואציה שבה ניסו כמה מחבריו
למחלקה לגרום לו להתפרצות, כאשר תיארו את חלקם בעינויים, באונס וברצח שבוצעו כנגד
היישוב היהודי בחברון ב1929. יצחקי סיפר שהבין שהמטרה היא לגרום לו לתקוף, ואז יהיה
לאחרים תירוץ לפגוע בו (הוא היה יהודי יחיד במחלקה, באותה עת).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 05:27

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר