בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי afuna שמתחילה ב "אוהד, ידוע שזה השיר אבל מי..."
כמעט לכל פרסומת שאנחנו רואים יש מוסיקה. לפעמים, היא יפה, לפעמים לא. לפעמים זה שיר חדש ולפעמים ישן... אז מה התהליך?
דבר ראשון, צריך לבחור את המוסיקה. לפעמים משרד הפרסום מציע מוסיקה שהוא חשב עליה, לפעמים, לבמאי של הפרסומת יש רעיון... והרבה פעמים פונים ליועץ מוסיקלי במיוחד לפרסומות ולפרומואים. למשל, קובי בן-עטר, שהוא די.ג`יי. ויועץ מוסיקלי עם אוסף גדול וידע ענק במוסיקה או החברה של יאיר ניצני.
יועצים אלו הם שמציעים את השירים לפרסומת, ואם המפרסם (אוסם, עלית, תנובה וכו) והפרסומאי (משרד הפרסום) מרוצים, מתקדמים הלאה.
השלב הבא הוא להחליט: האם ניקח את השיר כמו שהוא? אולי נקליט גרסה מיוחדת? אלו האפשרויות שעומדות בפני יוצרי הפרסומת:
1.השיר המקורי, בביצוע המקורי - פשוט לוקחים את השיר, כמו שהוא, ו"מלבישים" על הפרסומת. בגלל שהפרסומת היא קצרה (בד"כ היא 30 שניות ובמקרים הנדירים יותר 45 שניות או דקה) - כמובן שצריך "לחתוך" את השיר, ואז אתם שומעים גרסה קצרה יותר של השיר המקורי (למשל, תשמעו את הפתיחה ואז ישר את הפזמון בלי בית ראשון).
בד"כ, השירים שאתם שומעים בפרסומות - הם לא המקוריים! בגלל שהמפרסמים נדרשים לשלם הרבה מאוד כסף: גם לכותב השיר, גם למלחין שלו, גם למפיק, גם למבצעים (נגנים) וכמובן לזמר. כמה כסף זה הרבה? זה תלוי בהרבה דברים כמו בלעדיות, איפה הפרסומת תשודר (רק בישראל, רק בטלוויזיה או גם ברדיו) וכו.
לשיר ישראלי משלמים בערך עשרת אלפים דולר. הסכומים לשיר מחו"ל נעים בין 20 אלף דולר ל-40 אלף דולר ואפילו יותר. שזה לא קצת כסף... לכן פונים בד"כ הפרסומאים לאופציות הבאות...
2.השיר המקורי, בביצוע קאבר - כאן, פונים לג`ינגליסט (=מלחין שירים לפרסומות שיש לו אולפן) - והוא מפיק גרסת כיסוי לשיר: הוא לוקח נגנים וזמרים ופשוט עושה את השיר - כמה שיותר דומה.
היוצרים של הפרסומת משלמים רק על הזכויות לשימוש בשיר ובנוסף, הם משלמים לג`ינגליסט שיפיק את הקאבר - המחיר הסופי הוא הרבה יותר זול.
מי הם הג`ינגליסטים? למשל עופר מאירי (המפיק של מטרופולין, דנה ברגר) הוא ג`ינגליסט וכך גם שמוליק נויפלד (שהפיק את מירי מסיקה ועומד מאחורי הרכב Mosaic Project) ועוד ועוד. דוגמאות? לא חסר!
לפעמים, יש בקשה, לקחת את השיר המקורי - אבל לעשות ביצוע חדש ולא דומה. כמו