לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 26-01-2007, 15:26
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
וורט לשבת (למי שיספיק לקרוא (ואם לא אז לשבת הבאה)):

הוורט מתייחס לספר שמות באופן כללי ולא ספציפית לפרשה זו או אחרת (ע"פ שיעורים של הרב שרקי):

הרקע:
מצרים היא פסגת האנושות באותה תקופה ולכן מייצגת את כלל האנושות.

שאלה: יש דבר מתמיה מאד בייחס לאופן בו מתייחס הקב"ה לפרעה - מדוע הקב"ה משקיע כל כך הרבה מאמצים לשכנע את פרעה לשחרר את בני ישראל? אלטרנטיבה סבירה הייתה פשוט לומר למשה להגיד לעם: "מחר אתם יוצאים ממצרים" וזהו זה! אם פרעה היה מעז להתנגד הקב"ה היה משתק אותו סוף סיפור.

תשובה: צריך לשים לב כיצד מכונה ההמהלך כולו - יציאת מצרים!
אז מי היה צריך לצאת? מצרים! ולא ישראל בלבד.

אבל מכיוון שמצרים היא המייצגת של כלל האנושות ניתן לומר שבעצם כל האנושות הייתה צריכה לצאת ביציאת מצרים.

10 המכות:
כאשר פונה משה בשם ה' אל פרעה שואל אותו פרעה:
- "מדוע שיהיה לכם גורל שונה משאר האנושות במה אתם שונים?"
- עונה משה: "אנחנו בני אברהם"
- "אז מה אם אתם בני אברהם?"
- "אברהם הוא אחד שמעל הטבע - הוא עבר את הנהר!"
- "נו אז מה אם הוא עבר את הנהר?"
- "אתה לא מבין: הנהר זה כח הטבע שמייסד תרבויות - נהר הפרת ייסד את בבל, ללא הנילוס מצרים לא הייתה קיימת"
- "אוקיי נניח, אבל מי אמר שהתכונה האברהמית נשארה בכם?"
מה עונה משה?
- "בא נבדוק, נכה את הנילוס ונראה מי יסבול!"
וזו היא מכת דם:
"וַיַּחְפְּרוּ כָל-מִצְרַיִם סְבִיבֹת הַיְאֹר, מַיִם לִשְׁתּוֹת: כִּי לֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת, מִמֵּימֵי הַיְאֹר".

לאחר מכן אומר פרעה:
- "בסדר בסדר השתכנעתי שאתם בני אברהם אבל לאברהם היו עוד צאצאים- ישמעאל, בני קטורה וכו' אז גם להם יש את התכונה הזאת"
על זה עונה משה:
- "כן אבל אנחנו לא רק בני אברהם, אנחנו גם בני יצחק!"
- "נו אז מה אם אתם בני יצחק?"
- ליצחק יש מסירות נפש - הוא היה מוכן למסור את נפשו על קידוש ה'!
- באמת תכונה מרשימה - אבל מי אמר שהתכונה הזאת נשארה גם בכם?
עונה משה אתה צודק בא נבדוק ומה קורה מייד אחר כך?
מכת צפרדעים!:
"וְשָׁרַץ הַיְאֹר, צְפַרְדְּעִים, וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ, וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל-מִטָּתֶךָ; וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ,
(עד כאן סתם אי נעימות אבל מה שמשונה הוא וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ"
מה קרה לצפרדעים? הם השתגעו? קופצות לתוך התנור?
אלא שאמרו חז"ל שעלינו ללמוד מן הצפרדעים שלא ציפו לשכר ורק רצו לעשות רצון קונם!
ומה הקשר ליצחק אבינו? פשוט מאד, הצפרדעים לא פוגעות במי שהוא בעל אותה אומנות (למי שיש מסירות נפש).

עונה פרעה:
- "בסדר השתכנעתי שאתם בני אברהם ובני יצחק, אבל ליצחק היה עוד בן - עשו! ולכן גם לו יש את התכונה הזו!"
עונה משה:
- "כן אבל אנחנו לא רק בני אברהם ובני יצחק אלא גם בני יעקב!"
- נו אז מה? מה מיוחד ביעקב?
- יעקב הוא אלוהי :
1. שולח מלאכים
2. "והנה ה' נצב עליו" (עליו ולא על אברהם או יצחק),
3. הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם
רבי יודן ורבי פנחס
רבי יודן אמר: שמעו לאל ישראל אביכם.
ורבי פנחס אמר: אל הוא, ישראל אביכם.
מה הקב"ה בורא עולמות, אף אביכם בורא עולמות.
מה הקדוש ברוך הוא מחלק עולמות, אף אביכם מחלק עולמות.
- עונה פרעה: "בסדר יעקב היה אלוהי, אבל מי אמר שאותה תכונה נשארה בכם?"
- מה עושה משה? מכת כינים:
"וַיֹּאמֶר ה', אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן, נְטֵה אֶת-מַטְּךָ וְהַךְ אֶת-עֲפַר הָאָרֶץ; וְהָיָה לְכִנִּם, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. יג וַיַּעֲשׂוּ-כֵן, וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת-יָדוֹ בְמַטֵּהוּ וַיַּךְ אֶת-עֲפַר הָאָרֶץ, וַתְּהִי הַכִּנָּם, בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה: כָּל-עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. יד וַיַּעֲשׂוּ-כֵן הַחַרְטֻמִּים בְּלָטֵיהֶם לְהוֹצִיא אֶת-הַכִּנִּים, וְלֹא יָכֹלוּ; וַתְּהִי, הַכִּנָּם, בָּאָדָם, וּבַבְּהֵמָה. טו וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל-פַּרְעֹה, אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא

המשך בשבוע הבא בע"ה...
שבת שלום.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #7  
ישן 31-01-2007, 23:35
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
טוב חברה מצטער על העיכוב, בכל אופן חלק 2:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "וורט לשבת (למי שיספיק לקרוא (ואם לא אז לשבת הבאה)):"

טוב אז איפה עצרנו,
כן שליעקב יש תכונות אלוקיות.
מעניין ביותר לציין בהקשר לזה את הסבר רש"י ל "אל נא תקברני במצרים":
"אל נא תקברני במצרים – סופה להיות עפרה כנים (ומרחשין תחת גופי) ושאין מתי חוצה לארץ חיים אלא בצער גלגול מחילות, ושלא יעשוני מצרים עבודה זרה".

עכשיו ההסבר של רש"י מסתדר:
סופה להיות עפרה כנים ואז החרטומים יאמרו "אצבע אלוקים היא - ויעשו אותי מצרים עבודה זרה.
כלומר אלו הם שני צדדים של אותה המטבע!

------
נו, אז מה יש לפרעה לטעון עכשיו?
- משהו פשוט מאד:
"זה נכון שלכם יש את התכונות של אברהם יצחק ויעקב אבל - כולנו מעורבים! אכלנו מאותו מסטינג ישנו באותו אוהל סיירים..., עכשיו כולנו ביחד אז איך אתם רוצים שגורלכם יהיה שונה מגורל שאר האנושות?"
על טענת העירוב עונה לו משה במכת ערוב:
ציטוט:

וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת-אֶרֶץ גֹּשֶׁן, אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ, לְבִלְתִּי הֱיוֹת-שָׁם, עָרֹב--לְמַעַן תֵּדַע, כִּי אֲנִי יְהוָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. יט וְשַׂמְתִּי פְדֻת, בֵּין עַמִּי וּבֵין עַמֶּךָ

כלומר הקב"ה מראה לפרעה שבני ישראל לא מעורבבים עם המצרים.

--------------
אבל פרעה ממשיך הלאה:
"בסדר בסדר, נכון שאנחנו לא מעורבים ונכון שאתם בני אדם נעלים ואנחנו רגילים אבל יש לנו בכל זאת דבר משותף והוא - שכולנו בני אדם!"
אומר לו משה:
"לא נכון!, לא רק שאנחנו התעלינו מצד האבות אלא שאתם כבר לא במדרגת האדם המקורי!"
כלומר האנושות ירדה 3 ירידות נוספות והן:
1. שפיכות דמים - בדור המבול.
2. עבודה זרה - במגדל בבל.
3. גילוי עריות - בסדום ועמורה.

1. כנגד שפיכות דמים נותן הקב"ה למצרים את מכת דבר. מתרגם אונקלוס דבר = "מותא" כלומר מוות.
2. עבודה זרה - ובזכות מה הייתה העבודה הזרה במגדל בבל?
בזכות הטכנולוגיה -
ציטוט:

וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר

כלומר, אומרים אנשי מגדל בבל: עד עכשיו השתמשנו באבנים שהקב"ה יצר, עכשיו בזכות הטכנולוגיה אנחנו יכולים ליצור אבנים בעצמנו כלומר אנחנו לא צריכים כבר את הקב"ה!
אם נתבונן רגע - כיצד מייצרים לבנים?
לוקחים בוץ + תבן מערבבים ושמים בכבשן האש כדי שזה יתקשה.
כנגד זה מצווה הקב"ה למשה:
ציטוט:

וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, קְחוּ לָכֶם מְלֹא חָפְנֵיכֶם, פִּיחַ כִּבְשָׁן; וּזְרָקוֹ מֹשֶׁה הַשָּׁמַיְמָה, לְעֵינֵי פַרְעֹה. ט וְהָיָה לְאָבָק, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְהָיָה עַל-הָאָדָם וְעַל-הַבְּהֵמָה, לִשְׁחִין פֹּרֵחַ אֲבַעְבֻּעֹת--בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.


3. גילוי עריות - בסדום.
אבל צריך להבין תחילה מדוע חטאו אנשי סדום בעריות כלומר במשכב זכור.
ובכן הסיבה היא שהם חשבו שהעולם הגיע לתיקונו! (על רקע זה אפשר להבין מדוע נאמר גם שהמשיח - שורשו בסדום -
ציטוט:
" אמר רבי יצחק: (תהלים פט) מצאתי דוד עבדי, היכן מצאתי אותו? בסדום ".
)

כלומר הקב"ה מצווה את האדם "פרו ורבו ומלאו את הארץ" - ומה יקרה לאחר שהאדם ימלא את הארץ? לא יצטרכו כבר "פרו ורבו"!!!
אומרים אנשים סדום - העולם כבר מתוקן כבר לא צריך פרו ורבו ולכן הם נמנעים מפרו ורבו.
אבל מה לעשות שיצר הרע עדיין נשאר בתוכם אז מה עושים? מפנים אותו לאהבת הדומה. כלומר אהבה היא "נתינה לשונה ממני" אבל אז עוד "חס וחלילה" יכולים לבוא ילדים אז הם מפנים את היצר לדומה - אפשר לומר לפי זה שהומוסקסואליות היא גזענות על רקע אישי - אני אוהב את מה שדומה לי.
אבל יש עוד חטא אותו מציינים חז"ל בהקשר לאנשי סדום: הם אסרו לתת צדקה!
מדוע? - מאותה סיבה בדיוק: אם העולם כבר מתוקן אז כבר אין לאף אחד מחסור.
עכשיו אם מישהו נותן צדקה (אפילו 10 אגורות) הוא מראה בזה שהעולם לא מתוקן עדיין ולכן הם אוסרים לתת צדקה.
מה עושה הקב"ה - מעניש אותם באש ומים:
ציטוט:

וַיהוָה, הִמְטִיר עַל-סְדֹם וְעַל-עֲמֹרָה--גָּפְרִית וָאֵשׁ: מֵאֵת יְהוָה, מִן-הַשָּׁמָיִם. כה וַיַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים הָאֵל, וְאֵת כָּל-הַכִּכָּר, וְאֵת כָּל-יֹשְׁבֵי הֶעָרִים, וְצֶמַח הָאֲדָמָה. כו וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ, מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי, נְצִיב מֶלַח. כז וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם, בַּבֹּקֶר: אֶל-הַמָּקוֹם--אֲשֶׁר-עָמַד שָׁם, אֶת-פְּנֵי יְהוָה. כח וַיַּשְׁקֵף, עַל-פְּנֵי סְדֹם וַעֲמֹרָה, וְעַל-כָּל-פְּנֵי, אֶרֶץ הַכִּכָּר; וַיַּרְא, וְהִנֵּה עָלָה קִיטֹר הָאָרֶץ, כְּקִיטֹר, הַכִּבְשָׁן

כלומר לא רק שה' המטיר עליהם אש מן השמים אלא אומרים חז"ל שגם ים המלח עלה!
מה בעצם אומר הקב"ה לאנשי סדום?
- אתם אומרים שהעולם מתוקן?
אם כך אז בעולם מתוקן ההפכים חיים בשלום זה עם זה, אז בואו ונראה אם האש והמים יכולים להסתדר יחד!

כנגד גלוי עריות נותן הקב"ה לפרעה את מכת הברד:
ציטוט:

וַיְהִי בָרָד--וְאֵשׁ, מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד: כָּבֵד מְאֹד--אֲשֶׁר לֹא-הָיָה כָמֹהוּ בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, מֵאָז הָיְתָה לְגוֹי


עד כאן להיום (מחר)
_____________________________________


נערך לאחרונה ע"י ck5760 בתאריך 31-01-2007 בשעה 23:54.
חזרה לפורום
  #8  
ישן 01-02-2007, 22:18
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
חלק שלישי (ואחרון)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "וורט לשבת (למי שיספיק לקרוא (ואם לא אז לשבת הבאה)):"

(המשך הויכוח בין פרעה למשה)
- "טוב אני מקבל" אומר פרעה, "שאי אפשר להשוות בין האנושות ועם ישראל ולומר שהמשותף להם הוא שהם בני אדם, כי הוכחת לי שלא זו בלבד שעם ישראל עלה (ע"י האבות), אלא גם האנושות כבר לא במדרגה המקורית שלה אלא ירדה 3 מדרגות בגילוי עריות , עבודה זרה, ושפיכות דמים. אבל יש בכל זאת משהו משותף לעם ישראל ולכלל האנושות והוא: כולנו נבראים , אם הקב"ה היה רוצה שיהיה גורל שונה לישראל ולשאר האנושות הוא היה שם את עם ישראל על המאדים ואת שאר האנושות על כדור הארץ, כלומר בבריאה הראשונית כולנו היינו שווים!

מה שקורה בעקבות הטענה (הדי חזקה יש לומר) הזו של פרעה החרטומים שעד עתה הלכו יד ביד עם פרעה בוויכוחו עם משה מתחילים לחשוש ולא להסכים ואומרים לפרעה "מה, אתה רוצה לחזור למעשה בראשית?" או במילים שלהם:
"וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו, עַד-מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ--שַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים, וְיַעַבְדוּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם; הֲטֶרֶם תֵּדַע, כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם.?"
ומהו טרם באופן מוחלט? - מעשה בראשית!
בְּטֶרֶם, הָרִים יֻלָּדוּ-- וַתְּחוֹלֵל אֶרֶץ וְתֵבֵל;
וּמֵעוֹלָם עַד-עוֹלָם, אַתָּה אֵל
ומי אומר את זה?
תְּפִלָּה, לְמֹשֶׁה אִישׁ-הָאֱלֹהִים:

צריך להבין - הטענה של פרעה היא חזקה מאד עד שרואים שמשה חושש כי זה אף לא נבדק - האם בתחילת הבריאה כבר אז היה הבדל בין ישראל לאומות העולם?
מה שמוסיף עוד על חששו של משה הוא דיבורו של הקב"ה אליו:
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה"
איך הקב"ה היה צריך לומר?
"לך אל פרעה" - כלומר אני אתך ואני אומר לך לך
אך כאשר הקב"ה אומר לו בא, אז לכאורה הקב"ה נמצא עם פרעה!!!
(ויש מדרש על כך)
מה עונה משה לפרעה?
"אתה טוען שבמעשה בראשית ישראל והאומות היו שווים. לכן אין לנו ברירה אלא לשחזר את מעשה בראשית ולראות האם היה הבדל כבר אז!!!"

לפני שממשיכים הלאה יש להבין כיצד רואה היהדות את הבריאה - הבריאה לפי היהדות היא יש מאין!
עכשיו אם ניתן לזה מספר, כמה יש יש? - הרבה כלומר מה שבולט בבריאה זה ריבוי הנבראים.
אז כדי להראות שכבר בבריאה היה הבדל אומר משה לפרעה בשם הקב"ה:
"כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה, לְשַׁלֵּחַ אֶת-עַמִּי--הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה, בִּגְבֻלֶךָ. ה וְכִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ, וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת-הָאָרֶץ; וְאָכַל אֶת-יֶתֶר הַפְּלֵטָה, הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִן-הַבָּרָד, וְאָכַל אֶת-כָּל-הָעֵץ, הַצֹּמֵחַ לָכֶם מִן-הַשָּׂדֶה. ו וּמָלְאוּ בָתֶּיךָ וּבָתֵּי כָל-עֲבָדֶיךָ, וּבָתֵּי כָל-מִצְרַיִם, אֲשֶׁר לֹא-רָאוּ אֲבֹתֶיךָ וַאֲבוֹת אֲבֹתֶיךָ, מִיּוֹם הֱיוֹתָם עַל-הָאֲדָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
הארבה הוא מלשון ריבוי, ומה זה "מיום היותם על האדמה"? ממעשה בראשית!

----------------
נו, אז מה נשאר לפרעה לטעון אחרי הארבה?
מי שחושב שנגמרו לפרעה הטיעונים פשוט לא מבין איזה אישיות היה פרעה!
צריך להבין שפרעה הוא אישיות גדולה, מה פירוש "מי ה' אשר אשמע בקולו"?
אם תגיד לי מי הוא ה' אני אשמע בקולו!
אפשר גם לטעון כמו תורת הסוד "מי ה' אשר אשמע בקולו"!
כלומר אין פה שאלה אלא קביעת עובדה!
אז מיהו ה' לפי פרעה?
תשובה: מי!!!
כלומר פרעה מכיר את בחינת מי.
ישנו פסוק בישעיהו "שאו-מרום עיניכם וראו מי-ברא אלה"(וביחד מי ואלה = אלוהים!).
כלומר, מה חסר לפרעה כדי להכיר את אלוהים?
תשובה: אלה!
ולכן אומר הקב"ה:
"לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ"!
אלה גם מורכב מ3 אותיות כנגד שלושת המכות האחרונות.
--------------
הטיעון הבא של פרעה הוא:
"נכון הוכחת לי שגם בהתחלת הבריאה היה הבדל בין ישראל לאומות העולם, את זה אני מקבל אבל באין (שהרי העולם נברא יש מאין) לא היה הבדל"!
אומר לו משה: "בא נבדוק, נחזיר את העולם למצב של אין ונראה במי זה פוגע":
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם, וִיהִי חֹשֶׁךְ, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְיָמֵשׁ, חֹשֶׁךְ. כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַשָּׁמָיִם; וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים. כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם"
כלומר המצב של ההעדר לא פגע בישראל אלא רק במצרים!

--------------
אז אם נחזור לעניין המיספור של הבריאה:
יש הרבה יש
יש 0 אין
את זה ראינו עד עכשיו!
רגע, אבל מה היה לפני האין?
תשובה: אין סוף ברוך הוא!
אפשר לתת לזה מספר?
כן הוא לבדו הוא - המספר 1!
הטיעון האחרון של פרעה (לעת עתה כי בפרשת בשלח מתעורר טיעון חדש):

"נכון שבאין יש הבדל בין ישראל לאומות אבל אתה רוצה לומר לי שבמחשבה הראשונית, בראשית עוד לפני האין היה הבדל?"
עונה לו משה:
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר יְהוָה: כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה, אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם. ה וּמֵת כָּל-בְּכוֹר, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם--מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה. ו וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה, וְכָמֹהוּ לֹא תֹסִף. ז וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֹא יֶחֱרַץ-כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ, לְמֵאִישׁ, וְעַד-בְּהֵמָה--לְמַעַן, תֵּדְעוּן, אֲשֶׁר יַפְלֶה יְהוָה, בֵּין מִצְרַיִם וּבֵין יִשְׂרָאֵל".

אומרים חז"ל בירושלמי דף יב,א פרק ג הלכה א גמרא:
"כד אתא רחמנא למיפרקיה(כאשר בא הקב"ה לגאול את) ישראל ממצרים לא שלח לא שליח ולא מלאך אלא הקב"ה בעצמו דכתיב ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה"
ומדוע הקב"ה בעצמו?
עכשיו זה מובן - כי זה כנגד המחשבה הראשונית ולא היה אז אלא הוא לבדו!
ולא זאת בלבד אלא מה הייתה המכה?
מכת בכורות שהיא ראשית של כל אדם שנאמר:
"וְאָמַרְתָּ, אֶל-פַּרְעֹה: כֹּה אָמַר יְהוָה, בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל. כג וָאֹמַר אֵלֶיךָ, שַׁלַּח אֶת-בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי, וַתְּמָאֵן, לְשַׁלְּחוֹ--הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג, אֶת-בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ."

ונאמר:
"קודש ישראל ליהוה, ראשית תבואתו; כל-אוכליו יאשמו, רעה תבוא אליהם נאום-יהוה"

לכן בכור האדם הוא ראשיתו!
ולכן לקה פרעה במכת בכורות - כדי להראות לו שגם במחשבה הראשונית (בראשית) היה הבדל בין ישראל לבין האומות!
_____________________________________

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 07:25

הדף נוצר ב 0.13 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר