לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 02-02-2007, 00:04
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
ט"ו בשבט - מקור החג

ט"ו בשבט - מקור החג

י"ג בשבט תשס"ז
שאלה:


עלעלתי קצת לחפש מקורות לאכילת פירות ומצאתי כתבה בעיתון הארץ. אשמח לשמוע תגובות לטענה העולה שם, שכל מקור החג הוא שבתאי. אמנם מצאתי שמנהג זה מופיע במשנ"ב ובקיצוש''ע, אך האם אמנם שורש המנהג הוא שבתאי, אולי צריך לבטלו?

לגבי הספר "חמדת הימים", הרב משה צוריאל האריך לכתוב שזה ספר של רב גדול שלא היה שבתאי. אך צריך לבדוק באמת מה המקור לכך?
[מצורפת כתבה ארוכה מהעיתון הארץ.]

תשובה:

הברייתא המובאת בגמרא במסכת ראש השנה: "מעשה ברבי עקיבא שליקט אתרוג באחד (או בט"ו) בשבט", רומזת בעליל לכך שר"ע, שחי 1500 לפני הש"ץ שר"י, סבר שיש בתאריך הזה תיקון לחטא אכילת עץ הדעת, שהיה אתרוג לדעת חז"ל. מנהג אכילת הפירות הוא של חסידי אשכנז, וכן התפילה הנהוגה להתפלל על אתרוג כשר. והם חיו כ-400 שנה לפני השבתאים. בספר פרי עץ חיים (שער ראש השנה פרק א) לתלמידי האר"י נאמר שיש סוד לכל ארבעה ראשי שנים, וזה כולל ראש השנה לאילן. בספר שבט מוסר לרבי אליהו הכהן מאיזמיר, שחי בימיו של שבתאי צבי, נאמר בשם צוואת רבי אליעזר (חיבור קדמון מחסידי אשכנז הראשונים) שמנהג אכילת פירות בט"ו בשבט הוא מנהג ותיקין. ובמגן אברהם מובא המנהג בשם ספר "תיקון יששכר" שהיה תלמיד מהרלב"ח, בזמן האר"י והבית יוסף. כך שבעל חמדת ימים, יהיה מי שיהיה, וגם השבתאים, לא באו אלא להוסיף על המנהג הקיים.
http://ravsherki.org/index.php?opti...=814&Itemid=741
_____________________________________

חזרה לפורום
  #4  
ישן 02-02-2007, 13:41
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
לא טענתי שנתן העזתי כתב את הספר
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "מסופקני משתי סיבות:"

להיפך, אני כמעט בטוח שהוא לא כתב אותו
הספר נכתב בתקופה קצת יותר מאוחרת (הוא הודפס לראשונה רק ב-1731-1732, הרבה אחרי נתן העזתי)
אבל מה שכן, הספר מלא ברמיזות ומנהגים שבתאיים
אין ספק שהוא אכן שבתאי
השאלה היא האם המנהג של אותו סדר היה קיים לפני השבתאים או לא
ועובדה היא שאין לו שום מקור קודם
(אם הוא היה כזה חג משמעותי שתוקן לו סדר מיוחד, סביר להניח שהיה מופיע משהו בנוגע לכך בספר הזוהר או בכתבי האר"י ז"ל...)

הנה עוד קצת פרטים

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 11:12

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר