20-02-2007, 22:39
|
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
|
|
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
|
|
כמה מילים על מל"טים
לך, לעידו גנוט ולכל מי שתהיה בו הסבלנות לקרוא עד הסוף. (אני מעריך שלפחות שניים ממכרי כאן בפורום יקראו עד הסוף, , תודה לכם).
הנה:
נתחיל מהעבר, נדבר על ההווה וניגע קצת בעתיד.
המל"טים התחילו כ"הרחבה" של טיסנים, לצורכי מודיעין וכמטרות סילוניות לטובת כוחות נ"מ. אם נדחה למועד מאוחר יותר את נושא המטרות, נוכל להתרכז בכלים שיוחדו למודיעין.
כהרחבה של טיסנים, זכו המל"טים הראשונים למנועים דומים לאלו של טיסנים ומעט גדולים יותר, שככל הנראה נאספו מכל הבא ליד. הטבעי ביותר היו מנועי שריפה פנימית שהגיעו מעולם הקטנועים, בהיותם קלים יחסית ועם הספקים מתאימים לגודל המל"טים של אז – מספר ק"ג, סביב העשרה ק"ג וקצת למעלה מזה. הדלק, היה דומה. "דלק טוסטוסים (שתי פעימות) בתחילה ולאחר מכן בנזין כאשר עברו למנועים גדולים יותר של ארבע פעימות.
המל"טים הלכו וגדלו, לעשרות ק"ג ועדיין נעשה שימוש במנועים שאינם תעופתיים, אלא מנועי רכב קטנים או מנועי ארבעה צילינדר מעולם הדו-גלגליים. כך זכרה מנוע ה"זקס" להניע בכבוד מל"טים רבים מסוג פיוניר בארץ ובעולם. גם יצרנים סביב העולם (ולא היו רבים) נצמדו למנועים אלו. בשני סוגי מל"טים לפחות יש מנועי ואנקל, עם היתרונות והחסרונות שלהם. כך, מל"ט סרצ'ר, שמשקלו כ 450 ק"ג מונע במנוע כזה עם כמה עשרות כוחות סוס.
מל"טים מסדר גודל כזה מסוגלים לשאת מטע"ד אלקטרו אופטי בלבד ומגיעים לזמן שהייה של כ 10 שעות. תלוי בסוג המל"ט. כל מטען נוסף, אם נמצא לו מקום, בא על חשבון דלק והקטנת זמן השהיה.
במל"טים גדולים יותר כבר עברו למנועים גדולים ותעופתיים. כך מנוע ה ROTAX האוסטרי מצא לו שימוש במל"טים במקביל לשימוש בו במטוסי אולטרה-לייט.
הגענו כבר להווה. כמו בכל מקום, הצבא האמריקאי נותן את הטון. יחידות רבות שלו עוברות לשימוש בכלי רכב הממונעים במנועים רב דלקיים. כאשר המיקוד הוא בדס"ל, שמאפשר תדלוק רכבים ומסוקי סיוע באותו הדלק ונחסכות בעיות לוגיסטיות. מל"טים המלווים את הכוח נזקקים עדיין לבנזין.
בשנים האחרונות חל המפנה ויש נטייה ברורה לכיוון מנועי דלק כבד. כך לקחו האמריקאים מנוע אוטומוטיבי הפועל על סולר והסבו אותו לשימוש במל"ט. הפלא ופלא. הם בחרו את מל"ט ההאנטר, מתוצרת ישראל המשרת בצבא האמריקאי . למטוס היו במקור שני מנועי מוטו-גוזי וכעת הוא נהנה משני מנועי דיזל של מכונית . הכיוון הוא ברור. הנעה של דלק כבד. יצרנים רבים בעולם זיהו את הכיוון וכעת יש מספר חברות שמסבות מנועי בנזין למנועי דלק כבד. גם משבר הדלק והשפעותיו על ה general Aviation תורמים וכיום מוסבים מנועי דיזל "קרקעיים" לשימוש בדס"ל וקבלת כ ההכשרים הנדרשים כדי לשמש כמנועים תעופתיים. מאחר והמגבלות במל"טים נמוכות יותר, הרי שהם מהווים כר פורה לרעיונות ותהליכי פיתוח. גם הפרדטור, שהתחרה במסגרת פרויקט ה ERMP וזכה, קיבל עליו את עול הדלק הכבד והמטוס שמיוצר בתצורה מעט שונה לטובת צבא היבשה (להזכיר, עד עתה שירת בחיל האוויר) בכמות של כ 130 מטוסים זכה בשם Warrior.
במקביל מפותחים מטוסים גדולים יותר וכבדים יותר. הבולט והנמצא בחוד החנית הוא הגלובל הוק. מל"ט אסטרטגי, מטוס במשקל המראה של כ 4.5 טון ומנוע טורבו מניפה. זמן טיסה עולה מעל ל 40 שעות. במקביל מפותחות גם בארה"ב וגם באירופה תצורות תקיפה, שנקראות UCAV. משקלים דומים לאלו של הגלובל הוק אך דומים יותר למטוסי קרב, בעוד הגלובל הוק דומה יותר לדאון ענק.
לגבי תדלוק – נקודה חשובה: במרבית המל"טים הסילוניים נעשה שימוש בכונס על גב המטוס. מאחר ואין קוקפיט והמנוע בחלק האחורי , הרי שזה פתרון אופטימלי של כונס יחיד (כונס תחתון הוא בעייתי בשל אפשרות לשאיבת גופים זרים.
תדלוק באוויר ידרוש פתח על גב המטוס, או בכנף. אם המנוע הוא מנוע בנזין, הרי, כאמור יש בעיה, בהיות הבנזין נדיף ודליק ולדעתי לא יהיו מל"טים מונעי בנזין המתודלקים באוויר. תדלוק של מל"טים, גם סילוניים מונעי דחף או מונעי פרופלור, אפשרי יהיה רק עם דלק כבד.
קצת לעתיד.
שדה הקרב העתידי יהיה רווי מל"טים מגדלים שונים ובעלי משימות שונות. גם כאלה שמשך השהיה שלהם שעות בודדות ויהיה עניין להגדיל את משך השהייה שלהם, הן לצורך הגדלת יכולת המודיעין או לשם הגדלת יכולת נשיאת החימוש (ה Warrior בעל יכולת נשיאת ארבעה טילים) ללא פגיעה בשהייה.
גם מל"טים קטנים יותר, בסדר גודל של עשרות ק"ג יהיו מונעים בדלק כבד (לרוב דס"ל).
עכשיו נדמיין שדה קרב בו מסתובבים מל"טים. אי שם בזירה מסתובב מל"ט תדלוק. כל מל"ט יודע היכן נמצא המתדלק וכמה זמן ייקח לו להגיע למתדלק. כל מל"ט יוכל "להזמין תור" אצל המתדלק שיתזמן את סדר המל"טים וכל מל"ט בתורו יעזוב את המשימה שלו (כמובן שהכל בידיעת המפעילים, אבל אוטומטי, עם יכולת התערבות ידנית כשיידרש) ויטוס לנקודת התדלוק. יתחבר באופן אוטומטי למתדלק שיטוס עם ה"שנורקל" בחוץ כל הזמן וייתן "הוראות הטסה" למל"ט התורן, שייכנס לעמדה יקבל דלק וימשיך חזרה למשימתו. לא סיפור אחרית הימים.אוסף של טכנולוגיות קיימות, ידע קיים ותקציב לא קיים. הזמן יעשה את שלו.
אפשר עוד הרבה להרחיב. בהזדמנות אחרת.
כמובן שאשמח לפיתוח הדיון.
תודה למי שהגיע עד לכאן.
בתמונה - פרדטור, כפי שהוצג לפני כשלוש שנים במרכז רוקפלר בניו יורק
|