לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #10  
ישן 22-02-2007, 17:28
  hge hge אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.02.07
הודעות: 437
האיש שדאה כמו הציפורים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי amirsgv שמתחילה ב "אל"מ (מיל') מנחם בר הלך לעולמו"

האיש שדאה כמו הציפורים




[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
מאת אורי דרומי




[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
אל"מ מנחם בר, איכר, ממניחי היסודות לחיל האוויר, 1925-2007
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P220207/b.0.2202.20.1.9.jpg]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
מנחם בר
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
מנחם בר (ברנשטיין) נולד בקבוצת כנרת, היה מן הילדים הראשונים של כפר יהושע, הסמוך לבסיס רמת דוד, ועד יומו האחרון היה קשור לאהבותיו הישנות: הטיסה והדאייה, ואדמת העמק. בגיל 15 הוא החל לדאות ב"כפר ילדים" שעל גבעת המורה, וב-1943 קיבל רישיון טיס מטעם ממשלת המנדט. הוא התנדב לפלמ"ח והיה מדריך דאייה. בתש"ח הוצב לטייסת הגליל שבפיקודו של משה פלדמן (פלד), שאומר כי היה זה בר שהדביקו בחיידק הטיסה.

עם פלישת הכוחות הסוריים לעמק הירדן, המריאה טייסת הגליל מיבנאל לתקוף את הפולשים, ובר ביצע שש גיחות תקיפה ביום. הוא תקף את ג'נין ואת צבא ההצלה של קאוקג'י, על טירה הטיל כרוזים, ובעין מאהל הבעיר מתבן. הטייסת הושיטה סיוע אווירי צמוד לחטיבת "גולני", ומפקד החטיבה, נחום שפיגל (גולן), הודה לטייסים כשכתב ביולי 1948: "על כנפיהם נשאו עידוד ללוחמינו בפגיעותיהם המוצלחות בריכוזי האויב. חטיבתי מביטה בחיבה וכבוד לפעולות טייסת הגליל".

בקיץ תש"ח נשלח בר עם קבוצה של טייסים לאולומוץ שבצ'כיה, לקורס טיס מסודר. הוא חזר לארץ והשתתף בשלבים האחרונים של מלחמת הקוממיות. באביב 1950, במבצעי "שישליק" ו"קבב", נשלח לצלוף על בדואים ועדריהם שפלשו לתחום ישראל. האיכר שבו התקומם. לימים סיפר כי "לא היה לי לב לזה. אפילו לא ניסיתי לכוון כמו שצריך".

תרומתו הגדולה לחיל החלה כשהתמנה למפקד קורס אימון מבצעי (קא"מ) בבסיס רמת דוד, וברא יש מאין תוכנית אימונים תקופתית מסודרת. הוא הציב בטייסת שלו, "טייסת 105", לוח הישגים והרגיל את טייסיו לשפר ללא הרף את ביצועיהם. כמו כן, התנגד לטיסות האווירובטיקה הראוותניות, שעלו בתאונות וגבו חיי אדם. הוא היה שתקן ועקשן, והוא ניצל כל רגע פנוי כדי לרשום דבר מה לשיפור במחברתו. במקום להתגורר בבסיס, הוא חזר כל לילה לישון בביתו הסמוך.

באוקטובר 1951 יצא בר לאנגליה, לקורס בחיל האוויר המלכותי, שם התגבר בקושי על מכשול השפה. כשחזר אל הטייסת שלו, תירגם חומר שהביא מאנגליה, הנהיג קורס מקלענות, הציב מצלמות ירי במטוסים וניתח ללא רחם את התוצאות. ב-17 ביוני 1953, הקים בר את טייסת הסילון הראשונה, עם שני "מטאורים", "סופה" ו"סער", והסב בצורה שיטתית קורס אחר קורס של טייסי סילון. "בהתמקדות ובהתמדה יוצאות דופן, הוא העביר את חיל האוויר מבוכנה לסילון", אומר מפקד החיל אז, אלוף (דימ.) דן טולקובסקי.

אל"מ (דימ.) שמואל שטופר ואל"מ (דימ.) יעקב אגסי אומרים כי המציא את ה"סבב", שאיפשר טיפול מהיר במטוס השב ממשימה והכנתו לגיחה הבאה, ואת "ימי הקרב", שבהם תירגל החיל מעבר מהיר מרגיעה ללחימה. הוא היה מפקד בסיסי רמת דוד ותל נוף, ושימש סגנו של מוטי הוד בניצחון הגדול של החיל במלחמת ששת הימים. אחרי שפרש, טס באל על והקדיש את שארית ימיו לאהבתו הגדולה - הדאייה. חבריו, פרידל לוין, שהשתתף עמו באליפות העולם בדאייה בגרמניה ב-1960, דן אורן ומיכאל פינקוס, נוהגים לומר כי "דאה כמו הציפורים". הוא גם הטיס שני מטוסים שבנה בעצמו.

ההיסטוריה של חיל האוויר, שהדגישה בעיקר את פועלו של עזר ויצמן, גימדה את תרומתו של בר. העוול תוקן רק כשפירסם אהוד יונאי את ספרו "עליונות אווירית", שהיה מעין היסטוריה אלטרנטיווית של החיל (ויצמן שנא את הספר). המתרגם, תא"ל יפתח ספקטור, כתב כי הודות לספר זה נחשף "משקלו האמיתי, האדיר, של האיש הצנוע הזה בהפיכת חיל האוויר המוקדם למכונת מלחמה יעילה".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 09:06

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר