11-03-2007, 20:57
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
קודם כל, חזק וברוך. האמת - נפלת על נושא מורכב מאין כמוהו!
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ishy
הנמשל: לפעמיים אדם רואה איך צדיק סובל ואיך לרשע טוב ושואל איפה הצדק? אבל הוא ראה רק נקודה קטנה אם הוא יסתכל על כול המכלול של החיים הוא יבין שהצדיק מקבל את שכרו והרשע את עונשו
|
העם רגיל לשאול על "צדיק ורע לו" - אם הוא צדיק מדוע מגיע לו רע הוא הרי לא עושה עבירות?
ועל "רשע וטוב לו" - מדוע הוא כביכול מקבל שכר על העבירות, זה חילול ה'!
אבל יש עוד שתי שאלות שלא תמיד נוהגים להציג:
"צדיק וטוב לו" - וכי לא מספיק לו שהוא צדיק הוא גם רוצה לקבל שכר בעולם הזה? (למשל "ביקש יעקב לשבת בשלווה, מיד קפץ עליו רוגזו של יוסף...")
"רשע ורע לו" - את העולם הבא שלו הוא איבד אז מדוע אינו מקבל את השכר על מקצת המצוות שעשה בעולם הזה?
בקיצור הנושא מורכב.
כמו כן לפני יום יומיים בדיוק קראתי בליקוטי מוהר"ן את מה שר' נחמן אומר על זה:
ציטוט:
כי הידים הן בבחינת שמים כנ"ל ושם כל הדבורים, בחינת: "לעולם ה' דברך נצב בשמים" כנ"ל, נמצא שמקבלין הדבורים מהידים וזה בחינת: "כאשר דבר ה' ביד", הנאמר במשה ובשאר נביאים כי שם כל הדבורים, ומשם מקבלין אותם כנ"ל: וכל הדבורים שמקבלין משם, הינו מבחינת ידים, בחינת שמים, בחינת רעמים אין לגנות את המקבל, אף אם אין הלכה כמותו, מאחר שקבלם מן השמים ועל כן באמת אלו ואלו דברי אלקים חיים (ערובין י"ג ומה שאין הלכה כמותו, זה אי אפשר לנו להבין ולהשיג כי זה בחינת רעמים, שמשם קבל הדבורים, שעליהם נאמר: "ירעם (ה') אל בקולו נפלאות" דעים (איוב שם) ואי אפשר לנו להשיג זאת כי זה בחינת דרכי ה' שאי אפשר להשיג, הינו בחינת: "צדיק וטוב לו צדיק ורע לו, רשע וטוב לו רשע ורע לו", שאפלו משה רבנו, עליו השלום, לא השיג זאת, ועל זה בקש (שמות ל"ג): "הודיעני נא את דרכיך" (עיין ברכות ז) כי "צדיק וטוב לו", זה בחינת הצדיק שהלכה כמותו "צדיק ורע לו", זה בחינת הצדיק שאין הלכה כמותו "רשע וטוב לו", זה בחינת הרשע שמקרב להצדיק שהלכה כמותו "רשע ורע לו", זה בחינת הרשע שמקרב להצדיק שאין הלכה כמותו ואפלו משה לא השיג זאת, כי הם בחינת דרכי ה', בחינת רעמים, שהם נפלאות תמים דעים שאי אפשר להשיג ועל כן כשמקבלים דבורים מן השמים, מבחינת ידים, בחינת רעמים כנ"ל, אין לגנות אותו, אף אם אין הלכה כמותו כי זה בחינת מחלקת לשם שמים
|
_____________________________________
|