לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #8  
ישן 29-01-2005, 10:31
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
עד עכשיו התשובות שגויות
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי ABSman שמתחילה ב "אכן מטוס מדגם זה גילה את ה Bismarck"

נתחיל בזה שהמטוס אינו של הצי האמריקאי אלא של חיל האויר של צבא ארה"ב (חיל האויר שלהם הוקם רק אחרי המלחמה כזרוע עצמאית ולכן גילו קרוב מאד לזה שלנו).

מאחר שאינו שייך לצי - זהו גם אינו PBY-5A אלא סומן כדגם אחר.

מאחר שהיו מספר מפעלים שייצרו את המטוס (ומי היצרן המקורי - תוכלו לגלות על ידי איתור מספר הייצרן המתנוסס על הזנב) - רק מפעל אחד (המקורי) העניק את הכינוי קטלינה למטוסים - האחרים העניקו שם אחר.

והסיפור? אפילו קשור אלינו (ישראל) - וזה רמז ענק, למרות שלא. זה לא אחד משלושת המטוסים ששרתו בחיל האויר!
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 29-01-2005, 22:05
  Tal53 Tal53 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.12.04
הודעות: 2,040
אז זה המטוס שחילץ את בוריס סניור
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "יפה מאד! פרטים נוספים?"

מתוך האתר "מרחב אוירי":
בוריס סניור ז"ל

ביום שבת,10.4.2004 הלך לעולמו אחד ממיסדי חיל האויר הישראלי ומגדולי טייסיו-בוריס סניור.
זוהי סקירה קצרה,ופחות או יותר כרונולוגית על חייו,הקריירה שלו ופועלו במסגרת חיל האויר.

בוריס סניור נולד ביוהנסבורג שבדרום אפריקה בשנת 1924 למשפחה יהודית אמידה שהיגרה מליטא,וגדל באוירה ציונית.הוא התגייס לחיל האויר המלכותי של דרום אפריקה וסיים בהצטינות את קורס הטייס.את קורס האימון המבצעי עבר בבסיס ווטרקלוף ליד פרטוריה שם הטיס מטוסי הוקר הוריקן וקרטיס קיטיהוק.לאחר מכן הוצב בבסיס ח"א המלכותי הבריטי בפאיד שבמצרים שם עבר הסבה למטוסי ספיטפייר Vb ולאחר תקופת אימון קצרה באיטליה הוצב בחודש פברואר 1945 בטייסת 250 "סודן" של ח"א המלכותי הבריטי שהיתה חלק מכנף 239 של ח"א המדברי וחנתה בבסיס סרוויה,ובה הטיס מטוסי קיטיהוק IV במשימות תקיפה באיטליה בחודשים פברואר ומרץ 1945.
במשימתו ה-46 בתאריך 21.3.45 הטיס מטוס קיטיהוק מספר FX855 (קוד זיהוי LD)כחלק ממבנה בן 4 מטוסים לתקיפת אוניות גרמניות בנמל ונציה.הוא צלל לעבר האניה "אוטו לאונהרט" ואז נפגע מטוסו מאש נ"מ באיזור הזנב. סניור לא הספיק לצאת מהצלילה ומטוסו נפגע שוב,והפעם במנוע מרסיסי הפצצה שהטיל על האניה.נוזל הקירור של המנוע דלף,המנוע התחמם וסניור נאלץ לנטוש את מטוסו וצנח לים האדריאטי.הוא ניפח את חגורת ההצלה שלו ולאחר זמן קצר נחת לידו מטוס אמפיבי מסוג "קטלינה " שאסף אותו והחזירו לבסיסו.באותה עת נהרג אחיו ליאון כשהופל המפציץ אותו הטיס.

לאחר סיום המלחמה ביקר סניור בארץ הצטרף לארגון האצ"ל ואף צירף את עיזר ויצמן. לאחר מכן נסע לבריטניה והחל בלימודי כלכלה בביה"ס לכלכלה באוניברסיטת לונדון.תוך כדי כך המשיך בפעילותו באצ"ל (בזהות בדויה ובשם סאם בנט), ואף רכש בבריטניה מטוס אוסטר אלפא (מספר יצרן 2229 רישום בריטי G-AIZV) כדי להבריח לבריטניה מומחה חבלה של האצ"ל,בנסיון להתנקש בחייו של גנרל אוולין בייקר שהחזיר ניצולי שואה חזרה לאירופה.

בנובמבר 1947 חזר סניור לארץ והצטרף ל"שירות האויר" של ארגון ה"הגנה" כשהוא מסתיר את השתייכותו לאצ"ל.בפברואר 1948,במסגרת מאמציו של "שירות האויר" לרכוש מטוסים בחו"ל,נשלח סניור לדרום אפריקה לחיפוש מטוסים ולגיוס צוותי אויר.הוא הגיע לארץ מולדתו בתאריך 15.2.48 כשהוא נושא עמו מכתב מטעם "המועצה הכללית לתעופה העברית" שהסמיכו לגייס אנשים ולרכוש מטוסים.הוא יצר קשר עם הפדרציה הציונית בדרא"ף,וזו העמידה לרשותו משרד ואמצעים לביצוע משימתו.אליו הצטרפו קולין גלוקמן ,יואל פלגי וססיל וולפסון.יחד עסקו בגיוס מסודר של המתנדבים,שביניהם היו סיד כהן ולסלי שאגאם,טייסים לשעבר בח"א הדרום אפריקני,ואחרים.
כשהחל סניור להתעניין ברכישת מטוסים,גילה שבבסיס ח"א הדרום אפריקאי מוצעים למכירה 50 מטוסי קיטיהוק מעודפי המלחמה.את המטוסים רכשה קבוצת סוחרים יהודים אך המטוסים לא הועברו בסופו של דבר ארצה מחוסר אפשרות להוצאתם מהמדינה.
סניור לא אמר נואש ויחד עם פלגי הצליח לרכוש שני מטוסי רפיד ,3 מטוסים קלים מסוג פיירצ'יילד F.24R-46A ארגוס (ZS-BBB,ZS-BBD,ZS-BBF ),שני מטוסי ביץ' בוננזה 35 (ZS-BTE,ZS-BWR ),מטוס אוורו אנסון,וחמישה מטוסי דוגלס דקוטה (ZS-AVK,ZS-AVM,ZS-BCJ,ZS-DAH,ZS-DCZ ).
כדי להוציא את המטוסים מדרום אפריקה הקימו סניור ופלגי חברת תעופה פיקטיבית בשם TRANSPORT WESTAIR ורשמו את מטוסי
הדקוטה על שם החברה במנהל התעופה האזרחית של דרא"פ. מטוסי הפיירצ'יילד,הרפיד והאנסון נרשמו על שם חברת PAN AFRICAN AIR CHARTER שהוקמה בשנת 1946 ע"י יהודים מדרום אפריקה לטיסות שכר בין דרא"פ לבריטניה.מטוסי הבוננזה נרשמו כמטוסים פרטיים על שמם של הטייסים שהיו אמורים להטיסם ארצה.
סניור חזר ארצה בתאריך 5.5.48 כשהוא מטיס מטוס בוננזה לאורך כל מזרח אפריקה לאחר שהחליף את ססיל וולפסון שהטיס את המטוס עד וואדי חלפה שבסודן.לאחר כמה ימים התמנה סניור למפקד שדה דב שבתל אביב כמחליפו של דניאל בוקשטיין.הוא התאכסן במלון ירדן.
בחודשים הראשונים של פעילות חיל האויר,ועד שהחלה פעילות מבצעית מהבסיסים הבריטיים(עקרון,חצור ורמת דוד) התרכזה כל פעילות חיל האויר בשדה דב.כמפקד השדה מיסד סניור את פעילות חיל האויר בו,הוציא פקודות יום ופקודות קבע,ואירגן את מבנה טייסת א' ע"י חלוקתה לשני גפים.בשדה הוקם מערך תחזוקה לטיפול במטוסים ולתיקונם,שהיווה את היסוד למערך האחזקה של כל חיל האויר,והבסיס אורגן לפעילות מסודרת. לאחר התקיפה הראשונה של חיל האויר המצרי את שדה דב בתאריך 15.5.48 אירגן סניור את פיזור מטוסי ח"א שחנו בשדה בבסיסים ומנחתים אחרים.
בעת התקיפה השניה על השדה נפגע ספיטפייר מצרי מאש נ"מ,ונחת נחיתת אונס בחוף הרצליה.סניור המריא במטוס בוננזה,נחת בשדה הרצליה והגיע לחוף הים,שם תיחקר את הטייס,קשר את עיניו והטיסו לשדה דב.כשנחת לקח אותו אל אהרון רמז לחקירה.
בתאריך 22 למאי תקפו מטוסי ספיטפייר של טייסת מס.2 של ח"א המצרי את בסיס רמת דוד שאותו התכוננה טייסת 208 של ח"א המלכותי הבריטי לעזוב בדרכה לקפריסין.בגל התקיפה השני הופל מטוס ספיטפייר מצרי וטייסו נחת נחיתת אונס ליד קיבוץ דליה.סניור הגיע לאיזור אסף את הטייס והעבירו לתל אביב.
תוך כדי פעילותו כמפקד השדה.השתתף סניור בפעילות המבצעית של חיל האויר כשהוא מטיס את מטוס הבוננזה שצוייד במתלים ל-2 פצצות 50 ק"ג במשימות הפצצה,בין היתר הפציץ את ארמון המלך עבדאללה ברבת עמון ב-1.6.48.
שלושה ימים אחר כך,ניסו המצרים להקים ראש גשר בחוף תל אביב,ושלחו לשם שייטת ובראשה הפריגטה "האמיר פאוזייה".מטוסי ח"א הוזנקו משדה דב הקרוב והחלו לתקוף את המצרים.סניור ביצע שלוש גיחות הפצצה במטוס הבוננזה.בתקיפות אלו של ח"א הופל מטוס הפיירצ'יילד של דוד שפרינצק ומתי סוקניק.עם תום הקרב יצא סניור שוב במטוס הבוננזה לחיפושים אחרי המטוס שהופל,אך המטוס לא נמצא.
סניור התמנה סגן מפקד אגף המבצעים של החיל כסגנו של דן טולקובסקי וב-22 ליוני החליף אותו בנימין אימברג,וסניור עבר למשרדו במלון "ירקון" בתל אביב שם שכן מטה החיל.ביום שישי,ה-16 ליולי,התנדב סניור להטיס בטיסת מבחן את מטוס הספיטפייר (ד-130) שהורכב מגרוטאות ע"י אנשי אגף ההנדסה וההחזקה של חיל האויר,והטיסו מהרצליה למעברות. ב-24 ביולי התמנה מנהל תכנון פעולות ח"א.
בתחילת אוגוסט התמנה למפקד שדה סירקין (בסיס מס.3) אך לבסוף הוחלט במטה החיל לא להפעיל את השדה.
בתאריך 25.8.48 הגיע סניור יחד עם היימן שמיר לצ'כוסלובקיה במטוס ה-DC-4 של ח"א כדי לבחון שם את מטוסי הספיטפייר שרכש החיל וביחד עם סם פומרנץ ודוד פנר בדק את המטוסים בבסיסים שנמצאו בהם,ועסק בריכוז המטוסים וחלקי חילוף בקונוביצה,ביצוע תיקונים והתקנות.לאחר מכן תאם וארגן את מבצע "וולווטה" להטסת המטוסים ארצה,השתתף במטס הראשון,ואף נחת יחד עם מודי אלון נחיתת חירום ברודוס עקב חוסר דלק.אלון וסניור נעצרו ונחקרו בחשד להיותם מורדים,שוחררו ושבו ארצה בתאריך 12.10.48.סניור הוצב כטייס בטייסת 101.
ב-19 לאוקטובר המריא סניור במטוס מוסטנג לסיור באיזור אל עריש.תוך כדי הסיור נתקל בשני ספיטפיירים מצריים.הוא תקף את המטוסים אך לא הצליח להפילם ואיבד קשר עין איתם.
ב-11 לנובמבר טסו סניור ורודי אוגרטן בסיור במטוסי המוסטנג של הטייסת ד-190ו-ד-191.הם גילו מטוס דקוטה מצרי מעל בסיס ח"א המצרי באל עריש והפילו אותו.
ב-5 לינואר 1949 נתקלו סניור שהטיס מוסטנג,וסיי פלדמן שהטיס ספיטפייר בשלושה מטוסי מאקי MC.205V מצריים.המצרים ניתקו מגע מיד אך סניור ופלדמן רדפו אחריהם והפילו מטוס אחד.
ביום האחרון של המלחמה,בתאריך 7 לינואר ליוו סניור וג'ק דויל במוסטנגים ,ואיתם דני ווילסון וארני רוך בספיטפיירים מטוסי הרוורד של גף 35 שטסו לתקוף את המצרים בגזרת דיר אל בלח.מעל כביש עוג'ה-רפיח נתקלו בשמונה מטוסי מאקי מצריים.לאחר הקרב טענו סניור ודויל שהפילו מטוס מצרי.

לאחר מלחמת העצמאות הקים בוריס סניור את פיקוד הנ"מ שהיה גוף תחת שליטת הרמטכ"ל,וכן יסד את יחידת הבלונים שהועברה אח"כ לפיקוד ח"א בעוד שהנ"מ הועבר לחיל התותחנים.מאוחר יותר התמנה סניור לראש ענף אויר ולבסוף פרש מהחיל בשנת 1952 בדרגת אל"מ ופנה לעסקים.הוא חזר לשרת במילואים בעת מבצע סיני ומלחמת 6 הימים.

עוד על בוריס סניור תוכלו לקרוא בספרו האוטוביוגרפי "שמים חדשים".

יהי זכרו ברוך.

נערך לאחרונה ע"י Tal53 בתאריך 29-01-2005 בשעה 22:08.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 29-01-2005, 23:59
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
אז ככה:
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי Tal53 שמתחילה ב "אז זה המטוס שחילץ את בוריס סניור"

אכן מדובר במטוס OA-10A - הדגם ששימש את חיל האויר של צבא ארה"ב (חיל האויר האמריקאי הוקם אחרי המלחמה ולכן יש להקפיד להוסיף "של צבא ארה"ב").

המטוס עצמו, להבדיל ממטוסים אחרים, לא יוצר על ידי קונסולידייטד אלא על ידי קנאדיין וויקרס (וויקר קנדה) שיחד עם בואינג קנדה הקימו פסי ייצור לבניית המטוס (כל חברה העניקה למטוסים רישום משלה. החברות הקנדיות כינו את המטוס קאנסו על שם התעלה בקנדה).

במהלך המלחמה, הוטל על טייסת 250 "סודן" של חיל האויר הבריטי (שהפעילה גם טייסים מחיל האוויר הדרום אפריקאי ובהם גם סגן בוריס סניור) שפעלה מאיטליה, לתקוף את נמל כוחות הציר בוונציה.

במבצע הופעלו מטוסי P-47, P-40 ומטוסי מוסטנג. מטוסי ה-P-40N של טייסת 250 נקראו בידי חיל האוויר הבריטי "קיטיהוק 4" (קיטיהוק היה שם המקום בו בצעו האחים רייט את טיסתם הראשונה).

המבצע כונה BOWLER - כינוי למגבעת הבריטית שחבשו השרים, מאחר שהיה ברור שהחטאת המטרה ופגיעה בעיר - תגרום למבוכה רבה שתגרום לאחד השרים לאבד את כובעו...

במהלך המבצע הוטל על בוריס סניור לתקוף אוניית אספקה שעגנה בנמל "אוטו לאונהרדט" ובמהלך הצלילה, מיד לאחר ששחרר את הפצצות, נפגע המטוס בזנבו, ובוריס סניור בקושי הצליח למשוך ולהחלץ מן הצלילה. כתוצאה מכך נפגע מטוסו בשנית מרסיס הפצצות שהוא עצמו הטיל על הספינה. הפגיעה במטוס היתה קריטית והמנוע שווק לאחר שאיבד את רוב נוזל הקרור של המטוס, אולם בוריס הצליח להמשיך אל עבר המפרץ ולנטוש את המטוס.

בוריס סניור הצליח לנפח את חגורת ההצלה אך עדיין נתקשה לשמור על הכרתו מפאת המיים הקפואים. מטוס P-40 אחר חג מעליו ודאג להרחיק את סירות הטורפדו שמיהרו לעבר הטייס ובמקביל, צוות הצלה במטוס קאנסו של חיל האויר האמריקאי, נחת בקרבתו של סניור וניסה להגיש לו עזרה ולחלצו מן המים.

נעשו שלושה נסיונות להשליך לעברו חבל, אולם בוריס מפאת הקור לא הצליח להאחז בו. להסוף הוחלט למשוך אותו אל מחוץ למים בעזרת מוט ששמש למשיית מצופים, ובעזרתו אחזו בחגורת ההצלה ומשכו אותו אל תוך ה"בועה" שבזנב המטוס.

במהלך נסיונות החילוץ נורו מהחוף אל עבר המטוס פגזי 88 מ"מ שאחד מהם אף התפוצץ תחת זנב המטוס. שני אנשי צוות נפגעו במהלך החילוץ ולמטוס נגרם נזק בכנף ואחת הבועות התנפצה. בשלב זה, בוריס סניור כבר איבד הכרתו, אך זו שבה אליו זמן קצר לאחר שהמטוס נחת בסיסו.

השבוע, במסגרת מחקר שאני עורך אודות מטוס הקטלינה בחיל האוויר (יהיה גם ספר - למעוניינים) הגיעו אלי פרטי המטוס, יומן המבצעים של הפרשה ושמות אנשי הצוות. המטוס שתמונתו הובאה בחידה - הוא מטוס הקטלינה שחילץ את בוריס מן הים האדריאטי. המטוס עצמו נגרס על מנת שישמש חומר גלם לייצור מטוסים אחרים (Reduced to Produce)....

לימים פעל בוריס סניור במסגרת האצ"ל ופעל בחוליית התנקשות שנועדה להתנקש בחייו של קצין בריטי שפקד על החזרת המעפילים לאירופה. תוכנית ההתנקות לא יצאה לבסוף אל הפועל, אולם מעניין לציין כי אחד מחברי החוליה היה עזר וייצמן, ושניהם - פעלו במקביל גם באצ"ל וגם ב"הגנה".

בוריס סניור אף היה דמות מפתח ברכש המטוסים עבור חיל האויר, ובהם מטוסי הבוננזה הראשונים. הוא היה מפקד שדה התעופה ע"ש דב הוז בת"א, ולאחר תקיפת המצרים את השדה - החליט לקחת על עצמו גם את נושא הקמת הנ"מ.

השתחרר בשנת 1952 (ככל הזכור לי) כסגן מפקד חיל האויר ולאחר ששמש כרמ"ח מבצעים של החייל.

בוריס סניור הלך לעולמו בגיל 80 באפריל 2004. יהי זכרו ברוך.

חשבתי שאתם ראויים לחלוק איתי את הידע :-)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 13:00

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר