לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 05-06-2007, 20:45
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
"מדעתו ושלא מדעתו..." פירוש נחמד מר' נחמן

הציטוט המלא:
הכל נתון בערבון,
ומצודה פרוסה על כל החיים.
החנות פתוחה, והחנוני מקיף,
והפנקס פתוח, והיד כותבת,
וכל הרוצה ללוות יבוא וילוה,
והגבאים מחזירים תדיר בכל יום,
ונפרעין מן האדם מדעתו ושלא מדעתו,
ויש להם על מה שיסמוכו,
והדין דין אמת,
והכל מתוקן לסעודה.

מה הכוונה "מדעתו ושלא מדעתו"?
אלא אומר ר' נחמן שכשנגזר דין כל שהוא על אדם מסויים, הוא לא נגזר עד שגם הוא מסכים לגזר דינו.
אבל איך זה יכול להיות שאדם יראה את עצמו חייב?
אלא אומר ר' נחמן מסדרים לאדם סיטואציה כזו בה הוא שופט מישהו אחר כביכול ואז בעצם גוזר את הדין של עצמו!
למשל - נניח אדם עבר עבירה כלשהי. עבר זמן והוא שכח או רצה לשכוח את מעשיו ופתאום הוא רואה אדם אחר חוטא באותה עבירה והוא פולט: "איזה עבריין מגיע לו עונש כזה וכזה..."
מייד באותו רגע נגזר דינו, כי סידרו משמים שהוא ידון את עצמו.
ולכן זה נקרא מצד אחד מדעתו כי הוא מגלה את דעתו לגבי העונש שמגיע על העבירה, ומצד שני שלא מדעתו מכיוון שהוא לא חושב שהוא דן בעצם את עצמו!
מכאן מוסר למי ששופט אחרים בזמן שהוא עדיין לא מתוקן.
_____________________________________

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:26

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר