|
21-03-2005, 21:01
|
|
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
|
|
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
|
|
|
זיהוי רק"ם - שיחזור של אשכול מהפורום הקודם
הגדרת רק"ם : (רק"ם=רכב קרבי משוריין)
רכב - בעל יכולת תנועה - שיש לו מערכת הסעה:
- מזקו"ם (מערכת זחלים קפיצים ומרכובים = זחל כמו של טנק)
- גלגלים
- או מערכת משולבת: גלגלים וזחל (זחל למחצה= זחל"ם).
רק"ם בעל מזקו"ם יכונה רכב זחלי או זחלילי (רוב הרק"ם הם זחליים).
רק"ם בעל גלגלים יכונה רק"ם אופני. בעיקר נגמ"שים ושיריונית (נגמ"ש=נושא גייסות משוריין, רק"ם להובלת חיילים לשדה הקרב, כיום משמש גם ללחימה מתוכו וכפלטפורמת שיגור והפעלה למגוון כלי נשק).
קרבי- בעל מערכת נשק (לפחות אחת) - הרק"ם חייב להפעיל חימוש כלשהוא (תותח, מקלע, מרגמה וכו').
משוריין- ממוגן - הרק"ם צריך להיות בעל מערכת מיגון מסויימת כנגד היפגעות.
.
סוגי רק"ם :
טנקים - רק"ם שחימושו היעקרי הוא תותח המורכב על צריח שניתן לצידוד. ויש לו גם חימוש משני נוסף (מרגמה, מקלעים, רוס"רים וכו'). רק"ם המערכה העיקרי, מופעל בכל צורות הקרב, בעל יכולת כנגד רוב המטרות.
נגמ"ש - מוביל חיילי חי"ר ממקום למקום, חמוש בכלים קלים יותר מהטנק.
תומ"ת - (תותח מתנייע) רק"ם נושא תותח כבד (תומ"תים מודרנייים הינם בעלי קוטר 100 מ"מ לפחות) המורכב על צריח הניתן לצידוד. בנוסף חימוש משני קל. לרוב לתומ"ת יש יכולת גם לשאת את ציוותו ומעט תחמושת.
שיריוניות - בד"כ רק"ם אופני (אם כי יתכנו שיריוניות זחליליות או זחליליות למחצה). רק"ם קל בעל יעוד מוגדר, נושא חימוש קל ומיגון פחות.
רק"ם יעודי - רק"ם (בד"כ נגמ"ש) בעל יעוד ספציפי, כמו: פריצת מכשולים (נכרי, כף דחפור, גשר וכו'), נושא טילי נ"ט, חילוץ ופינוי פצועים (נגמ"ש אמבולנס) טחל"ץ (טנק חילוץ) ועוד.
(לעיתי רק"ם יעודי יהיה ללא חימוש כלל).
המאפיינים העיקריים להבחנה בין סוגי רק"ם שונים הם:
- צריח - מיקום, צורה
- תותח - מיקום מפנה הגזים.
- תובה - מזקו"ם ויקרס או כריסיטי
(ראו הסברים להלן)
.
חלקי הרק"ם:
שני חלקים עיקריים:
- תובה - החלק התחתון של הרק"ם בו נמצאות מערכות התנועה.
- צריח - החלק העליון בו נמצאות, בד"כ, מערכות הנשק והפיקוד.
.
מבחינים בין 3 אפשרויות למיקום הצריח על התובה:
- קדמי (לרוב בנגמ"שי פיקוד ונ"ט).
- מרכזי (לרוב בטנקים).
- אחורי (לרוב בתומ"תים).
מבחינים בין 3 צורות צריח שונות:
- כיפתי פחוס/אגסי (מעוגל- היום הרבה צריחים כיפתיים כוסו בחליפת מיגון שמסתירה את צורתם המקורית).
- טרפזי
- מלבני
על הצריח נמצאים זיוודים שיכולים לסייע לזיהוי, כמו: מקלעים {גודל, סוג מיקום}, ארגזי זיווד, תוספות מיגון, מדוכות {כמות, מיקום וסוג}, מערכת כינון {מיקום וגודל} זרקורים, אצעי קשר, צריחון מפקד ועוד.
התותח- בולט מהצריח. התותח יכול לסייע בזיהוי הרק"ם. יש לאבחן:
- הימצאות/אי הימצאות שרוול טרמי - כיסוי (לעיתים מבד) המגן על התותח מחום.
- הימצאות ומיקום מפנה גזים- מיקומים אפשריים:
- ללא שרוול כלל
- קצה התותח
- שליש אחרון של התותח
- אמצע התותח
- שני שליש מקצה התותח.
- קוטר ואורך התותח, האם הוא בולט מחוץ לתובה או לא.
התובה יכלה גם היא לעזור בזיהוי.
- יש לשים לב לסוג מערכת התנועה (ראה למעלה) : זחלי, אופני או זחל למחצה.
- לספור את מספר הגלגלים או גלגלי המרכוב (בוגים) בזחל.
- סוג המזקו"ם:
- קריסטי - זחל רפוי - החלק העליון של הזחל קורס על הבוגים, הבוגי עטוף משני צידיו (בעבר בעיקר בטנקים מזרחיים {ברה"מ} ובנגמ"שים, היום רוב הטנקים עברו למזקו"ם ויקרס).
- ויקרס - זחל מתוח - הזחל נוגע בבוגי רק בחלקו התחתון (הקרוב לאדמה) החלק העליון נתמך ע"י גלגלי תמך (התצפיתנים ה"שאקלים" מסוגלים לספור את מספר גלגלי התמך ולהבחין בין דורות שונים של אותו טנק).
- שימו לב גם האם הזחל מצופה גומי או לא.
- פלטות בזוקה- (מגינות על צידי התובה) מעל הזחל- הימצאות/אי הימצאות, מיקום, צורה, חומר ממנו הן עשויות וכו'.
- מיקום ההינע וגלגל המתח- גל ההינע (ניתן לזיהוי ע"י הזר המניע שנכנס לתוך הזחל) מעביר את כח המנוע אל הזחל וגורם לתזוזת הטנק. גלגל מתח - בד"כ ללא שינון חיצוני - מותח את הזחל. גל ההינע ימוקם בקידמת/אחורי הרק"ם לפי מיקום המנוע. גלגל המתח ימוקם בקצה השני.גלגל מתח קידמי מעיד שהמנוע וההינע מאחור.
- צורת חזית התובה - צורת סכין, מעוגלת (צפרדע) או שטוחה.
- גם על התובה מותקנים זיוודים שונים שיכולים לסייע בזיהוי, כמו: מיכלי דלק נוספים, תאי זיווד, תוספות מיגון, מגיני רפש ועוד.
דוגמאות:
שוט - צנטוריון (ראו אשכול רלוונטי)
צריח מלבני ("בעל אוזניים")
מפנה גזים בשליש אחורי של הקנה
תותח 105 מ"מ
יש שרוול טרמי
מזקו"ם ויקרס
פלטות בזוקה לכל האורך מפלדה פשוטה
10 מדוכות בשתי "קסטות" (אחת בכל צד)
תאי זיווד על הצריח והתובה
בטנק המסויים הזה יש גם זרקור עזר מותקן מעל התותח ובלטנים (תוספת מיגון)
צ'יפטיין- בריטי (משמש, בין השאר, גם את צבא ירדן)
צריח כיפתי פחוס עם אוזניים
מפנה גזים בשני שליש קדמי
תותח 120 מ"מ
יש שרוול טרמי מבד
מזקו"ם ויקרס
12 מדוכות עשן מחולקות לשתי שישיות, לא בקסטה.
חזית התובה סכין מעוגלת (צפרדע)
פלטות בזוקה רציפות
תאי זיווד על הצריח והתובה
מימין מרכבה 3, משמאל T55(עם חלק מתוספי הטיראן)
מרכבה 3
צריח טרפזי מאורך, אחורי
מפנה גזים בשליש אחורי
תותח 120 מ"מ
שרוול טרמי
מזקו"ם ויקרס
12 מדוכות עשן בשתי קסטות של 6
פלטות בזוקה רציפות מפלדה עבה, סיומת מעוגלת - יחודית למרכבות
תובה בצורת סכין ישרה
T55
צריח כיפתי עגול (בטנק זה הוספו תאי זיווד "אוזניים", בנוסף הותקן זרקור עזר)
תותח 100 מ"מ
מפנה גזים בקצה התותח
אין שרוול טרמי
אין מדוכות עשן
אין פלטות בזוקה
מזקו"ם קריסיטי (לא נראה בתמונה)
שימו לב לסימן המאפיין- מפנה הרפש, קו ישר, לכל אורך התובה (מעל למספר) לרוב הרק"ם המזרחי יש מפנה רפש דומה בחזית התובה, מעל לסכין, מיקום וצורת מפנה הרפש גם הם סימן להבחנה בין רק"ם.
שרמן M4
תותח קטן
מפנה גזים בקצה התותח (במקרה הזה - בלם לוע ולא מפנ"ג)
צריח טרפזי קטן גבוה ומרכזי
חזית התובה- שטוחה
תובה גבוהה מאד ובעלת צורה אופיינית לטנק זה
מזקו"ם ויקרס.
T72 (תוצרת רוסית, בתמונה טנקים אירניים)
צריח כיפתי פחוס עם אוזניים.
תותח 125 מ"מ ארוך
יש שרוול טרמי מפרקי ייחודי
מפנה גזים ב2/3 הקידמי של הקנה
מזקו"ם ויקרס
פלטות בזוקה מגומי מוקשח, רציפות
חזית תובה מעוגלת.
מפנה רפש ייחודי בצורת V בחזית התובה.
מדוכות מסודרות בשורות משני צידי התותח.
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il
נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 23-03-2005 בשעה 06:29.
|
|