29-07-2007, 22:16
|
|
|
|
חבר מתאריך: 12.05.05
הודעות: 2,909
|
|
במלחמת לבנון הראשונה בוצע בדיוק מהלך כזה. התייצבות על נקודות ששולטות על ציר ביירות-דמשק. התוצאה (ואולי גם המטרה) היתה הדגמה לסורים שמערך ההגנה הבנוי רצועות רצועות שבנו בין הגולן לדמשק הינו חסר ערך.
בעקבות זאת בנו הסורים מערך הגנה דומה (אך מאויש בדלילות בעת שגרה) מצפון לחרמון ולאורך הבקעא.
אני מניח שאם נלך לפי הרעיון של באזיל ה. לידל הארט של "אסטרטגיה של גישה עקיפה", פתרוננו הבא יהיה איגוף ימי דרך אזור טרטוס-לטקיה, או פיתוח כלי תובלת סער חדש "מדלג" אשר תכליתו ביצוע קפיצות מאזור חורשת טל מעל רכס החרמון (זהירות לא לפגוע ברכבל!) ועד ללג'ה הגדולה.
מנגד, ניתן ללכת על פיתרון של קרב יבשתי שישמיד את הכוח הסורי התוקף, ושיגור חימוש שיהרוג את הצמרת המדינית והצמרת הצבאית של סוריה. כך יעמוד שאר הצבא הסורי במצב בו אין מי שיפעיל אותו ככח מאורגן בשליטה מרכזית, והטיפול במרכיביו הלוחמים השונים יהיה פשוט הרבה יותר.
למעשה, במלחמת יום הכיפורים בוצעה גיחת הפצצה על המטכ"ל הסורי בדמשק (ויש לי היכרות קרובה מאוד עם לוחם ישראלי ש"התארח" באותו הזמן במרתף מפקדת חיל האויר הסורי במתחם, שנפגעה רק בקומותיה העליונות במקרה ממוזל).
אפשר לומר שחבל יהיה לשכוח את חשיבות יסוד נטרול הפיקוד. אזכיר רק שבמלחמת לבנון השניה הופצצו בתי הפיקוד העליון של חיזבאללה, אך לא נוצר הרושם שהוקדש מאמץ מרוכז להשמיד את צמרת הארגון.
ואחת קטנה לסוף- מי מאיתנו, הישראלים אלופי ההלקאה העצמית, זוכר שבסוריה במשך קרוב לחצי שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים לא היתה הספקת חשמל סדירה לרוב הערים הגדולות?
אמנם הם המשיכו במלחמת התשה מולנו בצפון, ואן לזלזל בקרבות המקומיים שפרצו שם ובחשש אמיתי שהיה אצלנו מחידוש ההתקפה הסורית, אך האם אנחנו יודעים להביא דברים כאלה בחשבון שיקולינו?
אולי מרוב שאנחנו עסוקים בלספור קני משגרי רקטות 122 מ"מ, אנחנו שוכחים לספור את כלינו שיכולים להחזיר את סוריה לחקלאות בעל ורפואה לאור עששיות?
_____________________________________
אם אתה מחזיק ביד ענף זית דק, כדאי מאוד שביד השנייה תהיה לך חרב חדה וגדולה.
(הפרשנות שלי לרעיון שמאחורי סיכת המ"מ)
"שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת. וחילופיהן בגולם.;" מסכת אבות- פרק ה', משנה ז'
|