04-08-2007, 16:42
|
|
|
|
חבר מתאריך: 26.10.01
הודעות: 35,433
|
|
אין שום ספק שהבעיה היא במורים
לתלמידים היום "מותר" להיות בורים. זאת מן הסיבה הפשוטה שהמורים שלהם בורים בעצמם. רוב המורים - או כפי שצוין לעיל, המורות - אינם יודעים היסטוריה, ואינם מלמדים אותה. הם "מעבירים שיעור" אליו התכוננו ערב קודם. ואם נעמיק יותר, נראה כי מעבר לכל, הם אינם אוהבים היסטוריה, ואין בהם שמץ של חדוות עשיה. אין שום סיכוי שמורה יצליח להדביק עניין בתלמידין בנושא שהוא מאוס גם עליו מלכתחילה.
שיחק לי מזלי, ובבית ספרי היה עדיין רוב של מורים גברים (סליחה גבירותי), ורובם משכילים אמיתיים והתוצאות ניכרו היטב בעבודתם ובתוצאותיה. יש לי סיפור חמוד שיכול להדגים את שיעור הקומה שלהם, את הבנתם, וגם את הרצון שלהם להביא את התלמידים לכלל הבנה וידיעה.
המורה שלי להיסטוריה, היה ד"ר ורב. (צרוף שהיה לא נפוץ אפילו אז). משכיל, מלא הומור ושנון. בתחילת השנה שאל אם לכולם יש "מחברת כללית". כאשר הכתה אשרה לו את הדבר, הודיע בשמחה, כי היא אינה מענינת אותו, ובשבילו עלינו לפתוח "מחברת קללות". במחברת זאת נרשום ביטויים זרים, מילות, ואפילו פתגמים לטיניים קצרים. מאז אני יודע מה זה sic transit gloria mundi * . למותר לציין ששיעוריו היו עשירים ומעניינים, וגם מהנים בגלל כישוריו כמרצה והומוריסטן. והנה הגיע יום שבו היה עלינו לדבר על עליית הפשיזם באיטליה. המורה הודיענו כי הוא ביקש מעמיתו, המורה של הכתה המקבילה, לתת לנו את השיעור הזה. המורה ההוא היה יליד איטליה. הוא עמד לפנינו, והרצה במשך שעה, בלהט ובנפנוף ידים איטלקי, עם מעט קצף בזויות השפתיים... הוא סיים את השיעור כחמש דקות לפני הצלצול, ונחפז לעניין אחר. כאשר יצא מן הכתה, קם המורה שלנו ואמר בחיוך: "ראו, תלמידים, אני הייתי יכול גם לתת לכם את השיעור הזה, אבל רציתי שתוכל לצפות ברוח הפשיזם..."
אולי סיפור אפיזודי זה, יכול להצביע יותר מכל דבר אחר על איך התיחסו המורים לתפקידם ואיך ניסו ללמד, לא רק "להעביר חומר".
* כך חולפת תהילת עולם.
_____________________________________
|