22-02-2005, 17:50
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
אוי כמה שאתה קרוב + פתרון החידה הקודמת
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי עידו403 שמתחילה ב "אני יודע שבית"ר ירושלים היתה אלופת המדינה בכדורגל בשנה שבה רון ארד נפל בשבי (1986)"
אומנם בית"ר ירושלים וטייסת הפטישים.
אין קשר לאליפות (הזו) - אז מה הקשר?
לגבי השאלה הקודמת (לסקרנים מבינכם):
הרמזים היו :
דיקט = עץ לביד - לביד הוא כינוי של טיל AIM-7E "ספרו"
דקר - כינוי דגם הסיידווינדר AIM-9D דגם אחר - AIM-9G נקרא "גובלן" ו-AIM-9A נקרא "ברקן"
חו"ח - כינוי טיל ה"פיתון 3"
ברגע של חרדה קלה, ומאחר שלא מצאתי את המקור הגלוי - בקשתי מיוסיפון שימחק את האשכול מחשש פגיעה בבש"ח. מצאתי בנתיים את המקור הגלוי - אבל אז כבר היה מאוחר מידי (יוסיפון מחק כנראה לפני שקרא את הודעת ההרגעה שלי).
(שמות הטילים פורסמו במאמר על ה"שפריר 2" באתר חיל האויר. החו"ח מוזכר בספרו של ד"ר זאב בונן - "רפא"ל - ממעבדה למלחמה".)
מה הקשר למטוס הבז?
הנ"ל נקרא "בומרנג" עד לתאונת ההמראה שלו. לאחר ששופץ - נקרא "עפרוני".
כתבה על כך בבטאון חיל האויר מס' 137.
מספר בטאון חיל האויר:
ה-F-15 מספר 689 נשא את הכינוי "בומרנג" עד שנת 1992. אז הוחלף ל"עפרוני", לאחר שנטען כי השם "בומרנג" עלול לגרור מזל רע (חו"ח - גם ראשי תבות של חס וחלילה - SOLOAVIA) במהלך שיגור טיל לעבר מטוס אויב. רק לאחרונה, עם שובו של המטוס המשופץ לטייסת, חזר F-15 מספר 689 להיקרא "בומרנג".
ואם כבר - אז "עפרוני" זה בעברית SPARROW (למרות שיש כאלה שיגידו שזה דווקא LARK).
בכתבה נוספת - מפורט סיפור המטוס:
בומרנג תמיד חוזר
מטוס בז מספר 689 חד-מושבי, נחת בארץ בשנת 1977, כחלק מהקבוצה השנייה של מטוסי ה-15-F, שהגיעה לארץ לאחר קליטתם של מטוסי הבז הראשונים. עם כניסת מטוס 689 לטייסת הוענק לו השם "בומרנג". למרות שבשנת 1979 צבר לזכותו המטוס הפלה בשמי לבנון הוחלט בשנת 1992 להחליף את הכינוי שדבק במטוס וליווה אותו שנים רבות. בדומה למסורת היהודית לפיה משנים את שמו של אדם שחלה במחלה קשה או לקה במזל רע, בתקווה ששינוי השם ישפיע על שינוי גורלו לטובה, כך החליטו גם אנשי הטייסת על החלפת שמו של המטוס עקב תחושתם כי השם "בומרנג" הינו בעל משמעות שלילית ועלול לגרום למזל רע בעיקר כאשר מדובר בשיגור טיל אל עבר האויב, שכן כמו בומרנג הוא עלול לחזור. השם שנבחר להחליף את "בומרנג", היה "עפרוני".
לימים התברר כי מזלו הרע של המטוס לא נבע ככל הנראה משמו שכן ב-4 באוגוסט 1998 עבר המטוס תאונה קשה. באותו היום יצא, רס"ן (מיל') ס' לטיסת אימונים כמספר שתיים במבנה במסגרת קורס הסבה למטוס ה- 15-F. לאחר תהליך הניתוק מהקרקע, כאשר היה בגובה של כחמישה מטרים מעל האדמה, זיהה ס' תקלה במנוע שמאל. ס' החליט לקטוע את תהליך ההמראה ולנחות חזרה על המשך המסלול. הוא סגר את המנועים והעביר את המצערות למצב סרק.
המטוס היה אמור להיתפס בכבל העצירה המתוח לאורך המסלול בעזרת וו העצירה שהוריד, אך בשל מהירותו הגבוהה נתלש וו העצירה מהמטוס וזה המשיך להתגלגל על המסלול במהירות של 159 קשר, קרוב ל-300 קמ"ש. השלב הבא בנחיתת החירום היא הרשת. רשת זו נמצאת על מסלול הנחיתה ונפרסת מעלה בפקודה של מגדל הפיקוח במצבים בהם המטוס לא נעצר על-ידי וו העצירה והכבל. ה"עפרוני" נכנס לתוך הרשת הגדולה כאשר הוא נמצא עדיין במהירות גבוהה יחסית וגרר את הרשת יחד איתו כשהמשיך לנוע על המסלול ונעצר רק בשדה הממוקם קרוב למסלול כשהוא נוטה על הצד. ס' יצא ללא פגע, אך הנזק שנגרם למטוס היה רב. בעקבות הנחיתה נהרסו לגמרי מנועי המטוס ובית-המנוע הממוקם בבטן המטוס. המערכות הפנימיות של המטוס נפגעו ויצאו מכלל שימוש. חופת המטוס התעוותה לחלוטין. כאשר ראו אנשי התחזוקה של הבסיס את המטוס לראשונה, ההערכה הייתה שהוא סיים את שירותו בחיל-האוויר, אך לאחר בחינה ראשונית של הנזק שנגרם הועלתה האפשרות לשפצו ולהחזירו לשירות ואכן כך היה. בשנת 2001, לאחר שלוש שנים של עבודה בלתי פוסקת של יחידת האחזקה האווירית של חיל-האוויר (יא"א), חזר המטוס לשירות מלא בטייסת "אבירי הזנב הכפול". המטוס לא חזר כ"עפרוני". לבקשת מפקד הטייסת שקיבל אותו, סא"ל ע', חזר 689 להיקרא "בומרנג".
|