"..."
ריוּקיוּ קנפּו קובּוּג'וּצוּ הינה אומנות לחימה עתיקה ועשירה הכוללת: הגנה עצמית, קרבות מגע מלא ותירגול כלי נשק מסורתיים.
* שיפור הכושר הגופני והנפשי.
* כבוד עצמי וכבוד לזולת.
* שיפור יכולות הלמידה.
ריוּקיוּ קנפּוֹ (Ryukyu Kenpo, 琉球拳法 היא אחת מאומנויות שמירת החיים העתיקות והיעילות ביותר שפותחו אי פעם על ידי האדם. במשך מאות בשנים, תנועות גוף, מהלומות, אגרופים ובעיטות זוקקו במזרח הרחוק לרמה שטרם נחזתה בהיסטוריה האנושית.
מאסטרים יכולים לשבור קרשים, לבנים ואבנים בידיים חשופות; להדגים יכולות פיזיות מדהימות; לנטרל או לפרוק יריבים מנשקם בשבריר שנייה. מיומנותם לא מוגבלת לתחום הפיזי בלבד – הכנה נפשית הינה מרכיב חשוב בריוּקיוּ קנפּוֹ. טכניקות של ריכוז, ערנות ופיתוח אנרגיה פנימית מאפשרות לאיש הקנפּוֹ להרחיב את שדה הראייה ושדה השמיעה שלו לרמה המאפשרת לו לחוש בסכנה המתקרבת. סודות הגוף והנפש התגלו והועברו בשרשרת ממורה לתלמיד מהעבר ועד לימינו אנו. פעמים רבות תוקפים "מרגישים" בסכנה הטמונה להם ובוחרים בקורבן קל יותר. הביטחון העצמי המושג מאימון בריוּקיוּ קנפּוֹ נותן למתאמן את האומץ הנדרש להצבת יעדים ראויים והשקעת המאמץ הנדרש להשגתם, ומאפשר לחיות חיים נטולי פחד. בנוסף לכך, התרגילים ותנועות הקנפּוֹ מורידים עומס נפשי ומשחררים לחצים, מה שמביא לבריאות טובה יותר, המאריכה את תוחלת החיים ואיכות החיים של איש הקנפּוֹ.
מדריכי ריוּקיוּ קנפּוֹ הינם מדריכים מוסמכים בעלי רישיונות בתוקף. תעודותיהם נמצאות בהישג יד ומוצגות לקהל הרחב. ריוּקיוּ קנפּוֹ הינו נושא רחב ומורכב הכולל מכות ובעיטות, בלימות, תפיסות, נטרול, בריחים, נעילות מפרקים ופריקת מפרקים, לימוד אנטומיה ופיזיולוגיה של גוף האדם, ערוצי אנרגיה (מרידיאנים), ניתוח מעמיק של הקאטה, תרגול כלי נשק, תרגול זוגות, קרבות מגע מלא, בניית האישיות, תרגול מנטלי ופיתוח הערכה עמוקה לאדם ולעולם הסובב אותו. לפיתוח יכולת התקפית מספיקה שנה אחת של אימונים, אולם דרושות מעל עשר שנים לפיתוח יכולת הגנתית. לוחם "התקפי" ינצח בקרבות בשנה הראשונה לאימוניו, אולם לאחר שנתיים הלוחם ה"הגנתי" מתחיל לנצח, ומנקודה זו ואילך הוא רק משתפר, בעוד שהלוחם ההתקפי הגיע לשיא יכולתו. אפילו דבר פשוט כמו מהלומת אגרוף דורש לעתים ירידה לפרטים: אומדן מרחק, תזמון, זווית התקיפה, סיבוב היד, שימוש במשקל הגוף, ניתוח אנטומי של גוף היריב ושחרור אנרגיה (Ki). טוּוי-טה ("תפישת יד", נקרא גם קוּמיטה-ג'וּצוּ הינה הצורה הג'נטלמנית של הגנה עצמית, שכן אפילו קופים יכולים לבעוט ולהכות. שנים של לימוד אנליטי (קנקיוּ ואימון דרושות להבנה וביצוע נכון של הטכניקות. על התלמיד ללמוד טכניקות של אומנויות לחימה אחרות כמו אייקידוֹ וג'וּג'וּצוּ וכיצד להתמודד עמן. מכיוון שכל הטכניקות נמצאות בקאטה (מכות ובלימות נמצאות בקאטה רק ברמה השטחית ביותר, המובנת אפילו לילדים), ניתוח ומחקר של הקאטה מעלה את הריוּקיוּ קנפּוֹ לרמה של אומנות לחימה מדעית – אומנות לחימה יעילה שאפשר יהיה לעסוק בה במשך כל החיים, אפילו בזקנה מופלגת.
עקב אופיו המעשי והבלתי מתפשר, ריוּקיוּ קנפּוֹ קוֹבּוּג'וּצוּ לעולם לא יוכל להיות ספורט!
עובדה זו אולי מונעת ממנו להיות פופולרי, אולם היא מאפשרת לשמר את המטרה העיקרית של השיטה: ביטוח חיים לכל החיים.
מכיוון שריוּקיוּ קנפּוֹ קוֹבּוּג'וּצוּ איננו, ומעולם לא היה, ספורט – פציעות הן דבר שכמעט ולא שומעים עליו. בכדורגל ובכדורסל אפשר להיפצע בשנה אחת יותר מאשר שנים רבות של אימון בריוּקיוּ קנפּוֹ. כמו כן, לעומת כוכבי ספורט רבים, מאסטרים בריוּקיוּ קנפּוֹ עוברים את גילאי ה- 80 וה- 90 בבריאות איתנה וללא מחלות.
בזמננו כאשר אורך חיינו הנו, באופן טבעי, ארוך מבעבר. אחת הדאגות העיקריות שלנו היא לאיכות חיינו. מה לנו בעשרים או שלושים שנים נוספות אם על האדם לבלות אותן כאסיר בגוף שבור וחולה או ערירי וחסר מעש? הרפואה והמדע המערביים האריכו את תוחלת החיים אולם הם עדיין מחפשים אחר תשובות הנמצאות בהישג יד באמצעות ריוּקיוּ קנפּוֹ. דורות של מאסטרים טענו לא מכבר ש"ריוּקיוּ קנפּוֹ הינה דרך חיים". סייקיצ'י אוּאהרה נפטר בגיל 101 ולימד ריוּקיוּ קנפּוֹ באוקינאווה עד יום מותו. תלמידי ריוּקיוּ קנפּוֹ רבים הגיעו לגיל 90 ולמעלה מזה ועדיין מתאמנים, וכמוהם מאות בני אדם בשנות ה- 70 וה- 80 לחייהם הנחשבים למורים גדולים. באוקינאווה ריוּקיוּ קנפּוֹ היא אמנות לחימה אשר ידועה כמתאימה לכל הגילאים מעל לשלוש עשרה, ואין צורך לעבור שיטה עם ההזדקנות מכיוון שאומנות הקנפּוֹ מתאימה עצמה למתרגל.
התרגול בריוּקיוּ קנפּוֹ מחזק את השרירים ונותן לגוף חוזק ויציבה נכונה, מיקום נכון ושימור האיברים הפנימיים. התרגילים, שבעבר תורגלו תחת מעטה כבד של סודיות, גורמים למתיחה של השרירים והעצבים ובכך מעניקים להם רך וגמישות המאפשרים להתגבר בקלות על פגיעות. במהלך התרגול האיברים הפנימיים מעוסים והעיכול וסילוק הפסולת משתפרים. מתיחת כלי הדם מאפשרת זרימה טובה יותר של הדם המביא עמו חמצן ומזון לתאי הגוף, בונה אותם ואוסף מהם פסולת. מערכת ההפרשה מתחזקת גם כן. התרגול גורם לעצמות להיות דחוסות ומעובות יותר על ידי ניצול מרבי של הסידן הנצרך במזון. מכלול סגולות אלה מביא לתפקוד יעיל יותר של המוח, דבר התורם בתורו ליכולת הגוף להילחם במחלות ומשפר את היכולת הלימודית.
לתבניות התנועה הקבועות של ריוּקיוּ קנפּוֹ השפעות טיפוליות על הגוף, הן משפרות את יכולת הריכוז, קואורדינציה ופעילות פזיולוגית של איברי הגוף. הנשימות המסודרות, סיבובי הגוף העוצמתיים, נענוע הגפיים והכיווץ וההרפיה של השרירים מסייעים לכלי הדם והלימפה, משפרים את מבנה השלד והשרירים ומשפרים את תפקוד מערכת העיכול. קאטה, הכלי שבעזרתו מאסטרים העבירו את סודותיהם לדורות הבאים, הן נספח נהדר לאימון הפיזי עקב יכולתן לסייע לטיפול במחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה, בעיות לב, דלקות פרקים ועוד.
בריוּקיוּ קנפּוֹ אנו מלמדים אנשים בצורה אפקטיבית כיצד להימנע מתקריות אלימות. ריוּקיוּ קנפּוֹ מאפשר למתאמן לחוות אלימות בסביבה בטוחה ומעודדת – לצפות במפגש האלים, לחקור אותו ולהבין אותו. רק אם נבין את האלימות נוכל למנוע אותה. ריוּקיוּ קנפּוֹ מאפשר לנו לא רק לראות אלימות מקרוב, אלא גם מלמד אותנו להביט מקרוב על עצמנו – מבחינה פיזית, נפשית ורגשית. מודעות עצמית היא המפתח למניעה.
ברוב המקרים, עימות אלים מתחיל עקב מכשולים בתקשורת בין בני אדם, חוסר הבנה ושיפוט מוקדם של האחר. מניעת אלימות יכולה להתחיל רק כאשר אנחנו מבינים את תהליכי החשיבה היוצרים את העימות האלים. ריוּקיוּ קנפּוֹ נותן לנו את היכולת למנוע חוסר צדק, ולהיות באמת בעלי רחמים כפי שרק אדם בעל כוח ועוצמה יכול להיות.
מנקודת מבטו של הקורבן נראה כאילו האלימות "הופיע משום מקום". למעשה, היו הרבה אזהרות, הרבה הזדמנויות לזהות את סימני האזהרה והמצב המסוכן בו הקורבן נמצא, אולם הקורבן התעלם מהם או שלא שם לב אליהם ולחשיבותם. פשע הוא תהליך – יש לו מטרה ושלבים קלים לזיהוי. כאשר לומדים ריוּקיוּ קנפּוֹ לומדים לזהות את השלבים ופשע ואלימות בהתהוותם הופכים להיות ברורים כשמש. אם אדם ירצה לבצע פשע כנגדך הפעולות שהוא יבצע יהיו צפויות מראש לאדם המכיר את התהליך. ישנן פעולות שהפושע חייב לבצע. אם הן נעשו אתה בסכנה, ואם הן לא נעשו אין אפשרות לבצע פשע ואתה לא בסכנה.
בנוסף לכך, יש לדעת שאדם המוכן להיכנס לעימות מגלה זאת על ידי סימנים פיזיולוגיים מסוימים. לא משנה מה הוא יאמר או כיצד ינסה לחפות על מטרותיו, גופו יבגוד בו. אדם שמוכן לבצע אקט אלים ישדר מסרים תואמים בשפת הגוף. מדובר באוסף של מסרים שאנו שמים לב אליהם בתת המודע שלנו. הם פרוסים על פני סימנים פיזיולוגיים (גוון פנים משתנה, טונוס שרירים, קצב נשימה וכו'), תנועה (כיצד אדם הנמצא תחת השפעת אדרנלין זז) ודיבור (אפקט, טון דיבור וכו'). התוקף ינסה להסתיר את כוונותיו בפעולות הנראות שלוות ונורמליות.
זוהי הסיבה בגללה קורבנות של תקיפה ידעו ש"משהו לא בסדר" לפני שהותקפו, אבל לא היו מסוגלים להצביע על הבעיה בזמן. הם מבולבלים מהמסרים הסותרים – מצד אחד הם מרגישים שסכנה מתקרבת, אולם תעתועיו של העבריין מונעים מהם לזהות מה לא בסדר. ריוּקיוּ קנפּוֹ ילמד אותך מה לחפש.
המטרה העיקרית של ריוּקיוּ קנפּוֹ קוֹבּוּג'וּצוּ היא לסייע לאנשים להשתפר, וכך להפוך אותם לאזרחים טובים יותר התורמים בצורה טובה יותר לחברה בה אנו חיים.
למרות שלריוּקיוּ קנפּוֹ מודרני יש השפעות סיניות רבות, מקורו טמון בערפל של ההיסטוריה האוקינאווית. אחת הבעיות העיקריות בחקר המקורות נעוצה בעובדה שיש מעט חומר כתוב, והרבה מסורות סותרות. פיסות מידע היסטורי מצביעות על כך שיתכן והתאמנו בשיטה כבר לפני 2000 שנים.
דבר אחד אנחנו יכולים להיות בטוחים בו: בּוֹדהידהארמה (דה-מו, טא-מו, דארומה) לא הביא את אומנויות הלחימה מהודו למנזר שאולין שבסין, ב- 649. המיתוס המודרני הזה התחיל מהרומן הסיני הפופולרי "מסעותיו של לאוֹ-צאן", שיצא לאור לראשונה כמגזין מאוייר בין 1904 – 1907. ברומן מסופר כיצד הדמות של ליוּ ג'ן-פוּ לומד אומנות לחימה מנזיר אותו פגש בהרי אוֹמיי. כאשר הוא שואל את מורו על מקור השיטה, מורו עונה: "שיטת הטאי-דזוּ אותה למדת ממני מקורה בדהארמה." אין כל עדויות היסטוריות המקשרות את בּוֹדהידהארמה לפעילות כלשהי בסין, מלבד הצגת הצ'אן (זן) בודהיזם בסין. שאר הסיפורים הם פשוט זיופים. בנוסף לכך, צריך לדעת שמדי פעם עולה הטענה לקיומו של מנזר שאוֹלין שני בהרי ג'יוּ ליֶאן, פּוּ טיֶאן שֹיֶין, פוּ ז'וֹאוֹ פוּ, במחוז פוּג'יֶאן. אין עדות היסטורית לכך שמנזר זה היה קיים, ובכלל הרי ג'יוּ ליֶאן נמצאים במחוז גוּאנדוֹנג. אקדמאי סיני בשם שֹוּ-קֶה פירסם ב- 1917 עבודה בת 48 כרכים על סיפורי עם ואגדות סיניות תחת הכותרת צִ'ינְג בָּאי לֶיי גָ'אוֹ. מבין הסיפורים ישנם כאלה המספרים על אגודת השמיים והארץ, המתייחסים למנזר שאולין האגדי של מחוז פוּג'יֶאן. למרבה הצער, היסטוריונים של אומנויות הלחימה התייחסו לעבודתו של שֹוּ-קֶה כאל מקור היסטורי.
נראה שההתפתחות של ריוּקיוּ קנפּוֹ הושפעה מהגירה של שבטי סמוראים מובסים מיפן לאוקינאווה (ב- 1185, ושוב ב- 1333), וכן מהקשרים התרבותיים בין אוקינאווה לסין בין המאה ה- 13 ועד המאה ה- 19. באוקינאווה טכניקות של ריוּקיוּ קנפּוֹ נלמדו בסודיות רבה. אומנות הקנפּוֹ היתה נחלתה של האצולה המקומית – התחום של המעמד הלוחם ומשפחותיהם, עד לזמנים מודרנים.
מיתוס שיש צורך להפריך הוא הסיפור על איכרים אוקינאווים שנלחמו בסמוראים היפנים בעזרת שיטות הלחימה המקומיות שלהם. העובדות הן ש: (א) היפנים מעולם לא החזיקו כח צבאי שמנה יותר מכמה עשרות חיילים על האי, (ב) כל המורים הראשונים של ריוּקיוּ קנפּוֹ (וקראטה בכלל) היו, למעשה, משכבת האצולה, או כפי שהיפנים קראו להם – סמוראים, ו(ג) הרבה ממי שהיפנים חשבו לאיכרים, סוחרים ודייגים היו צאצאים של משפחות אצולה שירדו מנכסיהם. הקרבות המדומיינים הנ"ל, מעולם לא קרו.
לא משנה מה היה בעבר, או האם השיטה הומצאה או הושפעה, דבר אחד ברור – האוקינאווים העניקו לאנושות את אחת משיטות שמירת החיים הטובות ביותר בעולם.
אנחנו גאים להמשיך במסורת זו.
בעבר ריוּקיוּ קנפּוֹ נלמד לעומק, אולם רק על בסיס פרטי. מספר התלמידים שהיו למורים האוקינאווים בעבר, היה בין תלמיד אחד לששה בכל זמן נתון. רק לאחר שקראטה הוכנס לתוכניות החינוך הגופני בבתי הספר ובאוניברסיטאות התחילו ללמד קבוצות גדולות. הלימוד עצמו הפך יותר כללי ומותאם לתקופה החדשה.
מה עדיף, אימון קבוצתי או שיעור פרטי? באקדמיה אנו סבורים שהשילוב בינהם הוא הדבר הנכון ביותר. באימון קבוצתי יש הזדמנות נהדרת לעבודת זוגות עם מגוון רחב של אנשים, אולם באופן טבעי תשומת הלב של המדריך מוגבלת. שיעורים פרטיים מאפשרים לתלמידים להנות מהבנה עמוקה של החומר הלימודי, ותשומת לב אישית מ"מאמן פרטי" – דבר שאנחנו סיפקנו לקהל הרחב הרבה לפני שזה נהיה פופולרי.
בדוֹג'וֹ בעלי רשיונות, תלמידים חדשים מתחילים עם תוכנית היכרות של חמישה שיעורים פרטיים בני חצי שעה. עלות התוכנית הוא 200 ₪, ומטרתה לאפשר לך לראות את בית הספר, לראות את השיעורים, ולראות אם ריוּקיוּ קנפּוֹ קוֹבּוּג'וּצוּ מתאים לך. בשיעור האחרון יערך מבחן על החומר שנלמד על מנת לראות אם תוכל להמשיך ללמוד אתנו. לאלה שימשיכו ללמוד תעוצב תוכנית אימונים המורכבת משיעורים פרטיים ואימונים קבוצתיים.
http://kenshinkan.ryukyukenpo.org/
נערך לאחרונה ע"י NORE בתאריך 22-10-2007 בשעה 13:37.
|