ערב טוב. לדעתי אתה טועה בהסתכלות על מצב שלך, ותנסה להבין לאיזה כיוון אני חותר.
אני גם מה שנקרא "דתי".
אתה טועה מכיוון שאתה לוקח את החזרה בשאלה בדיעבד. מה הכוונה? אתה מפחד מההסתכלות על המצב, ככה אני קורא את זה מההודעה, אתה מפחד לגלות שזה באמת לא נכון, שכל הכיוון הוא לא אמיתי. הבחינה הזאת של הגבול ההלכתי גם ציפית שתעורר בך איזשהו כיוון שיטלטל אותך בחזרה.. אבל זה תופעה דיי מוכרת.
אני לא אשכנע אותך לחזור בשאלה, אבל הטיפ הראשוני לפני שאני ארחיב הוא- תלך עם האמת שלך, אל תכנס לקונספציה להצדיק את הבועה שממנה באת. תבדוק, תאמת, תברר. אבל אל תתבייש בזה. הגיוני מאוד שהגישה שעליה גדלת מוטעית מהיסוד. תניח את הבירור בצורה אוביקטיבית על השולחן, ברגע שאתה כל הזמן נמצא בתסביך הסביבתי הזה קשה יותר לחתור לאמת(בהנחה שיש כזו).
אין ספק שיש פחד מהתגובה של ההורים, הדרך חיים שלהם היא דתית, השאיפות שלהם פחות או יותר דתיות ושהילד מחליט שזה לא בשבילו זה מכה. אבל לילד יש את כל הזכות שבעולם לבחור את דרכו, ובנאדם צריך ללכת אחרי מה שהוא מאמין בו(או לא ללכת אחרי מה שהוא לא מאמין בו) וההורים יקבלו את זה בסופו של דבר, זה האמת שלך ואתה לא צריך לברוח ממנה.
מצד שני יש לי המון מה להגיד לך. תראה, אני מעריך שמי שבאמת ישר עם עצמו יש לו המון שאלות אמוניות. תמיד קורים המצבים שהחבר החילוני שלך בא אליך ואומר לך שאתה בבועה ואתה לא יכול לחשוב באוקיטיביות, ושזה נראה מאוד מפגר מהצד. יש אמת בדברים האלו. אבל מצד שני ההתלבטות שלך היא לדעתי במון מצבים יותר אוביקטיבית ממנו. כי גם הוא בתוך משהו, בתוך החילוניות. עצם כך שהמעמסה בתור דתי(וכ"א יגדיר לעצמו מה דתי אומר) היא עצומה. זה הרבה חיבוטי נפש, זה הרבה חשבונות נפש, זה המון מבחנים מול עצמך. ומתוך זה באות גם המון שאלות אמוניות.
אני בסוף השמינית גם נכנסתי למין מערבולת של שאלות שלא יצאתי מהן, ועדיין קשה לי לצאת מהן. אני מקיים הכל, משתדל קלה וחמורה אבל וואלה קשה לי עם המון דברים. למה אני ממשיך? כי אני רואה גם המון הגיון בדברים. אני כל הזמן לומד ומנסה ללמוד. אחד הדברים שהכי חשובים מבחינתי היא לא לחזור בשאלה בגלל נוחות. כמה שהרבה דתל"שים יבואו ויגידו שזה הכל מאידאולוגיה אז הרבה זה גם ממניעים של נוחות, שלא תמיד נוח לקיים, ולא תמיד זה בטוח אז אתה חיי על הספק. אני חושב שאם תבוא מגישה שבאמת לא עושה הנחות לעצמך, גם אם יתברר לך אח"כ שהלכת בדרך שהיא לא אמיתית מבחינתך עשית את זה משיקול דעת אמיתי ולא מתוך רצון לחפף ולא לקיים. לדעתי זה הכי חשוב.
הפתרון לפי דעתי הוא ללכת ללמוד. לשאול. אני הלכתי לישיבה רק בשביל לברר את התחומים האלה. לא בשביל לקבל הארה רוחנית, ולא להתעסק עם גמרא שנראית לי הרבה פעמים כמו שיעורי לוגיקה משעממים. אתה יושב מול פילוסופים יהודיים שדנו בדיוק בשאלות האלה. עם הכוזרי, הרמב"ם, ר' נחמן, הרב סלובייצ'יק. ואתה רואה שיש המון חוכמה בדברים. יש לך גם את הפריוילגיה לא לקבל את מה שהם אומרים. אבל זה שידידה פתחה לך כיוונים נוספים ושאלות נוספות זה לא אומר שאין עליהם תשובות, זה אומר שצריך לבדוק אם אין עליהם תשובות. ללמוד, לשאול ושוב פעם ללמוד. ואם זה לא מתאים, אז באמת, היושר הפנימי זה הדבר הכי חשוב בחיים. להיות שלם עם האמונה שלך והכיוון שלך בחיים, עם הבת זוג, עם המקצוע ועם הדת שלך.
ואני מבין למה זה מפחיד אותך. ההרגשה שאתה יכול לפנות למישהו כל יכול, שיש השגחה פרטית עליך, הרגעים האלה בשבת בערב או בכל מיני מצבים אחרים שאתה מרגיש שהנפש שלך פשוט נמצאת במקום אחר.. הכיוון של החיים שלך ברורים.. זה דברים שקשה לוותר עליהם. אחד הפחדים לחזור בשאלה היא האלטרנטיבה. מה התכלית של החיים? לאן הכל הולך? זה דברים שלא מרפים. אבל שזה לא ייתן לך להשפיע.. תבדוק תברר, תראה שהרבה כיוונים שאתה חשבת עליהם חשבו גם לפניך. אל תפחד לפתוח גם פילוסופים לא יהודים. זה החיים שלך, וזה אמור להיות משהו שינחה אותם(הדת) אז שווה לבחון את הנושא ברצינות..
אני יודע שזה הודעה ממש רציונאלית, ולא בטוח שציפית למשהו כזה. אבל מצטער, ככה אני, ובאמת כתבתי קצת ממה שיש לי לומר. את הצד הרגשי אני אשאיר לאחרים פה בפורום, תאמין לי שהם הרבה יותר טובים בזה.. (:
בהצלחה! ותעדכן..
נערך לאחרונה ע"י Aharron בתאריך 18-11-2007 בשעה 21:11.
|