29-11-2007, 22:47
|
|
אדמין לשעבר
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
|
|
אינטלקטואלית + כ-ל-כ-ל-י-ת? ילד אינטליגנטי מבית עני צריך להיות חוטב עצים?
מובן מאליו שכתבת את הטקסט כדי לעורר ויכוח (לא דבר רע, כשלעצמו), אבל בתכלס, המערכת
היום יוצרת חוטבי עצים ושואבי מים, ועושה זאת בדבקות מעוררת התפעלות.
המערכת אכן צריכה לקדם מצויינות, אבל לא עפ"י קריטריונים כלכליים. ילד מאזור מבוסס שיש לו
פוטנציאל, סמוך על סביבתו שתאג שהוא לא יתבזבז. ילדי שכונות המצוקה, עיירות הפיתוח ומושבי
העולים, הם לא פחות מוכשרים מילדי שכונות הפאר ויישובי העילית. מושקע בהם הרבה פחות, ולכן
תפוקתם נמוכה יותר. ה"חזון" שכתבת כאן כפרובוקציה, הוא בדיוק מה שקורה בפועל, והתוצאות
אכן מחפירות, כי תמיד יהיו יותר עניים מעשירים...
אם רוצים לשפר את המצב, צריך ללכת על שיטה הפוכה בדיוק. לתמרץ את המוכשרים שבמוקדי
המצוקה, להזרים תקציבים, לתת משכורות גבוהות במיוחד למורים שהולכים לשם (ולמיין מורים
אלה), והתוצאות יבואו.
השיטה הקפיטליסטית בחינוך יוצרת מדינת עולם שלישי - על כל חולייה: מי שמודיע לאדם שמדינתו
סימנה אותו מראש כחוטב עצים ושואב מים, שלא יתפלא שאדם זה יתמרד נגד המדינה שבגדה
בו. הפריפריה כיום מחזיקה את המדינה הזו בחיים במובן הבסיסי ביותר (שירות בצבא), וליצור
אצלה תחושה טוטאלית של הזנחה, זו סכנה קיומית. יש לקוות שה"אינטלקטואלים" (אכן, תמיר
ועימחי הן מודל מצויין לכאלה שטופחו ללא הפסק - ואיזה יופי של תוצאות הן מפיקות...) יתחילו
לקלוט שהשיטה הנוכחית קרסה, וזה לא מהיום. אני סיימתי ללמוד ב1996, ואני לא יכול להזכר
המורה אחת שנראתה לי כבעלת יכולת הוראה מרשימה. השיטה מביאה לתחום אנשים מוכשרים
פחות, כיוון שאין תמריצים נורמליים עבור אנשים מוכשרים, ללכת להוראה...
|