|
12-12-2007, 16:54
|
|
|
|
חבר מתאריך: 15.12.04
הודעות: 3,081
|
|
תרשו לי לכתוב פה מכתב קצת ארוך שקיבלתי במייל
ממורה שלי. את המכתב כתב חבר במטה מאבק הנוער.
"אנשי חינוך יקרים שלנו!
ברצוננו לתת לכם חוות דעת נוספת לגבי הפרת הצווים, חוות דעת שתומכת בהפרה שבאה מנקודת מבטו של תלמיד מערכת החינוך בישראל 2007.
בחרתי להתחיל בטענה הפופולרית של המורים "מה אגיד לתלמידיי? שאני מפר חוק? איזה מן דוגמא אשמש להם?"
אינני מכיר את דעותיהם של 700,000 תלמידי תיכון בישראל אז אוכל לדבר בשמנו בלבד... איזה מן דוגמא תשמשו לי אם תפרו את צוי המניעה שאלתם את עצמכם?!
אז אומר לכם איזה מן דוגמא תשמשו לי. תשמשו לי דוגמא לאנשים הנאבקים על עקרונותיהם על האידיאולוגיה שמנחה אתכם כאנשי חינוך.ומעל הכל תשמשו לי דוגמא ומושא לחיקוי לאזרחים השומרים על הצווים החשוב ביותר. צו המצפון הערכי והמוסרי.
כל אחד ואחד מכם ישמש לנו דוגמא לאנשים שמוכנים לשאת במחיר כבד למען האידיאולוגיה שלהם. תשמשו לי דוגמא לאנשים שלא וויתרו ולא עצרו למען המטרות הנעלות שלהם.
תשמשו לי דוגמא לאנשים שהיו מוכנים להפר צו דווקא בשביל לחזק את הדמוקרטיה שסופגת בימים אלה פגיעה אנושה.
תשמשו לי דוגמה לאזרחים הנאמנים לעקרונות הדמוקרטיה.
זאת הדוגמה שתשמשו לי ולרבים מחבריי כמחנכים, כאנשי חינוך ומעל הכול כאזרחים פעילים במדינה דמוקרטית.
הרי כפי שלמידתם אותנו המהפכות הגדולות בהיסטוריה התחרשו ממרי אזרחים וידוע לכולנו כי מערכת החינוך בישראל גוססת, נואשת להחייאה ולטיפול מן השורש שיכול להתבצע רק באמצעות מהפכה חברתית.
כאזרחים החיים במדינה דמוקרטית במאה ה21, כמחנכים משכילים ובכלל, יש לנו צורך להפעיל לא מעט את החשיבה הביקורתית שכה נחוצה בתקופתנו.
וכאן החשיבה הביקורתית שלנו מוכרחת להיכנס לשימוש.
אם נעמיד על כפות המאזניים את הנזקים המיידים של השביתה, שבגללם, כך לטענת המדינה הוצאו הצווים, אל מול הפגיעה האנושה שתספוג המדינה כולה, בכל המגזרים וכל השכבות האוכלוסייה והמהפכה בחינוך שלא תתבצע במהרה ומעל הכל הפגיעה ביסודות הבסיסים של הדמוקרטיה- הזכות לחופש התארגנות, הזכות לשבות , הזכות לתנאים סוציאלים ובכלל הזכות לעבוד בכבוד, כל אדם בר דעת ידע לאן כפות המאזניים מוטות.
ממש כמו שכל חייל במדינת ישראל,צריך ואף חייב להפעיל חשיבה ביקורתית בעת ביצוע פקודה כזאת או אחרת וזאת למרות שהוא נמצא במערכת דיקטטורית כצבא הוא מחוייב לשאול את עצמו האם הפקודה שניתנה לו היא פקודה בלתי חוקית בעליל? ואם מצא שכן, לא רק שהוא לא חייב לבצע את הפקודה אלא שאסור לא לבצעה וזאת למען שמירה על זכויות אדם.(להלן: הטבח בכפר קאסם ).
לכן אני מצטט לכם משפט מפסק הדין של השופט בנימין הלוי שפסק בנוגע לפקודה בלתי חוקית והוא אומר כך:
".....אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת - זוהי מידת אי החוקיות הדרושה כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו.."
כמו שציינתי קודם, לפני שתהיו נאמנים לחוק, תהיו קודם כל נאמנים לעצמכם, לצו המוסרי והערכי שלכם, לעקרונות שלכם לאידיאולוגיה שלכם וגם ולא פחות חשוב לעקרונות הדמוקרטיה:
"לדעתי לאחר שבית-הדין אמר את דברו עלינו לכבד את החלטתו! בראש ובראשונה בתור אזרחים שומרי חוק במדינה דמוקרטית!"
נכון, צריך להיות אזרחי שומרי חוק במדינה דמוקרטית. אך האם צריך לציית לצו שאינו דמוקרטי בעליל? האם צריך לציית לצו שברור כל כך, שהוא מאפיין משטרים דיקטטוריים, מדכאים?
אתם רוצים להיות אזרחי שומרי חוק במדינה דמוקרטית, אך זה שתמלאו אחר הצווים לא יהפוך אתכם לכאלה,ההפך הוא הנכון, הוא יהפוך אתכם לבני אדם שפועלים תחת דיקטטורה מדכאת, תחת ממשלה קפיטליסטית דורסנית המנוהלת .
אנו כתלמידים ובכלל ההיסטוריה כולה לא תשפוט אתכם, ציבור המורים, על האם שמרתם על החוק או שמע הפרתם אותו , אלא לפי המוסריות שנהגתם בה, לפי העקרונות שנהגתם לפיהם ולפי כמה הייתם מוכנים לשאת במחיר כאנשי חינוך ואות מופת לאזרחים המחוייבים למדינתם.
ישנה עוד נקודה שמדברים עליה והיא אנרכיה שתתרחש במקרה של אי מילוי הצווים.
אם כך, חשוב להגיד שאנרכיה היא לא תמיד מילה גסה. האם אתם חוששים מאנרכיה? אם כך מילוי הצווים גם הוא יגרור אנרכיה, המדינה הזו תתפרק כולה .. האם זה יותר טוב ?
ההיסטוריה מראה שהפרת צווים ואנרכיה מסוג זה הובילה המון פעמים למהפכות טובות! למהפכות נכונות!
אין ספק שהחברה שלנו נועשת למהפכה, אני חושב שכולנו הבנו זאת כיום.
החברה הגיעה לשפל המדרגה היא חצתה כל קו אדום מוסרי וערכי שיכלה לחצות .
ניצולי השואה שעוברים התעללות מצד הממשלה, הקשישים שעוברים התעללות מצד הממשלה , סל התרופות שלא קיים , הפערים החברתיים הכל כך גדולים, שהינם סימפטומים לבעיה האמיתית- מצב החינוך בישראל על כל גווניו ורבדיו והסדר העדיפויות בו הוא נתון בסדר היום של הממשלה, ודוגמה לכך היא שבזמן שראש ממשלה מסרב להיפגש בכל תוקף עם נציגי המורים השובתים למעלה מ50 ימים הוא נפגש עם שחקנים ומאמנים. זהו סדר העדיפויות שמעניק מנהיגינו לחינוך.
בתגובה לשאלות הנוקבות שהועלו לראש הממשלה מדוע הוא אינו נפגש עם המורים, הוא ענה בתגובה : " בשביל זה יש את שרת החינוך ושר האוצר" , אם כך בשביל להיפגש עם שחקנים ומאמנים יש את "שר המדע התרבות והספורט" וכן "שר התיירות". ואני שואל את עצמי שאלה נוספת- האם צריך שרת חינוך כשאין חינוך?
כל אחד כבר מסכים שהחברה שלנו זועקת למהפכה וזאת חייבת להתחיל בחינוך. אם כך , איך בדיוק תתבצע המהפכה? האם ע"י "שומרים על החוק" ו"ניגשים ללמד בבתי הספר" ? האם זה יגרום למהפכה? אתם באמת חושבים כך?
התשובה המצערת היא לא. מהפכה לא תתרחש כך, ואת זה אתם ודאי יודעים טוב יותר מאיתנו התלמידים, כמורים להיסטוריה , לאזרחות, לידיעת הארץ, לשל"ח ולגאוגרפיה. לכולנו ברור מה יקרה למאבקנו, מאבק החברה הישראלית כולה, אם תחזרו ללמד.
שום הפגנה , ושום קריאה להתפטרותה של שרת החינוך לא תוביל למהפכה, אולי נמשיך להיאבק אך התקשורת תפסיק לסקר את המאבק וזה ידעך, יתמוסס, יפוג, ויעלם כשלא היה, תשננו שוב ושוב , אם הצווים לא יופרו, מאבקינו יגמר, ואל תשלו את עצמכם בנידון.
הגענו לנקודת האל חזור, הגענו לנקודה שאם נקיים אחר הצווים אנחנו נרד לתהום כל כך עמוקה , שלא נצליח לצאת ממנה גם עוד המון שנים.
החינוך יקרוס, מורים יעזבו, יתפטרו. אלה שלא יעזבו או יתפטרו לא יתאוששו מזה שנים מן הנזק המורלי שנגרם להם ויותר מכך והגרוע מכל, אתם תוכיחו לכולנו! לתלמידים שלכם שיהיו עובדים בעתיד ולעובדים כיום כי האוצר תמיד מנצח, כי אין טעם לשבות, כי לא משיגים מכך כלום, כי אין טעם להילחם על העקרונות , כי לא משיגים מכך כלום, כי יד האוצר תמיד תהיינה על העליונה וכי אין טעם לחלומותינו ולשאיפותינו.
מעל הכול לא תהיו ראויים להיקרא מחנכים ואנשי חינוך, אתם תהפכו לעובדי קבלן שכל מטרתכם תהייה להעביר חומר לבגרות בלבד וכאן תסתיים עבודתכם.
אם נמלא אחר הצווים נמצא את עצמנו באותו מצב שהיה לפני המאבק: קמים כל יום לבית הספר לומדים ומלמדים, ובסוף החודש תקבלו כמורים את אותו תלוש משכורת עלוב שקיבלתם עד כה, עם אותן כיתות צפופות כסרדינים , בלחץ אחר העברת החומר לבגרות.
וכאזרחים נמצא את עצמנו כואבים דואגים ודואבים לפרסום תוצאות המבחנים העולמיים שמציבים את ישראל בסוף הטבלה בהישגיי תלמידיה, פחות ופחות סטודנטים בכלל, ולהוראה בפרט, ומעל הכול המדינה שבה המשאב היחידי הוא המוח האנושי שבה , תקרוס באופן סופי כך שלא יהיה ניתן להחיותה.
יש לבחון האם אכן אתם ממלאים אחר חוק דמוקרטי או שמע דיקטטורי, האם אתם נענים לצווים ומובילים את המדינה לתהום שלא תצא ממנה או שאתם מפרים אותם ויוצרים מהפכה חברתית סוציאליסטית חדשה שלא ידענו כמותה.
האם אתם נוטלים יוזמה לוקחים אחריות ומגלים מנהיגות או שמע נכנעים לדיכוי שממשלת ישראל מפעילה עלינו.
יתר על כך, אתם חוששים מאיבוד התמיכה הציבורית? הרי מה תמיכה ציבורית תועיל לכם מורים יקרים אם מאבקכם תם ונשלם ואתם חוזרים לבתי הספר? האם זה יעזור לכם ש73% תומכים בכם, אם אתם כבר לא צריכים את התמיכה הזו יותר?
כן, אפשר להמשיך להיאבק, אבל זה לא יועיל, אם לא תפרו את הצווים, מאבקינו יגמר ללא שום תוצאות.
זוהי החלטה ביד כל מורה ומורה בסופו של דבר.
אבל תדעו לכם מחנכים יקרים שלנו, אנחנו כתלמידים נעריך ותהוו לנו דוגמא אם תסכימו לשאת במחיר הכבד של הפרת הצווים לטובת העקרונות שלכם.
אך לא ממש נסלח ולא ממש נשכח, אם תסכימו לחזור לבית הספר ולזרוק 60 ימים של שביתה,של מימוש עקרונות ו 60 ימים שיצאנו לרחובות, היינו בהפגנות יום-יומיות בשביל עתיד טוב יותר לנו ולילדים שלנו ומעל הכול להמשך קיומה של מדינת ישראל במזרח התיכון לפחות ל60 שנה הבאות.
אנחנו לצידכם,
מטה מאבק הנוער.
Maavak_noar@walla.com"
הבנאדם צודק לגמרי, ואני חושב שצריך ללכת עם העניין עד הסוף.
_____________________________________
Now I ride with the mocking and friendly ghouls on the night-wind, and play by day amongst the catacombs
I know that light is not for me, save that of the moon over the rock
I know always that I am an outsider; a stranger in this century and among those who are still men
|
|