לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה "רק שני דברים הם אינסופיים: היקום והטמטום האנושי, ואני עדיין לא בטוח לגבי הראשון." -- אלברט איינשטיין ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > מדע, טכנולוגיה וטבע
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 07-02-2005, 16:43
  משתמש זכר ג_ב ג_ב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי AlonMiz שמתחילה ב "ויכוח עם חבר בקשר לרכב מעופף (אב טיפוס)"

שניכם צודקים... אבל חברך, לדעתי, צודק טיפה יותר... במידה מסויימת זה עניין של פירוש - מה זה "קל יותר"? ולכן אני אפרט:
אתה צודק לחלוטין כשאתה אומר שאותו אויר יוצא ואותו אויר נכנס, והקרבה (או רוחק) מהקרקע לא משפיע על כך. כאן אין שום בעיה עם הנימוק שלך.
כמעט בשום גובה אין למרחק לאדמה השפעה. אבל יש יוצא דופן אחד, והוא כשנמצאים מאד מאד קרוב לפני הקרקע.

אני מנחש שכמעט אף פעם, בטיסה סדירה, לא נמצאים בגובה כזה. אבל התופעה קיימת: האויר שהמדחפים דוחפים כלפי מטה, לא "זורם" בקלות וללא התנגדות (כמעט) כפי שהוא זורם בגובה גבוה יותר, אלא מתנגש בקרקע ויוצר לחץ גבוה קצת יותר מתחת למדחפים (וכלי הטייס). אפשר לראות זאת, במידה מסויימת, כאילו האויר קופץ בחזרה למעלה, ודוחף את כלי הטייס כלפי מעלה.
במצב שכזה, מהירות סיבוב זהה של המדחף תיצור כח רב יותר, מאשר בגבהים אחרים.

אז למה אמרתי שזה עניין של פירוש? כי אמנם המדחפים יפעילו כח רב יותר באותה מהירות סיבוב, אך אינני בטוח שהם לא ידרשו להפעיל גם כח רב יותר, באותה מהירות הסיבוב.
_____________________________________

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://galbarak.co.il/for_other_uses/freshsignature2.png]

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 08-02-2005, 10:12
  משתמש זכר ג_ב ג_ב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי AlonMiz שמתחילה ב "מסכים איתך... אבל."

התופעה שתיארתי אינה תופעה תיאורטית בלבד וחסרת השפעה. זוהי תופעה מורגשת שטייסים מודעים לה ומתחשבים בה, ואפילו קיבלה כינוי משלה: Ground effect ("אפקט קרקע" ).
עוד תוכל לקרא על כך כאן. על האפקט, במבט יותר כללי, תוכל לקרא גם בוויקיפדיה.

בקישור הראשון, אגב, אומרים במפורש שההספק הנדרש מהמנוע כאשר המסוק נמצא בטווח ההשפעה של התופעה, קטן מאשר מחוץ לטווח ההשפעה שלה.

אגב, זה גם אומר שזה גם לא באמת כל-כך עניין לפירוש, כפי שכתבתי קודם. אם היעילות של הרוטור גדלה, ולכן המנוע יכל לספק פחות הספק, אז די ברור שלמסוק קל יותר לטוס, מבחינת הספק המנוע, בגובה נמוך מאד.
שוב, כמובן, כאשר עולים מעל הגובה בו משפיעה התופעה, לשינוי בגובה הטיסה של המסוק השפעה קטנה בהרבה.
_____________________________________

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://galbarak.co.il/for_other_uses/freshsignature2.png]


נערך לאחרונה ע"י ג_ב בתאריך 08-02-2005 בשעה 10:16. סיבה: הוספת פיסקה אחרונה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 08-02-2005, 22:43
צלמית המשתמש של fat fish
  fat fish fat fish אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.06.03
הודעות: 5,616
אני חייב לומר שהפעם פישלת קצת...(:
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי ג_ב שמתחילה ב "התופעה שתיארתי אינה תופעה..."

שהרי לא מדובר פה על דחיפת אויר. מדובר על הפרשי לחץ שקיימים משני צידי הכנף (כשמדחף לצורך העניין, היא כנף מסתובבת).

זה שתנועה זו יוצרת בהכרח (לא תמיד) תנועה של אויר כלפי מטה - עדיין לא מדובר על דחיפה.

ההסבר שלך היה נשמע טיפה אחרת אם היית מתייחס לזה שתנועת האויר כלפי מטה, יוצרת לחץ גבוה יותר, תחת הכנף כאשר הכנף קרובה למשטח כלשהו -> במקרה זה האדמה.

כמו כן, סיבה נוספת לכך שבקרבה לקרקע הספק העילוי של הרוטור גבוה יותר היא צפיפות האויר, כמו גם ה-ground effect. ככל שתנמיך, צפיפות האויר תעלה, ונכון שגם הגרר - אבל ככל שצפיפות האויר גבוהה יותר, תנועת הרוטור יוצרת הפרשים לחצים גדולים יותר בין הצד העליון לתחתון של הרוטור (כנף).

הבעייה עם מסוקים בכלל (וזה לא!! תקף לאותו רכב בעל 4 מנועי מדחף) הוא התנועה הסיבובית!
(במיוחד ברוטורים בעלי שטח כנף גדול). ברכב המדובר (הנה כמה תמונות לדוגמה):
רכב בעל שני מנועים
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
רכב בעל שמונה מנועים
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

התופעות עליהן את מדבר הינן שוליות ולא קיימות...
בתרשים הבא, הוספתי שירטוט סכמתי של מדחף כזה, התופעה פה הינה שולית, האויר "נדחף", בצינור צר וישר ולא סובל מהתופעות שרוטור הגדול מכלי התעופה גורם.
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
בגדול, גם פה תופעת ה-ground effect קיימת אך בגלל שמדובר במדחפים קטנים משמעותית, הקירבה של הכלי לקרקע על מנת שתופעה זו תשפיע, היא בדרך כלל אותו מרחק שהכלי "נח" על הקרקע...(:
_____________________________________
[ זיו ]
[ fat fish ]

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 09-02-2005, 09:50
  משתמש זכר ג_ב ג_ב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי fat fish שמתחילה ב "אני חייב לומר שהפעם פישלת קצת...(:"

מדחף, למיטב הבנתי, תפקידו לדחוף אויר...

הלחץ, שאותו דווקא כן הזכרתי בתגובתי הראשונה באשכול, הולך יד ביד עם פעולת המדחף (אם כי, לחץ כמובן יכל להווצר גם בדרכים אחרות). לא ראיתי טעם לחזור על כך גם בתגובה שאליה הגבת, אך לא חזרתי בי מדבריי

לגבי חוסר ההשפעה של ה- ground effect, כמובן, אם המדחפים קטנים וממוקמים גבוה מעל פני הקרקע האפקט יהיה קטן משמעותית. אולם אם הם ממוקמים קרוב לאדמה, ולאויר קשה "לברוח" לצדדים (שכן הלחץ הגבוה נוצר בשל חיכוך האויר), כמו בתמונה השניה שהבאת, האפקט כן יורגש קרוב לאדמה (ואכן, כפי שכתבת, רק כמעט בגובה שבו הכלי על הקרקע... זוהי התופעה, ואת זה גם הזכרתי ).

אני מקבל את הערתך על שינוי יעילות המדחף בצפיפויות אויר שונות.
_____________________________________

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://galbarak.co.il/for_other_uses/freshsignature2.png]


נערך לאחרונה ע"י ג_ב בתאריך 09-02-2005 בשעה 09:53.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 17-02-2005, 12:57
צלמית המשתמש של fat fish
  fat fish fat fish אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.06.03
הודעות: 5,616
לא נתווכח, אני אוסיף שני דברים:
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי ג_ב שמתחילה ב "מדחף, למיטב הבנתי, תפקידו..."

מדחף נועד לדחוף את הגוף שהוא מחובר אליו....לא אויר

עד כאן להתפלפלות והשטויות, אני לא באמת מתקן אותך גל.....

לדבר השני, פנה אלי אחד הגולשים במייל כתגובה להסבר שלי, וביקש:
ציטוט:

קראתי את מה שכתבתה בנוגע למסוקים
והייתי רוצה לדעת יותר על הנושא מה גורם להם לעוף? איך בדיוק צריכה להיות הכנף כדי שהמסוק יעוף?
למה משמש הזנב של המסוק?
איך אפשר לנווט עם המסוק לצדדים


כתבתי לו שאין טעם לענות בפרטי והתשובה מן הסתם תעניין גולשים אחרים, אז בבקשה, עקרונות הטיסה במסוק:

1. כנף מסתובבת - המדחף הראשי של המסוק משמש אותו על פי אותו עיקרון של כנף המטוס. צורת
המדחף (חתך הכנף) בנוייה כך שאויר שעובר מעל החלק העליון של המדחף הוא מהיר יותר (שטח
כנף גדול יותר) ולכן לחץ האויר שם קטן. ההפרש בלחצים בין החלק העליון של הכנף (נמוך) לחלק
התחתון שלו (גבוה) יוצר את העילוי.
בניגוד למטוס שצריך מהירות מסויימת על מנת לייצר את העילוי, המסוק מייצר את המהירות הזו ע"י
תנועת הכנף ולא תנועת המטוס עצמו. כך למעשה המדחף נע כמו כנף כל הזמן ללא צורך שכל הגוף
ינוע קדימה כמו במטוס.
הנה שרטוט לדוגמה של חתך כנף (נכון גם לגבי מטוס וגם לגבי מדחף מסוק):

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
האויר שנע בחלק העליון צריך לעבור שטח פנים גדול יותר מאשר החלק התחתון - לכן אותה כמות של
אויר על שטח יותר גדול = לחץ אויר נמוך יותר (מתחלק על פני יותר שטח).


2. זנב המסוק - הסיבה לזנב המסוק נובעת מחוק פשוט של ניוטון שלכל פעולה יש פעולה הפוכה
(ניסוח שהיה גורם למרצה שלי לפיזיקה לקחת ממני את הציון שלי ולהכשיל אותי בקורס). בהקשר
שלנו, יש לנו מנוע שמסובב את המדחף, ברגע שאנו באויר - מה ימנע מהמדחף להשאר במקום
ולמסוק להסתובב במקום??? (אם נזניח את המסה, התנגדות האויר וכו....)
למטרה זו קיים מדחף זנב שתקידו למנוע את התופעה שנקראת "סיבסוב" שהיא התנועה הטבעית
ההפוכה בכיוון של המסוק ביחס לכיוון סיבוב המדחף. ע"י שליטה בעוצמת הסיבסוב, אנו יכולים
להשאיר את המסוק עומד או לסובב אותו על צירו, והנה עוד דוגמה פרי מכחולי:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

בכחול אנו רואים את כיוון תנועת המדחף הראשי של המסוק.
באדום אנו רואים את כיוון תופעת הסיבסוב, המתנגדת לסיבוב המדחף.
בירוק, מדחף הזנב מאזן את הסיבסוב ע"י יצירת דחף השווה לו, כך נוצר מצב שהמסוק מאוזן.
אם נוריד את הדחף של מדחף הזנב, המסוק יסתובב על צירו בכיוון הסיבסוב (החץ האדום).
אם נעלה את הדחף של מדחף הזנב, המסוק יסתובב על צירו נגד כיוון הסיבסוב (חץ ירוק).

3. איך מטיסים מסוק? - איך לסובב אותו על צירו ראינו בדוגמה הקודמת, עכשיו נבין איך הוא נע...
קודם נראה איך המסוק ממריא ונוחת (אנכית). אנו יודעים שעל מנת להשיג יותר עילוי אנו צריכים
שהכנף תנוע יותר מהר על מנת ליצור הפרשי לחץ יותר גדולים - אך יש לנו מגבלה אחת, אנו לא
יכולים להניע את הכנף מעל מהירות מסויימת (לסובב את המדחף) בגלל שיקולי חומרים, חוזק מנוע
וכו... אז אנו צריכים דרך נוספת ליצור עילוי חוץ מהעלאת מהירות המדחף והנה הסבר:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
1. זהו מצב "רגיל" של הכנף, שאנו מכירים, עילוי נוצר ע"י תנועת האויר המהירה יותר בחלק העליון.
2. על מנת להשיג יותר עילוי, אנו מטים מעט את הכנף נגד כיוון התנועה (זוית הטייה זו נקראת זווית
התקפה של הכנף). ע"י העלאת זוית ההתקפה של הכנף, אנו יוצרים בחלק העליון מצב בו על האויר
לעבור גם דרך ארוכה יותר וגם כל מנת לשמור על תנועתו הישרה הוא נוטה לא להצמד לכנף ואנו
מקבלים עליה משמעותית בעילוי. בעייה הנובעת מהגדלת זוית ההתקפה היא המערבולות הנוצרות
מעל הכנף, באזור אליו מתקשה האויר להגיע. בזויות התקפה מתונות דבר זה זניח לעומת התרומה לעילוי.
3. בזויות התקפה גבוהות יותר, נוצרות מערבולות חזקות מאוד, הכנף נכנסת למצב של רטט, ובמצב
יותר קיצוני של וזית התקפה גבוהה מדי, אזי נפגם גם העילוי, והמהירות שאנו מסוגלים לייצר עקב
התנגדות האויר של הכנף!!

על מנת לנוע עם המסוק לכיוונים שונים (קדימה, אחורה ולצדדים זה אותו הדבר מבחינת העקרונות)
אנו זקוקים לדחף נוסף בכיוון התנועה הרצויה, איך נשיג את הדחף הזה? על ידי הטיית המדחף
הראשי לכיוון התנועה הרצויה.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

1. בדוגמה 1, אנו רואים את המדחפים במצב מאוזן - במצב זה במסוק במצב רחיפה, כלומר עומד
במקום.
2. בדוגמה זו אנו רואים את המדחפים מוטים מעט קדימה, הטייה זו גורמת לאיבוד קל של עילוי, אבל
מספקת גם דחיפה קדימה (לכיוון ההטיה) את האיבוד של העילוי מפצים ע"י מהירות או זוית התקפה
(כיום המחשבים של המסוקים מחשבים את הזוית/מהירות האופטימלית לתנועה/עילוי תוך התחשבות
בפרמטים שונים כמו צריכת דלק וכו...).
הגדלת הזוית מן הסתם תספק עוד דחף לכיוון התנועה הרצוי. מן התמונה ניתן ללמוד שזוית ההטיה גם
היא מוגבלת, לא נוכל להטות את המדחף בזוית שתפגע בגוף המסוק, לכן כדי להשיג מהירויות
גבוהות יותר מטים את כל גוף המסוק לכיוון התנועה הרצויה - וכך משיגים הטייה גדולה יותר של
המדחף.
איך אנו מטים קדימה או אחורה? לצורך זה אנו משתמשים בשני אמצעים, כנף זנב אם קיימת - אך יש
לשים לב שכנף כזו (כמו הגה גובה במטוס) תפעל רק אם המסוק כבר ינוע מעל מהירות מסויימת.
האמצעי הראשי הוא הטיית מדחף הזנב למעלה או למטה על מנת לדחוף את הזנב ולגרום להטיה של
כל גוף המסוק.
הנה דוגמה לאיף הטיית זנב המסוק משפיעה על הטיית המסוק כולו.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


מקווה שההסבר היה מובן וברור, מצטער על השרטוטים, זה מה שעלה בידי לצייר בין רגע...(:
_____________________________________
[ זיו ]
[ fat fish ]


נערך לאחרונה ע"י fat fish בתאריך 17-02-2005 בשעה 13:00.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 08:59

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר