04-03-2011, 15:48
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
האמריקנים דווקא כן החזירו מערך שלם שהושבת לשימוש ואפילו די לאחרונה
מדובר כמובן ב SR-71 הציפור השחורה. כזכור המערך הודמם על ידי חהא"א בשלהי המלחמה הקרה ב 1989 כדי לחסוך בכספים אבל הוחזר לפעילות מבצעית כעבור 6 שנים. הקונגרס (ולא הפנטגון!) יזם את המהלך מחשש להיווצרות פער מודעיני-איסופי ארוך מדי עד לכניסתם לשימוש של הכתב"מים החדשים. כדוגמא לכך נטען (בין היתר) שבעת DESERT STORM היכולת לאתר בהצלחה משגרי הסקאד במערב עירק נפגעה בגלל העדר פלטפורמה מתאימה דוגמת ה SR-71, שיצא משימוש כשנה לפני המלחמה. לעומת זאת הפנטגון, ה NRO וחהא"א התנגדו בחריפות למהלך הנ"ל מראשיתו ועד סופו, זאת מחשש שהתקציבים הדרושים לריאקטיבציה (אותם העריכו כגבוהים בהרבה ממה שהקצה הקונגרס) יוסטו בהדרגה מתוכניות פיתוח והצטיידות חדשות בלווינים וכתב"מים (דוגמת דרק-סטאר, גלובל הוק וכו' שהיו בפיגור ניכר בזמן ובתקציב) ואולי אף יסכנו אותן לגמרי.
פלאשבק קונטקסטואלי - רוב רפובליקני עוין ולעומתי בקונגרס ובסנאט (בעיקר החל מסוף 1994) אל מול שלטון דמוקרטי וממסד צבאי אנמיים העסוקים בבושת סומליה, רואנדה ובוסניה. היריבות סביב מהלך הריאקטיבציה עברה חיש מהר לפסים פוליטיים, אישיים ואף משפטיים-חוקתיים, אם כי התמיכה וההתנגדות למהלך חצתה מפלגות בשני הכיוונים והיו לה גם תומכים (מעטים) בתוך הממסד הבטחוני האמריקני עצמו. בסופו של דבר אחרי שנה של דיונים אושרה בסוף 1994 הפעלתם מחדש של שלשה מטוסים, כולל אחד מדגם האימון הדו-מושבי. המטוסים נבחרו והושמשו מחדש עד אמצע 1995 והוכרזו מבצעיים בראשית 1996. בפועל מרגע זה והילך לא נעשה בהם שימוש משמעותי (למעט טיסות אימון) מאחר והפנטגון (או אולי ה GAO) קבע שהקצאת התקציבים הנדרשים להפעלת המערך לא עברה את האישורים המתאימים בקונגרס (בדומה להבדל בכנסת ישראל בין העברת חוק לתיקון התקנות הנדרשות להפעלתו, תהליך נלווה חיוני שיכול להמשך חודשים עד שנים). בשנה וחצי שלאחר מכן התנהלו בקונגרס ובפנטגון קרבות בירוקרטיים ופוליטיים סביב העניין שבסופם הטיל הנשיא קלינטון וטו (!) על הקצאת הכספים, דבר חסר תקדים שנעשה לבקשת שר ההגנה דאז ויליאם כהן. בתגובה פנתה ועדת הקצאת הכספים של הקונגרס אל בית המשפט העליון, שהכריע כנגד הנשיא וקבע שהחלטתו לא חוקתית ובטלה (!). אולם הזמן הרב שחלף (שנתיים) הפך את הנצחון לפירי, זאת מאחר וכל כשירויות המערך אבדו, הדממתו (מחדש) כבר החלה ולא היה ניתן עוד לעצרה. כדי למנוע אפילו בדל מחשבה על ריאקטיבציה נוספת (ביוזמת הקונגרס או נשיא רפובליקני חדש רחמנא ליצלן) מיהר חהא"א להיפטר סופית ממלאי המטוסים ופיזר אותם למוזיאונים ואוספים, למעט אזמפלרים בודדים שנותרו בידי NASA אבל גם הם הודממו במהרה.
אגב למרות התנגדות הפנטגון וברמות הבכירות של חהא"א, הרי שמרגע אישורו ותקצובו של מהלך הריאקטיבציה בשלהי 1994 הוא בוצע במקצועיות ובטוטליות האופיניות לאמריקנים - אותרו 4 מטוסים במצב הטוב ביותר (מתוך התריסר שהושבתו חמש שנים לפני כן), מהם הושמשו מחדש בסופו של דבר שניים בלבד אחרי תהליך ממושך שארך כחצי שנה. מומחים טכניים וציוד מתאים לוקטו מכל רחבי חהא"א ומ NASA תוך קשיים לוגיסטיים אדירים, במקביל חצי תריסר אצ"א (כולם אגב ותיקים בדרגת סא"ל) שטסו על ה SR-71 בשנותיו האחרונות "נקראו אל הדגל" מתפקידיהם השונים כדי להעבור הכשרה מחודשת. צמד המטוסים הפך כאמור לכאורה למבצעי במסגרת היחידה החדשה-ישנה (כנף סיור מספר 9) בראשית 1996 אולם בפועל מעבר לבעיות החוקתיות-משפטיות שהוזכרו לעיל, כל מערך התמך האדיר הנדרש לפריסתם והפעלתם מעבר לים, כולל יכולת התדלוק האווירי הייעודית הנדרשת ל SR-71, לא שוחזר במלואו או אפילו בחלקו. כמו כן הסקפטיות וחוסר הוודאות שאפפו את המהלך מיומו הראשון הקשו על מתכנני וצרכני המודיעין בפנטגון ומחוצה לו להסתמך "מחדש" על ה SR-71 לתוצרים הנדרשים להם.
אמנם באיחור של 3 שנים אבל לסיכומו של עניין - אם רוצים להפעיל מחדש מערך מבצעי שכזה שהודמם לפני שנים תיאורטית זה אפשרי אבל מדובר בתהליך ארוךךךךךךך, יקר, מורכב מאין כמוהו ולרוב גם מיותר.
נערך לאחרונה ע"י strong1 בתאריך 04-03-2011 בשעה 15:50.
|