לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 07-04-2008, 21:03
  עמי60 עמי60 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.09.05
הודעות: 1,470
מוצא האשכנזים – יהודי רומא ,( לנוחיותכם עשיתי העתק הדבק ) מקישור מצורף :

http://www.tsofar.com/zofar/see_article.asp?id=8212

מוצא האשכנזים – יהודי רומא


מחקרים גנטיים מראים שמוצא היהודים האשכנזים הוא מן היהודים שהוגלו לרומא מיהודה ע"י הרומאים
מאת :שמואל קופר יום רביעי,2 באפריל ,2008


להלן מאמר מאת ד´´ר רבקה שפק ליסק , שהתפרסם שלשום (ב´)באתר "אומדיה" ובו סקירה היסטורית על מוצא היהודים האשכנזים, לפי מקורות היסטוריים המאומתים ע"י ממצאי מחקרים גנטיים:

"הגרעין ממנו צמחה יהדות אירופה המכונה היהדות האשכנזית, הייתה הקהילה היהודית ברומא בתקופה העתיקה. משם התפשטו היהודים לחלקים אחרים של אירופה.

שלב ראשון: לאזור גאליה והריינוס באימפריה הרומית באירופה (ראשוני יהודי חצי האי האיברי הגיעו לשם מיהודה עוד לפני התקופה הרומית. בתקופה הרומית הגיעו גלים נוספים)

שלב שני: לחלקים אחרים של אירופה המערבית והמרכזית


שלב שלישי: למזרח אירופה כתוצאה משורת גירושים


שלב רביעי (ראשית העת החדשה): חזרה למערב אירופה, ליבשת אמריקה ולארץ ישראל.


הקהילה היהודית ברומא נוסדה ב-161 לפנה"ס ע"י סוחרים יהודים ממצרים והמשלחת החשמונאית. פילון האלכסנדוני כתב שלאחר המלחמה נגד פומפיוס (63 לפנה"ס) כי הגיעו לרומא שבויי מלחמה יהודים כעבדים.


הם נפדו ע"י יהודי העיר. לאחר כשלון המרד הגדול ב-70 לספירה הגיעו שבוים יהודים רבים לרומא. יוספוס פלביוס כתב שמדובר ב-97,000 שבוים שנמכרו לעבדות. בימי הקיסר אוגוסטוס (27 לפנה"ס – 14 לספירה) היו ברומא כ-40,000 יהודים. חישוב זה מתבסס על ספרו של יוספוס פלביוס "קדמוניות היהודים", בו הוזכרו 8,000 יהודים שהיו מעורבים בתביעה משפטית.


מאחר שמשפחה ממוצעת הייתה בת 4-5 נפשות מעריכים ההיסטוריונים שמספר היהודים ברומא הגיע לכ-40,000. לאחר כשלון מרד בר-כוכבא הגיעו לרומא אלפי שבוים יהודים, שנמכרו לעבדות. עפ"י עדויות בנות הזמן ירד מחיר העבדים בשווקי רומא באופן משמעותי בשל המספר הגדול של העבדים. מכתובות בקטקומבה היהודית העתיקה ביותר, בה נקברו יהודים משלהי המאה הראשונה לפנה"ס עד המאה ה-4 לספירה, מתברר שהיו ברומא 12 בתי כנסת.


מרומא התפשטו היהודים לחלקים אחרים של האימפריה הרומית במערב אירופה. בשלב הראשון הם הגיעו לאזור הריין ולפרובינציה גאליה.


יהודים החלו להתיישב בצרפת (פרובינקציה גאליה) לפני המאה ה-1 לספירה, בתקופת השלטון הרומי. הקיסר אוגוסטוס הגלה לפרובינציה גאליה את ארכילאוס בנו של הורדוס ואת פמלייתו. ארכילאוס מת בגאליה ב-16 לספירה. הקיסר קליגולה הגלה את הורדוס אנטיפס לגאליה.


לאחר כשלון המרד הגדול ב-70 לספירה הגיעו לגאליה יהודים מא"י. יהודים חיו בגאליה עד התמוטטות האימפריה הרומית המערבית. לאחר מכן הם המשיכו לחיות בממלכת הפרנקים שירשה את האימפריה הרומית. שטרסבורג במזרח צרפת הייתה מרכז יהודי רוחני ותרבותי חשוב. ב-1182 החל גירוש יהודים ממחוז למחוז עד לגירושם של 100,000 ב-1306.


באזור הריין נוסדו קהילות יהודיות ע"י סוחרים כבר בתקופת השלטון הרומי. הקהילה היהודית בקלן היא מהקהילות הוותיקות ביותר בגרמניה ובצפון אירופה. ב-321 לספירה אישר הקיסר קונסטנטינוס ליהודים להיבחר למועצת העיר.


במאות ה- 10 וה-11 הוזמנו יהודים להתיישב באזור הריין ע"י שליטי הערים והנסיכים. הם קיבלו כתבי זכויות, שהגנו עליהם ואפשרו להם לקיים חיי קהילה. אבל, במאות ה-11 וה-12 נערכו ביהודים פוגרומים במהלך מסעי הצלב, ויתרם גורשו, אך הורשו לאחר מכן לחזור. ב-1236 הכריז הקיסר פרידריך ה-2 שהיהודים הם "עבדי האוצר הקיסרי". בזמן המגיפה השחורה (1347–1351) שוב נערך פוגרום ביהודים. ב-1356 הם הועברו לרשות הנסיכים הגרמנים. יהודי גרמניה-אשכנז גורשו שוב מערים שונות במאות ה- 13-15 ונדדו מזרחה.


מחקרים גנטיים מאשרים שמוצאם של יהודי אירופה, כלומר, האשכנזים, הוא מהקהילה היהודית ברומא בתקופה העתיקה. החלק הארי של הקהילה היה מורכב מתושבי ממלכת יהודה, שהגיעו כעבדים או הוגלו ע"י רומא.


מיכאל המר מאוניברסיטת אריזונה, הארי אוסטר ולמעלה מ-10 חוקרים נוספים ביצעו מספר מחקרים לגבי מוצאה של יהדות אשכנז. הם מצאו ראיות גנטיות למוצא המשותף של יהודי רומא והיהודים האשכנזים.


המר כתב שהממצאים מתאימים להיפותזה שיהודי רומא היו אבות אבותיהם של היהודים האשכנזים. האשכנזים מוצאם מקבוצה של כ-10,000 יהודים מרומא. למרות התקופה הממושכת שהאשכנזים חיו באירופה, החותמת של הכרומוזום Y שלהם נשארה שונה מזו של שאר האירופאים. המחקרים מראים שמתגיירים ונשואים מעורבים מילאו תפקיד קטן בהיסטוריה של האוכלוסייה היהודית.


כמו-כן מראים המחקרים שהיהודים הספרדים והאשכנזים קרובים אלה לאלה מבחינה גנטית יותר מאשר לא-יהודים שנבדקו במחקר.


גם ניל ריטץ מהמחלקה לגנטיקה של אוניברסיטת סטנפורד מסכים שהאשכנזים הם צאצאי גולים מארץ ישראל. הוא אמר ש"אם אתה מכין מפה גנטית של אירופה והמזרח הקרוב ומכניס לתוכה את היהודים האשכנזים, מתברר שמוצאם מאזור הים התיכון.


במסגרת הפרויקט התברר שרק אחוז קטן מתוך המדגם האשכנזי שנאסף מתאים לזה של תושבי צפון הקווקז ותורכיה, ממצא המפריך כמובן לחלוטין את התיאוריה ההזויה לפיה מוצא היהודים האשכנזים הוא מן הכוזרים שהתגיירו. מה עוד, שעל פי מקורות ערביים בני הזמן רוב הכוזרים ברחו מזרחה לאסיה והתאסלמו". עד כאן לשון המאמר.


הקטקומבות היהודיות ברומא, מקומות הקבורה של היהודים בעיר, הניבו ממצאים רבים על היקפה של הקהילה היהודית ברומא ומשלוחי היד של חבריה.

על 534 המצבות שנמצאו בקטקומבות נחרטו שמות בתי הכנסת, שאליהם היו שייכים הנפטרים. כך אנו מקבלים עדות על קיום 12 קהילות יהודיות בעיר. בנוסף לכך, הפיזור של קטקומבות ברחבי העיר מצביע על כך שהאוכלוסייה היהודית בעיר הייתה גדולה וייתכן כי הגיע לפי ההערכה ההיסטורית ל-40,000 תושבים,, לפני חורבן הבית ומספר גדול בהרבה בשנים לאחר מכן.

מחקר, שנערך על ידי "קלאס ואן דאר בורג" (Klaas van der Borg) מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, משער כי השימוש בקבורה בקטקומבות היהודיות בוילה טורנוליה החלו כבר במאה ה-1.

הקטקומבות היהודיות בוונוסה הן עדות נוספת ליישוב היהודי הקדום של יהודים באיטליה. הן התגלו כשני ק"מ צפונית לעיר ונוסה (Venosa) שבמחוז בזיליקטה.

הקטקומבות התגלו בגבעה הקרויה "מדלנה" (Maddalena) בשנת 1853. הן זוהו ברובן כקטקומבות של נפטרים יהודים. מספר הקטקומבות נאמד במאות אחדות.

העיר ונוסה שוכנת ליד ויה אפיה, הדרך הראשית מדרום איטליה לעיר הבירה רומא. המקום היה נוח להתיישבות יהודים. לפי המצבות הם עסקו ברפואה, במסחר והיו בעלי מלאכה.

במצבות מופיעים ציורים של מנורת שבעת הקנים, אתרוג, לולב ואפילו של עקידת יצחק.

דוגמה לשתיים מן הכתובות : "תנוח על משכבה בשלום", "תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".

בתמונה: מנורה בסלע מעל לקטקומבה בונוסה (הצבע האדום - אורגינלי - מלפני 1,100 - 1,600
_____________________________________
האתר שלי :
http://sites.google.com/site/amotisrael/home

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 07-04-2008, 22:17
צלמית המשתמש של אמיר ג.
  אמיר ג. אמיר ג. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.01.07
הודעות: 946
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי עמי60 שמתחילה ב "מוצא האשכנזים – יהודי רומא ,( לנוחיותכם עשיתי העתק הדבק ) מקישור מצורף :"

הרשה לי לגחך מתחת לשפם שאין לי.

(א) לרומאים לא היתה מדיניות של הגלייה. גם אם נלקחו עשרות אלפי יהודים
לאחר שתי המרידות כעבדים, הרי שזה מיעוט שבמיעוט. רובו ככולו של העם
נשאר לחיות בארץ, לעבד את אדמותיה, ולשלם מס לאימפריום.
אין היסטוריון (ישן או חדש, ציוני קדם-ציוני, או פוסט-ציוני), שטוען שהיתה הגלייה.

(ב) הגנטיקה, עם כל הכבוד לחוקרים, עדיין לא בשלה מספיק להוכיח תאוריות
לגבי מוצא ומקור. הגנום הוא כל כך גדול, וכל כך עדיין לא חקור מספיק,
שכל חוקר יכול לשאול שאלת מחקר, לענות עליה ע"י סקר גנטי, ו"לצאת צודק".
רוב הסיכויים שבתוך החוט הכמעט אינסופי הזה שנקרא גן, יימצא איזה איזור
שישרת את צרכיו של החוקר. הסתברות פשוטה שכך יהיה.

(ג) איך ניתן להסביר את הגוש הגדול של יהדות היידיש-לנד, של איזור פולין,
רוסיה, אוקראינה והסביבה הזאת?
איך קרה שיהדות מערב אירופה היתה מיעוט לעומת יהדות צפון-מזרח אירופה?
מאיפה הגיעו המיליונים לאיזור פולין-רוסיה-אוקראינה ? האם היתה זו גם תוצאה
של "הגלייה" ? או ריבוי טבעי? ואם ריבוי טבעי, מדוע יהודי מע' אירופה לא התרבו
בקצב מהיר כל כך?

נראה לי שזה חלק מהריקושטים שיצר הספר של פרופ' זנד.
האמת עדיין לא נתגלתה. ייקח עוד שנים, ויידרש עוד מאמץ.
בינתיים אני בוחר שלא לקבל את האמת שלי מגורמים שיש להם אג'נדה;
לא אג'נדה דתית (של האתר שהבאת), ולא אג'נדת מדינת כל אזרחיה (של זנד).
נצטרך כנראה לחכות עוד קצת.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 07-04-2008, 22:36
  עמי60 עמי60 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.09.05
הודעות: 1,470
אז ככה :
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי אמיר ג. שמתחילה ב "הרשה לי לגחך מתחת לשפם שאין..."

א. גחך כמה שתרצה ,ידוע שהצחוק יפה לבריאות .
ב. הנושא תמיד עניין אותי ולכן הבאתי את המאמר ( מקווה שאין לך התנגדות )
ג. הבא תאוריות אחרות
ד. ראה מה כתוב בוויקי על הנושא :

תולדות יהודי אשכנז


[עריכה] מרכז ומערב אירופה

יהדות אשכנז התחילה בצרפת ושלחה זרועות לאנגליה ולגרמניה. הידיעה ראשונה על ישיבתם של יהודים בתחומי גרמניה מדברת על קהילה בעיר קלן (קולוניה באותם הימים). ישיבת היהודים בגרמניה הייתה רצויה לשליטים המקומיים עד סוף האלף הראשון לספירה. בתקופה זו קהילות בחבל הריין היו מורכבות בעיקר מסוחרים. בעקבות המתח שנוצר בין היהודים לבין ראשיתו של מעמד הבינים הנוצרי וההתעוררות הדתית הנוצרית שליוותה את תקופת מסעי הצלב, השתנה מצבם של היהודים. במהלך מסע הצלב הראשון, ב-1096, בוצע טבח ביהודי קהילות אשכנז שישבו בחבל הריין. הפרעות התלוו למסע הצלב הראשון והן מוכרות בזיכרון הקולקטיבי היהודי כפרעות תתנ"ו. בשנת 1236 הוכרזו יהודי גרמניה על ידי הקיסר פרידריך השני כ"עבדי האוצר הקיסרי". בשנת 1356 העביר הקיסר הגרמני את זכותו על היהודים לידי הנסיכים הבוחרים (הנסיכים הגרמנים שבחרו את הקיסר). בלחץ הבורגנות החדשה והכמורה הנוצרית נדחקו היהודים כמעט מכל מקצוע אפשרי והתירו להם לעסוק בהלוואות בריבית ובסחר בחפצים ישנים. היהודים גם נדחקו לגטאות ואולצו לשאת אות קלון על בגדיהם. יהודים רבים גורשו מגרמניה ולשפל הגדול ביותר הגיעה יהדות גרמניה לאחר מלחמת שלושים השנה.

כל היהודים גורשו מאנגליה בשנת 1290 ומצרפת בשנת 1394 (פרט למספר קטן של יהודים בפרובנס שנותרו עד סוף המאה ה-15). היהודים החלו להסתנן מחדש לצרפת (בעיקר ממזרח אירופה ומגרמניה) החל מהמאה ה-16, אך רק לאחר המהפכה הצרפתית הגדולה ניתנו להם זכויות ויכלו להתפשט בכל רחבי הארץ.



[עריכה] מזרח אירופה

החל מסוף המאה ה-12 ותחילת המאה ה-13 התגבשו הקהילות היהודיות המאורגנות והקבועות במזרח אירופה. צמיחת האוכלוסייה נבעה בעיקר מהגירה גדולה ממרכז אירופה, הגירה שבתוכה היו יהודים רבים. יהודים לא אשכנזים התיישבו במזרח אירופה, אך מספרם היא קטן יחסית, והשפעתם על הצביון התרבותי-חברתי של היהודים במזרח אירופה היה שולי. בתחילת המאה ה-16 מספר היהודים במזרח אירופה נאמד בין 10,000 ל-30,000. באמצע המאה ה-18 מספר היהודים מזנק לסביבות 750,000. בתקופה זו רק שליש מיהודי מזרח אירופה התגורר באזורים שרוב אוכלוסייתם פולנית. שאר היהודים התגוררו בסביבת עמים אחרים, בעיקר בסביבה אוקראינית ורוסית-ליטאית. את הזינוק במספר היהודים ניתן להסביר בהגירה גדולה ממרכז אירופה למזרחה במאה ה-16, וכן לשיעור ילודה גבוה בקרב מהגרים אלה. גזרות ת"ח ת"ט הביאו לכך שיהודים פולנים ביקשו מפלט בגרמניה וכך התחדש היישוב היהודי בגרמניה.

באמצע המאה ה-18 שני שליש מכלל האוכלוסייה היהודית במזרח אירופה התגוררו בערים או בעיירות, ושליש התגוררו בכפרים - תופעה ייחודית שכמעט ולא התקיימה במערב אירופה. מציאות זו התחזקה במשך השנים, כאשר אחוז היהודים בערים ובעיירות רק הלך וגדל, וכך התבלטה תופעת השטעטל - "העיירה היהודית", שהייתה עיירה שחלק גדול מתושביה היו יהודים, ושצביונה התרבותי היה יהודי.
_____________________________________
האתר שלי :
http://sites.google.com/site/amotisrael/home

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 07-04-2008, 23:15
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
למרות שגם אני קצת מגחך למקרא מחקרים כאלה
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי אמיר ג. שמתחילה ב "הרשה לי לגחך מתחת לשפם שאין..."

ולא בגלל הגנטיקה, אלא משום שמבחינה אנטרופולוגית הם מצחיקים (תמיד מזכיר לי איך בשיעור מבוא לארכאולוגיה, השיעור הראשון, סיפר לנו המרצה איך חולד גרם לכך שחרס "ממורק אפור" צנח כמה שכבות למטה ופרנס המוני מאמרים ואפילו הרצאות), הייתי אומר שלשאלות שלך על גוש ה"יידישלנד" (שאגב כולל בעיקר את פולין וליטא ורק חלק מאוקראינה. לרוסיה אין חלק בו) ישנן לא מעט תשובות, ובעיקר משום שהגירת היהודים לשם התרחשה בתקופות היסטוריות לחלוטין. קח גם בחשבון שבמערב אירופה תמיד הייתה התבוללות, ובמיוחד החל מהמאה ה-19, בעוד שבמזרח אירופה היא הייתה נדירה יחסית.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 08-04-2008, 10:24
צלמית המשתמש של אמיר ג.
  אמיר ג. אמיר ג. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.01.07
הודעות: 946
שים לב !
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי עמי60 שמתחילה ב "לא שמתי לב לאג'נדה של האתר ממנו ציטטתי...."

כותבת המאמר עליו התבסס אותו כותב ב'צופר': ד"ר רבקה שפק ליסק.
באיזה אתר הופיע מאמרה לראשונה?

זהירות *ספויילר* .. רמז...



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

[ שים לב כי במאמר באתר 'האיחוד הלאומי' מופיע משפט, שלא יופיע ב'צופר':

"...מחקרים גנטיים - מוצא יהודי אשכנז מיהודי רומא בעת העתיקה, שרובם הוגלו מיהודה ע"י רומי; האשכנזים אינם כוזרים ". ]


הכותב המחונן של אתר צופר שמואל קופר: שים לב לעוד כתבות עומק של אותו לולב קדוש.
בעיקר שים לב לדעתו על האבולוציה במאמר "דת האבולוציה..וגו".

ובעיקר, הבעלים של האתר "האתרים מנוהלים ומופעלים על-ידי יהודה שטרן (שותפות רשומה) מרחוב יחזקאל 5 בבני ברק ". כל מה שמגיע מבני ברק, זו אג'נדה.

נערך לאחרונה ע"י אמיר ג. בתאריך 08-04-2008 בשעה 10:28.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 05:37

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר