03-06-2008, 10:42
|
מנהל מולטימדיה
|
|
חבר מתאריך: 07.12.07
הודעות: 1,955
|
|
מעברים חוליים ברכיבת שטח
ברכיבת שטח אנחנו נתקלים לא פעם במעברים חוליים שבהם אנחנו לא רק מאבדים מהירות אלא גם
נאלצים לרדת מהאופניים ולעבור את הקטע ברגל.
לצורך השלמת קטע חולי בצורה הטובה ביותר ישנם מספר שלבים שצריך לבצע.
מדריכם של נועם וקסמן ורפי ידידיה.
1. בחירת הילוך - אין הילוך נכון לעבור חול, זה משהו שעלינו למצוא לבד אחרי מספר ניסיונות וזה מאוד
תלוי במהירות הגישה בעומק החול ובאורכו של הקטע.
את ההילוך נכין עוד לפני שנגיע לקטע החול עצמו. ככל שמהירות הגישה תהייה יותר גבוהה נצטרך לבחור
בהילוך יותר קשה. העיקרון הוא לבחור בהילוך שבו סיבובי הרגליים יהיו גבוהים מהרגיל, ממש מעט לפני
הגבול בו אנו מפדלים "על ריק". כאשר אני מגיע לקטע חול במהירות נמוכה בד"כ אני עובד על הפלטה
השנייה מקדימה עם אחד מחמשת גלגלי השיניים היותר גדולים מאחור. במידה ומדובר על קטע ארוך
ועמוק אפשר להתחיל על הפלטה השנייה מקדימה וכשמתעייפים, להעביר לפלטה הראשונה.
2. צורת פידול- בחול, כמו בעלייה, עלינו לשמור על פידול "עגול" ככל האפשר כדי שלא נתחפר בתוכו.
המילה "עגול" כנראה נשמעת כמו סינית לרוכבי הפדאלים השטוחים (פלאטים) ולכן אתן הסבר קצר,
באדיבות אחד מאלופי העולם ברכיבה על אופניים: "תארו לכם כאילו דרכתם על חרא ואתם מנסים לנגב
אותו מהנעל". בהתאם לכך מדובר על המשך של התנועה מהרגע שזרוע גלגל-ההינע אנכית לקרקע
וגרירה של הפדאל אחורה ולמעלה. מדובר בטכניקה הדורשת אימון ויכולה לסייע גם בעליות. כמו כן חשוב
לשמור על פידול רציף ולא להפסיק לפדל. הפסקה בפידול תגרום להפעלת לחץ גדול יותר של הצמיג
הקדמי על הקרקע, שקיעתו ואיבוד שליטה.
3. שמירה על נתיב- אין ספק שזה הקטע המסובך.
לחול יש נטייה לסחוף אותנו ימינה ושמאלה כאשר אנחנו רוכבים בתוכו. הנטייה של הרוכב הממוצע היא
לבצע הרבה תיקונים חדים של הנתיב כדי להימנע מהסחיפה.
בצורה כזאת נגיע למצב בו מהר מאוד נאבד שיווי משקל ומרוב שינויי הכיוון גם נאבד את המהירות
שהייתה לנו. המצב הנכון הוא מצב בו הרוכב ייבצע תיקוני נתיב קטנים וזורמים יותר תוך שמירה על שיווי
משקל ושימוש מועט בתנועה ימינה ושמאלה של הגוף.
4. מבט - עוזר מאוד להביט כעשרה מטרים לפנים ולא לנקודה שאותה עוברים באותו רגע.
5. חלוקת משקל - חלוקת המשקל האידיאלית בחול היא כך שרוב המשקל יהיה על אזור הציר המרכזי
ומעט אחורה יותר (ישיבה זקופה יחסית על החלק האחורי של הכיסא). זאת כדי שנוכל לאפשר לגלגל
הקדמי לחרוץ לנו נתיב בתוך החול ולרחף מעליו מעט. הגלגל האחורי עובר בנתיב שאותו חרץ הגלגל
הקדמי וכך, רוב המשקל שלנו נתקל כבר בשכבת חול יותר קטנה. כמובן שגם כאן יש להפעיל שיקול דעת.
ככל שנגיע במהירות יותר גבוהה נעביר את מרכז הכובד מעט קדימה יותר.
6. לחץ אוויר ובחירת צמיגים- כלל האצבע בחול אומר שכמה שיותר רחב, יותר טוב. העניין הוא שאנחנו
לא רוכבים רק בחול ולכן לא כדאי להחליף צמיגים. מה שכן ניתן לעשות, בנסיעות מרובות חול, כאשר אנו
יודעים זאת מראש יש להוריד לחץ אוויר מהצמיגים, בעיקר מהאחורי כדי להגדיל את שטח המגע שלהם
עם הקרקע.
בהצלחה!
|