U.S. Fighter Aircraft Pricing Themselves Out of the Export Market
By Sandra I. Erwin
בזמנים שארה"ב נאלצת לפנות ללקוחות בחו"ל על מנת לפצות על הקיטון בתקציבי הבטחון האמריקאי, אנליסטים מזהירים שהמחירים הגבוהים של מטוסי הקרב האמריקאיים יפגעו ביכולת השיווק של מטוסים אלו.
ה-F-35 היה אמור לתת ללוקהייד דחיפה רצינית בשוק המטוסים, אבל מחירו הגבוה, מעל 100 מיליון דולר, יקשה על שיווקו. לפי דברי האנליסטים גם מטוסי ה-F-15 וה-F-18 מתחילים להיות מעל יכולתם הכספית של מדינות רבות. אומר Teal Group Vice President Richard Aboulafia. העלינו את המחיר של מטוסי הקרב והקונים אמרו "לא תודה".
והוא הוסיף ואמר, אפילו שמחיר ממוצע של מטוס כיום הוא 65 מיליון דולר, (כמחירו של F-18) הקונים רוצים מחיר של F-16 שהוא בערך 45 מיליון דולר. מ-52 מדינות שקונות מטוסים בעולם, 30 מדינות רוצות מטוס במחיר של 35-50 מיליון דולר. לחברות האמריקאיות ישנה בעיה גדולה למכור מטוסים מתוחכמים במחירים אלו, מטוס ה-F-15 נמכר ל-5 מדינות בלבד וזאת לאחר 40 שנה שהוא טס, ומטוסי הסופר הורנט נמכרו רק למדינה אחת, וזאת לאחר 15 שנה שהוא טס, וזה לא טוב. וזה מה שהוא אומר לגבי ה-F-16:
As the manufacturer of the F-16, Lockheed effectively owns the keys to the kingdom of export fighters, says Aboulafia. The problem is that the company is focusing its marketing efforts on the F-35 as it courts international buyers, and only a handful of countries can afford it.
It's very telling when you go to [Lockheed’s plant in] Fort Worth, Texas, that the F-16 line is treated like the red-headed stepchild,” he says. “I don't think it's necessarily in their interest to keep it going. But it is concerning because, in terms of the export market, the F-16 line is extremely relevant and necessary
הרוב של הקונים מחפשים מטוסים במחירי ה-F-16 והמיראז 2000, וזהו שוק שבו יש לנו בעיה. יש רק 7 מדינות שיכולות לרכוש מטוסים במחירי הסופר הורנט ובהם: סינגפור, דרום קוריאה, יפן וישראל.אם המחירים לא ירדו, ארה"ב עלולה לאבד חלק ניכר משוק הייצוא של מטוסים בעולם. הבעיה היא לא רק ההפסד מבחינה כלכלית, אלא גם מבחינת היחסים האסטרטגיים עם המדינות שלא יוכלו לרכוש מטוסים אמריקאיים.
זו הייתה שגיאה גדולה שארה"ב עצרה את ייצור ה-F-22 במספר 187 ולפני שהוא נמכר לארצות נוספות כגון, יפן ואוסטרליה. מצב זה השאיר את ארה"ב רק עם ה-F-35 שהוא המטוס היחידי ברמה גבוהה של טכנולוגיה שיכול להתחרות בארצות העשירות, אבל מחיר של למעלה מ-100 מיליון דולר למטוס הינו מסוכן ביותר, וספק אם הכלכלה האירופאית תגדל מספיק על מנת לתמוך במחיר זה.
לדעת הכתב, המאגר הגדול של רכישות מטוסים נמצא בארצות המתפתחות שרוצים מטוס במחיר נמוך ועם טכנולוגיה גבוהה. אבל המחיר הגבוה של מטוסים בארה"ב, יקשו על ארה"ב להתחרות במדינות המתפתחות, בפרט כאשר קוי הייצור של המטוסים עלולים להיסגר בקרוב.
המטוס האחרון מדגם F-15 יסופק לסעודיה ב- 2018/19, מטוס ה-F-16 האחרון יסופק בשנת 2017,
נשארו רק 4 מכרזים למטוסים בעולם והם בברזיל, במלזיה, בכווית ובקאטר. ה-F-35 אינו משתתף במכרזים אלו וזוהי תחרות של ה-F-15, ה-F-16, וה-F-18.
אשר ל-F-16, עד היום נרכשו כ-4,600 מטוסים, ופסי הייצור פתוחים אך ורק לייצור למדינות מחוץ לארה"ב.
אשר ל-F-18 הצי אינו רוכש יותר מטוסים אלו, ואם הצי ימנע מלרכוש עוד מטוסי F-18, ובואינג לא תזכה באחד מהמכרזים הבין לאומיים, זו עלולה להיות מכת מות למטוס זה.
תוספת שלי, הצי מגלה עניין במטוס האפ-18 המתקדם.
U.S. firms should worry about Sukhoi’s T-50 fighter, he says. “Russia fell from grace, but they've done a good job reinventing their industries,” Aboulafia says. “The T-50 looks real to me, although it's going to happen slower than expected.”
Chart Credit: Lockheed Martin
http://www.nationaldefensemagazine....st.aspx?ID=1320