לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 17-03-2005, 20:57
צלמית המשתמש של שמוליק
  שמוליק שמוליק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.11.01
הודעות: 10,760
Facebook profile
פ"ש- ויקרא זכור - מיהו עמלק ?

הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א

מיהו עמלק?
במפטיר קראנו על מצוות זכירת עמלק. אני רוצה להביא דברים שקיבצתי מדברי הגאון מוילנא, המובאים בשמו בספר "קול התור". הפסוק אומר "כי יד על כס י-ה מלחמה לה' בעמלק מדור דור" [שמות יז,טז], ואומרים חז"ל: אין השם שלם ואין הכיסא שלם עד שימחה זרעו של עמלק. הכיסא הוא התגלות מלכותו של ה' בעולם, כמלך היושב על כסאו. שמו של ה' לא יכול להתגלות בעולם עד שימחה זרעו של עמלק. כעת ה' מופיע רק בחלקו, בשם י-ה (חלק משם הוי"). עמלק הוא הניגוד לישראל. ישראל ועמלק לא יכולים להיות יחד בעולם. שאר האומות יכולים להיות נטפלים לישראל, אך לא כן עמלק, שהוא שורש הרע, ההיפך מיסוד הטוב שבישראל, מן ההופעה האלוקית שישראל נושאים בעולם. וכמו שאומרת הגמרא במסכת מגילה על הפסוק "המלאה החרבה" - קיסרי וירושלים: אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן - אל תאמין, ישבו שתיהן - אל תאמין, חרבה קיסרי וישבה ירושלים או חרבה ירושלים וישבה קיסרי - תאמין. "רב נחמן בר יצחק אמר מהכא [מכאן], 'ולאום מלאום יאמץ'". פירוש הדבר הוא שיש ניגוד טבעי בין העמים. עמלק מפריע לאחדותו של העולם, הוא גורם לשניות בעולם בניגוד מוחלט לעניינם של ישראל.

הגר"א אמר שיש חמישה מיני ערב רב בישראל: א. בעלי מחלוקת ולשון הרע. ב. בעלי תאוה. ג. צבועים, שאין תוכם כברם. ד. הרודפים אחר כבוד לעשות להם שם. ה. הרודפים אחר הממון. כל הנטיות השליליות הללו הם סוג של ערב רב. "ובעלי מחלוקת גרועים מכולם, והם נקראים עמלקים, ואין בן דוד בא עד שימחו מן העולם". יש למחות את קלקול המחלוקת, שזהו עניינו של עמלק. ההשקפה של השניות בעולם קשורה ליסודו של עמלק. "ראשית גויים עמלק" - הוא לא יכול להסכים לא להיות ראשון, והרי כבר ישראל נקראו "ראשית". על כן "אחריתו עדי אובד". והמדרש אומר - כל זמן שעמלק בעולם כביכול כנף מכסה את הפנים. כלומר, ההופעה האלוקית מכוסה, שנאמר "לעתיד לבוא [כשימחה עמלק] לא יכנף עוד מורך". הגר"א מוסיף שתפקידו של יהושע, שהוא משיח בן יוסף, להילחם בעמלק, והמלחמה הזו היא מדור דור, "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור", מלחמה עולמית בכל הדורות עד הדור האחרון, שימחה עמלק מן העולם. והמלחמה הזו הולכת ומתגברת בעקבתא דמשיחא [בעקבות המשיח].

דרכי המלחמה בעמלק
מהם דרכי המלחמה? כיון שיסוד המאבק הוא פנימי-רוחני-השקפתי, שכן שורשו בהתנגדות להופעת ה' בעולם, אף דרכי המלחמה עמוקים. הם רמוזים בפסוק "צא הילחם בעמלק". "צא" הוא גימטריא של שילוב שם אדנו"ת ושם הוי"ה - 65+26, סך הכל 91. יש כאן רעיון פנימי עמוק, שבעצם עמלק מנסה לנתק את העולם משורשו, מהמקור העליון האלוקי שהוא המאיר את הופעת המציאות בעולם. החיבור בין שני השמות מחזיר את האחדות, את ההופעה האלוקית שבעולם אל שורשה. זה גם רמוז במגילה - "דברי שלום ואמת" - אלו הם שני היסודות, יסוד ומלכות. "ושים באזני יהושע" [מתוך פרשת מחיית עמלק - שמות יז] - בגימטריא "סוד", אומר הגר"א שדרך המלחמה אינה בדרך גלויה אלא נסתרת - על ידי קיבוץ הגלויות לישראל. עיקר מקומו של השטן הוא בשערי ירושלים ובחורבותיה המקיימות אותו, ועל כן הקמת החורבות היא סילוקו.

ממשיך הגר"א ואומר שישנן שלוש בחינות של מלחמה בעמלק: א. כפי שהזכרנו קודם, בעלי המחלוקת הם בחינת העמלקיות. תיקון יצר הרע והמידות הרעות שבתוך האדם הוא חלק מעניינה של מחיית עמלק. ב. עמלק הרוחני, השטן המשחית צורר ישראל, רוח הטומאה הנמצאת בשערי ירושלים בימי שממות אדמתה. ג. עמלק הגשמי, שבו כלולים עשו וישמעאל וערב רב. המלחמה בו היא רק על ידי השבת מלחמה שערה. (מעניין שהלשון היא לשון הגנה ולא התקפה, "צבא הגנה לישראל"). כיצד עושים זאת? הן על ידי כיבוש , כמו בימי יהושע, והן על ידי חזקה , כבימי עזרא ונחמיה - גבעות, יישובים, התנחלויות. "ומלחמה בסנבלטים מפריעי בניין ירושלים אשר כוחם כוח הערב רב". אומר הגאון שתכלית עבודתנו היא בבניין ירושלים, בקיבוץ גלויות ובקיום מצוות התלויות בארץ, שזוהי מלחמה לה' בעמלק מכל הבחינות. יש להדוף את כל ההפרעות לבניינה של ארץ ישראל ולבניינה של ירושלים. זהו אחד משלבי המלחמה בעמלק. כך אנו לומדים על דרכי המאבק - על ידי השבת מלחמה שערה, להכות בהם אם הם באים, ועל ידי "הרחיבי מקום אהלך", הוספת קרוואנים, עלייה על ההרים והתיישבות בכל מרחבי הארץ. זהו עניין המפטיר וההפטרה שקראנו השבת.

קטע מתוך שיעור מאתר http://www.yeshiva.org.il
_____________________________________
שמוליק.................................................. ..............העוגות של שמוליק
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 03:34

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר