לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 29-08-2008, 15:26
  גמל קוטב גמל קוטב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 156
כתבה יחידת סופרי סת"ם

כבר כמעט שנה פועלת בבסיס הרבנות הצבאית בצריפין מחלקת הסת"ם, שם מרוצים מהפיכתה למעבדה מסודרת • 13 סופרי סת"ם צעירים עובדים יום וליל באחת ממעבדות הסת"ם המתקדמות בעולם, על תיקון אותיות בספרי קודש ומכשירים אותם לשימוש • בימים הקרובים צפוי להיפתח קורס סופרי הסת"ם השני במספר • לא סת"ם סופרים

http://dover.idf.il/IDF/News_Channe.../08/08/2702.htm


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

סביר להניח שמבין כל המקצועות הצבאיים הבלתי שגרתיים, ולא חסרים כאלו, מקצוע "סופר סת"ם" יתברג בחמישייה הפותחת וברוח התקופה, אולי אף יזכה במדליה אולימפית. ולא רק במדליה אולימפית למקצועות בלתי שגרתיים עסקינן: מעטים יודעים, שבתוך בסיס הרבנות הצבאית בצריפין, ממוקמת אחת ממעבדות הסת"ם המתקדמות בעולם עם 15 עמדות עבודה, ארכיון ספרי תורה ענק (קרוב ל-400 ספרים) וטכנולוגיה מתקדמת.

אבל ראשית, מה זה בעצם סופר סת"ם?. שלא כמו ספר רגיל, ספר תורה אינו מודפס בהמוניו בבית דפוס אלא נכתב באופן ידני על קלף העשוי מעור של חיה טהורה ונכתב באמצעות קולמוס, נוצה שנלקחת לרוב מנוצותיו של תרנגול ההודו. את מלאכת הכתיבה של ספר התורה, כמו גם התפילין והמזוזות משאירים לאיש מקצוע – סופר הסת"ם (ספרי תורה, תפילין, מזוזות).

במחלקת הסת"ם של הצבא, כן זה נשמע קצת מצחיק, לא עוסקים כמו כל סופרי הסת"ם בכתיבת ספר התורה, אלא מתמקדים בעיקר בתיקון והכשרת כל ספרי התורה, התפילין והמזוזות של צה"ל. "בצה"ל יש בין 1000- ל-1012 ספרי תורה", מספר רמ"ד נו"ה (ניפוק והשברה) ברבנות הצבאית, סרן עופר עמר. "אצלנו כרגע יש כ-350 ספרים שאנחנו עובדים עליהם בשוטף, שזו עבודה עקב בצד אגודל, עבודה מאוד אינטנסיבית. בספר תורה קוראים או בשבת או בימים שני וחמישי. יוצא לא אחת שקורא בתורה נתקל באות דבוקה באות והוא יודע שזה פסול. הרבנים ביחידות מסמנים את זה עם אטב ומעבירים לנו את זה ביום חול, אם מדובר בבעיה נקודתית, מיידית מתקנים ומחזירים את ספר התורה כשר. אם זו בעיה של בלאי, בעיה כרונית, אז אנחנו נותנים להם ספר חלופי ומתקנים אותו כאן אצלנו. תהליך שלוקח מספר חודשים".

תהליך העבודה הוא פשוט. ראשית, סורקים סופרי הסת"ם את הספר ומאתרים את הבעיות באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת. "התוכנה מציפה את כל הבעיות. למחשב יש בזיכרון את כל ספר התורה. הוא יודע שפה צריך להיות א' ב' ג', ואם יש ב' שלא נראית לו, הוא מראה לך את כל אותיות ה-ב' בעמוד לעומת ה-ב' שצריכה להיות. ברוך השם בינתיים מצאנו הרבה אותיות חסרות ומיותרות", מספר סמ"ר יעקב דרוקמן, מי שעומד בראש עשרת הסופרים. "השאיפה היא שכל ספרי התורה בצה"ל בסופו של דבר יהגו על ידי התוכנה הזאת בנוסף למגיה האנושי".

עבודת הסריקה נמשכת לרוב בין יום ליומיים ואז מתחילה העבודה האמיתית. "כיוון שלרוב מדובר בספרי תורה ישנים, יש לנו כאן למשל ספר בן 211 שנים, ואתה יכול לראות שקווים בהירים רבים נמחקים, אותיות מתפורות, ואז מה שאנחנו עושים זה למלא את הפנים של האות בדיו באמצעות רפידוגרף", מספר סמ"ר דרוקמן. "יש בעבודה הזאת הרבה הקרבה עצמית. אדם צריך להיות מכונס בתוך עצמו, בתוך העבודה, הוא לא יכול לדבר נגיד בפלאפון באמצע. העבודה צריכה להיעשות עם הרבה כוונה בזמן שאתה כותב, זה גם מה שההלכה דורשת". "אני לא מוכן לקבל שאדם יעסוק בנושא של ספרי קדושה, עם כוונת הלב, כשאין לו באמת כוונה לעשות את זה. אדם שלא רוצה לעשות את מה שאנחנו עושים פה לא יהיה פה. בתחום הזה אני לא כופה על אף אחד שום דבר", מוסיף סרן עמר.

את מחלקת הסת"ם הקים סרן עמר באוקטובר אשתקד אז הבין שאין זו עבודה המתאימה לאנשי מילואים. "הבנו שכשזה לא ממוסד כמעבדת סופרים מסודרת, אלא על-ידי איש מילואים שבא רק לתקן משהו נקודתי ולמחרת הולך הביתה, אין לו ערבות ומחויבות לספר", מסביר סרן עמר. בחודש אוקטובר האחרון סיימו 13 חניכים את קורס סופרי הסת"ם הראשון בצה"ל שהתקיים בבה"ד 11 בצריפין ובימים אלה ממש צפוי להתחיל הקורס השני במספר. בכך הפכו למעשה את מעבדת הסת"ם בצה"ל ללא סתם עוד מעבדה. "לפני השינוי שעשינו אנשי מילואים היו מסיימים שליש מספר התורה, אז היום כל אחד עושה בחודש מה שחמישה אנשי מילואים עשו. הרמה של התפוקה גבוהה לאין ארוך ממה שהיה בעבר, מעבר לזה שגם הרמה ההלכתית הרבה יותר גבוהה".

נערך לאחרונה ע"י גמל קוטב בתאריך 29-08-2008 בשעה 15:40.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 01-09-2008, 19:28
צלמית המשתמש של Golden Paths
  Golden Paths Golden Paths אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.01.07
הודעות: 630
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי דורון גוטמן שמתחילה ב "הברקה של מכון צומת, לא של הרבנות"

ומי אימץ את זה ומנפק עטי שבת?
אין לי שום בעיה להכשיר חלקים נרחבים מעשיית הצבא ע"מ שמגזרים נוספים יוכלו לשאת בעול. לעיתים, הצורך לעמוד בדרישות קיצוניות נובע מרצון המגזר לעשות שריר.. יסלחו לי כל האנשים שנעלבים מזה אבל כל סוגיית שמירת כשרות חצה את גבול הטעם הטוב. דחיל ראבק, לכתוב בעט שבת, לחזור על הכתוב בצאת שבת עם עט רגילה רק כדי תנוח דעתו של קורא הידיעה שמה שהוא קורא לא נעשתה בשבת גם אם הפעילות והכתיבה הראשוניים כן נעשו? מה שקוראים לו אצלנו בפלוגה "פילפול כשרות דור ג-רודף מתנפל".
_____________________________________
The Chrismas Truce

המשכיל בעת ההיא, ידום. (ספר עמוס, פרק ה' פסוק יג')

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 29-08-2008, 22:34
  אודי עציון אודי עציון אינו מחובר  
כתב הרכב של ידיעות אחרונות. עיתונאי ועורך ותיק את שירותו הצבאי עשה ככתב בביטאון חיל האוויר
 
חבר מתאריך: 31.10.07
הודעות: 81
ובכל זאת, יש גבול לכל תעלול
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי הפוסל במומו שמתחילה ב "אני מוכן לכל הסדר שיגרום לחרדים להתגייס..."

אם חרדים רוצים לעשות צבא, שיעשו צבא. לא סת"ם צבא. זה לא חייב להיות שרות קרבי, אני בטוח שיש להם גם הרבה מה לתרום באמ"ן, למשל.

לפעמים צריך לראות דברים בעיניים של אורח כדי לקבל פרופורציות. דיברתי פעם עם טייס טורקי שהגיע לארץ במסגרת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. הוא וחבריו היו המומים לראות בית כנסת בבסיס חיל האוויר. הניסוחים שלו היו מאוד חריפים, והיה אפשר לרגע להאשים אותו באנטישמיות, אבל הוא היה מזועזע באותה מידה מהמחשבה שיוקם מסגד אצלו בבסיס.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 30-08-2008, 14:28
  משתמש זכר קרן-אור קרן-אור אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.09.06
הודעות: 10,198
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי אודי עציון שמתחילה ב "ובכל זאת, יש גבול לכל תעלול"

ציטוט:
דיברתי פעם עם טייס טורקי שהגיע לארץ במסגרת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. הוא וחבריו היו המומים לראות בית כנסת בבסיס חיל האוויר. הניסוחים שלו היו מאוד חריפים, והיה אפשר לרגע להאשים אותו באנטישמיות, אבל הוא היה מזועזע באותה מידה מהמחשבה שיוקם מסגד אצלו בבסיס.


זה מעיד על המצב המיוחד של טורקיה (שם הצבא הוא סמל המדינה החילונית ושומרה) יותר מעל ישראל.
סה"כ כל עוד יש גיוס חובה, צה"ל צריך לדאוג לצרכי הדת של מגויסיו; וזה כולל ספרי תורה כשרים. ואם הדרך הזולה ביותר היא להקים מסגרת אחזקה צבאית לכך (ולא, נאמר, לקנות רזרבה טכנית מסויימת ולהוציא מכרז למעבדות אזרחיות דומות)- זה בסדר גמור. בדיוק כמו שאין "ערכיות" או "משמעות" מיוחדת בשירות באחזקת מטוס א', כשמטוס ב' מתוחזק ע"י חברה חיצונית.

מה שצרם לי הוא המשפט:
ציטוט:
"בצה"ל יש בין 1000- ל-1012 ספרי תורה", מספר רמ"ד נו"ה (ניפוק והשברה) ברבנות הצבאית, סרן עופר עמר. "אצלנו כרגע יש כ-350 ספרים שאנחנו עובדים עליהם בשוטף

כל קצין מטה ראוי לשמו יודע בדיוק מה הסד"כ שלו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #33  
ישן 31-08-2008, 09:43
  עבדול אלהזרד עבדול אלהזרד אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.03.06
הודעות: 6,684
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי אודי עציון שמתחילה ב "ובכל זאת, יש גבול לכל תעלול"

אני תוהה מה יכול לתרום באמ"ן מישהו שלא יודע עברית או אנגלית או איך העולם נראה אחרי המאה ה18, אבל מילא.

הנקודה היא, שרוב חיילי צה"ל הם יהודים - לאו דווקא חרדים (מיעוט ששואף לאפס) או דתיים-לאומיים (מיעוט יחסית גדול שנראה יותר גדול כי הוא עושה י הרבה רעש) אלא מגוון רחב יחסית שנע בין אתיאיסטים מוחלטים שעבורם יהדות היא עניין תרבותי זניח (מיעוט קטן מאוד) ודרך כל מיני סוגים של מסורתיים, חצי-מסורתיים, לובשים כיפה כהרגל מהבית, עושים קידוש אבל לא שומרים שבת וכו'.

חלק מהותי מהחבר'ה האלה יכול למצוא עניין בספר תורה ובית כנסת מסודר, ולו אם רק פעם בשנה (יוה"כ או חג/מועד אחר). עבור אחרים, סידורי דת הם עניין מהותי יותר - שוב, בעיקר בחגים אבל לפעמים גם בסופי שבוע וכו'.

כשם שלא ניתן לגייס (בחובה!) חייל צמחוני ואז להגיד לו שכל האוכל בשרי ושמבחינת צה"ל זכותו ללכת לאכול עשב בשדה, או חייל עולה מבלי לנסות ולטרוח ללמד אותו עברית, כך זה די לא הוגן לא לספק לאנשים דתיים כמה צרכי דת בסיסיים, במיוחד אם מדובר בקבוצה גדולה יחסית וממוסדת ולא במשהו זניח וקקיוני כמו כנסיית השטן של לה-ויי (לא, רב"ט בלפגור, צה"ל לא יאפשר לך לערוך את האורגיה השנתית לזכר מותו של האדמו"ר לה-ויי באולם הספורט של היחידה, ולא ייספק צפרדע צלובה בשיטת המר"ן קראולי!).

ספרי התורה עצמם עולים כלום-כסף: הם נתרמים וניתנים במתנה בדרך כלל. כל מה שנשאר הוא לתחזק אותם, וסופר סת"ם סדיר כנראה הרבה יותר זול והרבה יותר זמין מאחד כזה שמגיע מהאזרחות. מה גם שבדומה לנסיון הנצבר בגל"ץ, תיאטרון צה"ל (ראיתם פעם הצגה שלהם? אני לא) או להקה צבאית, גם סופר הסת"ם כאן יצא נשכר מהשתפשפות בתחומו לפני היציאה לאזרחות.
_____________________________________
If I can shoot rabbits then I can shoot fascists

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #37  
ישן 31-08-2008, 18:01
צלמית המשתמש של ISHPUZ
  ISHPUZ ISHPUZ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.05
הודעות: 5,100
בתגובה להודעה מספר 35 שנכתבה על ידי עבדול אלהזרד שמתחילה ב "השאלה היא כמה פערי יסוד צריך..."

מה, אתה לא יודע שמוח שהושחז בשנים של פלפולים הוא כלי חד כתער לכל סוגיה?
נניח שמגיעה ידיעת האזנה על משאית סורית שאמורה להביא חיילים ותחמושת למוצב.
חילוני משומד על עגלתו הריקה והבלי העולם הזה הממלאים את עולמו הרוחני הצר יראה רק את השטחי ויכתוב בלאקוניות "הסורים בגזרה מתגברים בכח אדם ותחמושת".
לעומתו, בן תורה שאמון על פיצוח סוגיות כבדות יפרש לעומק כי -ייתכן והסורים חשים שנוכחותם בגזרה חלשה ולכן שולחים משאית עם חיילים ותחמושת. מצד שני, ייתכן כי הם אינם חשים כי נוכחותם בגזרה חלשה אולם חושבים שאנו מעריכים כי הנוכחות חלשה ולכן מתגברים כדי שלא ננצל הזדמנות. מצד שלישי, ייתכן שהסורים משערים שאנו חושבים שהם מתגברים את נוכחותם בגזרה רק בגלל שהם חשים שהנוכחות חלשה מדי ולכן מנצלים את מחשבתנו זו כדי לתגבר גזרה שהם יודעים שמוחזקת על ידי כוחות מספקים וכך מפרים את מאזן הכוחות בעודנו בטוחים שהם עושים למען איזון. ייתכן אפילו שהסורים אינם מתגברים את הכוחות בגזרה אלא מעלים חיילים ותחמושת כדי להחליף חיילים עייפים ותחמושת שפג תוקפה, אולם אם כך מדוע אין הם דנים בסידורי ההובלה של התחמושת והחיילים בחזרה? אהא! ייתכן ומהמוצב ברחו חיילים ואיתם תחמושת ולכן אין צורך לפנותם, ומגיעים אחרים להחליפם ואין שינוי בגזרה. ומאידך מדוע יציינו הצורך בפינוי חיילים ותחמושת? הלא במילא המשאית מגיעה וצריכה לחזור, אז מתייתר הצורך לציין בפירוש כי תחזור מלאה בחיילים עייפים ותחמושת שפג תוקפה. ונניח כי הסורים יודעים כי אנו מאזינים להם, ולמעשה שולחים משאית ריקה כדי להונותנו לחשוב כי תיגברו הגזרה ולהרתיענו, וכך ישיגו גם הרתעה וגם יחסכו בחיילים ותחמושת. ומדוע שישלחו משאית ריקה ויחזירו אותה ריקה? באותה מידה יכולים הם להודיע כי שולחים משאית תיגבור כדי שנשמע, ולהחזירה מלאה בחיילים ותחמושת מן המוצב ולהשאירו ריק, ואנו נחשוב כי מתוגבר הוא!
הסוגיה לא פשוטה ואין דעת גדוילים מפורשת בנושא ולכן אסכם כי ייתכן והגזרה תוגברה בכוחות סוריים וייתכן ואין בה אפילו לא סורי אחד. נא להפיץ לפיקוד - לפעולה לפי שיקול דעתו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:28

הדף נוצר ב 0.28 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר