18-10-2008, 22:08
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 3,819
|
|
לפי המוסר היהודי, כפי שלמדתי בקורס בבר אילן,
בשם טובת הכלל אסור להקריב אדם, לפגוע בו או למסור אותו לגויים למיתה ללא הצדקה, לקחת ממנו איברים, או לחייב אותו לסכן את חייו למען הצלת אחרים. אלא אם התנדב מרצונו. אפילו עלה בגורל וחזר בו, אסור לחייבו. לפי התלמוד, אין דם אדם סמוק מדם חברו. ואין דוחין נפש מפני נפש.
מהצד השני, אסור לאדם לבצע פעולה שתוצאת המוות שלה וודאית (קומנדו מתאבדים). כי התאבדות היא רצח עצמי. אולם, הפעולה מוצדקת אם יש סיכוי לשרוד בחיים את הפעולה, והיהודי התנדב לעשותה, ויש בה כדי להציל חיים אחרים.
יש מחלוקת חמורה ביהודות בנושא של מוות על קידוש השם (כגון: הצלת הכלל), בייחוד בנושאים של אינוס להמרת דת. הדעות השולטות גם השתנו מקצה לקצה במהלך השנים ובין קהילות. דעת הרמב"ם לפי איגרת השמד (אסור למות) היא המקובלת בימינו.
להציב פיתיון לאויב הוא לפעמים פעולה הכרחית כדי לנצח את הקרב, ניצחון בקרב מקרב ניצחון במלחמה ובזה יש הצלה ליהודים רבים. אם הכוח היוצא לפעולה מאמין שיוכל לחזור חי והתנדב לפעולה, והפעולה באותו הרגע נריאת חיונית אז יש לעשותה. אחרת היא איננה מוסרית.
_____________________________________
"כדי להכות באויב יש למלא את החיילים בחימה [על האויב]"
על החיילים להאמין בצדקת הטיעון למלחמה".
סון טסו - אומנות המלחמה
נערך לאחרונה ע"י Gilgamesh בתאריך 18-10-2008 בשעה 22:14.
|