לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה שימו לב! פורום תעופה אזרחית לא נועד לשאלות על כרטיסי טיסה ומחיריהם, מלונות, שאלות לגבי הדיוטי פרי וכו'. אשכלות כאלו יש לפתוח בפורום המתאים. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > תעופה אזרחית
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #10  
ישן 21-12-2007, 13:18
  haboob haboob אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
כמה תשובות, קצת ארוך...
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי שחר אדום שמתחילה ב "שלום טייס!!"

לשאלה הראשונה שלך:
הדבר היותר-טבעי שיקרה - זו האופציה הראשונה. כמובן שזה תלוי בדיוק במבנה האווירודינמי של המטוס, מהירות הטיסה וכו', אבל ההשפעה הברורה יותר להכנסת רגל היא גלגול לאותו הכיוון.
הסבר אפשרי שעלה בדעתי - מידת ההשפעה של משטח ההיגוי: הכנפיים הן משטח הרבה יותר גדול מהזנב ולכן השפעתן (באופן כללי) על היגוי המטוס גדולה יותר.
בשאלתך התייחסת למומנט ולכן ברור שיש גם השפעה של "אורך הזרוע", אבל ממה שאני מכיר, התופעה הראשונה שציינת היא הבולטת בהכנסת רגל, וגם כאן - גודל ההשפעה משתנה בין מטוס למטוס.

לגבי השאלה השנייה:
Dutch Roll הוא תופעה שמשלבת גלגול וסבסוב, סוג של קומבינציה-לא-מתואמת ביניהם. היא מתבטאת בתנועה ימינה-שמאלה של זנב המטוס משולבת עם גלגול קל ימינה-שמאלה.
כדי להמחיש ב"נפנוף-ידיים", התחושה היא שהמטוס משתמש בכנפיים כאילו הן "משוטים", כדי "לשחות" בתוך האוויר...
כשהמטוס נכנס לגלגול הולנדי, מי שירגישו אותו בעיקר הם הנוסעים בקצה האחורי של המטוס, כי שם הזנב נע מצד לצד, והנוסעים שיושבים מעל הכנפיים ומסתכלים על קצה הכנף נע ביחס לנוף - קדימה אחורה, מעלה מטה...
כמו בשאלה הקודמת, יש מטוסים ש"התברכו" בתופעה הזו ויש כאלה שפחות.
ואם לקשר לשאלה הראשונה שלך - הכנסת רגל מהירה (לא עד קצה הטווח) מצד לצד יכולה להכניס מטוס ל-Dutch Roll.

הנה הדגמה מעולה ב-YouTube:

לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן. (החל מהשנייה ה-15).
וכך זה נראה למי שיושב מעל הכנף:

לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן..

במטוסים מודרניים, כמו מטוסי נוסעים וכו', מותקנת מערכת שנקראת Yaw Damper שאחד מתפקידיה הוא למזער את התופעה הזו.

לגבי Short Period:
Short Period ו-Phugoid או Long Period הם מונחים שיותר רלוונטיים לעולם מומחי האווירודינמיקה ומתעסקים במשך התנודה, האמפליטודה שלך והכוח המרסן ש"מקטין" אותה. מתוך ויקי באנגלית (מצורף בהמשך), Short Period היא תנודה בעלת כוח מרסן חזק יחסית ולכן נמשכת זמן קצר מאוד (עפ"י ההסבר שם, ריסון התנודה למחצית מהאמפליטודה הראשונית אורך שנייה אחת).
מעבר לזה - מומחי אווירודינמיקה יידעו להסביר יותר טוב (אני מתעסק יותר בתכל'ס... ).



Long and short period oscillations

Oscillating motions can be described by two parameters, the period of time required for one complete oscillation, and the time required to damp to half-amplitude, or the time to double the amplitude for a dynamically unstable motion. The longitudinal motion consists of two distinct oscillations, a long-period oscillation called a phugoid mode and a short-period oscillation referred to as the short-period mode.

The phugoid or long-period mode is the one in which there is a large-amplitude variation of air-speed, pitch and flight path angle, and altitude, but almost no angle-of-attack variation. The phugoid oscillation is really a slow interchange of kinetic energy (velocity) and potential energy (height) about some equilibrium energy level as the aircraft attempts to re-establish the equilibrium level-flight condition from which it had been disturbed. The motion is so slow that the effects of inertia forces and damping forces are very low. Although the damping is very weak, the period is so long that the pilot usually corrects for this motion without being aware that the oscillation even exists. Typically the period is 20-60 seconds.

The short-period mode is a very fast, usually heavily damped, oscillation with a period of a few seconds. The motion is a rapid pitching of the aircraft about the center of gravity. The period is so short that the speed does not have time to change, so the oscillation is essentially an angle-of-attack variation. The time to damp the amplitude to one-half of its value is usually on the order of 1 second.

_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "


- Albert Einstein

חזרה לפורום
  #13  
ישן 17-10-2008, 14:31
  shovey shovey אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.09.08
הודעות: 84
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי PERE1 שמתחילה ב "תשובות לאירודינמיקה"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי PERE1
ל HABOOB

באויר - הכנסת רגל ימין כפי ששאלתם תגרום לסבסוב חריף ימינה ומייד עילרוד ובהמשך גילגול ימינה ותחילתה של צלילה ספיראלית , במידה ולא נתערב בהגהים.


אני מתקשה להבין למה הגלגול הוא דווקא לצד ימין..
הגה הכיוון הוא בחלקו העליון של המטוס(מעל הציר האופקי)(כאשר המטוס בישרה ואופקית), ולחיצה על הדוושה תגרום להגה לנוע ימינה מהמצב הרגיל מה שמפעיל על הזנב כוחות לצד שמאל, ועל פי איך שאני מדמין את זה התופעה המשנית פרט לסבסוב תהיה גלגול נגד כיוון השעון כלומר שמאלה(שוב בישרה ואופקית)..

מישהו יכול להסביר מה שגוי בתפיסה שלי?

עריכה: אוקי, מצאתי את התשובה שלי באתר מצוין בהסבר על הגה כיוון:
"
אם נסתכל לאחורי המטוס כאשר אנו לוחצים לדוגמא על הדוושה השמאלית, נראה שהגה הכוון פונה שמאלה. כתוצאה מכך נוצר עקימון אווירודינמי (שהוא תוצאת שילוב הגה הכוון עם מייצב הכוון). העקימון במקרה זה מייצר עילוי ימינה ולכן הזנב יסבסב ימינה ויגרום לאף לסבסב שמאלה.


מה קורה למטוס כאשר מופעל עליו כח מסבסב בלבד, היינו הגה כוון ללא מאזנת (ללא הגה שיגרום לו לגלגל)? המטוס מסבסב, במקרה שלנו שמאלה. לכן הוא מתחיל לבצע סיבוב אופקי, בלי לגלגל. הכנף החיצונית לפניה (במקרה שלנו, כנף שמאל), נאלצת לבצע באותו זמן דרך יותר ארוכה. כיון שהיא צריכה לבצע את הסיבוב באותו זמן ויש לה דרך ארוכה יותר, היא עושה זאת במהירות גבוהה יותר מהכנף הפנימית. כתוצאה מכך נוצרת זרימה יחסית של אוויר, מהירה יותר על הכנף החיצונית לעומת הכנף הפנימית. כיוון שכך, נוצר עילוי גדול יותר על הכנף החיצונית לעומת הכנף הפנימית. הואיל והכנף החיצונית מקבלת יותר עלוי, היא בהכרח מתרוממת. אם הכנף החיצונית לפניה מתרוממת, המטוס נכנס למצב של גלגול. כל זה קרה בלי שהפעלנו את המאזנות. ואולם, יש לשים לב, שבמצב זה, אם לא נפעיל הגה גובה לתיקון, המטוס יבצע פניית הנמכה (עד כה דיברנו על מצב שרק הגה הכוון מופעל, ללא מאזנות וללא הגה גובה).
"
אאל"ט יש טעות כשכתוב (במקרה שלנו, כנף שמאל) הוא מתכוון לכנף ימין נכון?

ועוד שאלה, הסבסוב יגרום למטוס לעשות פניה מעוגלת יחסית או ישרה ליכוון מול המטוס בעת הסבסוב?

נערך לאחרונה ע"י shovey בתאריך 17-10-2008 בשעה 14:45.
חזרה לפורום
  #14  
ישן 24-10-2008, 01:05
  haboob haboob אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
תגובה לתשובות
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי PERE1 שמתחילה ב "תשובות לאירודינמיקה"

ל-PERE1,

עם כל הכבוד (ממש לא בציניות), בשביל זה שווה להקפיץ אשכול בן כמעט שנה? בשביל להוסיף מידע טריוויאלי לגבי תפקידיו של הגה הכיוון ו"לאשר" את שאר התשובות?

הרי הבחור שאל שאלה מאוד ספציפית (שים לב שהשאלה נסובה סביב הכנסת רגל ומיד הוצאה ולגבי כיוון הגלגול שיתפתח - האם יהיה בכיוון הכנסת הרגל או בכיוון ההפוך) וקיבל תשובה בהתאם.
אם ברצונך להוסיף מידע חדש - so be it, רק תקרא לילד בשמו. אני לא רואה איך בדבריך הנוספים אתה מתקן את תשובתי.

(נדמה לי שגם קל להבין שאת המתכתבים באשכול הזה לא צריך ללמד מה תפקידיו של הגה הכיוון...)
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "


- Albert Einstein

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 12:26

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר