לקחים ממגילת אסתר על האנטישמיות .
מכל ספרי התנ"ך , אהובה עלי ביותר מגילת אסתר . לא רק שהסיפור עצמו הוא מעניין והיה יכול לשמש כתסריט מעולה לסרט הוליוודי עתיר תקציב , אלא שבמגילת אסתר רב הנסתר על הגלוי , קריאה מדוקדקת במגילה תגלה לנו תמיד דברים שלא חשבנו עליהם קודם לכן . יש במגילה שיעורים חשובים בהרבה נושאים . כמו מנהיגות ולאומיות , הפעם אני רוצה לדבר על נושא האנטישמיות .
אני רוצה להתמקד כאן באיש הרע של המגילה . לא , אין צורך לסובב רעשנים , לדפוק על שולחנות או לזרוק נפץ רב רושם מתחת לשמלה של הדודה , אני בכלל לא מתכוון להמן . עם כל הכבוד (ואין כבוד) לאגגי הידוע , האיש הרע במגילת אסתר הוא בכלל המלך אחשוורוש . כן כן , בעלה של אסתריקה , מי שאישר את תליית המן על העץ , מי שהפך את מרדכי למשנה למלך הוא צורר היהודים הגדול ביותר של המגילה ואחד האנשים הנתעבים ביותר בתנ"ך . הסיבה היחידה שבגללה אנחנו מזכירים את "גזרות " המן ומחריבים את גיזרתינו עם שפע קלוריות מהאוזניים שלו - היא יחסי ציבור טובים של המלך אחשוורוש , כי אי אפשר לספר את ההיסטוריה כאשת המלך , מתוך חצר המלך ולהזכיר אותו לרעה באופן מפורש . לכן המעשים הרעים שעשה המלך אחשוורוש מתוארים בשפה לאקונית , ברמזים , בחצי פה .
סיפור המגילה מתחיל במשתה מפואר , ארוך ובזבזני אפילו במושגים של אותה תקופה . מתוך תיאור החגיגה ברור לנו שהדבר האחרון עליו חושב המלך הוא נתיניו וצורכיהם , תוך כדי הפארטיה "כטוב לב המלך ביין" מחליט המלך להציג לראווה את חמודותיה של אשתו , הצעצוע שלו , ושתי , לפני כל השתיינים הנכבדים . ושתי , שכנראה יודעת מה עודף אלכוהול יכול לעשות לגברים - עושה את טעות חייה ומסרבת . אחשוורוש קורא ללא פחות משבעה שרים כדי לשאול אותם איזה עונש מגיע לושתי
"אשר לא עשתה את דבר המלך" .. השרים , מספקים את הסחורה ונותנים למלך את התשובה שהוא רצה מראש. איך אנחנו יודעים זאת? שימו לב לדרך בה מנוסחת התשובה "אם על המלך טוב , יצא דבר מלכות מלפניו..אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה.. " כלומר , השרים זהירים , שמא זעפו של המלך אינו רב כל כך , לכן הם מציגים את תשובתם כאילו יצאה מפיו של המלך . המלך אחשוורוש גוזר קופון כפול , הוא לא מצטייר כאיש רע מדי , היועצים הם אלה שהחליטו עבורו , וכל זאת כביכול מחוסר ברירה , מתוך חשש כביכול למרד נשי בכל רחבי פרס ומדי .."כִּי-יֵצֵא דְבַר-הַמַּלְכָּה עַל-כָּל-הַנָּשִׁים, לְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן: בְּאָמְרָם, הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לְפָנָיו--וְלֹא-בָאָה " .. אחשוורוש , לא מסתפק בזה אלא שולח את הוראת יועציו (שהיא למעשה דעתו שלו ) אל כל 127 מדינות הממלכה בכל השפות האפשריות , כדי להתגאות בהשפלה שחוותה ושתי .
אחרי גרוש ושתי , אחשוורוש צריך מלכה חדשה . שוב הוא קורא ליועצים , הפעם אלו "נערי המלך" שמייעצים לו ש "יבקש בתולות יפות מראה" מכל פרס ומדי . המלך לוקח את העצה צעד אחד רחוק יותר "וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים, בְּכָל-מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ, וְיִקְבְּצוּ אֶת-כָּל-נַעֲרָה-בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל-שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל-בֵּית הַנָּשִׁים, אֶל-יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים; וְנָתוֹן, תַּמְרֻקֵיהֶן. וְהַנַּעֲרָה, אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ--תִּמְלֹךְ, תַּחַת וַשְׁתִּי; וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ כֵּן. " הפעם כבר לא מדובר בבקשה אלא ב"קיבוץ" של כל הנערות האלה . זוהי מכבסת המילים בה משתמשת המגילה כדי לתאר את חטיפתן של נערות מידי משפחתן והעברתן הכפויה אל הרמון המלך . .
לכאורה , הנערות נאספות אל ההרמון כדי לבחור מהן כלה אחת למלך , מה יעשה בשאר הנערות ? מישהו חושב שהן יחזרו הביתה? מה פתאום , אחרי שהנערות האלה שוחות בתוך תמרוקים ובשמים במשך שנה שלמה (!) הן נקראות לבוא אל המלך , כדי שיבחר מהן כלה . המגילה לא מספרת לנו מה עושה איתן המלך ואיך נעשה תהליך הבחירה . אבל לא צריך הרבה דמיון כדי להבין למה הנערה מגיעה לבית המלך בלילה וחוזרת בבוקר . לאן היא חוזרת ? הביתה ? מה פתאום , היא חוזרת להרמון השני "בית הפלגשים" שם תמשיך בחיי התמרוקים והבשמים שלה עד לפעם הבאה שלמלך יתחשק חפוז . על רקע זה , מבינים שאסתר הייתה רק מלכה בתואר (ולמעשה אולי לא מלכה כלל) עובדה שהיא לא נקראה לבית המלך חודשים רבים מאז חתונתה וחששה שהמלך יזעם על ההפרעה לביתוק הבתולות ויחסל אותה ברגע שתגיע . לא ממש "חיי נישואין" של מלך ומלכה . גם כאן המגילה מתארת את הארועים בשפה מאוד לא מפורשת , כדי לא להפוך את אחשוורוש לרשע המרכזי
בפרק הבא מגדל המלך אחשוורוש שר רודף שררה ועצבני והופך אותו לראש השרים . כולם פחדו מהמן הזה , חוץ ממרדכי , נושא משרה זוטר שיושב ב"שער המלך" . מרדכי ממאן לכרוע ולהשתחוות לפני המן , המן עצבני ורוצה לתת עונש שיזעזע את כל משרתי המלך האחרים עבדי המלך הם שלוחשים באוזניו שמרדכי הוא יהודי . להמן המטורף מכעס לא אכפת כל כך לאיזה עם שייך מרדכי , הוא מחליט שהוא רוצה להרוג את כל "עם מרדכי" , חוזר הביתה ועושה איזו הגרלה משונה שבסופה הוא מגיע למסקנה שצריך לחסל את כולם בחודש אדר .
המן מוצא טיעון עלוב לחיסול היהודים וניגש איתו למלך אחשוורוש ." וַיֹּאמֶר הָמָן, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם, וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים, וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם." נו , פרס ומדי , מאה עשרים ושבע מדינות , בהן לאומים שונים , הרבה מהם מעורבבים אלה באלה , להרבה מהם יש דתות שונות ומשונות . וזה התרוץ שהמן מוצא כדי לחסל עם ספציפי . נלעג! המן יודע שהמלך לא ישתכנע מהתרוץ העלוב ולכן מנסה לשחד את המלך בכסף , הרבה כסף . " אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יִכָּתֵב לְאַבְּדָם; וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר-כֶּסֶף, אֶשְׁקוֹל עַל-יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה, לְהָבִיא, אֶל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ "
אבל להמן נכונה הפתעה חיובית , המלך לא חושב פעמיים , הוא מאשר מיד את בקשתו של המן ואפילו מתעקש שלא לקבל את הכסף! להרוג יהודים? אומר המלך להמן - זה בחינם . המגילה מתארת את רצח העם הנורא העומד להתבצע , מציינת שהרצים יצאו "דחופים בדבר המלך " המלך זרע בעזרת עבדיו את שנאת היהודים של המן , המלך שמח לבצע את זממו של המן , המלך מסייע לגזרה באמצעות שליחיו ואפילו מזרז אותם ואחר כך - המלך והמן ישבו לשתות , אפילו העיר שושן "נבוכה" מהגזרה הזאת , אבל המלך חוגג את הרצח .
זמן רב אחרי שאושר הרצח , המן מקבל עוד כבוד מהמלך אחשוורוש ומהמלכה אסתר - הזמנה למשתה .
אם כל היהודים יחוסלו ממילא , מדוע ממשיך המן להיות מוטרד מכך שמרדכי אינו משתחווה לו ומקים לו בעצת אשתו עץ גבוה 50 אמה שעליו הוא יתלה . המן הוא מטורף אחוז שנאה שהעבירה אותו על דעתו . אחשוורוש הוא האנטישמי האמיתי , שמנצל את טרוף יועצו כדי לתלות בו את האחריות לרצח העם שתכנן .
המן ואחשוורוש מקבלים עוד הזמנה לעוד משתה , הפעם אוזרת אסתר אומץ ומתחיל לספר לאחשוורוש סוף סוף על הטבח המתוכנן " וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן, לִשְׁתּוֹת עִם-אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה. ב וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר גַּם בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי, בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן--מַה-שְּׁאֵלָתֵךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, וְתִנָּתֵן לָךְ; וּמַה-בַּקָּשָׁתֵךְ עַד-חֲצִי הַמַּלְכוּת, וְתֵעָשׂ. ג וַתַּעַן אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, וַתֹּאמַר--אִם-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ, וְאִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב: תִּנָּתֶן-לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי, וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי. ד כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי, לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד; וְאִלּוּ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת נִמְכַּרְנוּ, הֶחֱרַשְׁתִּי--כִּי אֵין הַצָּר שֹׁוֶה, בְּנֵזֶק הַמֶּלֶךְ. "
שימו לב , אסתר יודעת שלמלך אחשוורוש לא יהיה אכפת כלל אם העם שלה היה הופך לעם של עבדים ושפחות . היא בכלל לא הייתה מספרת על כך לאחשוורוש כי לא שווה לבזבז את הזמן שלו על זה - זה לא יזיז לו . גם לא ממש אכפת לו שהעם היהודי ימות - לכן אסתר מדגישה "ונמכרנו אני ועמי להרוג להשמיד ולאבד"
האם בכל יום נותן המלך אחשוורוש הוראה להשמיד עם ? בוודאי שלא . לכן אין ספק שהוא יודע שמדובר בהוראה שלו עצמו לרצוח את העם היהודי שאותה הוא חגג עם המן . אלא שבשלב זה המלך מגלה לראשונה שגם אסתר היא חלק מאותו עם . קנוניה להרוג את המלכה ??! זאת כבר פגיעה בכבודו של המלך ! לכן המלך מתמם " וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וַיֹּאמֶר לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה: מִי הוּא זֶה וְאֵי-זֶה הוּא, אֲשֶׁר-מְלָאוֹ לִבּוֹ לַעֲשׂוֹת כֵּן. " אסתר ??? להרוג אותך ואת כל היהודים?? מה את אומרת ?? איזה רשע מרושע יחשוב אפילו על דבר כזה ...??????
אסתר מפנה את האצבע המאשימה להמן , המן מבין שהוא עשה טעות כשלא בירר אם יש יהודים הקרובים למלך , הוא מתחנן בפני המלכה על חייו . המלך אחשוורוש הצליח יפה להסיר את האחריות לתכנון הטבח ממנו - אל האנטישמי הגלוי , המן האגגי . הוא עובר להתקפה נוספת . " וְהָמָן נֹפֵל עַל-הַמִּטָּה אֲשֶׁר אֶסְתֵּר עָלֶיהָ, וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ, הֲגַם לִכְבּוֹשׁ אֶת-הַמַּלְכָּה עִמִּי בַּבָּיִת; הַדָּבָר, יָצָא מִפִּי הַמֶּלֶךְ, וּפְנֵי הָמָן, חָפוּ." . נו באמת , מישהו חושב שהמן נופל על המיטה כדי לשחק עם אסתר ברופא ומלכה ? מלך אדיר של 127 מדינות לא יכול להיות אדיוט גמור . הוא לא כזה , האשמת המן בניסיון להשכיב את המלכה , תוקעת את המסמר האחרון בעמוד התליה של המן . המלך לא יואשם בתכנון רצח היהודים (והמלכה בתוכם) , הסוד ילך עם המן לקבר .
אסתר מבקשת מאחשוורוש עוד בקשה אחת , " וַתֹּאמֶר אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב וְאִם-מָצָאתִי חֵן לְפָנָיו, וְכָשֵׁר הַדָּבָר לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ, וְטוֹבָה אֲנִי, בְּעֵינָיו--יִכָּתֵב לְהָשִׁיב אֶת-הַסְּפָרִים, מַחֲשֶׁבֶת הָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי, אֲשֶׁר כָּתַב לְאַבֵּד אֶת-הַיְּהוּדִים, אֲשֶׁר בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ " - אסתר יודעת שאחשוורוש הוא מתכנן הרצח , לכן היא מתנצלת אלף פעמים לפני שהיא מבקשת מהמלך לבטל את "מחשבת המן " ..
אחשוורוש לא מבטל את ההוראה הקודמת שלו , ביטול שכזה ייחשב להודאה באשמה . במקום זה הוא אומר לאסתר " וְאַתֶּם כִּתְבוּ עַל-הַיְּהוּדִים כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם, בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ, וְחִתְמוּ, בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ: כִּי-כְתָב אֲשֶׁר-נִכְתָּב בְּשֵׁם-הַמֶּלֶךְ, וְנַחְתּוֹם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ--אֵין לְהָשִׁיב " ...תראו , תעשו מה שתרצו , אבל ההמן הזה חתם על המכתב הנורא שלו בטבעת המלך ואי אפשר לבטל את זה ...
ומרדכי ? " וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ, בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר, וַעֲטֶרֶת זָהָב גְּדוֹלָה, וְתַכְרִיךְ בּוּץ וְאַרְגָּמָן; וְהָעִיר שׁוּשָׁן, צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה " אני שונא יהודים ? אומר אחשוורוש , אני ???!! הנה , תראו , כמה מטובי חבריי הם יהודים .
הפרק האחרון במגילה , הוא פרק י' - פרק קצר וביזארי . " וַיָּשֶׂם הַמֶּלֶךְ אחשרש מַס עַל-הָאָרֶץ, וְאִיֵּי הַיָּם. ב וְכָל-מַעֲשֵׂה תָקְפּוֹ, וּגְבוּרָתוֹ, וּפָרָשַׁת גְּדֻלַּת מָרְדֳּכַי, אֲשֶׁר גִּדְּלוֹ הַמֶּלֶךְ--הֲלוֹא-הֵם כְּתוּבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים, לְמַלְכֵי, מָדַי וּפָרָס. ג כִּי מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי, מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים, וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו--דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ, וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל-זַרְעוֹ. "
המגילה מספרת לנו שהמלך אחשוורוש הטיל מיסים חדשים על הממלכה . איך זה קשור בכלל לסיפור הגדול על נס פורים? איך המיסים נכנסו למגילת אסתר.? התשובה בשני הפסוקים האחרונים
המלך אחשוורוש גידל את מרדכי , בדיוק כפי שהוא גידל קודם את המן . את המן הוא ניסה להפוך למי שיפטר עבורו מהיהודים המאוסים , את מרדכי הוא מגדל כדי להטיל עליו את האחריות להעלאת המסים - "כִּי מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי, מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים, וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו--דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ, וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל-זַרְעוֹ. " לא משנה עד כמה אתה מנהיג חיויב , לא משנה שהצלת את העם מגזרת כליה , לא חשוב שאתה מקבל כבוד רב בחצר המלך . אם שר האוצר מעז להעלות מיסים - הלך עליו .
אני חושב שיש כאן מסר חשוב מאוד של המגילה , הסכנה האמיתית טמונה לא באנטישמים הגלוים , המטורפים עם הקצף על השפתיים , אנשי השוליים שאף אחד לא באמת מעוניין בהשקפותיהם . ואפילו העיר שושן נבוכה מרעיונותיהם המפלצתיים . הסכנה טמונה באנטישמים האמיתיים שפועלים מאחורי הקלעים כדי להביא לחורבנו של עם ישראל . הם אף פעם לא יגידו שהם שונאים יהודים , אותם אף פעם לא יתפסו בתקשורת כמי שמתכננים את השמדת העם היהודי , תמיד יש להם איזה משרת אכול שנאה שהם יכולים לשלוח לבצע את העבודה המלוכלכת במקומם ויש להם תמיד איזה יהודי תורן שיוכלו להגיד עליו שהוא "חברם הטוב ביותר" . תשימו לב למה שאני אומר בפעעם הבאה שתקראו ראיון עם איזה מנהיג בין לאומי , שלא שונא יהודים , אלא רק את ישראל או ש "יש לו ביקורת על הממשלה שלה " ושמבין את מעשי הרצח של הפלסטינים בגלל "הכיבוש" . הפלסטינים הם המן האגגי , הפרימיטיב שונא היהודים , האנטישמי הקלאסי . אבל הם - בדרך כלל מנהיגים ארופאים מעונבים - הם האחשוורוש שלנו .
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
נערך לאחרונה ע"י looklook בתאריך 26-03-2005 בשעה 22:27.
|