לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 07-03-2009, 13:12
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
משלחות הנוער לפולין - האומנם מפעל זכרון ראוי?

דעת:
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sde_chem/rief.htm

ועדת הכנסת:
http://www.knesset.gov.il/MMM/data/docs/m00946.doc.

חוזר מנכ"ל:
http://cms.education.gov.il/Educati...se4bk7_6_10.htm

מכתב הורים בענין העלות:
http://horimjr.co.il/index.php?m=ar&artd=1239

כתבה בYNET באותו ענין:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3516780,00.html

שיניתי דעתי מ'נגד' ל'לא יודע' לאחר שקראתי את זה:
http://www.mchp.gov.il/NR/rdonlyres...D7%99%D7%9F.doc.


ובעיקר את:
  1. כל תלמיד חייב, כתנאי ליציאתו לפולין, לבצע עבודה עיונית אישית בנושא זיכרון השואה או בנושאים הקשורים לתכני המסע ולהגישה לקבלת הערכה לפני הנסיעה. העבודות יוצגו על ידי התלמידים במהלך ההכנה בארץ ובזמן המסע בפולין.
  1. התחייבות התלמידים לפני היציאה לפולין: כל תלמיד/ה יתחייב לבצע בהתנדבות, לאחר שובו מהמסע, עבודה מעשית למען הקהילה בישוב תוך מתן העדפה לפעילות עם ניצולי שואה נזקקים הגרים בישוב.(מינהלת פולין בשיתוף ארגון "דור שני" וארגונים נוספים, תסייע, במידת הצורך באיתורם של ניצולי שואה נזקקים).
  1. חתימה על אמנת כללי התנהגות בפולין: התלמידים, המורים-המלווים וההורים יחתמו על אמנה (חוזה) המגדירה את כללי ההתנהגות במשלחת לפולין.
  1. השיבה הביתה – פעילות לאחר המסע: השיבה הביתה הנו שלב חשוב
  • משמעותי ביותר במסע לפולין. בשלב זה מתמודדים בני הנוער עם סוגיות
  • מורכבות איתן הם חוזרים מפולין.

    כלומר, נסיעה למחנות ההשמדה אינה יכולה לעמוד בפני עצמה כארוע חוויתי בודד. היא חייבת להיות חלק מתוכנית לימוד מכוונת ואווירה מוקפדת. אם אין כלים לדבר, אין תלמידים היכולים לעמוד בתנאים או סגל הוראה איכותי למשימה - מוטב להמיר את המסע בשבוע מוזואוני שואה ופגישות אישיות מרוכזות ברחבי הארץ.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 07-03-2009, 13:57
  משתמש זכר alonmore28 alonmore28 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 05.09.06
הודעות: 11,268
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "משלחות הנוער לפולין - האומנם מפעל זכרון ראוי?"

ציטוט:
ובעיקר את:
  1. כל תלמיד חייב, כתנאי ליציאתו לפולין, לבצע עבודה עיונית אישית בנושא זיכרון השואה או בנושאים הקשורים לתכני המסע ולהגישה לקבלת הערכה לפני הנסיעה. העבודות יוצגו על ידי התלמידים במהלך ההכנה בארץ ובזמן המסע בפולין.
  1. התחייבות התלמידים לפני היציאה לפולין: כל תלמיד/ה יתחייב לבצע בהתנדבות, לאחר שובו מהמסע, עבודה מעשית למען הקהילה בישוב תוך מתן העדפה לפעילות עם ניצולי שואה נזקקים הגרים בישוב.(מינהלת פולין בשיתוף ארגון "דור שני" וארגונים נוספים, תסייע, במידת הצורך באיתורם של ניצולי שואה נזקקים).
  1. חתימה על אמנת כללי התנהגות בפולין: התלמידים, המורים-המלווים וההורים יחתמו על אמנה (חוזה) המגדירה את כללי ההתנהגות במשלחת לפולין.
  1. השיבה הביתה – פעילות לאחר המסע: השיבה הביתה הנו שלב חשוב
  • משמעותי ביותר במסע לפולין. בשלב זה מתמודדים בני הנוער עם סוגיות
  • מורכבות איתן הם חוזרים מפולין.

    כלומר, נסיעה למחנות ההשמדה אינה יכולה לעמוד בפני עצמה כארוע חוויתי בודד. היא חייבת להיות חלק מתוכנית לימוד מכוונת ואווירה מוקפדת. אם אין כלים לדבר, אין תלמידים היכולים לעמוד בתנאים או סגל הוראה איכותי למשימה - מוטב להמיר את המסע בשבוע מוזואוני שואה ופגישות אישיות מרוכזות ברחבי הארץ.


אני רוצה להגיב על זה, ועל השאר אני אגיב אחרי שאקרא
אז ככה... אני נוסע לפולין לא מטעם בית הספר, אלא מטעם תנועת הנוער העובד והלומד.
בתנועת הנוער אנחנו לא צריכים להכין/להגיש עבודות, להתחייב על אמנות ועל עזרה קהילתית לאחר מכן.

בסוף כל יום בפולין, יושבת כל הקבוצה ביחד ועוברת פעולה. בפעולה אנחנו מדברים על נושאים שעלו בזמן השואה ושאלות שעלו לנו בזמן המסע.
לפני המסע אנחנו עוברים סמינרים ופעולות (בניגוד לבתי הספר) על הנושא. לדוגמא, באחת הפעולות כל חניך התבקש (לא חוייב) לחשוב על שאלה. שאלה שהוא רוצה לשאול את עצמו ואת האנשים בזמן המסע, שאלה שקשורה.
בזמן המסע יש צורך להציג את השאלה באיזשהו מקום שזה מתאים בו ולענות עליה באופן קבוצתי, לדון בה.
לדוגמא, אני מתכוון לשאול את הקבוצה:
"האם היהודים שמרדו בגטו הגיעו למצב שהם היו אכזרים כלפי הנאצים יותר מאשר הנאצים היו אכזריים כלפי היהודים?".
ואת השאלה הזו אני מתכוון לשאול כשאנחנו נגיע ליער בו שהו פרטיזנים, או כשנדבר על מרד גטו ורשה.

אנחנו לא מתחייבים על אמנה, לא אנחנו ולא ההורים.
מוסברים לנו כללי ההתנהגות, לנו ולהורים. אנחנו עוברים תדרוכי ב.ב.ב (ביטחון בריאות ובטיחות) והסברים מפורטים על מה אנחנו הולכים לעשות במהלך כל יום ועל החובה שלנו כחניכים במסע.
מן הסתם, התנועה לא מתכוונת להסתכן בלקחת אדם שהוא בעייתי למסע. אמנם יש סיכוי גבוה שהוא ייצא (בניגוד לסלקציה המטורפת בבתי הספר) אך במידה ויעשה בעיות, יחזור הביתה באופן מיידי.

המסע, שכן הוא התחיל הרבה לפני הטיסה, לא נגמר בחזרה ארצה. אנחנו נמשיך לעבור עוד מספר של סמינרים ונדון בנושא ובשאלות שאנחנו רוצים לשאול.

אני חושב שהמסע לפולין מטעם בית הספר הוא מסע שטחי, מסע שלוקח את "מיטב" הנערים בשכבה ומשאיר את אלו שהיו להם בעיות בבית ספר, אף על פי שהם יהיו תלמידים טובים במסע ואף על פי שהסבתא שלהם הייתה באושוויץ - לבית ספר זה לא משנה. הציונים שלך גבוהים? אתה ילד שקט? אתה יוצא.
בתנועה, לא רק בפולין, אנחנו נאבקים על כל חניך וחניך. וזה משפיע גם על המסע. ילדים שלא תיארתי לעצמי שיצאו מטעם בית הספר - יוצאים, ולא רק שהם יוצאים - הם אפילו מתנהגים באופן "טוב" יותר מאשר אותם ילדים שהיה "מובן מאליו" שהם יצאו.

אני יודע להעיד מבית הספר שלי, תיכון מקיף עומר, שאמנם לא יצאתי ולא אצא איתם למסע, שזהו בית ספר עם אנשים שטחיים.
המצב הסוציו-אקונומי של התלמידים בבית הספר גבוה, והם לוקחים את המסע לפולין כמסע של קניות - וזה קרה במסע שהיה השנה.
תלמידים רבים הוטסו במהלך המסע כי אחד שבר קיר ואחר שרף משהו. הבנות חזרו עם מזוודה נוספת מלאה בבגדים ותכשיטים ובשמים ומה לא?

ההבדל בין המסע התנועתי למסע בתי הספר:
במסע בתי הספר נוסעים התלמידים למטרה אחת (המטרה ששמו להם המנהלים): לבכות.
הם עוברים בין הגטאות השונים, באופן קר ומחושב ובוכים. בוכים באופן בנלי למדי, הם לומדים על כמה רע היה וכמה מתו פה וכמה מתו שם, ואיך אלה לא חיו ואיך אלה בקושי חיו.
המסע התנועתי לוקח את זה למקום אחר, למקום של כוח. אנחנו מסתובבים באתרים השונים ואנחנו לא לומדים על הסבל.
בתי הספר נוסעים לגטו ורשה לראות את הגטו. התנועה נוסעת לגטו ורשה ללמוד על המרד.
על איפה היהודים כן הצליחו וגם היו חזקים. איפה הם לא נפלו כצאן לטבח. מן הסתם אנחנו גם נבקר במקומות הרגילים כמו אושוויץ-בירקנאו. אבל אנחנו נעבור ביערות, במחנות של פרטיזנים, נלמד על מרידות ונדבר על הנושא. על למה אנשים כן מרדו, ולמה אנשים לא מרדו.
נשאל את עצמנו שאלות שלא שואלים בבית הספר.
בית הספר מטייל מבוקר עד אחה"צ באתרים, חוזר למלון והילדים עושים כרצונם.
בתנועה אנחנו מטיילים, ואחר מכן עוברים פעולה ומדברים על הנושא, לאחר מכן יש ערב תרבות.
תמיד ביחד, ותמיד גם יש זמן לבד.

אני אקרא את מה שיש בקישורים ששמת, ואז אני אגיב בהתאם
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 07-03-2009, 14:38
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
ceterum censeo carthago delenda est
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "משלחות הנוער לפולין - האומנם מפעל זכרון ראוי?"

וכתלמידו של קאטו הזקן, אחזור ואומר: עד שלא נדע מה הוא מוסר ההשכל שלמדנו/ראוי ללמד מהאירוע הכל כך טראומתי, אל נא נמצא לעצמנו מנוח.

אנחנו יכולים לנסוע לפולין, או לא, ולהתנדב להגיש עזרה לאותם ניצולים קשי יום שעדיין נותרו אתנו - או לא. אבל בעיני זה מוזר, כמעט לא יאומן, שלא הצלחנו להבהיר לעצמנו מה הוא הלקח.

התעודדתי קצת למקרא דבריו של אלון מורה, שרוצה לשאול על מידה כנגד מידה, אכזריות מול אכזריות, ומטרה שמקדשת אמצעים. אם הבנתי נכון את שאלתו, הוא רוצה להעלות את לקח השואה לרמה של דיון מוסרי.הוא רוצה להבין מה הוא צריך לחשוב (כלל מוסרי) כאשר הקורבן נעשה אכזרי.
אני מניח, מצד שני, שלבסוף יכסה הים של המילים המכובסות גם את שאלתו של אלון-מורה, והיא תטבע. יסבירו לו, כפי שהסבירו לי, שלמי שנלחם על חייו אין אפשרות להתלבט בשאלות מוסריות, ויבטיחו לו - כפי שהבטיחו לי - שיום יבוא, ונוכל להרשות לעצמנו לדון בשאלות מוסריות. לא עכשיו, חמודי. עוד לא.

ובינתיים אנחנו מתלבטים אם ראוי שילדינו יסעו לפולין או לא, כי - בין היתר - אנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים שהם ילמדו. ולכן אנחנו מטיסים מטוסי קרב ביעף גאה מעל מחנות ההשמדה, או מניפים במצעד את דגל ישראל בחצותנו עיירות פולניות, ומוציאים לשון, והפחות צייתנים מאתנו גם שותים לשכרה ומתפקעים מצחוק. כי טרם למדנו מה ללמד.

ואני חוזר על מה שכתבתי בהתפרצותי הקודמת: אם כל מה שלמדנו מהשואה זו חובתנו להיות חמושים מכף רגל ועד הראש, הרי שאין מה לנסוע לפולין, אלא בדרך שבה זה נהוג: עם גנרלים בראשנו, מטוסינו מעלינו, ואם אפשר היה להסדיר נגמ"ש במאסף - מה טוב.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 07-03-2009, 14:43
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
בכיתה י"א (לפני 14 שנים בדיוק) נסעתי לפולין וצ'כיה לעשרה ימים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "משלחות הנוער לפולין - האומנם מפעל זכרון ראוי?"

אני לא יכול להזכר בכל הכנה שנערכה לסיור, אבל אני די משוכנע שלמרות העדר הכנה ולמרות הדרכה
חובבנית במיוחד (המדריכה שלנו הייתה פולנופילית מושבעת ולא חדלה למלהגיד לנו ש"יש אנטישמיים
גרועים בהרבה מהפולים במערב אירופה - טענה ששני סבים ושתי סבתות שלי, ישמחו להתווכח עימה...),
עדיין נתן הרבה גם לאלה מהקבוצה שלא ידעו דבר וחצי דבר על השואה, בטרם עלו על המטוס.

באופן אישי, קראתי הרבה על הנושא הרבה לפני הנסיעה, והנסיעה סייעה לי להבין אירועים מסויימים טוב
יותר (במיוחד בזכות מחנה מיידנק שחלק שלם ממנו נותר ללא שינוי).
אני סבור שהנסיעה היא דבר חשוב, אבל עניין המחיר שהופך אותה לבעייתית עבור חלק עצום מהנוער,
עניין ההכנה, ועניין הארגון (שלא יהפוך לטיול שנתי בחו"ל), הם דברים חשובים ביותר.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 07-03-2009, 21:42
צלמית המשתמש של hagarblu
  hagarblu hagarblu אינו מחובר  
ארל'ה בלומברג ז"ל, מנהל פורום הסטוריה וידיעת א"י
 
חבר מתאריך: 14.06.07
הודעות: 1,115
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי ציבי שמתחילה ב "כמורה להיסטוריה בתיכון, אני רואה את השינוי שחל בשבים"

ארדיכל, נסחפת. הבן שלי נסע לפולין לפני שנתיים. לא היה שם שום גנרל, אלא ניצול שואה שליווה את הקבוצה ונעטף באהבתה.הנסיעה הוכנה ביסודיות עי צוות מבית לוחמי הגיטאות. מספר ילדים זכו להגיע למקומות משמעותיים בחיי משפחתם. בני הגיע לבית ממנו שולחה סבתו למחנה עבודה, והוריה לגיטו ואחכ לאושויץ. הוא הקריא מספר שורות שכתב, שסיומן היה: באנו לכאן להגיד אנחנו זוכרים. באנו לומר אנחנו חיים.בבירקנאו הוא הדליק נר לזכר קרוביו שניספו. המסקנה מן המסעות לפולין, ולא מן השואה, היא שלא רק מכף רגל ועד ראש להיות חמושים, אלא כולל הסתימות בשיניים. ואם צריך, אז מסוק קרב מעל כל ילד יהודי. שיגן עליו. עברתי לא מזמן על רשימת הנופלים של קיבוץ בית השיטה. על אחד מהם ניכתב כי התגייס כדי שבילדיו לא יבעטו לעולם כפי שבעטו בו באירופה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 10-03-2009, 16:11
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,641
מבט מצד שני...
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי hagarblu שמתחילה ב "ארדיכל, נסחפת. הבן שלי נסע..."

אני מביא כאן דברים שקראתי בעיתונות פולנית על המשלחות של התלמידים לפולין.
א. התקשורת מקבלת את הביקורים באור חיובי...
ב. האזרח הפשוט שואל (מעל דפי העיתונים) מה זה ההתנהגות הזאת. בזמן תפילת יזכור התלמידים מדברים וצוחקים. לא ממושמעים בכלל. האנשים הגרים בקרבת האתרים מספרים על הכוחנות של המאבטחים, אשר בכח מסלקים את הדיירים במקום ללא התחשבות מינימלית.
הקולניות של התלמידים (נכנסתם פעם לאיזה מסעדה בארץ, לפעמים אי אפשר לשמוע את עצמנו מרוב ההמולה)
ג. אם זה תורם לדור העתיד שלנו - אז הצלחנו להעביר מסר, אבל איזה?
ד. רק משפחות עמידות יכולות לשלוח את הנוער (למסע הקניות בדיוטי פריי).
ה. המשימה העיקרית היא ביקור בגיא ההריגה ולא במסע הקניות.
ו. אולי שווה לשנן לתלמידים שכניסה לחנויות דיוטי פריי לא באה בחשבון, זה בדומה לאנשים ההולכים ללוויה ולא הולכים לאחר מכן למכולת. האם זה יותר מדי לבקש מדור העתיד שלנו?
(ויסלחו לי בעלי חנויות בנתב"ג, אין לי שום דבר נגדם)
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 06:00

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר