|
22-04-2009, 22:13
|
|
|
חבר מתאריך: 04.04.07
הודעות: 809
|
|
ימי פולין
יום ראשון, כ"ה בניסן התשס"ט, 19 באפריל 2009, 17:46
חברי משלחת ק"ה של "עדים במדים" יצאו לפולין עם המון שאלות וחזרו עם אפילו יותר • במסע בין חמישה ימים הם עברו בין בתי-כנסת יפהפיים, זכר לימים של קהילות משגשגות ובין מחנות ההשמדה, תאי הגזים והמשרפות • "זה כל-כך קשה לראות לאן יכול כוח להדרדר", אומר אחד מהם. "היום אני מפחד, מפחד מהכוח שיש לי בידיים כמפקד"
מיכל קליין, פולין "במחנה"
ארבעה אשנבים אפורים וצרים מפרידים בין הידוע לנמצא ולקיים. מולם, משתרכים ארבעה טורים ארוכים של כומתות, נעליים מצוחצחות ומדים מגוהצים. בשדה התעופה בוורשה, הדבר הראשון שחודר לגוף הוא הקור. אחריו מגיעה גם תחושת הזרות. את לחשי ההתרגשות קוטעות צעידות רגליים מדודות. מלמול בפולנית, צפצוף צווחני של מגנומטר, וקצין מבוהל שידו נלפתת בזרועו של איש אבטחה, קוטעות את ההרהורים. תחושת חוסר האונים מתפשטת במהירות לאורך השורות הארוכות. בלי יכולת להגן, בלי יכולת להסביר, הם עומדים ובוהים.
"אפילו צלילי השפה מעלים לי את דפיקות הלב", אומר סגן (מיל') קובי סגל, דור שני לניצולי שואה. "אני יודע שפולין היא לא אותה מדינה שבה ההורים שלי גדלו, אבל יש תמונות שנצרבות לנו בראש, בלב, בתת-מודע - כאלו שלא משתנות, ולא משנה כמה זמן עבר. התקווה היחידה שלי היא שעל גבי החורבן, אצליח לראות איזו קומה אני רוצה לבנות, שאבין אולי יותר טוב את מה שהוריי הניצולים מעולם לא סיפרו לי".
הדקות הראשונות על אדמת פולין מבלבלות. מחלון האוטובוס שנוסע על עורק התחבורה הראשי נשקפות שורות ארוכות של בלוקי מגורים אפורים, מרוססים בכתובות גרפיטי, גינות ציבוריות עזובות וכמעט שאי אפשר להתעלם מהשמים האפורים. במלחמת העולם השנייה נהרסו חלקים נרחבים מוורשה, אולם בתוך כל הכאוס, מי ששרד הוא דווקא בית-הקברות ברחוב אוקופובה, שבו נקברו בני הקהילה היהודית המפוארת במשך מאות שנים ועד ימי המלחמה.
למרבה האירוניה, דווקא מהשיטוט בעיר המתים ניתן ללמוד על חיי היהודים בוורשה: ממצבתו של היודנראט שהתאבד, דרך קבריהן של כלות שמתו ימים ספורים לאחר יום חופתן, וכלה במצבת קברו של הרבי הראשון של הקהילה, נחשפים אט-אט נדבכי החיים של הקהילה שמנתה, ערב המלחמה, שלושה וחצי מיליון נפשות, והיום בקושי חוצה את קו ה-500. "מה הביטחון שלנו שלא תהיה עוד שואה?", תוהה רב המשלחת, רס"ן אהרון ויזנר, "כשאתה נמצא במקום כזה, אתה מבין שעם כל האמונה באלוהים, ההיגיון או שאולי ההכרה במציאות קצת היטשטשו. לא תמיד שמעו בקולם של הרבנים שניסו להזהיר ולעורר את העם. דווקא פה אני רואה את הסכנה, רואה את הזוטות שבהן אנו מתעסקים ואת הביטחון העצמי שלנו שלא יקרה כלום".
יעקב סטרץ, ניצול שואה ששכל את בנו, סרן חזי ספיר ז"ל, בפיגוע בצומת נצרים בשנת 94', מקשיב לדברי הרב, דש ברגלו בעלי השלכת הלחים והבוציים, ומסרב להאמין. כמי שכל משפחתו נספתה בשואה, שברח ליערות העבותים של אוקראינה ולימים הפך לפרטיזן, קשה לו תפוס את המראות. זו הפעם הראשונה שהוא מבקר בפולין, ועיניו פקוחות לרווחה. "כל החיים פה סבבו סביב האמונה שאלוהים שומר ושיהיה בסדר", הוא מספר, "ותראו כמה הם היו תמימים. אני הפסקתי להאמין באלוהים אחרי המלחמה, והאשמה היחידה שאני מטיל היא לא עליו, אלא על בני אדם. זה לא אלוהים שרצח שישה מיליון, אלא אנשים - בשר ודם. אני הולך בין הקברים ולא מאמין. רק דבר אחד אני יודע - מחקו אותם, אותנו".
געגועים ליידיש
אחד מהזיכרונות המוחשיים הבודדים שנותרו מקהילת היהודים בוורשה הוא בית-הכנסת נוז'יק. הסיבה העיקרית לקיומו היא שבעת המלחמה הוא שימש את צורכי הגרמנים. היום, עדיין ניתן לשמוע בו, בזמן החגים והמועדים, קול תפילה חרישי. ביום-יום לא ניתן לכנס בו אפילו מניין. הרב, שמביט בעצב בספרי התנ"ך המוטלים סגורים על השולחנות, מזמין את חברי משלחת ק"ה להרעיד את קירות המבנה בקול תפילה ולהפיח, ולו רק לרגע, חיים במונומנט הגדול. מעגלים-מעגלים מצטופפים סביב ספר התורה, ורק סגל יושב מהצד ומביט. "אפילו השמחה הזו עצובה", הוא לוחש, "הגבול בין היותו של המקום מוזיאון לבין היותו בית-כנסת כל כך דק. אני מרגיש שבאתי למצוא תשובות ולהבין איך החיים של הוריי נראו וכל מה שאני רואה זו קהילה מתה, רוחות רפאים שלא השאירו זכר. שני ההורים שלי מפולין, ומימיי לא שמעתי מילה על שעברו. מידי פעם ברח להם סיפור על הסבא שהתלבש כחרדי וחזר חבול ומוכה כי הפולנים התעללו בו. אני מנסה להתחקות אחרי השורשים ומרגיש שבינתיים אני הולך לאיבוד".
במה שמחקו הגרמנים כמעט לחלוטין, ניסו הפולנים "החדשים" לבצע תיקון. את הדרך מכיכר השילוחין, האומשלאגפלץ, לאנדרטה לזכרם של לוחמי מרד גטו ורשה, למשל, הם הפכו ל"מסלול הגבורה". באחת מנקודות הציון במסלול, אנדרטה לזכרו של מרדכי אנילביץ', מנהיג מרד גטו ורשה, שולפת שני לוריה, מדריכת צוות 1, מכשיר הקלטה. היא משמיעה את השיר "הסדר האחרון בגטו ורשה". "ומוישל'ה אומר: אבא יקר יש לי רק עוד שאלה אחת, אני עדיין אהיה בחיים בשנה הבאה כדי לשאול אותך 'מה נשתנה?'", מזמר המכשיר, "ואביו עונה לו, אני לא יודע אם אתה תהיה בחיים, אבל אני יודע שתמיד יהיה מוישל'ה אחד במקום כלשהו שישאל 'מה נשתנה'".
"קיבלתי ממש סטירה מצלצלת", אומר סגן ליאור שתיוי, חניך בקורס מ"פים של חיל המשטרה הצבאית. "אין למשפחתי שום קשר לשואה, אבל יהודי אני כן. וכשערב פסח מתקרב, אני יודע איפה אני אחגוג אותו. וכשאני מסתכל מסביבי אני לא רואה ביוב זורם, אלא כבישים סלולים ובניינים חדשים, ואני מבין שהנה, המדינה שנשפך בה כל כך הרבה דם התקדמה. אני לא מעכל שלפני 70 שנה, היה ילד שלא ידע בכלל אם יזכה להיות בארוחת החג. הדבר היחידי שאני יודע כרגע זה שאני רוצה לתת למשפחה שלי ביטחון שהם יוכלו להסב לשולחן החג גם בשנה הבאה".
בוקר היום השני נפתח בטיקוצ'ין, היום כפר פולני היושב בצידו של ציר תחבורה מרכזי, ובעבר "שטטל", עיירה יהודית. ההליכה בשבילי העפר בין הבתים הנמוכים, החלונות בעלי הויטראז' המעוטר במגני דוד, זורקים את סטרץ 50 שנה אחורה. "לוצק, העיר שבה חייתי באוקראינה, הייתה גדולה פי 20 מטיקוצ'ין, אבל הבית פה", הוא אומר ומצביע על בית אבן גדול, "מזכיר לי את הבית שלי, שהיה ממוקם עשרה מטרים מנהר הסטיר. כל בוקר בקיץ הייתי רץ וקופץ למים, ועכשיו אני ממש נזכר בתחושה של המים הקרים על הגוף. כמה שאני מתגעגע לשמוע יידיש. כל מילה עדיין צובטת בלב".
"בתי-הכנסת הכי מצמררים אותי", מוסיף אל"ם יובל בזק, מפקד צוות במשלחת. "פתאום, הבנתי מה הייתה המשמעות של היהדות לאותם אנשים. לנו, שחיים במדינה יהודית, החילוניות מובנת מאליה. אז, המשמעות של להיות יהודי בגולה הייתה להיות חלק מקהילה. לכולנו יש זהות ישראלית, אבל איפה שהוא בדרך איבדנו את הזהות היהודית".
אותה המערכת
נוף היערות האירופאים, לא משתנה לכל אורך הדרך לטרבלינקה, הגדול מבין שלושת המחנות - בלז'ץ, סוביבור וטרבלניקה - שהופעלו על ידי האס.אס. במסגרת מבצע "ריינהרד" להשמדת יהודי פולין. טרבלינקה הייתה מפעל השמדה יעיל, המוני ומהיר.
היום, לא נותר פה דבר. שני יערות, וביניהם גיא הריגה שבו מסילת בטון באורך 250 מטרים לזכר אותם מובלים בקרונות - הם כל מה שנשאר. בתום המלחמה, הציתו הגרמנים את המקום, והוא הפך לחוותו של אחד מהשומרים האוקראינים שהוצבו בו.
"זה רוע שטומן בתוכו גאונות", מהרהר קמ"א אלון, מחיל המודיעין, "כולנו באים ממערכת צבאית, מערכת שמנסה להתייעל, וכולנו בצורה כזו או אחרת ניהלנו פרויקטים, וכשאתה מביט על טרבלינקה מנקודת המבט הזו אתה מבין שזה פרויקט שנוהל בצורה חכמה להפליא. זה לא יאומן איך אף אחד לא גילה את המיקום, איך הם ידעו שהם מפסידים ובכל זאת היה חשוב להם למחוק אותו מעל פני האדמה כדי לא להשאיר הוכחות. כל המסע הזה אני מרגיש שאני בא מאותה מערכת ממנה הם באו, מערכת צבאית, ובכל זאת אני לעולם לא אצליח לחשוב ולהתנהל ככה. אני לא מבין איך מאבדים אנושיות".
התשובות, אותן כל מי שיוצא למסע לפולין מבקש למצוא, לא מגיעות גם כשהעדויות והסיפורים מקבלים תפאורה מוחשית בין גדרות התיל, הצריפים ותאי הגזים שעדיין עומדים על תילם. בלב ליבה של לובלין, על הציר המרכזי המוביל למזרח, שוכן מחנה הריכוז ולימים גם ההשמדה "מיידאנק".
"זה כל כך קשה כאנשי צבא לראות לאן יכול להידרדר כוחו של מפקד", אומר שתיוי, "ככל שאתה מעמיק בנושא, אתה פחות ופחות שומע את השם היטלר, ומפקדי המשנה הם אלה שנותנים את ההוראות ונותנים פרשנות משלהם לאידיאולוגיה. כל אחד מנסה להיות יותר נאצי מהיטלר, ובשביל מה? היטלר הכווין את הפעולות אבל הוא לא היה יכול לבצע את הכול בעצמו. לי קשה לתפוס איך אתה נשבע לאדם ולא לחוקה? איך אתה לא מפסיק בגבולות ההומאניים? איך חייל גרמני הגיע למצב שהוא השליך שני תינוקות תמימים לגחלים לוהטות וצפה בהם נשרפים למוות? אי אפשר שלא להשליך את מה שקרה אז על היום, והיום אני מפחד, מפחד מהכוח שיש לי בידיים כמפקד".
מסע רפאים
הרובע היהודי בקרקוב מלא בעשרות אנשים. משני עבריו של מרכז הרובע מתחילות המסעדות ובתי הקפה להתמלא אט-אט. התפריטים המוצגים ברחוב כולם כתובים בעברית, וכמעט ברובם המנה היומית היא קרפיון יהודי, המוכר יותר כגפילטע פיש. בקצה הרחוב הראשי נמצא "הטמפל", בית-כנסת ענק שמעוטר מקיר לקיר בציורי יד בגווני בורדו, טורקיז וזהב. היופי גורם לכל חברי המשלחת לפצוח בשירת "ירושלים של זהב", שממלאת את בית-הכנסת.
אל"ם בזק, שצופה מהצד, נראה, אולי לראשונה מאז תחילת המסע, נינוח. "פולין מבחינתי הייתה קופסה שחורה", הוא אומר. "כל מה שהכרתי היה התדמית - מזרח אירופאית, עם שארי קומוניזם, שואה, קור. אבל פולין של היום נהיית יותר ויותר מערבית וחילונית, ועם זאת החיבור ליהדות רק גדל. הנה, תראו את הרחוב פה, הכול סואן ומלא חיים - יש מסעדות יהודיות, ופסלים וקולנוע ישראלי".
בתום ריקודי המעגלים בבית-הכנסת, מחייך סגל. חברי המשלחת נחשפים לפולין שיש בה חיים. "דווקא היום", הוא אומר, "הייתי רוצה להתהלך ברחובות קרקוב במדים ולא בלבוש אזרחי. יש כאלה שמכנים את המסע שלי פה טיול שורשים, ואני העדפתי להתייחס אליו כאל מסע רפאים. ועכשיו, אני כבר לא בטוח יותר. לפני זמן רב סיפר אבי שהוא ניצל על-ידי כומר קתולי שהסתיר אותו בביתו בזמן המלחמה. במשך תקופה ארוכה ניסה הכומר לשכנע אותו להתנצר, עד שערב אחד אבי החליט לעשות זאת. באותו לילה הגיע אליו סבי בחלום ואמר לו שלא יעז להתנצר. אם יישאר יהודי, יהיה לו עוד סיכוי להינצל. בבוקר, הוא עזב את בית הכומר, ונתפס. הוא היה רק בן 13 והגרמנים עינו אותו ייסורי מוות אבל הוא לא נשבר, לא הסגיר את הכומר ולבסוף ניצל והגיע לארץ ישראל", הוא מוסיף וממשיך, "הצבא עשה לי טובה ענקית. זכיתי למסע לתוך עצמי ולסגירת מעגל - העובדה שהגעתי לפה כקצין זה סוג מסוים של התרסה. סבא שלי הגיח בחלום כדי להציל את אבי והנה ניצלנו".
היא קמה, והמשיכה ללכת
ביום החמישי למסע, מגיעים חברי המשלחת למחנה אושוויץ בירקנאו - מרחק שעה נסיעה מקרקוב. מחנה ההשמדה, שהפך לסמלה המובהק של השואה, יחתום בעבורם את המסע. למרבה הפלא, הצריף שבו התקיימו אולי יותר מכל נורמות רגילות של חיים, היה ביתן השירותים. שלוש שורות ארוכות של ספסלי בטון נמתחות מצד אחד לשני. בתוכן, במרחק של יותר מ-15 סנטימטרים אחד מהשני, נפערים פירים עגולים, ששימשו אסלות.
בשירותים מתחילה סגירת המעגל של סיפורה של אימו של הרב. "היא סיפרה", הוא אומר בקול חנוק, "שיום אחד בלילה הלכה לשירותים, החליקה בשלג, וכשהגיעה לטוילט היא הייתה כל כך צנומה שנפלה פנימה. אף פעם לא הצלחתי לתאר לעצמי את גודל הכאב והבושה, והיום אני מבין למה היא מתרחצת שלוש פעמים ביום", הוא אומר. בתום הסיור בצריף, ממשיך הרב לצריף 9, בלוק אחד מיני רבים במחנה הנשים הראשון שנפתח בבירקנאו. הוא סורק את דרגשי העץ הנרקבים ודמעות זולגות מעיניו. "הם היו משפחה של 11 נפשות", הוא מספר, "שתיים נפטרו ממחלות עוד בגטו, ולאושוויץ הם הגיעו תשעה. מהתופת הזו ניצלו ארבע בנות, אחת מהן אימי. בבית לא היו דיבורים, פה ושם ברח להן סיפור, וכשהבינו מה אמרו נצרו את לשונן. אחד מהם ששמעתי, הוא מצעדת המוות. אימי, שנשברה, התיישבה בצד הדרך. קצין גרמני שניגש אליה, אמר לה - קומי, את עוד צעירה. אם לא אני, יבוא מישהו אחר ויירה בך. והיא קמה, והמשיכה ללכת".
בצעידה צבאית יוצאת המשלחת ממסילת הרכבת, התחנה האחרונה בחייהם של למעלה ממיליון יהודים. הנסיעה לשדה התעופה שקטה. כל אחד, ספון במושבו, מביט מהחלון, וחושב. מבחינה טכנית, המסע תם, אולם הדרך רק מתחילה. אחד מבטיח להקליט את עדות סבו, אחרת נשבעת להתגייס למען אימוץ ניצולי שואה ואחד נוסף מבטיח שהשנה, ביום השואה, יספר את שעבר עליו במסע למען יידעו חייליו מה ראה. רק סטרץ יושב, לראשו כובע פליז שחור ומחמם, ועל פניו נסוך חיוך. "נסעתי", הוא אומר, "מבלי שידעתי איך ישפיע עלי המסע. והנה, צעדתי בגיל 80 פלוס עם צבא יהודי שלי בפולין. ואני מאושר. זו הייתה הנקמה שלי, זה היה הניצחון של כולנו".
אנשי הצבא הנוסעים למשלחות "עדים במדים" נחשפים, לצד הביקורים במחנות ההשמדה, לתרבות היהודית העשירה שחיה פעם בפולין. בתולדות יהודי פולין נרשמו לא מעט הישגי תרבות במשך מאות שנים. בפולין פרחה תרבות יהודית לאומית, בתחומי ספרות ביידיש ובעברית, בתיאטרון ובקולנוע. בפולין קמו גם תנועות נוער ציוניות.
השנה, נחוגה "שנת פולין בישראל" - שיתוף פעולה בין ישראל לפולין במסגרתו מתקיימת גם עונת תרבות ישראלית בפולין. לישראל הגיעו יוצרים פולנים מתחומים שונים, להציג לישראלים את יצירותיהם. גם השירות הבולאי החליט לתרום את תרומתו: הנפקה של בול המוקדש לדמות מיוחדת בהיסטוריה המשותפת של פולין והיהודים שחיו בה.
הדמות שנבחרה להיחקק על הבול היא ברק יוסלביץ' - לוחם יהודי, שנכנס לפנתיאון הגבורה הצבאית בפולין. הוא לקח חלק במאבק העם הפולני לעצמאות ב-1794, והקים גדוד פרשים - שהוא למעשה הגדוד היהודי הלוחם הראשון מאז מרד בר-כוכבא. גדודו של יוסלביץ' הגן על וורשה מפני הכובש הרוסי, ורבים מחייליו נפלו בקרב. יוסלביץ' עצמו נפל בשבי, אך הצליח לברוח ממנו.
התמונה שעל הבול, שהוא פרי הנפקה משותפת של פולין וישראל, צוירה בידי יוליוש קוסאק בשנת 1893. היא מציגה את יוסלביץ' רוכב על סוס בראש חייליו, כשהוא יוצא לקרב האחרון בחייו נגד הצבא האוסטרי בשנת 1809 ליד העיירה קוצק.
יוסלביץ' נקבר במקום נפילתו סמוך לקוצק, וליד קברו יש מצבה לזכרו. סיפורי גבורתו נלמדות באקדמיות הצבאיות בפולין. בדברי ההספד לזכרו, נאמר בין השאר: "אתה הראשון שנתת דוגמה להחייאת גבורתו של עמך ולהחייאת דמותם של האבירים שאת מותם ביכו בעבר בנות ציון".
"דמות יהודי רכוב על סוס ובידו חרב שלופה לא היתה, בלשון המעטה, המופת אליו נשאו עיניהם רבנים, סוחרים ובעלי מלאכה בערי פולין ועיירותיה במאות ה-18 וה-19", מסביר סא"ל זהר ולוסקי, רע"ן חינוך בזרוע היבשה, שכתב מאמר אודות יוסלביץ'. "והנה, בשלהי ימיה של מלכות פולין העצמאית, מופיע לוחם יהודי שנוטל חלק במלחמת הפולנים על עצמאותם הפוליטית. אין מדובר בעוד חייל מן השורה כי אם מפקד גדוד העומד בראש חייליו היהודים".
|
|