"הצוות האוירובטי" - בשביל מה?
אין לי שום כוונה להרגיז או ליצור פרובוקציה בגרוש. אבל, רציתי לשמוע, ואולי להבין, מדוע צריך את "הצוות האוירובטי של ביה"ס לטיסה".
אוירובטיקה, מבחינתי, משולה לאקרובטיקה. מי שרוצה אקרובטיקה - שיילך לקרקס. וצבא אינו קרקס. לפני ההתנפלות עלי - אני רוצה לומר שאני מכיר בחשיבות המסורת החיילית והיחידתית, בכך שיש בביצועים המרהיבים הללו תוספת למוראל הלאומי והצבאי, שיש כאן אולי תמריץ תחרותי חיובי בתוך חה"א, שזה חלק מסורתי מכל סיום קורס טייס, אבל...
מה קורה לצופה - כשהוא מסתכל? ומה הוא שומע מהקריין? שהם טסים במרחק מזערי זה מזה, שנדרש דיוק כמעט על-אנושי כדי להטיס ככה, ועל כורחו, הצופה מרגיש מתח מסויים. בכ"ז, בערך מטר או שניים זה מזה, מטוסים די ענתיקות (מתוחזקים א' א' , יודע), מספר 2 רואה הרבה עשן, שאולי קצת מטשטש את ראייתו.. בקיצור - מתח. כמו... בקרקס. רק שבקרקס יש רשת בטחון - ופה - אין. אז זה מעורר כבוד והערכה רבה, נוטע אולי תחושת בטחון ביכולותיהם של הטייסים, אבל בעיקר, שוב - מעורר מתח. אבל המתח הזה הוא - לא יעזור - בגלל הסכנה. בגלל הסכנה שיתנגשו.
סליחה שאני יורד לרמת האפצ'י, אבל כל נהג, נדמה לי, מכיר את הקטע שבו בנסיעה, פתאום "בא לו אפצ'י". אלרגיה, סיבה לא ברורה אחרת. אז מתעטשים, העיניים נעצמות, הידיים אינן יציבות...(רפלקס, אין מה לעשות. אין אדם שיכול להשאיר עיניים פקוחות באפצ'י, וגם הידיים זזות..) תקנו אותי - אבל נדמה לי שאפצ'י תמים יכול לתת סטייה של יותר מכמה סנטימטרים במבנה המהונדס למופת הזה.... וטייסים - עם כל יכולותיהם, אינם סופרמנים, אינם חסיני התעטשויות, שלא לדבר על פורענויות מכניות או ביולוגיות אחרות, שיכולות לקרות גם ב"מפגני עצמה" אחרים - אבל טווח תיקון הטעות שם הוא רחב יותר.
אני יודע שגם בצבאות אחרים קיימים צוותים כאלה, אני גם יודע שאצלנו לא "משתוללים" בדאווינים של לטוס בנתיב התנגשות ואז לחמוק זה מזה בשנייה האחרונה - בהצלחה (או שלא, כפי שראינו בצוות האיטלקי, נדמה לי, לפני כמה שנים).
אני גם בטוח שיש מי שדואגים ל"בטיחות" וזהירות, ושהחבר'ה האלה מתאמנים על חשבון זמנם חודשים ארוכים, וגורמים להרבה גאווה, אבל, בעצם - בשביל מה? הרי באזזז אחד של מטוס קרב במפגן המופתי שהיה היום, והצילומים למטה יעידו - אינו פחות מרשים, אולי אפילו יותר, אבל הוא אינו מסוכן במידה כזו. הוא יכול לנטוש, אתם יודעים.
אולי שווה לחשוב על דרכים אחרות למלא את הפונקצייה הזאת של הצוות האוירובטי - הן במפגנים, והן בסיום קורס טייס, שלא יהיו כל כך מסוכנות?
אשמח לשמוע את דעתכם, אשמח להשתכנע שטעות בידי, ושהעסק אינו מסוכן כמו שנראה למי שאינו טייס.
וכמובן - הרבה הערכה לכל טייס מהצוותים האלה, ותמשיכו להכשיר את הטייסים שלנו הכי טוב שאתם יכולים, אבל באמת - לא נראה לי שאנחנו צריכים אקרובטיקות מסוכנות כדי לדעת, להעריך, ולומר תודה.
|