13-06-2009, 21:52
|
|
|
חבר מתאריך: 24.09.06
הודעות: 2,222
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
מדהים.
הוא שואל בדיוק את אותה שאלה שנשאלה פה לא מעט פעמים (גם על ידי) ורק לעיתים רחוקות נענתה בתשובה שהיא לא "נמשיך לעד במצב הקיים", בד"כ עם התוספת "וזה כמובן באשמתם".
יש פה מישהו שמעוניין להרים את הכפפה?
לא במילה או שניים (אבל כמובן שאני לא מצפה לתחזית מדוייקת) אלא קווי מתאר לפתרון, עם רציונל מאחוריו.
|
שאלה רצינית שמגיעה לה תשובה רצינית.
אז קודם כל, אין לי פתרון.
אבל, אם להציע לפחות ניתוח של הבעיה כמיטב יכולתי אז זה בערך כך (לדעתי כמובן);
את המצב הנוכחי לא ניתן לקיים לנצח. הצלחנו, בצפורניים, לקיים אותו במשך ארבעים ושתיים שנים רק כי הכרזנו עליו כמצב זמני והזמניות של המצב היא הדבר היחיד שמונע מאיתנו להפוך רישמית למדינת אפרטהייד!
לאורך זמן יש רק אלטרנטיבה מעשית אחת לפתרון של שתי מדינות והוא מדינה אחת לשני עמים. קליטת מליוני ערבים במדינה אחת, עם או בלי מתן זכויות אזרח מלאות, היא הסוף של מדינת היהודים. אפילו אם (וזה לא המצב אבל בוא נקצין לצורך הויכוח) יהיה רוב יהודי מוצק של 20% היינו 60% יהודים לאומת 40% ערבים. גם מצב כזה של יחס של 6/4 לטובתינו הוא מדינה דו לאומית במתכונת לבנונית. ניתן לקיים מדינה כזו, וגם זה באופן זמני בלבד, אך ורק בשיטות אפרטהייד ודיכוי קשות בהרבה מכפי שראינו עד עכשיו.
מדינה כזו תעמוד בפני סנקציות בינ"ל חמורות מאוד, תיקרע מבפנים כשקבוצות גדולות, חזקות ומשפיעות בחברה היהודית יתנגדו בתוקף למשטר כזה, וסופה להתמוטט (שוב, הדוגמה מדרא"פ רלוונטית שכן זה בדיוק מה שמוטט את המשטר בפרטוריה, שילוב של סנקציות בינ"ל ובקיעים בחברה הלבנה שחלקים גדולים בה איבדו את האמונה בצידקת הדרך).
במיקרה הטוב ביותר נקבל דרא"פ, במיקרה הפחות טוב זימבבואה ובהיתחשב ברמות הפאנטיות במזה"ת, לדעתי, זה עוד עלול להיות רע הרבה יותר.
מצד שני, ובהיתחשב בנסיון העבר הקרוב, יציאת כוחות צה"ל מהגדה משמעותה עלולה מאוד להיות רקטות על גוש דן. נכון אמנם שמוסרית המדינה מחויבת לשדרות בדיוק כמו שהיא מחויבת לת"א אבל מעשית לא זה המצב ואיום בסגנון שדרות על גוש דן יש לו השלכות חמורות הרבה הרבה יותר על מצב ישראל ממה שקורה כרגע בעוטף עזה.
כמו כן גודל ומבנה הגדה המערבית עלול להקשות עוד יותר מבעזה, חסימת הברחות נשק, במיוחד אם תחול הרעה ביציבות השלטון בירדן.
בניגוד לעמדתם של כמה, וכפי שכבר כתבתי בעבר בפורום הזה, ישראל, על ממשלותיה השונות, ניסתה המון דרכים ושיטות להתמודדות עם השטחים. ניסינו לעודד הנהגות מקומיות (ועדות הכפרים), אלטרנטיבה איסלאמית בשנות השמונים (אסון מוחלט), יבוא הנהגה מחו"ל (עוד אסון), נסיגה חד צדדית (עוד כשלון) ובחירות שונות ומשונות כולל, לאחרונה ובלחצם של ידידנו הטובים בממשל בוש, בחירות בהם השתתפו גם האיסלמיסטים (ושוב, אסון).
באופן עיקבי צורת ההסדר היחידה שהוכיחה יציבות ביחסינו עם שכנינו היתה כשהתקיימו שני תנאים, ניתן היה להגיע להסכמה טריטוריאלית ובצד השני עמדה הנהגה שהיה לה הרצון הפוליטי לקיים את ההסדר והכוח לכפות את רצונה על אנשיה. שני התנאים הללו פועלים ביחסינו עם ירדן ואם מצרים.
יש שתי וריאציות נוספות למצב הזה והן סוריה ולבנון;
עם סוריה אין לנו הסכמה טריטוריאלית אבל יש בצד השני הנהגה שיכולה לכפות את רצונה וכרגע לדעתה עדיף שקט על הגבול. השקט הוא אגב מדומה כי סוריה כבר שנים מנהלת נגדנו מלחמת פרוקסי בלבנון.
עם לבנון המצב הוא הפוך; אין לנו סכסוך טריטוריאלי (בוא נתעלם מהפארסה החיזבאלית של מוות שבעא) אבל אין בצד השני הנהגה שיש לה את הכוח לכפות קיום הסדר בצד שלה (ממשלת לבנון) או הרצון לקיים הסדר שכזה (החיזבאללה).
עם הפלסטינאים לא מתקיים אפילו אחד משני התנאים. אין הסכמה על טריטוריה ואין לא הרצון ולא היכולת בהנהגה לכפות קיום הסכם שכזה על האכלוסיה.
רק שתי הפרוטות שלי, אשמח לתגובתך שכן דעותיך, כפי שהן באות לידי בטוי בפורום הזה, מכובדות ומענינות לדעתי.
_____________________________________
Reality is that which, when you don't believe in it, doesn't go away.
Peter Viereck, 1916-2006
|