לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 29-08-2009, 21:54
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
אדריכלות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "[לא שאנחנו פולשים לטרטוריה של מישהו, אבל...] "ההסטוריה של האדריכלות" - ספר אינטרנטי:"

אתחיל בפלסף קל: היתרון הגדול, שהוא גם החסרון הגדול של הרשת, היא הקלות הכמעט מוחלטת של כל אחד לכתוב כל דבר.
כל מי שרוצה, בהוצאה אפסית לחלוטין, יכול לכתוב ספר באינטרנט. על מה שבא לו. לעומת זאת - להדפיס ספר בבית דפוס, לעבור סלקציה של לקטורים בבתי ההוצאה, לעמוד בהוצאות הכבדות, להתמודד על אהדת הקהל מול ספרים אחרים - כל אלה דורשים מאמץ עילאי, קשה ומאתגר. אתה צריך להיות מקצוען ובר סמכא כדי לכתוב ספר מודפס. כל קשקשן יכול לכתוב ספר דיגיטאלי ו/או להתפלסף ברשת.
אני לא מכיר את הילה ברלינר, ואני לא משוכנע ששמעתי עליה קודם לכן. ייתכן, ואף סביר, שהיא ידענית גדולה, ובטח גדולה ממני. בעיון ראשון של הספר/בלוג שלה, היא אכן רחבת אופקים, אם כי לא תמיד מובנת ולא תמיד מסבירה את מה שבעיני חשוב. היא להוטה מדי לצטט אחרים במקום להעמיק ולהסביר, ולהערכתי זו חולשתה.
אם מישהו באמת מתעניין בנושא כה רחב כמו ההיסטוריה של האדריכלות, ייטיב ויעשה אם יקנה ספר, ולא יקרא מהמסך הביתי. ולו רק בגלל שהרבה יותר קשה לכתוב ספר מאשר בלוג, גם אם מדובר באותו מספר מילים.

ולשאלת מילאנו - גותי. לחלוטין. למה?

הרנסאנס איננו "התקופה שבאה אחרי הגותית". הוא שברה של הגותיקה. זה ניתוץ של כל מה שהגותיקה ניסתה לעשות. אין גותי/רנסאנסי, כפי שעולה מהשאלה, כי הם דבר והיפוכו. אם אפשט את ההבדלים בין השניים יהיה זה כך:

הגותיקה היא אומנותו של הפונקציונאליסט המאמין. תן לו משימה, הגדר לו מטרה, והוא יבצע אותה. בין אם זה כלא, מצודה, ארמון או קתדרלה. הם לא יהיו דומים זה לזה, כיון שהם לא משרתים את אותה מטרה. הקתדרלה, למשל, היא משימה קשה אך פשוטה: טע בהם יראת השם. זה מה שהקליינט של בונה הקתדרלות אמר לו לעשות, ומכאן ואילך הוא עשה רק את זה. הוא בנה מבנה חד-תכלית. מבנה שכל כולו מיועד למטרה אחת בלבד - לטעת בבורים את יראת השם, כשהדגש הוא על יראה.

הרנסאנס, לעומת זאת, היא אומנותו של הנהנתן. אל תבלבל לו את המוח עם משימות - תן לו לשחק. לשחק בצורות, בפרופורציות, ביופי, תן לו להעריץ את עצמו ואת יצירותיו. תן לאגו שלו להמריא. כשארכיטקט של הרנסאנס בונה כנסיה, היא תהיה יפה, נעימה, מחניפה לבוניה - הקליינטים והארכיטקט גם יחד. היא כמעט שלא תדבר על האלוהים, אלא רק על האדם שבא להתפלל. זה לא פחד, אלא תענוג.

עזרתי?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 31-08-2009, 19:22
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
הנה קישור לספר מודפס בהוצאת זמורה ביתן שהועלה חלקית בגוגל-ספרים
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "אדריכלות"

http://books.google.co.il/books?id=...page&q=&f=false

ואם כבר - אז עוד שאלה: "רנסנס וחילוניות". האם אדריכלי הכנסיות, מעטריהן וציירי התקופה - חשפו משהו מהשקפתם הדתית האישית? אסביר למה כוונתי. הם עשו עבודתם היטב ומילאו את כל רצונותיו של הלקוח שהיה הכנסיה או הפטרון התלוי בכנסיה. אבל האם בקרב האמנים שהיו גם אומנים עלו הרהורים מרדניים בדבר נחיצות הדת ובעיקר הממסד הדתי? האם מישהו מהם העלה הגיגים לא של כפירה חלילה אלא כדי הרהור וסמני שאלה או ניצוצות פרוטסטנטיים? האם מישהו הכניס את פקפוקיו ליצירתו?
_____________________________________
http://www.youtube.com/watch?v=RTf09_AuwrE&noembed

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 01-09-2009, 17:08
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
אם השאלה עוד רלבנטית
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "הנה קישור לספר מודפס בהוצאת זמורה ביתן שהועלה חלקית בגוגל-ספרים"

כשכולם עוסקים היום בהתלהבות בפולין...

רנסנס וחילוניות? צריך לזכור שלא היה דבר כזה. החילוניות, כפי שאנו תופשים אותה, לא נולדה אלא במאה התשע עשרה. הדגם הרנסאנסי של החילוניות היה אהבת השם, במקום יראת השם. ואל תבוז להבדל - הוא עצום.
הרנסאנס אמר, בעצם, שלאחר ימי הביניים, כאשר האמונה באל היא כבר עובדת יסוד, לא צריך יותר לעשו בוווו כדי שאנשים יאמינו. די עם זה. עכשיו, הם אמרו, אנחנו מאמינים בלב שלם - ואם כך בואו נתנה אהבים עם השם יתברך. בואו נתפלל אליו במקום שגם אנחנו נרגיש בו בנוח, ולא רק הוא.
מכל זה נולדה הכנסיה הממורכזת.
לשם כך חייבים להתבונן בתכנית של כנסיית צלב רומנסקית/גותית: במקום החשוב ביותר, המקום בו ציר האורך פוגש את ציר הרוחב, ששם יש כפה גבוהה - לא קורה כלום. זה המקום של היראה הגדולה, המקום הענק שאליו כולם מתפללים אך איש לא שוהה בו. שם הפ-ח-ד.
אדריכלי הרנסאנס, מעבר לעובדה שניסו לשוות לכל המקום פרופורציות נעימות, וקישוטים נאים, והגיון מתימטי - ניסו גם לשים את האדם במרכז. התחיל בזה בראמאנטה, שהתבקש ע"י האפיפיור לבנות בזיליקה לפטרוס, והציע בגאונות בזיליקה ענקית, אך ממורכז. האדם במרכז. אין כיוון, אין ציר ארוך. יש רק ציר קצר מאונך לציר קצר, והמון המון מקום (ודגש) במרכז. דווקא שם, היכן שקודם שכן רק אלוהים, ישכנו מעתה אנשים.
הנה התכנית של בראמאנטה לבזיליקה:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

אלא שבראמאנטה לא הספיק לבנות, ומת. יורשו בתפקיד האדריכל האפיפיורי היה אחד בשם מיכלאנג'לו. הוא די גנב לבראמאנטה את התכנית, קצת שיפר אותה, ובנה כך את הקתדרלה. אלא שלימים - כאשר התחדד הריב בין הקתולים לפרוטסטנטים, והקתולים התבצרו בשמרנותם - אחד הצירים הוארך, והבזיליקה חזרה להיות צלב עם זרוע אחת ארוכה. אגב - זה עדיין לא מפריע לבזיליקה הענקית הזו, מרכז הואתיקן, להיות בו זמנית גם ענקית וגם נעימה. היא ממש לא מפחידה.

הנה כמה תמונות מתוכה:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

אבל הכנסיה הרנסאנסית היפה מכולן היא בטודי, עיר קטנה שבה נבנתה כנסייה ממורכזת "כמו שצריך", והתחושה בה היא באמת נפלאה.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

כתבתי קודם שאחד הצעדים המהפכניים של אדריכלי הכנסיות בתקופת הרנסאנס היה ההגיון המתמטי שהם השתמשו בו. שוב - אל תקל ראש בזה. הם ניסו לייצר פרופורציות שניתן להבין אותן. וזו היתה מהפכה, בעולם קודם שבו ה"אל תחקור במופלא ממך" היה הלך הרוח הכמעט יחידי. החזיתות שלהם היו מין כתב חידה גיאומטרי גדול, שהופנה לבינה של המסתכל, ולא אל תת המודע שלו. עידן הבינה.

ואסיים עם התיחסות לרפורמיסטים ופרוטסטנטים. אנחנו כבר מדברים על הבארוק, כאשר הקתולים מדברים על כוח, גאווה, עושר ופאר. הפרוטסטנטים דברו על צניעות וקצת על שוויון. על זה נסוב היה הויכוח הארכיטקטוני, ולא על מה שכתבתי קודם.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 03-09-2009, 06:35
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
תהיה בעניני כיפות:
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "אם השאלה עוד רלבנטית"

בקישור אותו צרפתי מצוטטים דברי שבח על כיפת קתדרלת פירנצה.

ממה שהצלחתי להבין כהדיוט מהכתוב - בניית קשתות אבן הייתה טכניקה קדומה שאומצה ברנסנס ושוכללה לידי בניית כיפות אבן גדולות. מצויינת שם מובאה לפיה [פחות או יותר] לא האמינו הרומאים כי ניתן להשתמש בטכניקה שכבר היית בידיהם לבניית כיפות גדולות ולכן לא עשו זאת.

אהה! אמרתי לעצמי. הרומאים המחריבים ועוכרי השמחות הללו לא היו מסוגלים לבנות כיפות אבן. ידעתי שלא ניתן לסמוך עליהם!

אבל אז העלת תמונה מהאמבטיה של הורדוס בהרודיון...

[ואם כבר פירנצה וקתדרלות - ציינת כי ברנסנס נטו ליצור צלב יותר סימטרי בבניית הקתדרלות. האם המימדים הלא סימטרים בעליל של הצלב של פירנצה 153X38 מקורם בבניה שטרם רנסנס?]
_____________________________________
http://www.youtube.com/watch?v=RTf09_AuwrE&noembed


נערך לאחרונה ע"י .ישראלה היפהפיה בתאריך 03-09-2009 בשעה 06:38.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 03-09-2009, 18:40
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
איך עושה כפה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "[לא שאנחנו פולשים לטרטוריה של מישהו, אבל...] "ההסטוריה של האדריכלות" - ספר אינטרנטי:"

הכפה היתה מוכרת היטב לרומאים. מה שהם לא ידעו זה להציב כפה על חדר מרובע, ואת זה רק הביזאנטים למדו. הבעיה בבניית כפה, כפי שכתבתי בסוגייה שקראתי לה "איך עושה קשת" היא כפולה:

א. הכפה לוחצת על הקיר, שעליו היא רוכבת, גם כלפי מטה וגם לצדדים. ככל שהכיפה גדולה יותר, צריך לתמוך את הקיר חזק יותר, כלפי פנים החדר (הלחץ של הכפה הוא כלפי חוץ). זה אומר שבחדר עם כפה ממש גדולה, צריכים חצאי כיפות שיישענו מבחוץ על כל קיר, או קירות מאד עבים, או - וכאן ההתיחסות לבגירה - מלט. המלט הופך את הכפה לגוש מונוליטי, שלוחץ רק כלפי מטה.

להמחשה: דמיינו אשה שמנה על סקטים. אווופס, הנה היא עושה שפגט. זה לא קורה לבן שלה, בן השש-עשרה, כי הוא מפעיל את השרירים ומונע מהרגליים להפתח. זה המלט של הכפה. יש גם, כאמור, פתרונות אחרים וניתן לבנות כפות יפות גם בלי מלט (אם הקירות עבים מאד, או נתמכים מהצדדים). הכנסיה הצלבנית של סנטה אנה, ליד שער האריות בירושלים, נושאת כפה הגונה, ללא מלט. הקירות והעמודים העבים מאד מאזנים את הלחצים הלאטרלים (הלחץ הצידה). וכזכור ימי הביניים של הצלבנים היו אחרי הרומאים ולפני הרנסאנס.
אבל זו רק אחת מהבעיות.

ב. הבעיה האחרת היא הפיגומים. כדי לבנות כפה, צריך פגום מלא שיתמוך את כל האבנים, עד שמניחים את האחרונה. אם הכיפה גדולה, והיא רוכבת על גג שמלכתחילה הוצב נורא גבוה - צריך לבנות מערכות פיגומים מטורפות לחלוטין. והכי נורא - קוטר החור, שעליו תרכב הכפה, לא יכול להיות גדול יותר מאורך קורת העץ של הפיגומים. חיבור של כמה קורות, זו לזו, לא יעמוד בעומס.

בשלהי ימי הביניים, עוד בטרם נולד הרנסאנס, בנו בפירנצה קתדרלה ענקית, עם חור ענקי לכפה ענקית. בנו - וכשהגיעו לכפה הם גילו שהם לא יודעים איך לבנות אותה. החור גדול מדי, הגג גבוה מדי, המשקל של הכפה יהיה כבד מדי. ניסו כמה פעמים, וזה לא הצליח. כל איטליה התפוצצה מצחוק.

בחור צעיר, בשם ברונלסקי, הציע ללמוד מהרומאים הקדמונים טכניקות בניה. הוא הצליח. הוא מתח שרשרת ברזל סביב בסיס הכפה, שמנע את "ההתפוצצות" של הבסיס כלפי חוץ; הוא מצא שיטה של כפת צלעות שיודעת לתמוך בעצה, בהיותה כפולה; הוא המציא הנחת אבנים כמו קשקשי דג שמונע מהן ליפול; ולבסוף - על אף עול ימיו, הוא עשה את זה. איטליה השתתקה, והצבע חזר ללחיי הפלורנטינים.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

ברונלסקי, שהפך לסלב, עשה עוד שני דברים חשובים: הוא הראשון שמצא דרך מדעית לצייר פרספקטיבות, והוא הראשון שהפך את הלמידה מהרומאים לאידיאולוגיה. עכשיו, עם כפה חדשה על הדואומו (אני מדגיש - הדואומו של פירנצה היא תוצר של ימי הביניים. הכיפה מבשרת את בוא הרנסאנס), עם ציורי פרספקטיבה, ועם הערצה מתחדשת לחכמת הקדמונים אפשר לפצוח ברנסאנס.

הנה רישום הפרספקטיבה הראשון, של ברונלסקי, שאפשר לאדריכלי הרנסאנס שהגיעו אחריו לדמיין את "חלל" שהם עצבו, להמחיש אותו לקליינטים, ולהורות לבנאים איך לבנות אותו.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:21

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר