|
25-09-2009, 09:44
|
|
|
|
חבר מתאריך: 03.04.02
הודעות: 1,320
|
|
|
ושוב "השומר" בכותרות
[SIZE=2]כתבה בעיתון הארץ :
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1116754.html
היסטוריון שמצא את אנשי השומר כיעד להשתלחות חסרת פשרות באיצטלה של מחקר המצביע על הארגון כולו כעל ארגון פשע ופרוטקשן שעסק בסחיטת איכרים ורדיפת ערבים. מחקר שמתבסס על מעשיו של אדם אחד שאינו מופיע כלל ברשימות חברי השומר ושמצא את מותו במוסד לחולי נפש.
עד כמה נמוך ניתן לרדת תוך חיפוש כותרות על ידי ניפוץ מיתוסים![/SIZE]
שיעור היסטוריה | מחקר חדש מגלה שאנשי ארגון "השומר" ניהלו מערכת של פרוטקשן וטרור
מאת תום שגב
מחקר חדש מנפץ את המיתוס לפיו ארגון "השומר", שהוקם לפני מאה שנים ושמר על שדות האיכרים היהודים, טיפח יחסי שלום עם האוכלוסייה הערבית
תגיות: השומר, היסטוריה
מקובל לראות בארגון "השומר" שנוסד לפני מאה שנים בכפר תבור, את גלגולו הראשון של צה"ל. הארגון שעסק בשמירה על שדות האיכרים נהנה מיוקרה היסטורית, בין היתר בזכות הנטייה המיוחסת לחבריו לטפח יחסי שלום עם האוכלוסייה הערבית. השומרים למדו ערבית, חבשו כאפיות לראשיהם, דהרו על סוסים ובישלו קפה בפינג'ן.
הבעיה היא שכמעט כל הידוע כיום על הארגון, מבוסס על זיכרונות שהעלו חבריו, על פי רוב שנים רבות לאחר שהארגון חדל להתקיים. ארכיון השומר נעלם וכך נותר רק המיתוס שיצרו חבריו.
ד"ר גור אלרואי, מרצה בחוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה, איתר באחרונה חומר תיעודי לא מוכר המגלה שאנשי השומר התייחסו אל האוכלוסייה הערבית בברוטליות. בעימות עם ההיסטוריוגרפיה הרשמית, הטוענת שהשומר ביקש לאמץ את אורח החיים ודפוסי התנהגותם של הערבים, אלרואי מתאר מערכת יחסים אדנותית, לרבות השפלות, התעללויות ומעשי ונדליזם. השומרים מצטיירים בתוך כך כבריונים אלימים.
חלק ניכר מהתיעוד מצא אלרואי בארכיון העיר רחובות, וחלק עולה ממסמכים המתעדים את תהליך הכנתו של "ספר תולדות ההגנה" - האפוס הרשמי הגדול והמצונזר בקפידה שמשרד הביטחון וההסתדרות הציונית החלו לפרסם ב-1954. לפי המסמכים שחשף אלרואי, השומרים עסקו במעין "פרוטקשן" וטרור, גם נגד מעסיקיהם, האיכרים היהודים, לרבות איומים ברצח. המתיחות בין השומרים לאיכרים נבעה בין היתר מדרישות השכר של הראשונים, ונחשבת אבן הפינה של העימות היסודי בפוליטיקה הישראלית, בין השמאל לימין.
מאמרו של אלרואי שופך אור חדש בעיקר על מקורות הסכסוך בין הציונים לפלסטינים. ב-25 ביוני 1913 שלח האיכר סמי טולקובסקי מרחובות מכתב זועם לוועד המושבה ובו תלונה על התנהגותו של השומר אליעזר פינקלשטיין אל הפועל הערבי שלו. "חובתי כאדם וכרחובותי למחות בכל תוקף על תופעות מסוימות השוררות בזמן האחרון במושבה שלנו, שלא רק מסכנות את היוקרה שלנו, אלא מעל הכל הם מהווים פשעים חמורים נגד האנושיות", כתב טולקובסקי בגרמנית ותיאר כיצד כמה מאנשי "השומר" מכים את הערבים בשוטים, ללא סיבה, "כאילו מדובר בכלבים ולא בבני אדם". טולקובסקי הוסיף: "דווקא אנחנו היהודים, שסבלנו מרדיפות והתעללויות במשך אלפי שנים, דווקא אנחנו היהודים, שגבנו שח ממכות העמים, חייבים בקורטוב של אנושיות בכדי לא להכות בשוט בני אדם בלתי חמושים וחפים מפשע".
לדברי אלרואי, בארכיון רחובות שמורים מסמכים המתעדים מקרים רבים מעין אלה. מבקרים מחו"ל, בהם הסופרים דוד פרישמן ואחד העם, תיארו מצב דומה, לרבות הקמת מחסומים, סגר והגבלות תנועה. פרישמן הזהיר שיום יבוא, השכנים הערבים יתעוררו "ויקחו את נקמתם", כפי שכתב.
ההתנהגות הבריונית של השומרים היתה אחד הגורמים שהניעו את האיכרים לסלקם. שאול אביגור, מראשי מערכת הביטחון הישראלית ואחד העורכים של ספר תולדות ההגנה, ציין: "יש לזכור שגברים אלה, רבים מהם רווקים, היו ברובם אנשים קשי עורף, בעלי אמביציות ונתונים בקושי לריסון ומשמעת". לפי דבריו, זו היתה חבורה שוביניסטית והיו בה גילויים של גסות כלפי נשים. הם כינו אותן ביידיש "נערות משרתות".
אחד השומרים הקיצונים ביותר היה מיכאל אבנר שפאל; הוא סבר שגנב (ערבי, מן הסתם) הנתפס בכרמי המושבה - דינו מיתה, שכן לא מאיכרי המושבה גנב, כי אם מפרי עמלו של העם היהודי. שפאל יצא למלחמה באיכרים על שהעסיקו שומרים ערבים ואף הקים תא טרוריסטי בשם "נכדי פנחס". בכרוז שהפיץ בין האיכרים הזהיר אותם שהם עושים מעשה של בגידה וקבע: "אם אטומה אזנכם שמוע את קול אדוני המדבר מפי טובי ספרנו - יישמע לקול הפצצה של הבומבה הראשונה".
בסופו של דבר, כותב אלרואי, לא הוטלו פצצות, אך הרטוריקה של דם, אדמה, בגידה, רצח וכבוד לאומי העלתה את הסכסוך היהודי ערבי מסכסוך מקומי בין חקלאים יהודים לחקלאים ערבים, לפסים לאומיים ואפילו לאומניים.
שמו של שפאל לא נכלל ברשימה הרשמית של חברי "השומר" שפורסמה לימים והוא הועלם מהזיכרון הקוקלטיבי של הארגון כלא היה. זה לא קרה בשל עמדותיו, אלא מפני שירד מהארץ לאחר מלחמת העולם הראשונה, אושפז בבית חולים לחולי נפש בווינה וכעבור זמן קצר שם קץ לחייו בתלייה.
מאמרו המרתק של אלרואי מתפרסם בגיליון החדש של כתב העת "קתדרה" שמפרסמת יד בן צבי. זה מעניין גם מפני שיצחק בן צבי, נשיאה השני של המדינה, היה אחד ממייסדי "השומר".
|
|