מדגים טכנולוגיות יפני שאולי יהפוך לאב טיפוס של מטוס קרב עתידי של יפן, עלה פעם או פעמיים בפורום, אבל כדאי להקדיש לו אשכול משלו, במידה ויהיו עדכונים נוספים.
Flight International פרסם אתמול כי לפי מקורות בתעשייה, פרסמה יפן RFI עבור מנועי סילון בשביל שני אבי טיפוס בתוכנית ATD-X.
ציטוט:
Japan is interested in engines in the 10,000-20,000lb thrust class (44-89kN), and has a long-list of candidates on which it is seeking information, the sources say.
These include the General Electric F404 used to power the Boeing F/A-18 Hornet, Snecma's M88-2 for the Dassault Rafale and Volvo Aero's RM12, integrated with the Saab Gripen. Its search even contains the Gas Turbine Research Establishment GTX-35VS Kaveri, still in development for India's Aeronautical Development Agency Tejas light combat aircraft
תזכורת חזותית על מה מדובר:
-
לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן. ב-Youtube מהטלויזיה היפנית.
- תמונה של דגם עבור ניסויי שח"מ שנערכו בצרפת (סוף 2005):
_____________________________________
Experiment provides Experience. Experience fortifies Theory. Knowledge is Power.
The way is clear, the Challenge - strong. The Duty - inescapable.
We must have the facts. Common sense calls for the facts. Now.
במקום היפנים לא הייתי בונה על ה Kaveri, שבגלל העיכובים החוזרים ונשנים שלו אפילו ההודים די ויתרו עליו עוד בספטמבר 08 (ובמקומו אבות הטיפוס של ה Tejas טסים עם ה F404, וצפוי שגם 24 המטוסים הסדרתיים הראשונים יטוסו איתו).
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook