לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 04-08-2010, 18:45
  liorif liorif אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,953
ההעדפה הסובייטית לטילים בליסטיים מבוססי דלק נוזלי - על שום מה?

מלבד כמה מקרים יוצאים מן הכלל, שמתי לב שבמהלך המלחמה הקרה הייתה העדפה סובייטית ברורה לטילים בליסטיים מבוססי דלק נוזלי שנמשכה הרבה מעבר לשנות השישים ולמעשה עדיין הייתה תקפה לגבי דגמים בליסטים ימיים שנכנסו לשירות מבצעי באמצע שנות ה80 (!).
מהמקורות שברשת הבנתי שהסובייטים אכן הכניסו לשימוש את הRT-2 הקרקעי ב1969 ואת הRS-16 הימי ב1980, שניהם אמנם "מוצקים" אך זכו לפריסה מוגבלת מאוד.
הRSD-10 Pioneer אומנם היה תכנון מוצלח ומשמעותי שנכנס מוקדם יחסית בשנת 1976 אך הוא זהר בבדידותו ורק בשנת 1983 נכנס דגם "מוצק" משמעותי נוסף לארסנל הסובייטי, R-39 Rif הימי (R-29RM שנכנס אחריו ב1986 עדיין עשה שימוש בהנעת דלק נוזלי).
התאריכים המאוחרים לכניסתם לשירות של טילים סובייטים "מוצקים" משמעותיים די הפתיעה אותי בעיקר עקב העובדה שהאמריקאים החלו כבר בשנות ה60 המוקדמות לעבור לשימוש בטילים בליסטיים מבוססי דלק מוצק, כגון הפולאריס,המיניטמן והפרשינג.
האם מדובר היה בקושי ספציפי בתעשיית ייצור הטילים הסובייטית או שמא הייתה העדפה מכוונת לדגמים מבוססי דלק נוזלי? ידוע לי שבתערובות הדלקים הוכנסו תרכובות נוגדות קורוזיה כך שהבעיות בדבר האחסון הממושך ואורך זמן השיגור נפתרו מוקדם יחסית, אולם עדיין נראה לי כי דלק מוצק הוא "בגדול" אלטרנטיבה עדיפה, במיוחד בכל הקשור בהיבט הבטיחותי.
האם יש לדלק נוזלי אילו שהם יתרונות משמעותיים על דלק מוצק שבגינם משתלם היה לסובייטים להמשיך ולייצר דגמי טילים "נוזליים"? (השערת הדיוט שעלתה בי היא שאולי באמצעות השימוש בדלק נוזלי ניתן להקנות לטיל כוח דחף גדול יותר?)

בכל מקרה, אשמח לשמוע תובנותיהם של בעלי הנגיעה בעניין (טל ??) אם וכאשר ירצו ויואילו לענות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 04-08-2010, 19:12
  mars_man mars_man אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.10
הודעות: 449
דלק נוזלי יעיל יותר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי liorif שמתחילה ב "ההעדפה הסובייטית לטילים בליסטיים מבוססי דלק נוזלי - על שום מה?"

יש פרמטר הנקרא "מתקף סגולי", או באנגלית specific impulse שנותן את יעילות הדלק, כלומר כמה דחף תספק אותה כמות של דלק (למי שרוצה להתעמק - אפשר לחפש את משוואת הטילים בויקיפדיה). בדלק מוצק ערך סביר הוא 260, ובדלק נוזלי מעל 400, כך שיש יתרון גדול בדלק נוזלי לשימושים לא צבאיים. אני חושב שרוב משגרי הלווינים הגדולים מבוססים על דלק נוזלי.

יש 2 חסרונות גדולים בדלק נוזלי: 1. בטיחות. 2. זמן. בד"כ הדלק נשמר מחוץ לטיל, ומוזרם לטיל רק לפני השיגור, כך שיש תהליך ארוך מאוד לפני שיגור טיל (למשל - בסקאדים), דבר שלא רצוי בשימוש צבאי. (אני חושב שיש גם טכנולוגיות לשמירת דלק נוזלי בטיל, אני לא יודע עד כמה הם יעילות).

לגבי הרוסים - הם חשבו הרבה פחות על בטיחות ולכן הנימוק הראשון לא ממש הטריד אותם. כמו כן עבור טילים המשוגרים מ- Silo תת-קרקעי, אפשר לתדלק את הטיל בנחת, כך שגם תהליך השיגור הארוך מטריד פחות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 04-08-2010, 21:05
  liorif liorif אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,953
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי mars_man שמתחילה ב "דלק נוזלי יעיל יותר"

השאלה באמת היא אם היתרון שהזכרת אכן הצדיק את השימוש בדלק נוזלי במשגרים צבאיים, כלומר אם הכללתו שיפרה את היכולת האסטרטגית הגרעינית באופן משמעותי.

לגבי התדלוק, כפי שציינתי, המתכננים הסובייטים כבר בשלב מוקדם יחסית הוסיפו תרכובות נוגדות קורוזיה לדלקים הנוזליים שבשימוש, כך שבעיית התדלוק טרם השיגור נפתרה למעשה ולכן, בהיבט זה, לטילים מבוססי הדלק המוצק היה יתרון זניח או אפילו לא קיים. מה שכן,נראה לי שכ"עסקת חבילה" הדלק המוצק עדיף על הנוזלי שכן הוא משלב את יכולת השיגור המיידי הנ"ל עם רמת בטיחות גבוהה משמעותית
(למרות הרקורד הבעייתי של הרוסים בתחום הבטיחות, אני לא בטוח עד כמה המוניטין שלהם כ"זורקים" מוצדק).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 04-08-2010, 23:26
צלמית המשתמש של המממ
  המממ המממ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.10.01
הודעות: 8,699
Follow me...
כנראה
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "תקן אותי אם אני טועה, אבל..."

כנראה שיש תועלת שולית פוחתת גם בהינע רקטי - אחרת היינו רואים טילים יותר גדולים מה"אנרגיה" ( Энергия ) הרוסי.

לעומת זאת אין טילי דלק מוצק שמרימים משקלים כאלה.
כך שהיעילות של סוג הדלק הזה כנראה נגמרת הרבה יותר מוקדם.

הנה טבלת השוואה לטילים הכבדים:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compar..._launch_systems
(שים לב שהAres V שמופיע שם למעלה לא נבנה - ואובמה ביטל את התוכנית)
_____________________________________
_________________________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
אזהרה: משרד הבריאות קובע כי העישון מזיק לבריאות !
תראו, אפילו החייזר נהיה ירוק מזה


נערך לאחרונה ע"י המממ בתאריך 04-08-2010 בשעה 23:28.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 05-08-2010, 22:08
  מ.ק. מ.ק. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 05.06.06
הודעות: 1,834
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי המממ שמתחילה ב "כנראה"

לא מדובר רק ב-Isp מול משקל מנוע.
קיים קושי גדול מאד לייצר ולהחזיק מנועים רקטיים גדולים בעלי הודף מוצק .
הקושי העיקרי הוא מניעת סדקים. ככל שהמטען גדול יותר, יש סיכוי גדול יותר שיווצרו בו סדקים (עקב שינוע, יציקה, התפשטות תרמית וכו'). מה שהופך את העסק למסובך, בעיקר למנוע שאמור להיות מוכן לפעולה שנים רבות (בניגוד למאיצי מעבורת למשל, שמחכים חודשים בודדים).
הקושי השני הוא היציקה עצמה. את היציקה יש לעשות בפעם אחת למטען (במנוע יכולים להיות כמה מטענים). כלומר צריך מספיק מערבלי הודפים בשביל שיכינו בו זמנית עשרות טונות, וזה לא פשוט.
ממה ששמעתי בכנס, כדי למלא את השלב הראשון של C4 דרושים מספר מערבלים מהסוג הגדול ביותר שקיים בארה"ב (וזה טיל קטן בהשוואה למשגרי לוויינים). ובכלל יש בעיות שיציקה בסדר גודל כזה יוצרת (למשל כיווניות בתכונות ההודף).
וכמובן שאם משהו השתבש, צריך לזרוק הכל לפח, אין תיקונים.

נ.ב.
הערה כללית: כולם מדברים כאן על "דלק מוצק". דלק מוצק קיים רק במנועים היברידיים.
המינוח הנכון הוא הודף מוצק (הודף, כי הוא משמש כדלק ומחמצן ביחד).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #36  
ישן 07-08-2010, 17:40
צלמית המשתמש של DZZ
  DZZ DZZ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,159
בתגובה להודעה מספר 35 שנכתבה על ידי bertold שמתחילה ב "[QUOTE]זירת המטרה משתנה..."

בטווחים קצרים יחסית הדבר מקובל למדי. היות ואמצעים לתקיפת מטרות איכות אינם זולים כלל ועיקר, יש מצבים בהם משנים מטרה תוך כדי מעוף הטיל. הדבר עולה למשל בעת קבלת אישור על השמדת מטרה, ואז אפשר להפנות את הטיל אשר אמור היה להיות הטיל השני על אותה מטרה, למטרה חלופית.

לגבי טווחים איסטרטגיים - ישנם מספר פרוייקטים האמורים לתת כלי לתגובה קונבנציונאלית מהירה מאד. זה תרחיש שבו לחימוש לוקח עשרות דקות ויותר להגיע למטרה. בטווחי זמן כאלה יתכנו שינויים טקטיים הדורשים שינויים בסדרי העדיפויות לתקיפה. מסיבה זו, התכנון לוקח בחשבון חילופי מטרות בזמן אמת, ולא רק טעינת מטרות חלופיות כעת תכנות המסלול בתחילה.

כל הדיון הזה, להזכירך, צמח מעניין של הבדלי תכונות בין טילים בעלי מנוע מוצק או נוזלי. אפשר אמנם לשלוט גם על מסלולו של טיל מוצק, ואפשר גם אפשר "לשחק" עם מועד הצטת השלב השני או השלישי, אך שינויי מסלול, בעיקר במימד הטווח קלים יותר במנועים נוזליים שאפשר להפעיל ולכבות, או לשנות את עצמתם תוך כדי פעולה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:15

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר