לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 06-11-2010, 08:08
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,641
מצבות יהודיות משמשות לבניה בפולין.

מצורפות כאן 9 צילומים ל"שימוש משני " של המצבות באיזורים השונים בפולין.
הצילומים מוצגים במסגרת התערוכה אשר כותרתה:

"מצבות בשמוש יומי" ובצידה השאלה "האם לא מפריע (לאנשים) שגדר שלהם בנויה ממצבות"...??

http://cjg.gazeta.pl/CJG_Warszawa/1...ytku,,ga.htm l

http://cjg.gazeta.pl/CJG_Warszawa/1...ka_w_CSW. html

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/...ury__mosty.html

כותרת הכתבה: "עשה משהו כאשר תתקל במצבה"...

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/...o_mac ewe.html

אמן אחר עשה מיצג בשם " יהודי, אני מתגעגע אליך..."

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/...Zydzie__.h tml
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו


נערך לאחרונה ע"י האזרח בתאריך 06-11-2010 בשעה 08:11.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 09-11-2010, 09:47
  משתמשת נקבה שולי - נופי תרבות שולי - נופי תרבות אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.06.08
הודעות: 79
מצבות ותעוד זכרון של WWII באירופה - הדור הצעיר
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי b.a שמתחילה ב "בקיץ האחרון ביקרתי , בין היתר..."

אחרי מסע שורשים לאוקראינה יחד עם דוקטורית פולניה -
יש היום רנסנס מסוים בכל הקשור למהות הזכרון ההסטורי של אירופה ומלחמת העולם השנייה. יש היום יותר ויותר פרויקטים של צעירים מפולין, גרמניה ואוקראינה בעיקר - לתעד, לצלם, לראיין ולהעלות את החומרים בצורה דיגיטלית כדי לא לתת לדברים להשכח.

סיפורי מצבות הם חלק מהסיפור הזה - תיעוד בתי קברות יהודיים או ארמנים (!), תיעוד של ניצולים, תיעוד של מיעוטים שגורשו - כמו למשל באוקראינה נעשה תיעוד מאוד מענין של עיירת הגבול שאבא שלי בא ממנה. צעירים פולנים ואוקראינים תעדו ארמנים, גרמנים שגורשו מהעיר עם המלחמה ורק יהודים לא היו להם ....
כשיצרתי קשר עם הדוקטורית היא הבינה את החשיבות ועשתה את כל המאמצים כדי לפגוש את אבא שלי בעיירה, ב9 בבוקר, כדי לשמוע את הניצול היהודי הכמעט אחרון מהעיר. את העבודה המשכנו אח"כ בקבוצות דיון בפולנית ואנגלית והיה מרתק לראות את הזויות, ההתיחסות השונה ואת הרבדים בהסטוריה.

תעוד וידאו של זכרונות - נושא שתופס מקום חשוב בגרמניה ואף ממומן ע"י קרנות גרמניות שונות. הרעיון לתת לקול ולתמונות הישנות לדבר כדי להעלות את הזכרון ברשת. (כשאמצא את הלינק אצרף)

החיבור של הרשת- זכרון- הסטוריה - פריזמה של שנים ודורות נותן פרספקטיבה חדשה על המלחמה, בייחוד לדור הצעיר באירופה. אחרי שנים שלא רצו לגעת בכל הענין יש התעוררות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 09-11-2010, 10:53
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
נקודת מבט אחרת (לא "קצת אחרת"!)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי האזרח שמתחילה ב "מצבות יהודיות משמשות לבניה בפולין."

סיירתי בפולין, וסיירתי בליטא ולטביה: אין לי סימפטיה בגרוש לשניים האחרונים (גם לא אחרי הסיור) וסימפטיה חלקית ושולית לראשונים. אני גם "ידוע:" בכך שאני לא ממש משתדל לעשות הנחות למי שאני תופש אותו כשלילי, אבל...

בפולין במיוחד, ולא מעט גם בעוד מדינות מזרח אירופיות, קברים ובתי קברות אינם נחשבים לעניין בעל רמת קדושה שאפילו קרובה לזו של היהדות. כאשר בפולין יצא לנו לצאת ולחפש קברים של מכרים (גויים) שמתו 30-50 שנה טרם זמן הביקור, בתחילה נדהמנו מכך שהקברים "נעלמו"! לא היה אפילו קבר בודד בבית הקברות ההוא שהיה בן יותר מ-30 שנה, והרוב הרבה פחות. כששאלנו את מוכרות נרות הנשמה (זה היה יום ראשון) ואת השרתית של מגורי הכנסיה הסמוכים לפשר הדבר, הם ציינו שבפולין כאשר עוברות כ-20 שנה מיום הקבורה, נקבר אדם אחר באותה חלקה. הם אפילו התפלאו למשמע הפליאה שלנו... המצבות מסולקות בלי שום טכס... וזהו. ליד כניסת השירות של בית הקברות (שתמיד נראה מלא, אבל תמיד קוברים בו עוד!) תמיד מוטלות ערימות של חצץ ושברי מציבות שסולקו.

קל לחשוד באנטישמיות בכל אחד במזרח אירופה: לפחות מבחינה דתית אין ספק שלרבים יש קורטוב של אנטישמיות (שלאט לאט, לאור הגלובליזציה, למדים להסוות), אולם לאור ההתפתחויות בתחום שנאת ישראל ממש בשנים האחרונות, אני חושב שהפניית האצבע המלגלגת לעבר הפולנים ה"אנטישמים" כבר נראית די חבוטה, וזו אפילו תחושה אישית שלי בביקורים. הרושם שלי? יש יותר יחס של כבוד לעבר היהודי בחלקים מסויימים של מזרח אירופה, מאשר בהרבה מקומות שהישראלי מחשיב לידידותיים מאוד, או אפילו בקרב זרם מסויים של ישראלים כלפי עצמם (שאלות "תם" עם ניחוח אנטישמי מרוסי או אוקראיני (בחו"ל) אודות יהדות, שהיו מעלות אצלי חיוך של מרירות מהולה ברחמים לפני עשור, לא נדיר בכלל לשמוע מסוג מסויים של ישראלים צעירים בשנים האחרונות). מה שנותרו את הניואנסים התרבותיים של ההתייחסות להיבטים חומריים: מציבות בשימוש משני זה תמיד חומר בערה טוב, אבל לאחר כשלוש שנים שאני עוקב אחרי עניינים כאלה (בליטא ופולין, ודרך אתרים ומקורות יהודיים אמריקאיים/אנגלוסאכסיים שעוסקים בנושא הרבה יותר, ועובדים כתף לצד כתף עם יהודים וגויים פולנים/ליטאיים בבדיקת הנושאים - למען האמת ההעדרות של הישראלים, שבתחום זה יותר מאופיינים בבורות, צרות אופקים, די מבורכת) יותר ויותר נראה לי שאת הפנים הפיסיות של האנטישמיות מחפשים חלק מהיהודים, יותר ממה שאלה קיימים במציאות.

עבודה "מבורכת" של קומץ יהודים כמו ג'ורג' שורוש הצליחה להבעיר על אש לא קטנה מחדש את להבת האנטישמיות הפעילה במזרח אירופה, אבל "משום מה" ענייניים אלה לא גולשים לתחום הפיסי של הרס/פגיעה. בפולין וליטא עדיין מצויים בתי קברות ובתי כנסת רבים ששרדו את זוועות השלטון הבולשוויקי (שלמרות חילוניותו היה בראש החץ של הרס המורשת היהודית, ולרוב היו קומץ יהודים המעורבים הראשיים בהרס בתי הקברות שאני מכיר באזורים מהם באה משפחתי), והאמת שהמקומיים לרוב מתעלמים מהם לחלוטין. זה אפילו מאוד מפתיע לאור העובדה שכתובת האותיות עבריות מייד תמשוף את פיית תרסיס הצבע בלא מעט מדינות "נאורות". מי שנתקל בכמה מקומות שבהם מסיבות שונות המזרח אירופים "מקדמים" שימור אתרים יהודיים, יודע שלא פעם היהודי נותר עם רגשות מעורבים בעניין זה, ולכן אפילו די שמחתי לגלות שליטא ולטביה "מלאות" בבתי קברות יהודיים שמשומרים בעיקר ע"י קומץ היהודים שנותרו שם, ולא כחלק מפרוייקט ראוותני שמותיר את המבקר עם בטן מתהפכת.

זאת גם בלי להכנס להיבטים אחרים, שבבגרותינו הלאומית אולי מוטב שנכיר, גם אם לא נסכים אתם: כן... נרצחו פולנים באושוויץ, ולכן כן... מותר להם לקיים שם טכסים. לא כל דבר נועד "לעצבן" את היהודים. כן... אין כבוד לקברים ישנים בפולין: לא תמיד זה בגלל שיש למישהו משיכה אירוטית ללכת ברחוב על מציבה יהודית. למען האמת בפולין יהיה הרבה יותר קל לשמר בית קברות יהודי מאשר בית קברות קתולי.
_____________________________________
.


נערך לאחרונה ע"י g.l.s.h בתאריך 09-11-2010 בשעה 10:57.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 09-11-2010, 13:15
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,641
"יד ושם" והפולנים...
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "נקודת מבט אחרת (לא "קצת אחרת"!)"

לפני כמה זמן יצא לי ללוות קבוצת קצינים פולנים בארץ.
בזמן הביקור שלהם ב"יד ושם" התקשר אלי אחד מהם (קצין בעל 4 כוכבים)
והשביע אותי שלא נקשיב לאף אחד, אני חוזר לאף אחד . שנעשה הכל על מנת שהשואה לא תחזור.
האיש דיבר עם דמעות וקולו היה נרגש ביותר, אז אולי יש פולנים אחרים...
מדי פעם הוא מתקשר ושואל מה נשמע אצלנו... (לא מה נשמע אצלכם, נדמה שהוא יותר ציוני ממני )
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 09-11-2010, 13:35
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
יש המון פולנים, ומדובר בסך הכל על עם מאוד סגור
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי האזרח שמתחילה ב ""יד ושם" והפולנים..."

שמשלב מין סגירות קתולית יחד עם משקעים מאוד חזקים של חינוך ממיטב המסורת האולטרא סוציאליסטית. בפולין (מעבר למוקדי התיירות המרכזיים) עדיין מאוד מקובל לא לשאול שאלות ולא לצלם. כשצימתי עוגת טורט קטנה, ומעוצבת להפליא, בצלחת שלי באיזו מיני קונדיטוריה שכונתית בפרוור של קטוביצה, בעלת המקום ביקשה ממני בנימוס חמור סבר שלא לצלם שוב. כשפעם עליתי בטעות על חשמלית "מאסף" שנסעה שעה וחצי (במקום לקחת אוטובוס של חצי שעה שנוסע בדרך קצרה וישירה) סטודנט לא צעיר פיתח איתי שיחה ערה מתוך סקרנות (תופעה מאוד נפוצה, כידוע, במדינות עם עבר לא דמוקרטי). לא הסתרתי שאני יהודי מישראל והוא מאוד "נדלק" וניהל איתי שיחה מאוד עמוקה. כל זה לא מעניין - מה שמעניין הוא שדרך משקפי השמש הכהות הסתכלתי מדי פעם מסביב וראיתי שאיש לא שינה את הבעתו הקפואה, או אפילו הגניב מבט לכוון האדם הזר שמשוחח באנגלית. לא מעט פולנים יודעים אנגלית ברמה סבירה, ובטוח שהבינו שאני יהודי, מישראל ושאני לא סתם נמצא איפה שאני נמצא. במדינה אירופית מעולם לא קרה לי שאנשים היו כ"כ אדישים למראית עין בכל מקום. בקיצור: אני לא יכול להעיד מה הולך אצלם עמוק בפנים. אני כן יכול להעיד שהם לא יודעים הרבה עם יהודים כיום, או על ישראל, אבל שבניגוד לבורים ממערב אירופה או יפאן, הם גם לא ממהרים לרוץ למסקנות.

אי אפשר לקחת אנשים שמקבלים חינוך קתולי מהנוקשים שיש ולחשוב שעכשיו הם יהפכו למשהו כמו "נוצרים אוהבי ישראל" מניו זילנד או טכסס. אתה בטוח מכיר את העליה לרגל שלהם לצ'סטונוכובה, שלפעמים מזכירה במשהו את ההצגות שהערבים בשטחים מעלים על במות ושבהם היהודים הם דמונים חובשי שטריימל. זה המצע שבו הם חיים, ומהנקודה הזו אני שופט אותם. הפולני מאוד מעריץ את המערב, ובמיוחד ארה"ב ומדינות דוברות אנגלית, וכשהוא יוצא לשם הוא מגלה שחושבים אותו לאנטישמי שרק במזל לא חבר לגרמנים. זה מאוד לא נעים להם, ועבור חלקם שכבר לא כאלה - אני לא מאשים. לו כל שאר העולם היה מאוזן, אולי הייתי חושב את הפולנים ליוצאי דופן באנטישמיות. מאחר וזה ממש לא המצב, אני חושב שהגיע הזמן לבחון מחדש את התדמית המסורתית של פולין כמולדת האנטישמים. בסופו של יום אני לא ממש מרחם על הפולנים כמו על עצמינו: זה בגלל שאנחנו מפספסים תוך כדי שאנו מעלים גרה עם העיסוק באנטישמיות הפולנית, את העובדה שקמו מסביב גרועים בהרבה, גם אם מנומסים מאוד.

במזרח אירופה ראיתי התבוננות אחורה מפוכחת יותר על ה"עניין היהודי". כמו שכתבתי כבר: בעולם אידאלי אולי היה ראוי קצת ללגלג על צורת ההתבוננות הזאת: של עיסוק אובססיבי משהו המשולב יחד עם עצימת עין מאסיבית מהיבטים מסויימים. העניין הוא שהיחס שלהם עדיין יותר בריא מאשר של אחרים. בעצם הפולנים יותר מפוכחים בקשר ליחסם ליהודים שפולין הייתה ביתם, מאשר היחס של האוסטרים, או הגרמנים של היום לאותו עניין. אז נכון שבאוסטריה או גרמניה לא מתצא בית כנסת שהפך למוסך אפילו בלי שטושטשו הסממנים שעליו, אבל זה קשור לנימוס השטחי וחדירת הפוליטיקלי קורקט: ממש לא משהו אחר.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 09-11-2010, 13:49
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
המפתח להבנת העניין
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי מרקויס שמתחילה ב "לא כ''כ קשור למצבות, אלא..."

נעוץ ביציאה (לשניה) מהעור היהודי, ולזכור שהפולנים הם קתולים: קתולים זה אומר שיש להם מבנה מאוד פשוט וחמור של "תורת גמול": קתולים זה אומר שהם חיים בסתירה בין הסגידה העיוורת ליזוס הקורבן של כולנו, ומן הצד השני חרדה עצומה מפני העולם הבא ומה שמצפה לעוברים על הדיבר :"לא תרצח". היהודי (בהכללה) נאנק תחת עול רגשות אשמה כל חייו, אבל די בזמן אמת. הקתולי הפולני נזכר בכך רק לאחר מעשה, אבל האשמה שהוא מרגיש היא עמומה אבל כבדה מאוד. זו לא שאלה לא חרטה או בקשת סליחה, כמו תחושה כבדה שתמיד נמצאת ברקע של "היינו לא בסדר". יהודים עדיין לא חושבים כמו אומה, ולכן לכאורה יותר קשה לנו עם רגשות אשם שמובילים כמה לתחושה שאולי עקב חטאים (אמיתיים או מדומים) "בכלל לא מגיע לנו מדינה". אצל עמים שלהם מסורת ריבונית רצופה יותר, אין שאלות כאלה (אחרת הגרמנים היו צריכים כולם לטפס לזוגשפיצה שבאלפים ולקפוץ ראש את האלף מטר למטה...) של "האם אנו לגיטימיים", ולכן למראית עין נראה שאין להם שום מחשבות רעות על עברם.

מנסיוני האישי האשם הכללי הזה, הכ"כ נוצרי במהותו, רובץ במידה זאת או אחרת על כמה וכמה עמים באירופה, גם אם התוצאות (הלפעמים מפתיעות) שונות בהתאם לזמן והמקום. עמוק בפנים הם יודעים שקרה משהו נורא וחד צדדי, וזו אשמה מאוד כבדה שבעצם עבור רבים "משתלם" יותר שלא להכיר בה כלל, מאשר לגעת רק בקצה הקרחון.

אתה רואה את זה היטב מזרחה וצפונה מפולין: ברוסיה, אוקראינה והארצות הבאלטיות: זה הכל "העניין ההוא" - מין מבוכה+חדרה+מתח שיש לאנשים בעניים כשמדובר על העבר היהודי. כשאתה צריך לאתר קבר אחים באיזה יער בליטא, לפעמים אתה חייב עזרה של המקומיים שחיים ליד מסילת הרכבת. הדינמיקה חוזרת על עצמה - אתה רואה שהם מורידים מין מחיצת ברזל שכאילו מפרידה בין האני האישי של מי שנולד אחרי שכל זה קרה, ובין האחריות הלאומית שלהם. הוולגריים והנחותים יעשו בקול, או בלי קול, משוואה בין גורל הנשים והילדים שבבור ובין סיפורים מנופחים אודות הליטאים שגולשו לסיביר, אבל הרוב פשוט מדחיקים. עד שנסעתי לליטא אני מודה שחשבתי שמגע עם האנשים הללו, ביערות שם, יהיה מחליא ויעורר גועל. בפועל הייתה לי הרגשה שבעצם מבחינה מסויימת ברמת הענישה הלאומית הם קיבלו עונש אידאלי: מין אות קיין לא גדולה, אבל לא קטנה, שלא צריך שום יהודי שיזכיר להם שהיא קיימת. זו ממש רוח רפאים שרודפת אותם יותר טוב מאשר חמש מאות מחסלים סטייל אבא קובנר שיכלו "לגבות מחיר" מאבותיהם לפני ארבעים-חמישים שנה.
_____________________________________
.


נערך לאחרונה ע"י g.l.s.h בתאריך 09-11-2010 בשעה 13:52.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 09-11-2010, 14:38
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
קודם כל
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי מרקויס שמתחילה ב "ותמיד כשאתה שם אתה מזדהה..."

הרקע האישי שלי קצת יותר "מסובך" (במקרה של פולין לפחות. בליטא הייתי רק פעם אחת ולא הגעתי לשיחות ברמה כזאת עם ליטאים). דבר שני אני לא נוהג "לסחוב" עלי עול כזה ומעדיף, ברמה האישית, שלא להכנס לנושאים כאלה עם אנשים שבסופו של יום הם כמעט תמיד צעירים מכדי שתהיה להם איזו מעורבות בהיבטים כאלה. את האש והגופרית אני "שומר" לגאונים שעושים מישמש של פוליטיקה מפלסטיק עם השנאה האישית שלהם, וסמוך עלי שהם חוטפים ומושפלים... העניין הוא שנתקלתי בכמה כאלה באירופה המערבית, אבל לא בפולין. יש לפולנים (משום מה) מקום חם בלב לערבים, אבל זה ללא קשר לישראל או יהודים. את תראה את מפת יעדי התיירות הזולה שלהם תראה יותר מדינות ערביות של ממש, ופחות יוון/ספרד/תורכיה, כמו במערב אירופה. בכלל מאחר ופולין די רחוקה מהבעיות ה"רגילות" של מערב אירופה (מהגרי עולם שלישי, אנטי אמריקאיות (כמו היראלים, גם הפולנים מאוד מחזיקים מהדוד סם ומחזיקים משטר של דולאר קמע...) וכו') ושקועה בבעיות אחרות לגמרי (לחוצה בין הענק הרוסי המתעורר מתרדמת מצד אחד, ובין מערב אירופה שהופכת אותה לשילוש של פח זבל ומכרה מהגרי עבודה, מן הצד השני), אתה מגלה שהם חיים בסביבה אידאולוגית אחרת מאירופים האחרים. יש להם (כאמור) קשרים חזקים לארה"ב וגם לעולם הערבי (יש חיל משלוח פולני אפילו בעיראק, וזה לא עניין של מה בכך בעיני הפולנים) וקשה להעריך מה יחשוב פולני על סמך הרקע שלו (באנגליה, להבדיל, יחסית קל לנחש מה האידאולוגיה של אדם X אם אתה יודע עליו 1,2,3 דברים).

בליטא פגשתי לערב שלם משפחה ענפה של רוסים יליד ליטא: זו הייתה חוויה מאוד מאוד ממצה של חשיפה לאנשים, במגרשם הביתי, בלי פוליטיקלי קורקט וכל הבולשיט הזה. המסקנה העיקרית הייתה שעדיין במזרח אירופה יש כלפי היהודי רגשות מעורבים של כבוד ופחד: נתקלתי גם בשאלות, או הערות, סתומות לחלוטין שכמו יצאו מפה של איזה סיני ששמע על יהודים רק שלשום בבוקר... לדוגמא אחד הרוסים חשב שארמית היא מין "שפה בינלאומית" של יהודים (הוא לא ידע שזו שפה היסטורית שיהודים השתמשו בה, אבל בשום אופן לא היו "בעלים" שלה...) וכולם היו בטוחים כלא משנה על מה מדובר, כשיהודי מדבר בטוח שווה להקשיב לו. זה היה אולי מקרה יחיד ששמתי דגש על השואה, וזה היה כי בבוקר אותו היום ביקרתי היכן שהיה שער הגטו שבו סבא שלי "בילה" שלוש שנים, וזה היה בדיוק באותו היום בשנה שבו הגרמנים גירשו את תושבי הגטו ברכבות לדכאו. הרוסים נתנו לי כוסית וודקה, הראו ששותים חצי ממנה, ואת השאר שפכו אחורה בהפגנתיות, כפי שיותר מאוחר נזכרתי שנהוג בעולם הסלאבי לעשות כאשר מעלים זכרו של אדם אהוב שמת. בגלגולים אחרים ושונים אני מכיר רגעים כאלה ממקרים אחרים, ובמיוחד מסיפורים של בני משפחה שעוד חיו במזרח אירופה אחרי 1945: "היה חרא לכולנו, עכשיו בוא נשתה כוסית וודקה ונמשיך הלאה". מצד שני אלה היו רוסים, והרוסים מקבלים סבל אנושי בצורה הכי טבעית, מה שלצופה מהצד נראה מוזר וחולני לפעמים: כאילו שבני אדם נועדו לסבול "פעם ב", בין תקופות שבהם הכל טוב.

"אוההה אתה לא נראה יהודי!" זו גם תגובה די נפוצה, ואני מכיר עוד ישראלים ששמעו את זה.

עוד דבר שראיתי גם בפולין (כמה פעמים) וגם בליטא (אבל בווילנא, שזו בעצם פולין מבחינה אתנית והיסטורית) אלה אנשים שהיו להם שורשים קלושים יהודיים (רבע/שמינית). היה מאוד ברור שהם הרגישו הקלה אמיתית לדבר עם יהודי "אמיתי". הסטודנט המבוגר שסיפרתי עליו למעלה היה כזה (הוא אמר לי "יש בי משהו משלכם", אבל בשקט). זה היה נראה לי נושא מאוד מסובך עבורם - לגמרי אחרת ממה שמוצאים אצל רבעי יהודים מאנגליה או ארה"ב. דווקא המפגשים האלה הם הסיבה שפעם אחרי פעם אני נמשך לחזור למדינות האלה (שמבחינות אחרות הן לא ממש סופר מעניינות).
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 09-11-2010, 22:39
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
זה דיסוננס שלדעתי מאפיין את הקתוליות
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "אם הבנתי נכון אתה בעצם אומר..."

וויליאם הכובש יוצא לקרב חמוש באלה (כדי לא לעבור על הדיבר "לא תרצח"), אבל בפועל ההרג הוא עצום. באירופה נשפך דם נקי בכמוניות בלתי נתפסות (במחצית הראשונה של המאה העשרים), אבל מן השני לכאורה "הם" נאורים ואנושיים. יצא לי כמה פעמים בארץ לתת הרצאה לקבוצות של נוצרים שבעצם באו לפה למסע "סליחות וגישור". זה תמיד היה נראה לי מאוד צבוע במושגים יהודיים, ומה עוד שאלה לא היו נרקומנים שעלו על דרך הישר, אלא אנשים משכילים. אלו ממש טכסים פגאניים. "קוצרים אותם במכונות יריה ואז מגישים להם איספלנית" מדקלם מרטין שין על האוניה בוויאטנם, ולפעמים נראה שזו ממש מתודה.
פה ושם, לפחות מבחינת תיעוד, אפשר למצוא ראיונות שבהם קשישים מתייפחים כשהם מספרים על טבח יהודים שהיו עדים לו. ראיתי כמה כאלה מליטא. אלה לרוב אנשים אדוקים.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 09-11-2010, 22:45
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,641
תפילת "אל מלא רחמים" על חורבות גטו וארשה 1947
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי האזרח שמתחילה ב "מצבות יהודיות משמשות לבניה בפולין."



לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן.

הקלטה טובה יותר:



לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן.


בפעם הראשונה אני רואה את ההקלטה וגם הידיד אשר אינו מתבייש להיות נוכח בין המתאבלים על יקיריהם...
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו


נערך לאחרונה ע"י האזרח בתאריך 09-11-2010 בשעה 22:55.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 16:09

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר