לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #5  
ישן 28-12-2010, 22:33
צלמית המשתמש של salak
  salak salak אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.08.06
הודעות: 1,368
דווקא כן
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "תנועה לאומית יהודית בגלות לפני הציונות."

אולי קצת מוקדם למה שהתכוונת, ואולי לא במטרה לחדש מלכות, אבל, ואני מצטט מוויקיפדיה:

מרד הרקליוס (613-617 לספירה), מרד של יהודים נגד האימפריה הביזנטית ותמיכתם בפלישה הפרסית לארץ ישראל.
יהודי ארץ ישראל חברו לפרסים במרד נגד הקיסר הרקליוס במטרה לשחרר את ירושלים מהשלטון הביזנטי. השליטה בירושלים נפלה לידי הכוחות היהודים פרסיים בהנהגת בנימין מטבריה, כעבור קרב ומצור בן עשרים יום. תחת הרשאה פרסית, היהודים שלטו בעיר במשך חמש השנים הבאות. באותה העת ישבו ברחבי ארץ ישראל כ-150,000 יהודים, פזורים ב-43 יישובים.
למרות האוטונמיה המסוימת לה זכו היהודים, הם הרגישו שסופה קרב והציעו להעביר את תמיכתם לביזנטים בתמורה להבטחה כי יחוסו על חייהם אחרי הכיבוש. בשנת 625 הצבא הביזנטי כבש את האזור מחדש והשאיר את בנימין מטבריה ואנשיו בחיים כפי שהובטח.
בשנת 628, הרקליוס הגיע לירושלים בתהלוכת ניצחון. למרות שיהודי טבריה ונצרת כבר עברו לצד הביזנטי, נזירים הסיתו את הרקליוס לטבוח בהם. רק מספר זעום של יהודים הצליח לברוח ולמצוא מקלט במצרים או במערות ויערות. ככפרה להפרת הבטחתם ליהודים, הנזירים קיבלו על עצמם יום צום, אותו הקופטים שומרים עד היום.
מסופר כי הרקליוס חלם שחורבן האימפריה הביזנטית יבוא בידי אנשים נימולים. בעקבות זאת, הוא הציע להרוג כל יהודי שלא יסכים להתנצר. מסופר כי הוא שכנע את מלך הפרנקים להתנהג באופן דומה. התוכנית הייתה שכל יהודי האימפריה ימותו או יהפכו לנוצרים תוך עשרים שנה. דאגה נוספת של הרקליוס הייתה מפני מרידה נוספת וחבירה של יהודי האזור לאימפריה הערבית העולה.
בשנת 638 האימפריה הביזנטית איבדה את השלטון באזור לטובת הערבים. הח'ליף עומר בן אל-ח'טאב, שעמד בראש האימפריה המוסלמית-ערבית, כבש את מסופוטמיה, סוריה, מצרים, ארץ ישראל וירושלים.
_____________________________________
אז מה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 28-12-2010, 22:51
צלמית המשתמש של דוד שמואל
  דוד שמואל דוד שמואל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 1,583
דונה גרציה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "תנועה לאומית יהודית בגלות לפני הציונות."

דונה גרציה ובעלה דון יוסף שאפו להקים אוטונומיה יהודית תחת השלטון העותומני.

ציטוט:

ב-1558 היא חכרה את אתר העיר טבריה מהסולטאן סולימאן הראשון עבור 1000 דוקאט לשנה. אתר העיר עמד שומם באותו זמן. היא בנתה את חומות העיר, ייסדה ישיבה, ועודדה יהודים שברחו מהאינקוויזיציה באירופה ליישב את העיר.



גם לגר"א היו תוכניות מרחיקות לכת המתוארות בספר קול התור המיוחס לתלמידו
גם לתנועה השבתאית להבדיל (הוא השתמד) אפשר לייחס מניעים ציוניים.

משכנות שאננים, בית הספר החקלאי מקווה ישראל, פתח תקוה ומושבות אחרות קמו כולם לפני הרצל והציונות המדינית.

נערך לאחרונה ע"י דוד שמואל בתאריך 28-12-2010 בשעה 22:57.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 29-12-2010, 19:41
צלמית המשתמש של דוד שמואל
  דוד שמואל דוד שמואל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 1,583
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי Ingsoc שמתחילה ב "המפעל של דונה גראציה היה מפעל..."

העולים בעליה הראשונה והשניה לא מצאו ארץ ריקה מיהודים. העובדה שהיה ישוב יהודי ניכר ביפו, טבריה, וצפת ורוב יהודי בירושלים היתה הבסיס להתיישבות המודרנית. ראה ויקיפדיה: עליות קדומות לארץ ישראל.
העוליה חייבה הקרבה גדולה מאחר והארץ היתה עניה ומסוכנת. רבים מהעולים מתו במגפות. העליה לארץ נתמכה ע"י יהדות הגולה, לא בשונה מתמיכתו של רוטשילד במושבות. העליה היתה במתכונת של "עוד דונם ועוד עז" בניגוד לציונות המדינית ההרצליינית. קשה להניח שתוכניותיו של הרצל היו קורמות עור ודידים לולא הדונמים, העיזים, החנויות המלאכה, התעשייה הזעירה, ואפילו רחמנא ליצלן הישיבות שנבנו בשקידה רבה לאורך מאות שנים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 30-12-2010, 21:33
צלמית המשתמש של דוד שמואל
  דוד שמואל דוד שמואל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 1,583
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי Ingsoc שמתחילה ב "השאלה לא אם היה יישוב יהודי..."

ליהודים תמיד היו שאיפות לאומיות לעצמאות (ברמת השאיפות ניתן לראות זאת בתפילה). היהודים ניסו במשך מאות שנים אחרי החורבן לבנות את המקדש ולהשיג לפחות אוטונומיה, אם במרידות או בחבירה למעצמות שהתמודדו של השלטון בארץ. מאחר ומאבק זה הקיז את דמו של היישוב בא"י, נוצרה דעה בקרב חכמי הדת נגד מה שהם כינו "העלייה בחומה" כלומר ניסיונות כוחניים להשיג שליטה בארץ (דרך אגב בתלמוד הבבלי ולא בירושלמי). את המאמצים להשיג את הגאולה (עם ישראל בארץ ישראל מקיים תרי"ג מצוות) הם מיקדו באמונה פסיבית בביאת המשיח אבל גם ביישוב הארץ ע"י עליה ותמיכה בעולים. כל זה לא בגלל חוסר רצון אלא חוסר יכולת ריאלית. במסגרת זו נעשו נסיונות לבנייה בסדר גודל יותר גדול כמו זה של דונה גרציה. את התנועות המשיחיות אין לערבב עם אמונה פסיבית במשיח. רוב התנועות המשיחיות דגלו בכיבוש הארץ וחלקן ניסו להשיג את הארץ בהסכמה משליטיה או כובשיה הפוטנציאלים. ידוע שנפוליון דיבר על נתינת הארץ ליהודים (מישהו כנראה פימפם לו את הרעיון). לרוע המזל כל התנועות הללו לא צלחו (במה זה שונה מנסיונותיו של הרצל להשיג פירמאן מהשולטן?). בכל מקרה גלי העליה ממזרח ומערב צפון ודרום שנתקלו בקשיים אדירים יצרו מסה קריטית שאיפשרה את הצלחת העליה הציונית. דרך אגב תנועות כמו חובבי ציון וביל"ו (שהקימה חצי ישוב אבל זכתה שכל התקופה נקראה על שמה) קמו כשהרצל עוד לא חלם על הציונות.
כדאי גם להזכיר שהישוב החקלאי הראשון פתח תקוה נוסד ע"י אנשי היישוב הישן לאחר כמה נסיונות לא מוצלחים אחרים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 30-12-2010, 22:23
צלמית המשתמש של Ingsoc
  Ingsoc Ingsoc אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.03.06
הודעות: 5,586
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי דוד שמואל שמתחילה ב "ליהודים תמיד היו שאיפות..."

תפילה היא דבר קאנוני ומטבע הדברים הקאנון לא גמיש ולא משתנה אפילו שהנסיבות משתנות (לשם השוואה מחזור התפילה היהודי הותאם במקור לחברה חקלאית שיושבת באזור הים התיכון אבל אפילו בפולין המשיכו להתפלל לגשם ראשון שבחוץ ירד כבר שלג...) כך שצריך עדות יותר חזקה ל"שאיפות לאומיות" מתפילה.

זה שהמניעים של דונה גראציה היו לאומיים הוא ספקולציה טהורה שלך, מובן למה ישראלי שהתחנך על ערכי הלאומיות היהודית-עברית בארץ יראה ביישוב יהודים בא"י עדות לשאיפות לאומיות, אבל בשום אופן אין לעשות השלכות מזמנו אל העבר - כדי לטעון טענה כזאת צריך להביא עדויות בנות התקופה על מניעיה של גראציה. וכמובן שמפעל של אישה אחת הוא עדיין לא תנועה.

ברור שהיו ציונים לפני הרצל אבל זה באמת לא רציני לשים אותם באותו מקום אם אנשים שהתוכנית המדינית שלהם הוא שהחבר הדמיוני יתן להם את הארץ על מגש של כסף.
_____________________________________
Alas, poor Yorick! I knew him, Horatio: a fellow of infinite jest, of most excellent fancy

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 29-12-2010, 16:08
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
בסוף השלטון הביזנטי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "תנועה לאומית יהודית בגלות לפני הציונות."

(אני כותב זאת בהסתמך על הזכרון בלבד, מבלי לחפש ולבדוק): נדמה לי שלעת שקיעת השלטון הביזנטי היו שני מאמצים לתקומה מדינית יהודית - הראשון לעת הכיבוש הפרסי (טוב, זה של מקומיים, ולפיכך לא עונה על תנאי השאלה) אבל השני היה לעת הכיבוש הערבי. ככל שאני זוכר היו יהודים שהיו שותפים למסע הכיבוש, והם חלמו לחדש את הלאומיות היהודית בא"י. נדמה לי שנמצאו גם כמה עדויות ארכיאולוגיות לתקווה קצרת מועד זו.

אח"כ השבתאות, ושאר ספיחיה (הראובני ואחרים) שבהחלט לא היו זניחים וככל שאני זוכר, דברו במפורש על הקמת צבא יהודי וכיבוש הארץ.

היה גם מסע הכיבוש (טוב, נגיד...) של האחים פרחי, לאחר הירצחו של אחיהם, בתחילת המאה הי"ט. נכשל, כידוע. אבל בכל זאת - צבא מונהג ע"י שני אחים יהודים עולה על הארץ... וכי לא ניתן לפחות להמציא מיתוס חדש על ערכים ציוניים למסע שכזה?

העליות המשיחיות הנוצריות, הן של הטמפלרים והן של הכת האמריקאית שבנתה את המושבה האמריקאית ביפו, היו למעשה ציוניות. הן בפירוש דיברו על השבת העם היהודי לארצו, שזה כידוע תנאי מקדים לגאולה. למעשה שתי הכתות הללו ביטאו הלכי רוח שהיו נפוצים בעולם ההזייתי-נוצרי באירופה לקראת סוף המאה הי"ט, של החשת הקץ ע"י עידוד שיבת היהודים לארצם. אאל"ט - מונטיפיורי הושפע ונשכר לא מעט מהלך הרוח הזה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #23  
ישן 29-12-2010, 17:23
צלמית המשתמש של Ingsoc
  Ingsoc Ingsoc אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.03.06
הודעות: 5,586
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "בסוף השלטון הביזנטי"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ארדיכל
(אני כותב זאת בהסתמך על הזכרון בלבד, מבלי לחפש ולבדוק): נדמה לי שלעת שקיעת השלטון הביזנטי היו שני מאמצים לתקומה מדינית יהודית - הראשון לעת הכיבוש הפרסי (טוב, זה של מקומיים, ולפיכך לא עונה על תנאי השאלה) אבל השני היה לעת הכיבוש הערבי. ככל שאני זוכר היו יהודים שהיו שותפים למסע הכיבוש, והם חלמו לחדש את הלאומיות היהודית בא"י. נדמה לי שנמצאו גם כמה עדויות ארכיאולוגיות לתקווה קצרת מועד זו.


מרד הראקליוס לא עונה לקריטריונים של השאלה המקורית - תנועה לאומית בגולה שמטרתה ייסוד מדינה בא"י. אכן הכיבוש המוסלמי גרם לעליית תקוות משיחיות אבל אין עדות שהיהודים היו חלק מהצבאות הערביים, יש את התיאוריה השנויה במחלוקת של הגריזם - אבל זה לא ממש דבר מוצק שעליו אפשר להסתמך.

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ארדיכל
אח"כ השבתאות, ושאר ספיחיה (הראובני ואחרים) שבהחלט לא היו זניחים וככל שאני זוכר, דברו במפורש על הקמת צבא יהודי וכיבוש הארץ.


כמו שאמרתי, תנועות משיחיות לא יכולות להיחשב תנועות לאומיות.

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ארדיכל
היה גם מסע הכיבוש (טוב, נגיד...) של האחים פרחי, לאחר הירצחו של אחיהם, בתחילת המאה הי"ט. נכשל, כידוע. אבל בכל זאת - צבא מונהג ע"י שני אחים יהודים עולה על הארץ... וכי לא ניתן לפחות להמציא מיתוס חדש על ערכים ציוניים למסע שכזה?


מצביאים ששירתו מנהיג מוסלמי לא יכולים להיחשב כיהודים לאומיים ובוודאי שלא כחלק מתנועה לאומית יהודית שרוצה להשתלט מחדש על א"י.

להמציא דברים תמיד אפשר אבל פה זה פורום היסטוריה שעוסק בעובדות ולא בכל מיני פנטזיות לאומיות של רומנטיקנים.

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ארדיכל
העליות המשיחיות הנוצריות, הן של הטמפלרים והן של הכת האמריקאית שבנתה את המושבה האמריקאית ביפו, היו למעשה ציוניות. הן בפירוש דיברו על השבת העם היהודי לארצו, שזה כידוע תנאי מקדים לגאולה. למעשה שתי הכתות הללו ביטאו הלכי רוח שהיו נפוצים בעולם ההזייתי-נוצרי באירופה לקראת סוף המאה הי"ט, של החשת הקץ ע"י עידוד שיבת היהודים לארצם. אאל"ט - מונטיפיורי הושפע ונשכר לא מעט מהלך הרוח הזה.


אם אתה מחשיב את זה כ"ציונות" אתה לא יודע ציונות מהי.
_____________________________________
Alas, poor Yorick! I knew him, Horatio: a fellow of infinite jest, of most excellent fancy

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 13:24

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר