לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 12-01-2008, 15:25
  אליהו ר אליהו ר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.05.06
הודעות: 613
יותר קרביים או פחות - באויר

בזמנו התנהלו כאן כמה ויכוחים גדולים בנוגע למידת הקרביות של בוגרי קורס טיס במגמות התובלה (להבדיל ממסק"רים ומסוקי סער). הטענה של תומכי המעמד הקרבי היתה שאנשי התובלה "חוצים קו" וכו'. יש גם מספר דוגמאות ממלחמת יום כיפור של מטוסי סיור שנפלו עם טייסי תובלה וסיירי אויר שנהרגו.

עם זאת, מי שקרא את ספרו החדש של יפתח ספקטור, אחד המפקדים הקרביים הגדולים של חיל האויר, מצא שם קטע קצר המתייחס למלחמת ההתשה. הוא מספר שם על נווט תובלה שסירב לעבור לפאנטומים (היו חסרים אז הרבה נווטי פאנטום, והעבודה היתה כנראה קשה ומסוכנת). בשיחה שמצוטטת שם בין ספקטור לבין אשר שניר ז"ל - עוד מפקד קרבי גדול - לא משאירים השניים שום ספק ביחס לדעתם על סירובו של הנווט הנ"ל (שמוזכר שם בשם בדוי).

אני אישית לא שמעתי שיחות דומות של חי"רניקים על שיריונרים או להיפך. במקרה הכי "גרוע", שמעתי בדיחות על התותחנים שהם "ביצים" (כלומר, משתתפים מאחורה) - אבל גם כן - מעולם לא שמעתי ביקורת על כך שהם לא קרביים מספיק.

אני חושב ששיחה כזו, בין שני טייסי קרב בדרג בינוני בזמן מלחמה שהיתה קשה מאוד לחיל האויר, משקפת הלך רוח שלא ממש מחשיב את אנשי התובלה כקרביים, וזה תומך ברוח הטענות שהעליתי אז - וזאת למרות שגם במלחמת ההתשה נפל מטוס תובלה מטיל (למרות שדווקא באותה טיסה הוא לא חצה קו).

שבוע טוב,

אליהו
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 12-01-2008, 17:04
  knight1 knight1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
לא קרביים?!
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "יותר קרביים או פחות - באויר"

זוהי אחת הטענות המקוממות ביותר ששמעתי מפעם לפעם. עד שלא הייתי ותיק מספיק כדי "לטעום" על קצה המזלג את מגוון המשימות של המערכים האחרים, ידעתי מה הם עושים רק ברמה המילולית ומרחוק.

הטלה נמוכה מקרנף, בלילה, כשגלגלי המטוס נעצרים 5 רגל מעל מסלול ההולך ומוגבה (לקראתך) היא תהליך מסמר שיער. נחיתת קרנף בלילה על עפר מאובק, לא מואר, וללא פנסי נחיתה היא כמעט התאבדות מבוקרת. כשטסים לחו"ל בקרנף עליו מועמסים בקומות גם חלפים, גם צ'ימידנים וגם החבר'ה רואים שאת כל זה מסדר פקח העמסה אחד. ישנן כשירויות מסע"ר שכדי שמכונאי(ם) מוטס(ים) ירו במקלע הן הסיבה העיקרית והיחידה להזנקת המסוק.

אחרי שאתה עובר את החוויות האלה אתה מבין שאנשי המערכים האלה אמיצים לא פחות ממערך הקרב, מסתכנים לא פחות ממנו אבל לא מקבלים את הגלורי הנדרש. הלב נחמץ.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 12-01-2008, 18:22
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,994
מצאת על מה להסתמך
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "יותר קרביים או פחות - באויר"

א. כמו שהעירו כאן, להיות נווט קורנס בהתשה לא היה מתכון לחיים ארוכים, לבטח מול אנשי צוות אוויר במערכים אחרים, ואפילו טייסי קרב (למשל) במיראז'.
ב. אז אם היה ויכוח לפני 30 שנה, כמעט 40, מה הוא רלוונטי להיום ?
ג. מערך התובלה "מבקר" במדינות שכנות ולא תמיד ידידות. דוגמאות מפורסמות יחסית הן אנטבה, טוניס ועיראק. מאחר וידוע שאנשי המסע"ר גם הם באלה שטסים למדינות שכנות ולא מחתימים דרכון (לא ממש סוד למי שקרא את "סיירת מטכ"ל" למשל), לא אהיה מופתע לגלות, למשל, שאנשי מערך הקרנף מתדלקים אותם הרחק מגבולות המדינה.
ד. כמו שאמיל כתב, לאט, ללא חימוש, וגובה נמוך ... מסוכן מספיק בשבילך ?
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 12-01-2008, 23:36
  Tal53 Tal53 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.12.04
הודעות: 2,040
מה הקריטריונים? (ואני מדבר על טייסי התובלה לא מסוקאים)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "יותר קרביים או פחות - באויר"

טייסי התובלה קרביים בדיוק כמו נהגי התובלה.
כל נהג תובלה שהכניס תחמושת ודלק לנצרים לפני הפינוי או שעלה בשיירות לבופור סיכן את חייו יותר מטייסי התובלה.

אז אומץ לב הוא לא מדד ל"קרביות".
וגם לא חציית קו, שוב כי שיירות התובלה מלאות בנהגלים שהגיעו עד בירות ועד הק"מ ה 101 והלאה.
אם רמת הסיכון היא הקרטריון לקרבי טייסי התובלה לא עומדים בכך.
אם היכולת לתקוף/להסתער היא המדד גם כאן הם נמנים עם ה"ביצים".
רמת מורכבות המשימה גם היא אינה מדד לקרביות וגם לא היכולת האישית או מורכבות הקורס אותו עברו.

כן, הם מתדלקים רחוק ולאט ונמוך, אבל גם נהג מיכלית הדלק הגדודית מתדלק את הטנקים והתומ"תים תחת סיכון אש נ"ס, התקפות קומנדו וכדומה.

אז או שנהגי התובלה הם גם קרביים או שטייסי התובלה לא, תחליטו?
_____________________________________
טל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 13-01-2008, 02:54
  אליהו ר אליהו ר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.05.06
הודעות: 613
נו... הרקולסים ובואינגים לא עושים סיור ותצפית...
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "התשובה בגוף התגובה שלי - לא..."

דווקא ביום כיפור היו אלה המטוסים הקטנים יותר שהופלו במשימות סיור אויר. גםלא זכורים מאז תדלוקים אויריים הרואיים... ההרקולסים בעיקר פינו פצועים מרפידים, שזה חשוב מאוד אבל לא קרבי, מה לעשות. אגב, גם מידת הסיכון היא לא מדד ראשון במעלה לקרביות - תשמעו את סיפורי אמיל ידידנו כאן ממלחמת לבנון האחרונה (עד כה). הוא לא בדיוק חש מאויים, אבל אי אפשר לומר שהוא לא קרבי...

אני יכול להביא לכם דוגמא מסיפוריו - נדמה לי - של האחיין של הרב עובדיה יוסף, שהחל את שירותו כנווט תובלה במלחמת יום כיפור, ביצע משימות מעניינות ביותר בלי לחצות קו אפילו פעם אחת (לדבריו) ואחרי המלחמה חש תסכול ודרש לעבור לפאנטומים. במצב שנוצר במלחמה אתם יכולים לתאר לעצמכם שדרישתו נענתה די בקלות. חוץמזה, אני אומר שוב - תחושתם האישית של שני טייסי קרב מובילים - אם כי בדרג דיניים באותו זמן - ביחס לאותו בחור שסירב ללכת לפאנטומים, היא מדד השטח האמין בעיני לעניין.

יום טוב,

אליהו
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #20  
ישן 13-01-2008, 05:10
  emile-a emile-a אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.06
הודעות: 5,404
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "נו... הרקולסים ובואינגים לא עושים סיור ותצפית..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי אליהו ר
. חוץמזה, אני אומר שוב - תחושתם האישית של שני טייסי קרב מובילים - אם כי בדרג דיניים באותו זמן - ביחס לאותו בחור שסירב ללכת לפאנטומים, היא מדד השטח האמין בעיני לעניין.

יום טוב,

אליהו

לפי המבחן הנ"ל אז כיום אין בכלל מה לדבר, לא תמצא בשטח היום טייס קרב, ובוודאי בכיר שיגיד לך שטייסי התובלה הם לא קרביים... אז במבחן השטח היום הם קרביים בהחלט, גם אם לפני 40 שנה אשר שניר וספקטור חשבו אחרת......
לגבי הערתו של טל,
טל מעוות את מבחן הסיכון שאותו העלה, כי להבדיל מנהג תובלה (שמבחינתי קרבי בהחלט אבל זה דיון אחר..) טייסי התובלה מסתכנים באופן די קבוע בדיוק כמו "הלוחמים" (מערך הקרב במקרה הזה)..ולעיתים אפילו יותר....
בכל הגדרת לוחמים שאתה תבחן : סיכון, "אומץ", זירת הפעילות וכו' בכל מבחן הם עומדים בשווה לכל מי שאתה והקונצנזוס מגדיר לוחם. המבחן היחיד שהם לא עומדים בו, הוא מבחן עוצמת כלי הנשק, לרוב (וגם זה לא תמיד)..הם לא חמושים, אבל המדד לקרביות הוא גודל כלי הנשק, אזי הלוחם הבודד של הסיירת העלומה שמשתמש באקדח או איזה רובה זעיר הוא יחסית גובניק ואילו מפקד סוללת חץ הוא הכי קרבי בצה"ל..
אמיל
_____________________________________
!Ya Gotta Believe

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #23  
ישן 13-01-2008, 13:01
צלמית המשתמש של ביטיס
  ביטיס ביטיס אינו מחובר  
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
 
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "כלומר"

זה מקביל בערך לגדודיונרים שרוצים לשדרג את קרביותם ולעבור לפלס"רים, יחידות יעודיות או יחידות מובחרות...
_____________________________________
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics

"After the uprising of the 17th of June the Secretary of the Writers Union had leaflets distributed in the Stalinallee
stating that the people had forfeited the confidence of the government and could win it back only by redoubled efforts.

Would it not be easier in that case for the government to dissolve the people and elect another?" -Bertolt Brecht

I remember very vividly, a few months after the famous pacifist resolution at the Oxford Union visiting Germany and having a talk with a prominent leader of the young Nazis. He was asking about this pacifist motion and I tried to explain it to him. There was an ugly gleam in his eye when he said, "The fact is that you English are soft". Then I realized that the world enemies of peace might be the pacifists - Robert Hamilton Bernays -

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #26  
ישן 13-01-2008, 07:52
  צופה ורואה צופה ורואה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.10.07
הודעות: 2,054
והצנחת ציוד במלחמת לבנון השניה זה מספיק קרבי?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "יותר קרביים או פחות - באויר"

במהלך מלחמת לבנון השניה ביצוע טייסות התובלה הצנחת ציוד מגובה יחסית די נמוך מעל דרום לבנון כאשר ידוע שלחיזבאללה יש תותחי נ"מ שונים ויש חשש על סף הוודאות שגם טילי כתף מסוג סטרלה ואולי אף מתקדמים יותר.
זו רק דוגמא אחת והאחרונה מני רבות לפעולה בה מטוסי התובלה טסים מעל שטח אויב.

בין תפקידיו של מערך התובלה של ח"א ישנן משימון של תובלה, הצנחה ומשימות ייחודייות שכוללות טיסה מעל שטח אויב במטוסים שהם לא הכי מהירים ולא בעלי כושר התמרון הגבוה ביותר בח"א.
זה שכיום יש פחות דרישה למשימות כאלו לא אומר שמחר לא יתפתח מצב שבו טייסי תובלה יסכנו את חייהם.

טייסי התובלה כמו כל איש צוות אוויר יודעים ומוכנים לבצע משימות מסוכנות מאחורי קוי אויב, העובדה שכיום הם פחות נדרשים לכך לא אומרת שהם לא קרביים.

להזכירכם שמטוסי בקרה ול"א נמנים על מערך התובלה ותפקידם הולך וגובר בעידן הדיגיטלי וכך חלקם בפעולות שונות.
על פי דיווחים בעיתונות הזרה, בתקיפה האחרונה בסוריה השתתף מטוס נחשון שטייסיו נחשבים כטייסי תובלה.

כל זאת מעבר לעובדה הבסיסית שפעולת הטיסה עצמה די מסוכנת

הטענה שטייסי תובלה אינם קרביים דומה לטענה שאנשי הסטי"לים אינם חיילים קרביים. כמו טייסי התובלה, גם הם ברוב המקרים הם לא נכנסים למרחב הימי של האויב אלא רק במלחמה (לפני שכל אנשי חיל הים מתקיפים אותי...אני בטוח שצוותי הסטי"לים קרביים לחלוטין ואני יודע שיש חריגים לדוגמא שרשמתי..לא לקפוץ)
_____________________________________
תרגישו חופשי לצפות בגלריה שלי
וגם במצגת המובחרות
אין כל ערך להחלטת הכבשים בזכות הצמחונות בשעה שהזאב נשאר בדעה אחרת.

(ויליאם רארף אינג')
גם כאשר יגור זאב עם כבש-אני לא מציע שנהיה הכבש.
(אלוף מיל' עוזי דיין)


נערך לאחרונה ע"י צופה ורואה בתאריך 13-01-2008 בשעה 07:54.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #27  
ישן 13-01-2008, 08:09
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,683
לקחת דוגמא מספר ולהשליך על הכלל - עלבון לאינטלגנציה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "יותר קרביים או פחות - באויר"

ספקטור היה מפקדי הנערץ, ובהחלט יתכן המקרה שאתה מציין (לעומת מקרים מדומים שהועלו בספרו על מלחמת יום הכיפורים, שכן בעיות מוטיבציה לא היו ב 107 באותה מלחמה אז הוא נאלץ "לשאול" אותם מטייסות אחרות, כאילו קרו בטייסת שעליה פיקד).
אני עצמי הקמתי את מסלול הכשרת נווטי תובלה ב 1984(עד לתקופתי פשוט הסבו את החניכים הפחות מתאימים בסיום הקורס, דבר שגרר הדחות עצמיות רבות מאלו שחששו שיגיעו לכך לאחר שכבר לא יוכלו להדיח את עצמם וכך אף פעם לא הגיעו לכמות הבוגרים הנדרשת, גם לקרב וגם לתובלה) הגדרתי מראש מי מיועד לכך ושלחתי אותם יחסית מוקדם להסבה בטייסות התובלה לאחר שדאגתי שיכינו להם קורס מתאים. כיוון שהיה חשש להדחה עצמית מיד בהסבה, שלחתי אותם לטיסת הדגמה בטייסת. הכינו להם הדגמה של טיסה מבצעית בלילה. אף אחד לא הדיח את עצמו לאחר אותה הדגמה. היה להם ברור שמדובר בגיחה קרבית ביותר. כך נפתרה בעיית המוטיבציה של חניכי התובלה (שיתפו אותם כצופים גם באימונים מורכבים) וגם לא היה יותר מחסור בכמות בוגרים. אינני יודע אם מסלול כזה נמשך עד היום, אבל ברור שסוגי המשימות בתובלה לא השתנו (ואם כן, אז בודאי שלא פחות קרביות).

נערך לאחרונה ע"י yaari בתאריך 13-01-2008 בשעה 08:14.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 13-01-2008, 19:49
צלמית המשתמש של ביטיס
  ביטיס ביטיס אינו מחובר  
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
 
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "נו, אם כולם טוענים כך ואני אחרת, אז כנראה שאני טועה..."

אתה תמצא את זה בכל מערך - ים, יבשה וכו'.
_____________________________________
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics

"After the uprising of the 17th of June the Secretary of the Writers Union had leaflets distributed in the Stalinallee
stating that the people had forfeited the confidence of the government and could win it back only by redoubled efforts.

Would it not be easier in that case for the government to dissolve the people and elect another?" -Bertolt Brecht

I remember very vividly, a few months after the famous pacifist resolution at the Oxford Union visiting Germany and having a talk with a prominent leader of the young Nazis. He was asking about this pacifist motion and I tried to explain it to him. There was an ugly gleam in his eye when he said, "The fact is that you English are soft". Then I realized that the world enemies of peace might be the pacifists - Robert Hamilton Bernays -

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:16

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר