לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 13-09-2011, 21:33
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
מתוך תולדות א"י הישוב בתקופה העותומנית, הוצאת מטכ"ל 1959:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי itaimes שמתחילה ב "ישוב יהודי בעזה - טרום מלחה"ע הראשונה"

מסוף המאה הי"ח מעת כיבוש נפוליאון התדלדל הישוב היהודי בעזה. ב1811 עזבה שארית יהודי עזה לחברון ולירושלים ודלתות בית הכנסת העתיק של עזה הועברו עפ"י המתואר עימם לחברון. בימי חורבנה של עזה פקדוה יהודים בודדים לצרכי מסחר. ב1860 ישבו בה שוב יהודים אם כי מועטים. ב1870 שבה ונוסדה הקהילה היהודית בעזה עפ"י עדותו של לונץ. מיסדיה היו שני יהודים מערביים [מגרבים?] שבאו לקנות את החנדל המצוי בסביבתה. ב1880 השתקעה בעזה משפחתו של פקיד ממשלה יהודי מדמשק ו5 שנים אח"כ נוספה משפחה 'מערבית'. עיקר הישוב היהודי המחודש בעזה מקורו היה ביהודי גדרה ובאר טוביה שהיו קשורות בעזה אדמינסטרטיבית וכלכלית. בשנת 1890 מנו יהודי עזה 75 נפש לפי לונץ ובעשור שלפני מלחמת העולם גדל הישוב ל200 נפש כשמחציתם 'מערביים' והשאר ספרדים ואשכנזים. מבחינה כלכלית היה מצבם של יהודי עזה טוב למדי. הם עסקו במסחר החנדל והשעורה שהיו מיוצאים למבשלות בירה בחו"ל בעזרת אוניות מיוחדות. בתחילת מלחמת העולם גורשו מעזה כל היהודים נתיני צרפת ובריטניה ובבוא המלחמה לשערי העיר גורשו גם היתר.

באשכול אודות שבט צופי רמת גן הוזכרה משפחת מרגולין שבנה היה ממיסדיוואשר שהגיעה מבאר שבע הטורקית לעזה בכדי להפעיל את תחנת הקמח:

http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...%E2%E5%EC%E9%EF

...יוסק'ה נולד ב1910 בעיר התורכית החדשה באר שבע. הוריו עלו ב1906 ארצה והתיישבו בנווה צדק לאחר הפרעות באודיסה. הם עברו לבאר שבע הנבנית לאחר שהוצע להם הדבר ע"י ההנהלה הציונית ושם נולד יוסף. 20 שעות רכיבה על גמל ארכה הדרך מיפו לבאר שבע. את שנות מלחמת העולם הראשונה עשתה המשפחה בגדרה וב1918 עברה לעזה, שם הפעיל האב טחנת קמח. ב1925 עם התערערות מצב בטחון היהודים בעיר כדי סכנה עברו בני המשפחה לתל אביב כשאבי המשפחה המשיך בעבודתו בעזה ובא לת"א בסופי השבוע. ...



מתוך 'דעת': http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1692

בליל חג השבועות שנת ת"כ, 1660, התכנסו יהודי עזה בבית-הכנסת בעיר - ככל הנראה אותו בית-כנסת שהיה במרומו של התל - כשנתן העזתי הכריז בקול על שבתאי צבי: "זהו מושיען של ישראל משיח אלהי יעקב", והציבור כולו קרא לעומתו "יחי מלכנו שבתאי לעולם"....הפרשה גרמה כידוע פילוג עמוק בעם ישראל - וגם הסבה נזק כבד ליישוב היהודי בעזה.

התאוששות הקהילה במאה ה- 18
אלא שהקהילה היהודית התאוששה כעבור זמן לא רב. עדות לכך אנו מוצאים בספר מסעותיו של החיד"א - חיים יוסף דוד אזולאי - שהגיע לעזה בחודש שבט תקי"ג, 1753, בדרכו מחברון למצרים. החיד"א מספר כיצד נאלץ להמתין בעזה חמישים יום, עד שמצא שיירה ההולכת למצרים. מעדותו על שמחתו שזכה להימצא ב"שבת זכור" בעזה, אפשר ללמוד כי במקום היה מנין יהודי - ומן הסתם גם בית-כנסת - ועל-כך הייתה שמחתו. עדויות נוספות מאותה תקופה מלמדות, שבעזה הייתה באותה עת קהילה יהודית...

מסע הכיבוש הכושל של נפוליון, הביא לעזיבת כל יהודי עזה.

כיבוש אברהים פאשה בשנת 1831
בשנת 1835 ציווה אברהים באשה לפרק את מבנה בית-הכנסת שבראש התל, ולבנות באבניו מצודה בעיר מג'דל, היא אשקלון של היום. שרידי הקהילה היהודית של עזה שהתגוררו בחברון - ובראשם משפחת קאשטיל - חשו לעיר, לקחו עמם את הדלתות המקושטות של בית-הכנסת, ושבו לחברון, שם הוצבו הדלתות בבית-כנסת "אברהם אבינו" והן נראו בתמונות של ביכנ"ס זה מלפני שנת תרפ"ט עד חורבנו והעלמותן.

יחיאל בריל, עורך עיתון "הלבנון" - העיתון העברי הראשון בארץ ישראל - ביקר בעזה בשנת תרמ"ג 1883, שנה אחר חידוש נוסף של היישוב היהודי בעזה.

במאמר שפרסם בעיתונו הוא כותב:


"בעברי ברחובות העיר עברתי ברחוב אחד הנקרא 'חארת אל יהוד' (רחוב היהודים) הכרתי על מזוזות פתחי הבתים המקום אשר מזוזה הייתה קבועה בו. גם ראיתי את המקום אשר עמד שם ביהכנ"ס של היהודים, ועתה בונים שם נזירי הקאתולים בית מקלט להם. בין


האבנים שמצאו החופרים לייסד את הבית ראיתי אבן שיש כעין עמוד, וחקוקה עליה המילות האלה: 'המלאך הגואל אותי מכל רע יזכני לעלות לירושלים".


זהו אותו עמוד העומד על קברו של הירשפלד בראשון לציון. זו אותה הכנסייה הקתולית של עזה העומדת על חורבות בית-הכנסת עד היום.


חידוש הישוב היהודי בעזה 1886
בשנת תרמ"ו, 1886, הגיע גרעין של יהודים לעזה, להקים בה יישוב יהודי חדש. בשנת תרמ"ז, סוף שנת 1886, כבר היו בעזה למעלה מ- 30 משפחות.

המשפחות היהודיות בעזה גרו בבתים שכורים. כל משפחה שמרה חדר מרוהט לאורחים יהודים עוברי אורח שהיו בדרכם למצרים. כל חמולה יהודית דאגה שיהיה לה בית-כנסת משלה וכך היו ליהודי עזה שלושה בתי-כנסת.

גירוש היהודים במלחמת העולם הראשונה - 1917
בחודש מרס 1917 , במלחמת העולם הראשונה, כשהלכה החזית והתקרבה לעזה, גירשו התורכים מהעיר את כל תושביה....

וכך מתאר זאת סופר המושבות משה סמילנסקי בספרו "זיכרונות":


"גם אי אלו משפחות יהודים היו בעזה. עוד מתחילת המלחמה נפוצו זה בכה וזה בכה. ורק שלוש משפחות נשארו עד לגירוש. האחד מהם לא שכח מסורת אבותיו: את רכושו לא יכול להציל, אבל שלושה ספרי-תורה הציל עמו מתוך המהפכה".




אחרי המלחמה היהודים חזרו לעירם, אולם בפרעות תרפ"ט חרבה גם קהילת עזה ותושביה הוברחו מהעיר בעזרת משפחה ערביה מנכבדי עזה.

נערך לאחרונה ע"י .ישראלה היפהפיה בתאריך 13-09-2011 בשעה 21:46.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 14-09-2011, 00:43
  משתמש זכר oxcart oxcart אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.02.08
הודעות: 1,136
פלשתינים ממוצא יהודי בעזה - עדות אישית
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "מתוך תולדות א"י הישוב בתקופה העותומנית, הוצאת מטכ"ל 1959:"

איני יודע אם זה קשור במישרין למובאות שצוטטו פה, אך הנה שני מקרים שראיתי במו עיני:
1. במהלך האינתיפאדה הראשונה נכנסנו למה שמכונה "אלמנת קש", דהיינו שהייה בבית מקומי. תוך כדי ההתארגנות שם, נשמעה לפתע קריאת הפתעה ואחד מהחיילים הניף את ידו כשהוא אוחז בתפילין שמצא בארונות הבית (השאלה מדוע הוא חיטט בהם היא עניין לדיונים אחרים..). פרצה מהומונת קטנה, כשחיילים מסורתיים נזעקים על חילול חפץ הקודש, ואילו חיילים אחרים מעלים השערות כי מדובר בחפץ שנלקח מישראלי על רקע פח"עי כלשהו. ואז, פתח אבי המשפחה בנאום מהוסס ומבויש בעברית קלוקלת. אנחנו משפחה שהיתה פעם יהודית, אמר האיש, איני זוכר מתי בדיוק התאסלמו אבותיי. אבל התפילין עוברות מדור לדור במשפחה, ולכן אני שומר עליהן. אני זוכר היטב את שמה של המשפחה - אכן, שם עברי - זכות.
2. בעידן אחר, בימים האופטימיים שאחרי הסכם אוסלו, הייתי חלק מקבוצה שסיירה בעזה כאורחת הרשות. המארחים לקחו אותנו לאכול במסעדת דגים נאה על חוף הים. בסוף הסעודה הטעימה חילק לנו הבעלבית כרטיסי ביקור, ויודעי הערבית שבנו קפצו ממקומם: שמו של הבחור היה אבוחצירה. גם במקרה הזה, כשנשאל האיש הוא הסביר שמשפחתו היהודית התאסלמה בעבר הרחוק.
זה מצלצל משהו למישהו?!

נערך לאחרונה ע"י oxcart בתאריך 14-09-2011 בשעה 00:48.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 15-09-2011, 21:34
  tamuz500 tamuz500 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.04.08
הודעות: 128
קברו של רבי ישראל נג'ארה בכנסיה הקאתולית?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי itaimes שמתחילה ב "ישוב יהודי בעזה - טרום מלחה"ע הראשונה"

המידע על כך שנזירים בנו מיבנים על חורבות אחד מבתי הכנסת משלים לי תמונה כוללת ממנה התרשמתי במהלך ביקור שערכתי בעזה סביב 1990 ככתב של עיתון חרדי בשם "ערב שבת".

ביקרתי בבית הקברות של הכנסיה שבמרכזו עמד קבר מופרד מכל שאר הקברים ללא מילה חרוטה עליו והמפתיע מכל ללא צלב.

אחד הנזירים במקום הסביר לי כי מדובר בקברו של רב יהודי שחי בעיר לפני כ 400שנה והיה נערץ על כל תושביה, יהודים מוסלמים ונוצרים, מאחר והתפלל עליהם עת הכתה המגיפה בתושבי העיר.

כאות הערכה , הותירו הנזירים את קברו באותו מקום.

רב כזה יכול להיות רק רבי ישראל נג'ארה רבה נערץ של קהילת עזה (1555-1628) ומי שחיבר פיוטים רבים וידועים דוגמת "יה ריבון עלם" המושר ליד כל שולחן שבת בבית יהודי. הוא חיבר גם ספרי לימוד והדרכה לשוחטים.

בכל מקרה, קבר כה חריג בכניסה נוצרית, העובדה שהכנסיה הוקמה על חורבות בית כנסת, והשיוך של הקבר לסיפור יכולים אכן להעיד כי מדובר בקברו של הרב המקובל והמפורסם.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 17-09-2011, 20:46
צלמית המשתמש של שגב77 היחידה
  שגב77 היחידה שגב77 היחידה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.04.06
הודעות: 149
שלום
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי itaimes שמתחילה ב "ישוב יהודי בעזה - טרום מלחה"ע הראשונה"

יצא לי לדבר לפני בערך שנה-שנתיים עם לוחמת לח"י לשעבר שפגשתי במוזיאון הלח"י שבשכונת פלורנטין
שבת"א.
לצערי הרב אינני זוכר את שמה אבל אני זוכר טוב טוב את מה שהיא אמרה לי ...
" נולדתי בעזה(!!!) והכל היה טוב שם עד פרעות תרפ"ט. שכן בפרעות החלו להישמע קריאות הרג ביהודים תושבי המקום ואז היא אמרה לי: "הוציאו משם את כל היהודים עם רכבת לכיוון ת"א - והיא אמרה לי שם שזה היה בסיוע של קצין בריטי ושהוא היה אדם טוב יחסית ..
_____________________________________
"האדם הוא הפלדה "
"האדם שבטנק ינצח"
"השריון עשה הסטוריה"
"במקום שבו יעצרו הזחלים שם יקבע הגבול"
"השריונאי רואה מבין ראשון פועל ראשון ומנצח"
" נוע נוע סוף"

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 16:35

הדף נוצר ב 0.26 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2019 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר