15-06-2009, 15:27
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,794
|
|
תחנת הרכבת בעוג'ה אל חפיר
מילואים 2004, קציעות. באמצע התעסוקה נפל עלינו יום ללא עבודה, מה שהצדיק להיכנס לאוטו ולהתחיל להסתובב באיזור. הגענו למסוף הגבול, ולא היה שם משהו מעניין. המשכנו למרגלות המצודה, אבל היה חם מדי לתזז עד למעלה.
המשכנו דרום-מזרחה לכיוון מושב עזוז השכוח-אל - מצאנו כביש סרגל באורך שישה ק"מ, משהו שמאפשר לבדוק מה המהירות הכי גבוהה שהאוטו יכול להגיע אליה (מי אמר שהמילואים מוציאים ממך בגרות?). המושב עצמו הוא אכן שכוח-אל, והדבר היחיד שמעניין בו הוא הפארק הקטן בצידו השני שמצדיק ישיבה עם גיטרה ונרגילה בשעת שקיעה (לא היתה לנו גיטרה, וגם לא נרגילה). בדרך חזרה ראינו מבנה אבן מיוחד ומעט מוזר, שהצדיק עצירה ובדיקה.
למרות שכבר דובר פה בפורום על הרכבת החיג'זית, לא ראיתי פה תמונות של התחנה היפה והמיוחדת של עוג'ה - זהו מבנה אבן סימטרי דו-קומתי, ששופץ ע"י הסוכנות היהודית והמועצה המקומית. ריצפת העץ שהחזיקה את הקומה השניה לא נבנתה מחדש, מה שמזכיר תחושה של ביקור במקדש עתיק. לפי התמונות עולה שייתכן והיתה גם קומת מרתף, כשביקרנו במקום לא שמנו לב לכך.
המסילה אותה שירתה תחנה זו החלה בכפר סילת א-דהר בשומרון, ממנו נמשכה דרום-מערבה דרך הגשר על נחל שורק וממנו לעוג'ה, בארותיים ועד לתחנה הסופית בקסיימה שבסיני. על גג הבניין עמדו בימים שהתחנה פעלה שני מיכלי מים גדולים, מהם מולאו מיכלי המים של קטרי הרכבת.
חלקו התחתון של הסורג המרכזי חסר, מעניין אם היה זה חלון מכירת הכרטיסים לנוסעים...
סולם זה נסמך אל קיר הבניין ואל תמוכת הקשת שבמרכזו. אם היה במקום גם גרם מדרגות נוח יותר, הוא נעלם מזמן יחד עם כל שאר חלקי העץ של הבניין.
מתוך החלון הגדול הבטנו החוצה וראינו שארית יתומה של קיר אבן, מן הסתם היה זה שריד מבניין נוסף במתחם התחנה.
מבנה מוזר נוסף שמצאנו באיזור - בונקר גדול ולא ברור, מכוסה כולו בעפר. הוא מזכיר במידה מסויימת דת"ק משנות ה-60, ולפי המפות אכן יש במקום מסלול נחיתה אך ככל שידוע לי מעולם לא הוחזק במקום בסיס ח"א מבצעי פעיל.
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
|