מורים מוחים על כוונת שר החינוך לבטל בגרויות בתנ"ך, היסטוריה, ספרות ואזרחות
הפגנת מורי התיכונים תתקיים מחר (חמישי) בתל אביב, כנגד יוזמת משרד החינוך לבטל את בחינות הבגרות בחלק ממקצועות מדעי הרוח, בהם: ספרות, תנ"ך, הסטוריה ואזרחות ולערוך בהם בחינות פנימיות בלבד.
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/263104
----------------------------------------------------
טענות המורים המוחים הן במידה רבה "אוי אוי". למשל, הם "מודאגים מפגיעה ברישום למדעי הרוח באוניברסיטאות", במידה ויבוטלו הבגרויות. הטענה הזו היא גם שקרית וגם לא באמת מדאיגה: ההרשמה למדעי הדשא (ואני בעל תואר מתקדם במדעי הדשא, כך שהרווחתי הזכות לכנותם בשם זה...) נמצאת בירידה תלולה מזה שנים, מאז שהתברר שרוב מסיימי התארים שם, יכולים לקחת את התעודה ולעשות ממנה טיארה יפה, ורק מיעוט זעיר מצליח להתפרנס מהתחום שלמד...
בכלל, המושג "מדעי הרוח", הוא אחת ההנפצות הגדולות ביותר שישנן, שכן אין דבר רחוק יותר ממדע, מאשר ספרות ואזרחות או תנ"ך והיסטוריה (בעיקר בשיטה שבה נלמדים שני מקצועות אלה כיום - שמעדיפה ללמד תנ"ך כיח"ל נוספות של ספרות, ומלמדת היסטוריה תוך התמקדות ב"נראטיבים" כאלה ואחרים).
המורים דואגים שצמצום הבגרויות, יביא בהכרח לצמצום בתקנים, אבל לא נעים להם להגיד זאת, ולכן בדומה לכל מאבק שכרי שמתחזה למאבק עקרוני (הרופאים שובתים למען "מערכת הבריאות", העובדים הסוציאליים שובתים למען "מדינת הרווחה", וכד'), גם המורים למדעי הדשא מבועתים מכל רפורמה שהיא.
אני לא הייתי מורה מימי, אבל עשיתי בגרויות בכל אחד מהמקצועות הללו (ובהיסטוריה המשכתי לעסוק גם הרבה שנים אחר כך) - ואני יכול לומר באחריות, שהם לא מקדמים ידע ולו בסנטימטר אחד. אני לא חושב שהמורים אשמים בהכרח (אם כי העובדה שרוב מוחץ של המורים במקצועות אלה הם כאלה שלא יכלו להתקבל לאף פקולטה אחרת, כתוצאה מפסיכומטרי/בגרות נמוכים עד כאב, בוודאי לא עוזרת לשיפור הלימוד...), וברור שהאשמה היא יותר במחברי תכניות הלימוד, שמכתיבים שיטה שבמצבה הנוכחי, הופכת את כל לימוד המקצועות הללו, לבזבוז זמן משווע...
אני לא מתנגד ללימוד תנ"ך או היסטוריה או אזרחות (ספרות הוא מקצוע מיותר להחריד, גם ביסודי, גם בתיכון וגם באוניברסיטה), אבל צריך לעשות רוויזיה טוטאלית של שיטת הלימוד. "ביקורת המקרא" היא לא שיטת לימוד, ובגרויות בתנ"ך שבהן צריך לנתח אמצעים אמנותיים ב"שירת הים", לא עוזרים לקידום לימוד התנ"ך. התנ"ך הוא ספר שכתוב בעברית (ברובו...), ובהחלט ניתן ללמדו באופן מעניין שגם יחבר את התלמידים למשמעות שלו כקושאן המקורי שלנו על הארץ (כפי שכתוב במגילת העצמאות...).
היסטוריה גם היא יכולה להיות מעניינת, ויעידו על כך ההמונים שצופים בסדרות דרמה היסטוריות כמו "אחים לנשק", "פאסיפיק" וכיו"ב. אין שום חובה ללמד אותה בסגנון "תן שלוש סיבות לעליית הנאציזם", כאשר התשובה המבוקשת היא מה שכתוב למורה בחוברת שלו, ולא ניתוח שמעיד על הבנה כלשהי...
אזרחות חשוב ללמד בלי שום בחינה בסוף, אלא כשירות לתלמיד שבסיום לימודיו יהיה בעל זכות הצבעה. אין שום סיבה בעולם לשטוף את המוח בתעמולה ניפית כזו או אחרת, ומוטב להסתפק בהסברים על שיטת המשטר בישראל, מבלי לחוות עליה דיעות (ואין ספק שכשלים יש בה לרוב...).
בתי ספר צריכים להיות מוסדות שתכליתם ללמד, ולא לחנך. הלימוד צריך להיות ממוקד בתחומים שיהיו רלוונטיים לחייהם כאנשים בוגרים, ולכן התחומים ה"כלליים" אכן צריכים לתפוס מקום משני, בהשוואה לתחומים העיקריים (לימודי מדעים ושפות זרות). מערכת החינוך (והמדינה כולה) תרוויח הרבה מאוד אם בוגריה לא יידעו לזהות אוקסימורון או אקרוסטיכון או בולשיטון אחר, אבל יהיו מסוגלים לנהל שיחה ערה, ולקרוא עיתונים באנגלית ובערבית. אם הדבר מצריך הוספת מורים לערבית (מה שיספק אחלה תעסוקה להרבה בוגרי יחידת ההאזנות במהלך לימודיהם האקדמיים...) ע"ח "שוחרי אמצעים אמנותיים" - הרי שזה מחיר ששווה לשלם...
|