לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 30-10-2013, 23:45
  OINT OINT אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.01.06
הודעות: 403
45 שנים למבצע "הלם"

לרגל 45 שנים למבצע "הלם" ובהעדר אשכול קיים בנושא, החלטתי לפתוח אשכול שיתאר את חלקה של טייסת 114 במבצע.
להלן תאור המבצע מתוך הספר שנערך ע"י עודד מרום לרגל 40 שנים לטייסת 114 והופיע בשנת 2006:

מבצע "הלם" – ליל 31 באוקטובר – 1 בנובמבר 1968

באחת מיחידות העילית של צה"ל החלו לתכנן כיצד יש לפגוע במצרים פגיעה כואבת שתוציא להם את החשק להפעיל את קני הארטילריה לאורך התעלה. ההצעה התגלגלה בדרגים שונים עד שהוזמן חיים נווה לדון ברעיון. הייתה זו תכנית מגירה שמישהו עיבד באחת היחידות והעלה את האפשרות לפגוע בגשרים במצרים העילית.
"הראשון שבא אלי עם התכנית היה ראש ענף אוויר 3 רפי הר-לב. הוא בא עם ההצעה ועם השאלה אם בכלל ניתן ואם אפשר לתכנן פעולה מסוג זה", מספר נווה. "קודם כל אמרנו כן, אחר כך נגשנו לבדוק את האפשרויות המעשיות".
ב-2 באוקטובר 1968 נערך דיון ראשון בדרג מבצעי על האפשרות הזו. ב-20 באוקטובר נערך דיון אצל ראש אג"מ דאז, עזר ויצמן שאמר: "אנחנו צריכים לספק לממשלה אפשרות לתקוף בעומק, אם בכלל תרצה לתקוף". למחרת התקרית בתעלה אישרה הממשלה את מבצע "הלם". "את המטרות הציג המודיעין", אומר נווה, ונחמיה דגן מספר על הפעם הראשונה שנודע לו כי יש לטוס למרחק של 342 ק"מ מאופיר, ע"י קצין בחיל האוויר שהיה טייס מיראז' לשעבר. "הוא מניח מפה על הרצפה, מצביע על נקודה ואומר: אם תשחילו כאן פגז 52 מ"מ תפסיקו את מלחמת ההתשה. אני חשבתי, הרי הבחור הוא טייס מיראז', למה כבר אפשר לצפות ממנו? לי זה נראה כמו לטוס מעבר לסמבטיון". המטרות היו סביב העיירה נאג' חמאדי, 450 ק"מ דרומית לקהיר. בטייסת לא היו יציאות.
"לא ידענו את נתוני השטח", משחזר חיים נווה, "לא ידענו את הטמפרטורות, לא ידענו אפילו אם יש מפות או אין, לא הייתה לנו גם את הפצצה – 'המזלף' לא היה מוכן, לא התאמנו לקראת זה".

ארבעה ימים נותרו לאימונים והטייסים התאמנו בנחיתות על הגשרון שליד כפר מנחם. בכל בניני הטייסת דלק האור יום ולילה. חלק הכינו מפות והאחרים הכינו את המטוסים. טיסות האימונים בוטלו ומעומס העבודה קרה שאנשים שכחו ללכת לאכול. "חשבתי שכשהחבר'ה יידעו בדיוק מה עושים הם יגידו שזה שיגעון, אבל השיגעון הזה בוצע", נזכר נווה בטווח של 24 שנים לאחור. "היה ויכוח על כמות הדלק. אני העדפתי טיסה ללא כיבוי מנועים וללא תדלוק". ביום הביצוע נפרשו המפות והתוכנית נחשפה לפרטיה.
לטייסת הגיע הרמטכ"ל רב אלוף חיים בר-לב, אלוף עזר וייצמן, ממלא מקום מח"א תא"ל בני פלד, ראש ענף אוויר/3 ומפקדי הצנחנים. למפקד הפעולה מטעם כוחות היבשה מונה אל"מ רפאל איתן, ומפקד הכוח הפושט היה אל"מ דני מט.
הכוח מנה 14 לוחמים בלבד. ב-31 לאוקטובר 1968 בלילה המריאו שני מסוקים של הטייסת משארם א-שייח' כשהם נושאים בבטנם את הצנחנים אל מעבר לתעלה. הכוח הונחת באזור נג'ע חמאדי, לא רחוק מתנת הטרנספורמציה שספקה חשמל לאלכסנדריה וחלקים נרחבים של קהיר. לאחר הנחתת הכוח המריאו הפרלונים בחזרה לארץ. מסוק אחר של הטייסת יצא בטיסה כדי לאסוף את הכוח. הכוח שירד מן המסוקים פוצץ את תחנת הטרנספורמטורים. גשר נג'ע חמאדי וגשר קינא פוצצו ב"מזלף" על ידי מסוקי הטייסת. נחמיה דגן תיאר את המזלף לביטאון חיל האוויר כך: "הפצצה נראתה כמו שתי פיתות גדולות המונחות זו על גבי זו. הפיתה התחתונה הייתה קטנה יותר ונכנסה לתוך בור מתלה המטען של המסוק. הפצצה שקלה 500 ק"ג, מנוף שפורק מסטרטוקרוזר הוריד את הפצצה. עם הניתוק נדרך שעון העצר. היו לנו חמש דקות להסתלק מן המקום."

לחדר המבצעים ששלט במבצע הגיע מידע על התעוררות מצרית באזור גשר קינא. מספרים שמשה דיין התערב עם רלמד"ן על כל שהמבצע לא יצליח. "בחלק הראשון הובלתי את דגן שישב עלי במבנה", מספר נווה, "הוא ישב עלי בלי אורות, היינו בטיסה נמוכה, בקטע מסוים נפרדנו, אני טסתי לכיוון נג'ע חמאדי והוא טס לקינא". החוויות הקשות של חיים נווה היו בעת הכנת המזלף - "חלק הטיסה היחיד שבו לא חשתי בנוח היה כאשר המכונאי המוטס והקצין הטכני של הטייסת, מתי אהרוני פירק מאחורי את הפצצה. אלמלא סמכתי במלוא מאת האחוזים על האינטליגנציה הגבוהה שלו לא הייתי יכול להמשיך לטוס כאשר הוא מפרק ממש מאחורי גבי פצצת טנ"ט במשקל 500 ק"ג. הפרלון והצוות התקרב ליעד ", המשיך נווה, "התחלנו להתקרב לגשר וראיתי שהוא באמת צר וארוך, היינו צריכים לרחף בדיוק באמצע הגשר. ניגשתי לנקודה ונעצרתי בריחוף. מתי אהרוני כיוון אותי לנקודה בדיוק האופייני לו. על הגשר היו שני שומרים, ראיתי שיש להם רובים ואמרתי לו למהר, זה נראה לי שגעון, הם יכלו לירות כדור אחד והכל היה נגמר, אבל מתי לא שינה לו שום דבר הוא כיוון אותי עוד שני ס"מ ימינה, עוד שניים שמאלה. הנחנו את הפצצה במקום ומתי הוציא את הפין, המראנו וטסנו כמה דקות למזרח, עשינו 180 מעלות והגשר הגדול הזה התפוצץ והאיר את כל האזור. הרגשנו שאנחנו שותפים להיסטוריה" קובע נווה. "אחרי הנחיתה בשארם ולפני ההמראה הביתה כשהיינו מונעים מישהו נכנס לתא וסימן לטייס המשנה לצאת, עזר וייצמן התיישב לידי", נזכר חיים נווה, "הוא הוציא אחרי ההמראה בקבוק וויסקי ושתינו כל הדרך, הוא היה בעננים, את הבקבוק אני שומר עד היום. כל המסוקים נחתו בבסיס ואנחנו עוד היינו באוויר מדברים ומתלהבים, לא ידענו איפה אנחנו. בסוף נחתנו חצי שעה אחרי כולם". אחרי המבצע נערך תחקיר בהשתתפות משה דיין ששיבח את הפעולה.

בתמונה הבאה מופיעים מרבית אנשי הצוות של טייסת 114 שנטלו חלק במבצע (התמונה צולמה במאי 1968 לאחר מטס יום העצמאות ה-20 למדינה, שכלל 7 מסוקים מן הטייסת).
(מימין לשמאל) עומדים : מתי אהרוני ז"ל (מ"מ, הקצין הטכני), יוסי טרון, אלון (מ"מ), הלל תרשיש ז"ל (מ"מ), ברוך (בורקה) בר-שלום ז"ל (מ"מ), פיני נחמני, מאיר בר, שאול שפי, אשר אתרוג, דב גרונדמן (דרור) ודני רשף (שרון).
כורעים (מימין לשמאל): שלמה שני (מ"מ), יהלומי (מ"מ), נחמיה דגן, חיים נווה ז"ל (מפקד הטייסת), דני פסח, עקיבא ורדי.
יושבים: זאב מטס, מיכה גינזבורג (גיא)
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
(שניים מהמצולמים הוסבו למערך הקרב במהלך מלחמת ההתשה: פיני נחמני, נווט הטייסת, הוסב לנווט קורנס ונפל בשבי הסורי יחד עם גדעון מגן ב-1970. דני פסח עבר הסבה לקרב ונלחם בהמשך המלחמה כטייס עיט בטייסת 115. ב-73' מונה למפקד טייסת 140 "נשר הזהב" ובהמשך שירותו התקדם עד לדרגת תא"ל, פיקד על בסיס חצרים והיחידה לשיתוף פעולה).

איוש הצוותים במבצע:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חוויותיו של שאול שפי מן המבצע (פורסמו ב"עמותון" עמותת חיל האוויר בספטמבר 2009 http://www.amutaiaf.org.il/_Uploads/252September.pdf)
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

עוד על המבצע באתר חיל האוויר:
מבצע הלם
חושך מצריים

נערך לאחרונה ע"י OINT בתאריך 31-10-2013 בשעה 00:04.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 05:05

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר