17-12-2013, 08:26
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,160
|
|
העקרון הבסיסי - אותו עקרון
מבנה של מנוע שריפה פנימית קטן יחסית (טורבו דיזל, למשל) הפועל במהירות קבועה ואידיאלית, מניע אלטרנטור, שטוען מצבר. המצבר מספק אנרגיה למנוע חשמלי המניע את הרכב. היתרונות:
- היות ואין צורך בתפוקת שיא של המנוע לצורך ביצועים קיצוניים של הרכב (זינוק, מהירות גבוהה, עליות) ניתן להפעילו במהירות האידיאלית, ובקצב קבוע, כך שאפשר להסתפק במנוע קטן יותר, חסכוני הרבה יותר ובעל בלאי (=תחזוקה) נמוך יותר. המצבר הוא הבופר שמתווך בין תפוקת המנוע לבין צריכת החשמלבפועל ע"י המנוע החשמלי של הרכב.
- במקרה של רכב עומד - ניתן לדומם את המנוע ולהתניעו שנית עם חידוש המסיעה, באופן אוטומטי. שוב - חיסכון ניכר בדלק (ובזהום אוויר), בעיקר בנסיעה עירונית.
- הינע סופי חשמלי, מאפשר לוותר על מערכת תמסורת על הפחת, המשקל, הסיבוך והעלות שלה.
- הינע חשמלי גם אומר יעילות גבוהה יותר עקב זמינות של מומנט מירבי כבר ממהירות אפס.
- חיסכון נוסף הוא שילוב בלימה רגנרטיבית. בעת לחיצה על הבלמים, הופך המנוע החשמלי לאלטרנטור, הממיר את האנרגיה הקינטית של הרכב חזרה לחשמל הטוען את המצבר. זה, אגב, לא אומר שאין לרכב גם בלמים רגילים...
עקרונות אלה מתחילים כבר להופיע גם בכלי רכב צבאיים, לרבות רק"ם.
אם נחזור לאניות - המגמה כיום היא מבנה כל חשמלי. מה שהיה פעם מבוסס על מערכות הידראוליות, פנאומטיות, או לחץ וחום של קיטור (לחמום למשל) הולך להיות חשמלי לחלוטין. הדבר הרבה פחות פגיע לנזקי קרב, קל יותר לתיקון בזמן אמת, ומאפשר יתירותזולה בהרבה מיתירות של מערכות אחרות. היבט נוסף - בעשור הקרוב עומדים להיכנס כנראה לשימוש עמצעי לחימה מבוססי חשמל כגון לייזרים ותותחים אלקטרומגנטיים. אלה וכן מערכות אלקטרוניות שונות שכבר קימות ושבתכנון, יהיה צרכנים כבדים ביותר של אנרגיה חשמלית, כך שהגיוני לבנות מערכת הינע היברידית שמספקת חשמל לכל הצרכים האלה, מבלי לפגום יתר על המידה בביצועי האניה מבחינת מהירות וכושר תמרון.
יש למבנה כזה גם תרומה לא קטנה לבטיחות של האניה. במקום להחזיק מחסני תחמושת גדולים ומסוכנים, לא יהיה יותר צורך בחומר הודף, ובמקרים רבים, בהם התחמושת היא קינטית טהורה - אז גם לא חנ"מ. כל האנרגיה תבוא מדלק נוזלי, במקרה של כלי שיט קונבנציונאלי, או מכור גרעיני על כלי שיט בעלי הנעה כזאת. זה לא רק בטיחותי יותר, אלא גם זול בהרבה מאשר ייצור תחמושת רגילה.
|