לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה   מה שבראש היתרון האנסי | freedom.fresh.co.il   נושא: ילדה, רוצה לבוא אתי לדירה? –אני רק בת ארבע־עשרה. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > מה שבראש
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #15  
ישן 30-03-2014, 19:46
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD מנהל ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי יוני.1 שמתחילה ב "אז מה זה "ליל אמש" ? כפילות..."

לא בהכרח כפילות.
אמנם מקור המונח קשור ללילה/ערב, כך זה במקרא, וכך זה גם כמעט בכל המלים בשפות שמיות אחרות שנבעו מאותו מקור פרוטו־שמי
אבל עם הזמן הוא הפך לשמש לכל יום האתמול (כמו בערבית לדוגמא). זה כך עוד בתלמוד, ואם די בטוח שהמשיך עד לספרות המודרנית של המאה הקודמת.
עם הרחבת משמעות זו למילה, כמילה נרדפת ל"אתמול", יצירת הצירוף "ליל אמש" נעשית הגיונית (במקרא לדוגמא הוא לא מופיע).
כיום חזרו לייחד את המילה ללילה שעבר, אבל גם הצירוף נשאר.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 30-03-2014, 19:56
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD מנהל ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי meac שמתחילה ב "המצרים היו נוצרים? את זה לא..."

לא.
המשמעות של "אמש" היא הלילה שעבר. הלילה הסמוך אלינו. לזה אנשים לרוב קוראים "אתמול בלילה".
אז אתה לוקח את הביטוי "אתמול בלילה", מביא לו פרשנות שונה מהנ״ל, ומנסה להחיל אותה גם על "אמש". זה לא עובד ככה.
כשאתה מנתק את הביטוי מהמשמעות הזאת, ניתקת אותו גם מ"אמש".

זה כמו שהביטוי "חיית בר" משמעו "חיית חוץ" (כי בר=חוץ בארמית, להבדיל מחיות הבית/משק).
אבל רגע, "בר" הוא גם "תבואה", ואז אתה תבוא ותטען ש"חיית בר" היא בהכרח חיה שניזונה ממספוא..

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 30-03-2014, 22:36
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD מנהל ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי meac שמתחילה ב "אני לא מכיר פרשנות אחרת למושג..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
המשמעות של "אמש" היא הלילה שעבר. הלילה הסמוך אלינו. לזה אנשים לרוב קוראים "אתמול בלילה".

אני ממש, אבל ממש לא מבין אותך. בדף שאתה בעצמך הבאת, ושבו מופיע הביטוי "אתמול בלילה" פאקינג מוכח שאתה טועה מהדוגמאות שם.
אבל רוצה מקור אחר?
הנה, תהנה: http://hebrew-academy.org.il/2012/01/אמש/
ציטוט:
כלומר 'אמש' = 'בלילה שעבר'
ציטוט:
בימינו השימוש המקובל במילה אֶמֶשׁ הוא כבלשון המקרא: בלילה שעבר, אתמול בערב.
^פה גם מומחש לך ש"אתמול בלילה/ערב" הוא בעל משמעות זהה.

אם אתה ואשתך תשכבו לכם במיטה לאחר חצות, ותעבירו חוויות מהיום שעבר, מה תשאל אותה, "מה עשית היום" או "מה עשית אתמול"?
התאריך יכול להשתנות מתי שבא לו. מבחינת השפה היום בדר״כ מתחיל בבוקר.


נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 30-03-2014 בשעה 22:40.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #23  
ישן 31-03-2014, 19:04
  משתמש זכר meac meac אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.04.13
הודעות: 5,109
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "[QUOTE=ShoobyD]המשמעות של..."

מה יש לא להבין? היום יש לנו שעון, ואנחנו יודעים מתי אתמול ומתי מחר. לחז"לינו לא היה ולכן לא יכלו להגיד מתי עובר היום. לכן התאריך העברי משתנה לא בחצות אלא לפי השמש.

אתה רוצה לדבר על דקויות בשעון? אם היום בשעה 1400 אני משוחח עם אשתי על מסיבה שהחלה ב-30 לחודש בשעה 2300 נסכים שזה היה אתמול. לשיטתך, גם מסיבה שהחלה היום בשעה 0100 היתה אתמול בלילה? ו-0200? מה לגבי 0300? איפה אתה שם את הגבול? אני שם אותו בחצות. מאיזו שעה תסכים להגיד שהמסיבה היתה היום ולא אתמול?

לגבי מי הביא מה ומי טעה, בקישור שלך נכתב מפורשות כי "בימינו השימוש המקובל במילה אֶמֶשׁ הוא כבלשון המקרא: בלילה שעבר, אתמול בערב.". מתי נגמר אתמול ומתי מתחיל היום?

נערך לאחרונה ע"י meac בתאריך 31-03-2014 בשעה 19:06.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #27  
ישן 01-04-2014, 04:19
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD מנהל ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 23 שנכתבה על ידי meac שמתחילה ב "מה יש לא להבין? היום יש לנו..."

אני לא יודע כמה פעמים אוכל לחזור על אותם דברים. אני כבר מתייאש..
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
המשמעות של "אמש" היא הלילה שעבר. הלילה הסמוך אלינו. לזה אנשים לרוב קוראים "אתמול בלילה".
אתה רוצה שאסרוק לך מילון אבן־שושן?


מה הקשר לחז״ל ושעונים?
במקורות מופיע "אמש" במשמעות "הלילה שעבר", כאשר ברור שכבר התחלף התאריך לפי המסורת*. :\
אבל מצד שני אולי כל דוברי העברית לדורותם השתמשו במילה בצורה שגוייה..


איפה עובר הגבול? שוב, גם זה כבר כתבתי:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
התאריך יכול להשתנות מתי שבא לו. מבחינת השפה היום בדר״כ מתחיל בבוקר.


ציטוט:
במקור נכתב על ידי meac
בקישור שלך נכתב מפורשות כי "בימינו השימוש המקובל במילה אֶמֶשׁ הוא כבלשון המקרא: בלילה שעבר, אתמול בערב."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
^פה גם מומחש לך ש"אתמול בלילה/ערב" הוא בעל משמעות זהה.
קריאה סלקטיבית?
מופיעות לך שם זוג מילים לפני שאומרות "בלילה שעבר", דהיינו ש"אתמול בערב" שהם מדברים עליו הוא בעל אותה משמעות, ולא כפי הפרשנות שלך..
נחמד לנתק זוג מילים ממאמר שלם ולעוות את המסר.


-----

*האמת שלא רציתי להיכנס לנושא תחילת היום בלוח העברי, אבל שיהיה.
למרות התפישה הרווחת שביהדות היום הולך אחר הלילה, זו ככל הנראה קביעה יחסית מאוחרת. במקרא דווקא נראה שהיום מתחיל ב..יום.

כך לדוגמא בקרבנות, שבשרם אמור להיאכל ביום ההקרבה, נאמר שלא יותירו מהם "עד בוקר". כלומר שהלילה הוא המשך היום.
לעומת זאת, בחלק מהמועדים מצוין שמתחילים בערב, ועל כך מסתמכים שהוא תחילת היום.

דוגמא יותר מוחשית לדעתי: נאמר בבריאת העולם בכל יום "ויהי ערב, ויהי בוקר, יום x" (כאשר ‎1≤x≤6).
אנשים לרוב לוקחים ביטוי זה במקור לכך שהלילה קודם ליום, אך המשמעות הפשוטה שלו היא הפוכה.
לא נאמר "ויהי לילה, ויהי יום", אלא "ויהי ערב ויהי בוקר", כלומר שרק לאחר שהגיע הבוקר של היום החדש, הגיע סיומו של היום הקודם.
נקודה נוספת: הרי הבריאה התחילה ביצירת האור, ואם כן, איפה ה"ערב" של היום הראשון?
כך מפרש הרשב״ם את הפסוקים (שנודע בהליכתו לפי פשט הכתוב):
"וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ – ש-י"ב שעות היה היום, ואחר כך הלילה י"ב; האור תחילה, ואחר כך החשך. שהרי תחילת בריאת העולם היה במאמר "יְהִי אוֹר", וכל חשך שמקודם לכך –דכתיב: "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" – לא זהו לילה."
"וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָהלעולם אור תחילה ואח"כ חשך."
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר – אין כתיב כאן ויהי לילה ויהי יום, אלא ויהי ערב – שהעריב יום ראשון ושיקע האור, ויהיה בקר – בוקרו של לילה, שעלה עמוד השחר, הרי הושלם יום א' מן הו' ימים שאמר הקב"ה בי' הדברות, ואח"כ התחיל יום שני, ויאמר אל[ק]ים יהי רקיע. ולא בא הכתוב לומר שהערב והבוקר יום אחד הם, כי לא הצרכנו לפרש אלא היאך היו ששה ימים, שהבקיר יום ונגמרה לילה, הרי נגמר יום אחד והתחיל יום שני."
(רשב״ם על בראשית א׳, פסוקים ד׳–ה׳‏)
הפירוש הזה יצר מיני־סערה, כאשר האבן־עזרא תקף אותו בחריפות, על־כך שעלול לערער את שמירת השבת והמועדים, וכתב את "איגרת השבת" כנגדו.
הרשב״ם כמובן שלא התכוון לזאת, הוא בא לומר שלמרות שבאופן "טבעי" הלילה הולך אחר היום, כי כך נברא העולם, זו גזירה של הקב״ה לקבוע את המועדים דווקא מהלילה.

למרות זאת, אם נבחן טוב את הפסוקים שמדברים על מועדים המתחילים מהערב, נראה לדעתי שגם שם מדובר רק על תחילת המועד, ולא שינוי התאריך בלוח.
לדוגמא בפסח נאמר: "בָּרִאשֹׁן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת." (שמות י״ב י״ח)
אבל אם בערב התאריך משתנה, היה אמור להיות כתוב "בחמישה עשר יום לחודש"..
כך גם בספר ויקרא: "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבָּיִם, פֶּסַח לַיהוָה. וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה, חַג הַמַּצּוֹת לַיהוָה, שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ." (ויקרא כ״ג ה׳–ו׳‏)
כלומר רואים פה שערב פסח, ויום הפסח שלאחריו, הם שני דברים נבדלים.
ובהמשך לגבי יום הכיפורים: "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם, וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם. בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב, מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם." (ויקרא כ״ג ל״ב)

</חפרנות>

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 01-04-2014, 23:54
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD מנהל ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי meac שמתחילה ב ""התאריך יכול להשתנות מתי שבא..."

גם אני כבר לא יודע אם אתה רציני.
למושגים "בוקר", "לילה", "אמש", אין קשר לקביעה השרירותית שלך את נקודת התחלת היממה. :\
הם מדברים על חלונות זמן ספציפיים ביממה. הם מתייחסים למיקום השמש.
מדוע בחרת את "בוקר" לתיאור תחילת היממה? אם היממה מתחילה בחצות, זה אומר שלאחריה "בוקר"? לא!


אנסה לחזור על הדברים, באטיות.
"אמש" אינו "אתמול בלילה", אלא ש"אתמול בלילה" הוא מה שאנשים לרוב קוראים ל"לילה שעבר", לחלון הזמן שבין השקיעה ובין הזריחה שקודמים לנקודת זמן הנוכחי, והוא ה"אמש".
ברגע שאתה מנתק את "אתמול בלילה" מ"הלילה שעבר", ניתקת אותו מ"אמש".
אני יכול לחזור ולהביא לך את הדוגמא של "חיית בר"..


ציטוט:
במקור נכתב על ידי meac
לשיטתך ביום הראשון בינואר לא אוכל להגיד שמשהו שקרה ב-31.12 החולף היה בשנה שעברה? גם אם יש הבדל של שתי דקות?
איך למען השם הגעת לזה?
"שנה" היא מונח שמתאר הקפה שלמה סביב השמש. היא לא אבסולוטית מעצם הגדרתה.
אתה בוחר איפה לקבוע את נקודת ההתחלה שלה.

אם לעומת זאת היינו מתייחסים לתקופת חצי ההקפה מנקודת האפיהליון (בערך 4 ביולי) לנקודת הפריהליון (בערך 4 בינואר), ואם היה לנו כינוי לתקופה האחרונה כזאת שעברה עלינו, נקרא לה "זריבה", אז כן, בשבילנו כעת גם ה־31 בדצמבר וגם ה־1 בינואר שעברו נמצאים ב"זריבה", למרות שמבחינת התאריך הם בשנים נפרדות.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #71  
ישן 30-03-2014, 11:07
  Tom.Cruise Tom.Cruise אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.02.14
הודעות: 2,099
בתגובה להודעה מספר 70 שנכתבה על ידי sheep שמתחילה ב "חיה ותן לחיות זה צודק כשאדם..."

אני חולק עליך.
גם אם הדתיים היו דתיים בד' אמותיהם הייתה לאתאיסטים סיבה לכעוס כי:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Tom.Cruise
1. קודם כל אני לא "כופר במציאות הבורה".
כאילו, אני כן. אני לא מקבל את הראשון משלושה עשר העיקרים, אבל אני לא אוהב את ההגדרה הזאת, סמנטית זה נשמע כמו התכחשות. אני לא מתכחש, אני מסרב להשתתף באשליה \ הזיה \ שקר\ טיפשות שנקרא דת.

יכול להיות שנמאס לך לשמוע על זה, ואני מבין אותך, אתאיסטים מעצבנים גם אותי, בייחוד המציקים. עד השנה- שנתיים האחרונות השתדלתי לשמור את הדעה שלי לעצמי פשוט כי זה נושא שיחה מעיק. בזמן האחרון השתכנעתי שדת, ו"צורת חשיבה קסומה" (Mythical thinking) מזיקה. היא מזיקה לאדם שמאמץ אותה, היא מזיקה לסביבה הקרובה ולחברה שלו, והיא מזיקה לאנושות כמין. צורת חשיבה כזאת מזיקה, כי היא מבטלת מחשבה עצמאית, יצירתית והטלת ספק. היא מדכאת את הרצון להבין את היקום, ואת האמונה ביכולת האנושית להבין את העולם סביבנו. והכי חמור שרוב הדתות, כמנגנון שליטה חברתית כופות את צורת החשיבה והערכים שלו על הסביבה, הן כופות את המבנה החברתי שהן חלק ממנו, ומדכאות את הנטייה האנושית להעריך מחדש ולנסות לשפר את המבנה החברתי שסביבם.

בגלל זה חשוב שאנחנו כמין נתנער מתופעות הילדות הללו. תופעות חברתיות שהתאימו לנו כשחברה האנושית הייתה צעירה, כמו חברים דמיוניים לפעוט, לא מתאימים לחברה האנושית המודרנית.

פחות רלוונטי:
3. אני חושב שההגדרה שלנו למושג "מכבד" שונה... אני לא צריך להסכים עם משהו או לקבל אותו בשביל לכבד.
התנ"ך (וחיבורים אחרים) מייצג את ההיסטוריה, הפוליטיקה, הפילוסופיה והיצירה התרבותית (לפחות חלק) של העם היהודי במהלך האלף הראשון וסוף האלף השני לפני הספירה. התנ"ך מציג ודוגל בתפיסת עולם תאולוגית שהתאימה לעם היהודי לפני שלושת אלפים שנה, התנ"ך מציג קודיפיקציה של החוקים החברתיים של החברה היהודית לפני 3000+ שנה. תפיסת העולם והחוקים האלה לא מתאימים לחברה שלנו היום, אבל זה לא מבטל את התנ"ך עצמו.

אגב, גם היהדות עצמה מסכימה איתי, בגלל זה הצורך "לפרש מחדש" את ההלכה...

ציטוט:
אם מחר מישהו יכתוב לי ספר כזה על מפלצת הספגטי והוא יכתוב את זה ברצינות אני לא "אכבד את זה כיצירה" אלא אשלח אותו ואת כל מי שקורא את זה למוסד פסיכיאטרי מיד.

אני שמח שאנחנו מסכימים על התוקף של ההלכה היהודית כדרך חיים...


וגם כזה:

ציטוט:
לגבי היחס היחס למדע, אתה צודק, בוודאי לעומת הדתות המונותאיסטיות האחרות, אבל אל תשכח את הפן החברתי. מהבחינה החברתית אני לא בטוח כמה ההלכה היהודית תורמת ליהודים, ובזמן האחרון היהדות מאמצת יותר ויותר את היחס הנוצרי למדע ולחדשנות.

יש סיפור על אייזיק ניוטון שממחיש את הנזק של Mythical thinking. שמעתי אותו לראשונה מהרצאה של Neil deGrasse Tyson. קודם כל צריך להבין שאייזיק ניוטון היה אדם דתי, נוצרי אדוק, ושהוא היה כנראה אחד המתמטיקאים \ פיזיקאים המבריקים שחיו על פני האדמה. ניוטון אחראי לכמה מהקורסים היותר קשים שסטודנט להנדסה, פיזיקה, או מתמטיקה מתמודד איתם. הוא היה הראשון שהבין וביסס את חוקי הפיזיקה הקלאסית, חוקי התנועה, כוחות וכבידה. את המתמטיקה מאחורי כל הפיזיקה הזאת, לפחות את הבסיס, הוא המציא פחות או יותר בסופ"ש אחרי שמישהו אמר לו שהוא לא יצליח. ניוטון היה הראשון שהסביר את התנועה של כוכבי הלכת, כלומר שני גופים שנופלים אחד לעבר השני, ומושכים אחד את השני ועושים אליפסות אחד סביב השני. מאידך גיסא, כשניוטון ניסה להבין איך כל ההשפעות ההדדיות בין כל כוכבי הלכת עובדות, הוא הסתבך, החליט ש"אלוהים עשה את זה" והאדם לא יכול להבין דברים אלוהיים, ועזב את הבעיה.... כשהוא התקשה להתמודד עם הבעיה הוא אמר "זה קסם" או "זה אלוהים" והתייאש... העניין שהכלים המתמטיים בשביל לפתור את הבעיה הזאת, היו צריכים להיות להיות קלילים בשבילו. יחסית לבעיות אחרות שהוא פתר, הבעיה הזאת היתה צריכה לקחת לו אחר צהריים, וזה כולל שנ"צ. הוא הסתבך, אז אולי גם איזה ערב...

וכמו שז'וזו חלאסטרה היה אומר: "ותחשבו על זה. אויויויהוהיוי"


-----
זאת לא ההרצאה, אבל הוא מזכיר את זה גם פה:


לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן.

מפה:
https://www.fresh.co.il/vBulletin/t-585694-
----
איזה כיף זה לצטט את עצמי... כמו לאונן מול המראה...

נערך לאחרונה ע"י Tom.Cruise בתאריך 30-03-2014 בשעה 11:10.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 09:29

הדף נוצר ב 0.17 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר