06-06-2014, 12:55
|
|
|
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
|
|
כמה מילים על מצפונאות
כנער, התקשתי להבין מדוע דווקא זה שמוציא עצמו מן הכלל מכונה 'רשע'. הייתי צריך להחשף כנראה למנה מספקת של צביעות אנושית כדי להתקדם בהבנת המושג.
יש ימין פוליטי ויש שמאל פוליטי ויש דיון לגיטימי בדרכים לניהול הסכסוך היהודי-מוסלמי או לחיפוש פתרונות או פתרונות ביניים אבל כאשר מישהו מחברי הכנסת, מהסופרים והאומנים או הפרופסורים באקדמיה נוטל לעצמו כדרך קבע, כמעט כמקצוע עיקרי - את זכות העברת הבקורת כ'מצפון חברתי' - אותי זה מקומם.
המצפון. אותו קול פנימי אשר צפון באדם ואשר מראה לו את הצפון - הינו משהו אישי. רכיב מתוך מכלול הנפש והגוף. הוא חלק מהמחשבה ומהאדם. הוא אכן משמיע את קולו הקטן והטהור כנגד כוחות חזקים ולעיתים מציאותיים ממנו אך תמיד ילך באשר ילכו ויפול באשר יפלו.
מצפון כקול פנימי ואישי חשוב שיהיה לכל אדם אבל האנשים שנוטעים בליבם מחשבה כי הם הם 'מצפונה של חברה' האומנם ראויים הם לכנוי זה או שמא זו אינה אלא השוואה מופרכת למצפון המקורי?
הרי חברה אינה באמת גוף אחד. חברה היא פסיפס של בני אדם אשר לכל אחד מהם נקודות מוצא ויעד שונות, לכל אחד מהם כוחות ומכשלות שונים וברצותם - יוכלו ברוב המקרים לפרוש מן החברה או לא לשלם שווה בשווה על רכיביה את מחירן של טעויות.
כאשר משים עצמו אדם כ'מצפונה של חברה' וחוזר ומבליט נקודה בעייתית בהתנהלותה מבלי לתת בדיוק את אותה מידה של התיחסות לצד השני במערכת השיקולים, תהא אשר תהא - הוא למעשה מוציא עצמו מן הכלל. בבחינת - אתם תעטפו אותי ותכילו אותי ותעשו ואני זה שאומר לכם 'מה לא לעשות'.
אם חלילה יש רווח משני כלשהו לאדם המעמיד עצמו כ'מצפונה של חברה' כגון התחבבות חברתית על קבוצה אחרת או ממון הרי שהרחיק עצמו עוד יותר מהמוסר ומדימוי המצפון ולמעשה כבר הפך ל'אנטי מצפון'. לנבל ברשות תורת המוסר. די דומה לעורכי דין של משפחות פשע אשר תמיד כמובן ידברו בלשון חוק וזכויות נאשם אך ברבות השנים ההגנה שהם מספקים לעבריין הופכת כבר חלק מחוסנו של ארגון הרשע.
אם מישהו חושב כי זכותו המוסרית לשים בצד מאות מקרים של ידויי אבנים ועשרות השלכות בקת"בים בידי ערבים, יזימות טרור שסוכלו, התבטאויות אנטישמיות מדממות בספרי לימוד ובנאומי מנהיגים ערביים וכן הלאה ולהיות הציפור העדינה המצייצת כנגד המדרון החלקלק שבכתובות 'תג מחיר' - הרי שאין כל דמיון בינו לבין המושג 'מצפון'.
שהרי הוציא עצמו מכלל החברה והוא מעמיד עצמו כשופט אובייקטיבי בצידה אך פועל כשופט בלתי אובייקטיבי בעליל וכל זאת תוך קבלת חסות מלאה מהחברה ומהקבוצה אשר כנגדם הוא משמיע קול טהרני.
אפשר וצריך לבקר ולצאת נגד ולדרוש אכיפה וענישה למשחיתי הקירות בכתובות גזעניות בסגנון 'ערבים החוצה' המנסות להטיל אימה על אזרחים שלווים רק בשל מגזרם. אבל מי שעושה זאת תוך פרוט כתובת 'תג' לכתובת 'תג' מבלי להזכיר באותה דייקנות אבן לאבן ובקת"ב לבקת"ב המוטחים מהצד השני או מבלי להזכיר גרפיטי לגרפיטי המצוירים על קירות ת"א בידי שמאל קיצון או על קירות רמאללה - אינו אלא צבוע המשרת בדעת או בבלי דעת את הצד האלים פיזית.
שהרי אכיפה סלקטיבית של כללי מוסר היא סוג של תועבה, לא פחות. ואכן לא מפליא לראות כי גדולי הזועקים כנגד גרפיטי שמקורו טרם הוברר במרבית המקרים ואשר בד"כ אינו אומר מאומה מלבד המילים המטופשות 'תג מחיר' [כלומר: 'היינו כאן ולא תפסו אותנו'] - הם אותם אלה המטהרים בקן טעמים את התפרעויות אוקטובר או את רצחנות הרש"פ ומשכתבים את הסטורית הרדיפה של מוסלמים אחר יהודים מבלי למצמץ.
אז חבר'ה, תגידו שיש לכם עמדה פוליטית קיצונית. תגידו שזה טוב לעסקים או שנעים לכם בחיקם של טיבי וברגותי או שזה ממש מגניב להאזין לקשקשת של כמה סטודנטים ערביים שמורחים לכם דבש בעברית ואין לכם שום ענין לדעת מה הם אומרים עליכם בערבית. אבל אל תזכירו בבקשה את המילה 'מצפון' כי זו מילה מאוד חשובה ואתם פשוט מטמאים אותה.
|