כולנו מכירים את סיפור הנחיתה ההירואית של הצוות זיו נדיבי/יהואר גל עם בז 957 (מרקיע שחקים) שנתלש ממנו רוב הכנף הימנית לאחר תאונה אווירית עם סקייהוק במאי 1983.
לאורך ההיסטוריה של התעופה סיפורים מסמרי שיער כאלה היו לא מעט, אחד מהם המובא כאן הוא סיפורו של טייס הארייר צעיר מהצי הבריטי בשם Ian Watson.
ביוני 1983 נערך תרגיל נאטו גדול מערבית לפורטוגל, בין הספינות היתה נושאת המטוסים הבריטית HMS Illustriuos הנושאת מטוסי הארייר ומסוקים.
סג"מ ווטסון היה אחד מטייסי ההארייר, זה היה תרגיל נאטו הראשון בו השתתף.
הוא יצא לגיחה במבנה ש שני מטוסים, המוביל היה טייס ותיק, משימתם היתה לאתר ספינה צרפתית.
הם התפצלו לחיפושים ושמרו על רדיו ומכ"מ כבויים על מנת לא להתגלות, לקראת סוף המשימה הוא הנמיך וטס לאזור המפגש המיועד עם המוביל, אבל זה לא הגיע.
קצר בדלק הפעיל את המכ"מ והקשר וניסה לחזור לנומ"ט לבד אבל לא קיבל כל אות או תשובה, לפתע קלט במכ"מ אות מכלי שייט, הוא טס לכיוון וראה את ספינת המסחר Alraigo בדרכה לנמל טנריף, הוא החליט לנטוש את המטוס באזור שלה מתוך תקווה שהצוות שלה יאסוף אותו.
לפני שעשה זאת קלט שיש עליה קונטיינרים שיצרו משטח אחד גדול דיו להנחית עליו הארייר (?!)...
הטייס הצעיר שעדיין לא סיים את שלב ההכשרה שלו על ההארייר, התייצב מעל הספינה ונחת על המשטח, אחרי הנחיתה הרוח ותנועת הספינה גרמו למטוס להתדרדר אחורה אבל הוא נעצר על רכב מסחרי שעמד מאחורי הקונטיינרים.
קפטן הספינה הודיע בקשר לרשויות הבריטיות וכך הספינה ניכנסה לטנריף והפכה להיות סקופ עיתונאי.
וועדת החקירה של הצי מצאה את מפקדיו אשמים בכך שנתנו לטייס צעיר לטוס בתנאים כאלה כשהוא השלים רק 75% מתהליך ההכשרה שלו ובמטוס שלא הוכן כראוי.
גם הוא נמצא אשם בכך שהסכים לטוס וקורקע לתקופה מסויימת, אך בהמשך חזר לטוס ולזכותו כ 3000 שעות טיסה על הארייר ועל מטוסים אחרים.
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי Narion שמתחילה ב "זה לא ברור איך הוא קיבל נזיפה במקום צל״ש"
הבנתי שהנזיפה הייתה בגלל שמתאר הטיסה (או חלק ממנה) היה מעבר למה שהוא הוכשר והוא ידע את זה, ז"א עבירת בטיחות.
אני מניח שזה קשור לעובדה שזו הייתה טיסה מעל הים בה הסיכוי להיכנס למצב ורטיגו גדול יותר ולכן צריך לדעת לטוס לפי מכשירים (IFR), אולי לא סיים את ההכשרה של טיסת מכשירים ו/או טס נמוך מידי מעל הים ממה שהיה מותר לו.
לפני כשנתיים טייס סופה חווה ורטיגו מעל הים והנווט הנחית את המטוס בשלום
בלי להכיר את פרטי המקרה, אני מניח שהנווט הטיס את המטוס עד לשלב שהטייס יצא מהוורטיגו ולא הנחית את המטוס.
ובכל מקרה, הסיפור של ההארייר שנוחת לא על נושאת המטוסים שלו הזכיר לי שוב את סיפור הנחיתה של אורי ירום על נושאת מטוסים אמריקאית ביוני 1958.
"אחד הקטעים הקלאסיים הוא סיפור נחיתתו במסוק על סיפונה של נושאת מטוסים אמריקאית: ביוני 58', במהלך חיפוש אחר האונייה נגבה ששטה בלב ים, על מנת לחלץ מסיפונה מלח שהתחשמל, נחבל והיה בסכנת חיים, נקלע מסוקו למצוקת דלק קשה. הנווט הבחין בספינה במים, שהתבררה כאחת משייטת אוניות מלחמה שהקיפו נושאת מטוסים של הצי השישי האמריקאי ששייט באזור. ירום הבחין בכמה מסוקי צי שחגים ונוחתים לפי סדר על סיפון נושאת המטוסים. הוא הצטרף לזנב השורה, וללא קשר אלחוטי עם אנשי נושאת המטוסים, נחת על סיפונה. לאחר שהופגש עם מפקד הספינה, נסק ממנה כאשר מסוקו מתודלק, שאגות גיל של המלחים מלוות אותו, ומיקומה של הנגבה ידוע לו בזכות המכ"ם האמריקאי" http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/190/362.html
כיוון שאורי ירום היה בדחן, הוא סיפר שלאחר הנחיתה, כאשר שאלו אותו מדוע הוא נחת על נושאת המטוסים, הוא הגיב ב "חשבתי שזו אחת משלנו"
לימים הבדיחה התגלגלה ל"טייס f-15 ישראלי שנחת על נושאת מטוסים אמריקאית...".
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "[QUOTE=Fang]לפני כשנתיים טייס..."
ציטוט:
בלי להכיר את פרטי המקרה, אני מניח שהנווט הטיס את המטוס עד לשלב שהטייס יצא מהוורטיגו ולא הנחית את המטוס.
ואם לא יצא מהורטיגו? תקן אותי אם אני טועה אבל הבנתי שבסופות (בעצם כל משפחת F-16D בלוק 52+ וברקים שעברו השבחה) יש מערכת ASHM המאפשרת הנחתה גם מהתא האחורי (מורכב ובעייתי אבל עדיין אפשרי)
לגבי אורי ירום ז"ל, זה תמיד כבוד להזכיר אותו ואת מעלליו אצלנו (במלחמת יוהכ"פ ניסה עם מסוקו למשוך את אש המצרים לכיוונו על מנת שלא יטווחו את גשר הגלילים).
הספינה היתה CV-18 USS Wasp שהיתה במשימה בים התיכון עם כוח מארינס עליה: אימון עם הצי האיטלקי ואח"כ משימה צבאית מול חופי ביירות.
אורי שטס במסוק יונה (S-55) או תרנגול (S-58) כאמור נחת עליה וכל השאר היסטוריה.
לקראת נחיתה הוא ראה משהו כזה (צילום משנת 1957 של הנומ"ט Wasp עם מסוקים עליה)
כמה שנים מוקדם יותר (כנראה 2010) מטוס הארייר בריטי סבל מתקלה רצינית יותר וכל גלגליו לא נפתחו. המכונאים "השאילו" מחדרי המגורים את המזרונים האישיים שלהם וקשרו אותם יחד באיזור בטוח של המסלול - המטוס נחת עם נזקי קלים בלבד, כאשר מזרון אחד נשאב אל הכונס אך בגלל גודלו הוא לא נכנס פנימה ומן הסתם גורם לנזק הרבה יותר גדול. מזל שהם לא השתמשו במזרונים של צה"ל...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "נחיתות לא שגרתיות של כלי טיס"
14.05.2009 צמד מטוסי הארייר GR9A בריטיים סיימו גיחת סיור נטולת אירועים חריגים וחזרו לבסיס האויר הגדול ליד העיר קנדהאר. עקב עומס על נחיתות הצמד הופנה למעגל המתנה למשך 10 דקות, ולאחר מכן המטוס הראשון ניגש לנחיתה מאחר והיה קצר בדלק. בגישה לנחיתה התקבלה התרעה (כנראה שווא) על שיגור טיל נ"מ, המטוס שיחרר נורים ומייד לאחר מכן נחת בשלום.
כתוצאה מכך, המטוס השני ניגש לנחיתה ממרחק קטן מדי וגובה רב ומדי שבתורם גרמו לקצב ירידה מהיר מהנדרש. הטייס ניסה לפצות על כך בכניסה לריחוף אך איחר את המועד, בגובה 180 רגל הוא האיץ לכוח מלא אך המטוס כבר היה בירידה ללא יכולת עצירה, בעת הנחיתה כל כני הנסע קרסו בו-זמנית והמטוס גלש במהירות על המסלול לאורך מאות מטרים כאשר כל החימוש והציוד שהיו תלויים תחתיו - פצצות מונחות לייזר, רקטות א"ק, פוד תצפית, פוד הנחיית חימוש וכן מיכלי דלק נתיקים - התלקחו כתוצאה מהחיכוך. הטייס הצליח איכשהוא לנווט את המטוס שלא יפגע ברביעיית מטוסי קרב המסיעים לקראת המראה, וכשהמטוס התקרב לעצירה מלאה הוא פלט ונחת לאחר מספר שניות כשהוא סופג פציעות קלות בלבד. האש התפשטה ושרפה את המטוס כולו.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "נחיתות לא שגרתיות של כלי טיס"
פברואר 1970, רביעיית דלתא-דארט (F-106A) ממריאה לאימון קרב אוויר, מטוס אחד פורש בגלל תקלה ונשארים שלושה.
תוך כדי ניסיונות היירוט אחד המטוסים נכנס לסיחרור שטוח והחל נופל מגובה של כ 38000 רגל, כל ניסיונות ההיחלצות לא עזרו והטייס Gary Foust פלט את עצמו.
מכת רקטות המצנח זה כל מה שהיה המטוס צריך בכדי לצאת מהסחרור, הוא הפך למל"ט שטס ישר במהירות של כ 175 קשר כשהוא מנמיך אט אט, חולף ליד עיירה עד שפגע בשדה מושלג והחליק עד העצירה.
גם על הקרקע הוא הראה שיש לו חיים משלו, במרכז השדה היתה חומת אבנים עם פתח באמצע, המטוס לקראת הפגיעה בגדר עשה תפנית של 20 מעלות ועבר בפתח עד עצירה.
לי זה הזכיר את המקרה עם המיג-23 הרוסי שהמריא ב-1989 בפולין וטייסו נפלט בשל תקלת מנוע ואילו המטוס, כשהוא כבר למעשה מל"ט, המשיך את דרכו, חצה את שתי גרמניות, הולנד ולבסוף התרסק בבלגיה. https://www.flightglobal.com/Flight...%20-%202164.PDF
_____________________________________
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. Everybody's gonna die. Come watch TV.
Morty
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "נחיתות לא שגרתיות של כלי טיס"
בשנות ה-50 הנחית טייס בשם אליעזר פלג מטוס מיסטר על הבידונים בלבד. אני זוכר את הצילום של המיסטר עומד על המכלים המשויפים עד החצי, שהתפרסם בבטאון חיל האוויר. לא מוצא כרגע את הגיליון..