11-04-2017, 23:42
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,789
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "לאיזה סודות נחשפה סין בתקרית מטוס "אוריון" משנת 2001? מסמך ממסמכי סנואדן מגלה"
בתקופת האירוע חייתי בארה"ב והוא זכור לי היטב, כבר אז תיארתי לעצמי שהנזק המודיעיני והטכני יהיה נרחב. לאחר קריאת המאמר אני חייב להגיד שהכשל הגדול ביותר בסיפור אינו מהצד הסיני אלא דוקא מזה האמריקאי - הרשלנות והברדק היו בסדר גודל שאם היה קורה בארץ ודאי היו אומרים עליו ש"אצל האמריקאים זה בטוח לא היה קורה!". אחד הפרטים ההזויים ביותר הוא העובדה שלא ניתן לבצע בקרת נזק מקיפה ומלאה, כי כנראה שבמוטס הורכבו והוסרו מערכות ללא רישום מסודר (כנראה מסיבות סיווג בטחוני).
למעוניינים, להלן קישור להורדת המסמך (גרסה מצונזרת) עליו מבוססת הכתבה.
מטוס הקרב הסיני J-8 מס' 81192 שהתרסק באירוע, בצילום רשמי של צבא ארה"ב בעת תקרית דומה שאירעה מספר חודשים לפני כן.
מטוס EP-3E זמן קצר לאחר הנחיתה באי חיינאן. קונוס החרטום החסר התפרק במהלך ההתנגשות.
שאיבת דלק ממיכלי המטוס לקראת החזרתו לארה"ב.
המטוס על עריסת ההעברה, לאחר פירוק המנועים ו"צלחת" האנטנות התחתית אך לפני פירוק הכנפיים.
לאחר שחרורו, צוות המטוס עלה על טיסה חכורה של חברת קונטיננטל שהשיבה אותו לבסיס גואם.
אגב, פרט טריויה מעניין ופחות ידוע על המטוס: במהלך הקרב על מוגדישו באוקטובר 1993 המוכר בשם "בלק הוק דאון", מטוס מדגם זה סיפק כיסוי מודיעיני למפקדת הכוח. למרות שהמטוס נועד בעיקר למשימות מודיעין אלקטרוני, יש לו גם יכולות חוזי (מצלמות לטווח ארוך) שנעשה בהן שימוש בכל מהלך האירועים. מאחר ולמטוס לא היה קשר ישיר אל הכוחות בשטח אלא רק דרך מרכז הפיקוד, ההכוונות שניסה להעביר לשיירת הרכבים שהותקפה הגיעו בעיכוב וגרמו שוב ושוב לטעויות בניווט.
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
|